Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:16:40
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Ben
Vandaag om 18:00:27
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door janw
Vandaag om 17:45:10
Drie keer twee is 702 (mat 46-4) door Pauldg
Vandaag om 17:23:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:07:41
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door moonlicht
Vandaag om 16:41:33
Roco Blokkendoos LokPilot4, overbelasting? door MRdirect
Vandaag om 16:36:38
Digikeijs DR4018 schakeldecoder werkt niet met Roco wissels door Remunj
Vandaag om 16:26:40
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door henk
Vandaag om 16:14:45
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 16:07:04
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:57:11
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 15:36:13
Roco WLan-Maus en batterijen, snel leeg. door AlbertG
Vandaag om 15:14:57
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 15:11:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 14:55:56
Driemaster in ‘t veen door Ivo tB
Vandaag om 14:44:25
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 14:34:08
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:22:58
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door Hs0504
Vandaag om 14:17:14
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 13:11:23
"Leeg Materieel" in het Frans? door Druivenstamper
Vandaag om 12:21:57
MB-module: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 12:20:14
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 12:14:25
Boek: Jaren 80 in woord en beeld door Mispoes
Vandaag om 12:01:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:56:59
Van Kranbach naar Haanrade in spoor 0 door rhberk
Vandaag om 11:05:06
NL-baan in Canada door Eric B
Vandaag om 10:57:57
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:41:45
Roco Blokkendoos componentjes oververhit? door bellejt
Vandaag om 10:35:38
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:23:58
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 5264 keer)

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #30 Gepost op: 07 oktober 2019, 12:04:25 »
de sporen in het schaduwstation kun je iets verlengen als je de wisselcombinatie linksboven ook rechts toepast.
groet,
Bert

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:20:02 »
Ja inderdaad. Goed punt Bert!
Er is dan wel een extra boogwissel nodig, en ik had in eerste instantie geprobeerd die niet te veel te gebruiken. Maar ja, dat gaat je dus opstellengte kosten. Een ander nadeel van de wisselstraat links is dat - als je hem rechts ook toepast - het uitrijwissel van het schaduwstation direct aan het inrijwissel van het zichtbare station ligt. Ik had nog een kort recht stukje tussengevoegd om een tunnelportaal te kunnen plaatsen (met een stukje tunnelwand). Maar ja, op zo'n kleine ruimte kun je niet alles hebben.

Waar ik vandaag ook nog aan zat te denken: je zou het ontwerp kunnen spiegelen over de diagonaal. Dus het schaduwstation aan de linker achterwand plaatsen ipv de noordelijke achterkant.
En het zichtbare station parallel daar aan, ook op de linkerplaat. Dan is er een totale lengte van 300 cm beschikbaar, ipv 250 cm nu.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #32 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:59:47 »
dat laatste idee is misschien wel een mooie oplossing,Wim
kun je ook meteen alleen gewone wissels toepassen waarschijnlijk ipv meegebogen wissels.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 08:46:35 door eitreb »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #33 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:09:49 »
Ik heb een poging gewaagd, maar het valt nogal tegen. Een breedte van 100 cm is namelijk weer erg smal is om zowel de wisselstraat van het schaduwstation als die van het zichtbare station ruimte te geven. Ook is 300 cm lengte dan weer relatief kort:



Zonder meegebogen wissels passen er 3 treinen in het s-station. twee met een max lengte van 120 cm. De 3e kan 200 cm lang zijn.
Het doorgaande station kan 3 treinen met een lengte van 130 cm kwijt. Het lastige punt is nu de noordkant van het doorgangsstation, waar beide uitgaande trajecten naar rechts moeten afbuigen. Ik heb het buitenste traject nu als stijgingstraject genomen, omdat die de meeste ruimte heeft.
Op niveau +1 is er voldoende ruimte voor een 2e station. De keerlus wordt wel weer lastiger; die komt nu deels over het inrijwissel van station 1 te liggen denk ik...

Al met al denk ik dat het oorspronkelijk plan toch beter is.
Bert, heb jij nog ingevingen?

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:17:54 »
hoi Wim,
De bogen en keerlus rechts komen idd geforceerd en onnatuurlijk over.
De enige optie om dat te veranderen is de keerlus rechtsboven los te  koppelen van de toegang tot het station en de stationssporen in eeen ruime boog te leggen met flex-rail.
Kan dat niet dan is versie 1 misschien beter.
groet,
Bert

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:10:08 »
Realiseer je ook goed, dat je in de bogen rechts altijd een (te) brede inkijk hebt tussen de wagons. Je geeft aan een parallelspoor te willen met hoogte verschil, een brug en als het kan twee stations.
In mijn beleving zijn dat in H0 wel erg veel dingen op een klein oppervlak.
Heb je al nagedacht over wat voor materieel je wil gaan rijden? Tijdperk? wil je alleen rijden of ook scenery? Kortom: wat wil je en vooral waarom. Ontwerpen op een pc is het lastigste niet. Meer het bepalen wat je en vooral hoe het er fysiek uit gaan zien.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:14:14 »
Hallo Zilte,
Voor de goede orde, het is niet mijn baan, maar een schetsje van/voor Erik. Zie vorige berichtjes in dit draadje. Daar staat ook info over wat hij wil (thema ed).
En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het behoorlijk druk is voor h0. Zelf zou ik het wat rustiger maken, maar ja, smaken verschillen (gelukkig maar  ;D).
Wat betreft de inkijk tussen de wagens in een buitenboog; klopt, maar op dit oppervlak ontkom je daar in h0 bijna niet aan. Bij mijn schets van versie 1 is dat iets minder, maar ook daar heb je dat probleem.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:25:12 »
Goedemiddag Wim,

De realisatie was gebeurd. Mijn betoog is ook gericht aan de topic-starter.
Wat de inkijk in de bogen betreft, met scenery kan men daar natuurlijk iets mee doen, maar dan is het wel handig wat ruimte te hebben aan de buitenkant van de bogen.
Zelf kan ik niet bogen op de nodige ervaringen, aangezien ik ook een beginner ben, het is dan ook mijn persoonlijke mening, die ontstaan is na het bekijken van de nodige banen, lezen van topics en filmpjes.
Als ik Bert (excuus: Erik dus :D) een advies mag geven, bestudeer ook de optie om de tafel aan de binnenkant een schuinte te laten hebben, zodat je misschien een mooi stationsemplacement neer te leggen schuin van rechts naar links beneden. Er ontstaat dan links en recht misschien een mogelijkheid om te kunnen dalen naar beneden en misschien achter een verhoogd spoor aan te leggen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 07:00:57 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:21:04 »
hoi Zilte,
Je advies geldt waarschijnlijk voor Erik de starter van dit topic.
Ik probeer alleen een bijdrage te leveren voor zijn ontwerp.
Voor wat betreft de binnenhoek heb je gelijk.
In mijn laatste bericht heb ik het over een station in een ruime boog.
Dan is zoiets eigenlijk onvermijdelijk.
Als je de  scherpe eindbogen afdekt ben je ook van de lelijke buitenbogen af en een gebogen station heeft wel zijn charme.
groet,
Bert


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 593
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:38:37 »
Goedenavond allemaal,
Wat betreft het afschuinen van de binnenhoek: dat zou het inderdaad wel gemakkelijker maken het station te plaatsen. Alleen wordt de bereikbaarheid nog problematischer. Dan heb je in de hoek links-achter echt een mangat nodig. Zelfs als de baan helemaal verrijdbaar is.
Ik vraag me trouwens wel af wat Erik er van vindt. Hij is de laatste dagen erg stil...
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:26:48 »
ja idd Wim,laat Erik eerst maar een reactie geven.
Tot die tijd  maar laten rusten dit topic.
groet,
Bert