Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:40:25
Handbediende wissel RocoLine met bedding door ex-DR V100
Vandaag om 04:25:40
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:40:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:22:32
NL baan: Frotterdam in h0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:17:07
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 01:31:46
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:08:45
18-luiker in spoor 0 door Huib
30 mei 2020, 23:54:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 mei 2020, 23:50:35
Buitenlust door Huib
30 mei 2020, 23:47:42
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
30 mei 2020, 23:22:22
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
30 mei 2020, 23:13:35
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Menno
30 mei 2020, 23:08:09
Ondergrond rails: hoe doen jullie dat? door Menno
30 mei 2020, 22:43:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
30 mei 2020, 22:42:39
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 mei 2020, 22:31:28
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
30 mei 2020, 22:21:16
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Hans van de Burgt
30 mei 2020, 22:06:53
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
30 mei 2020, 21:14:25
Wasbenzine/residu door Erik Baas
30 mei 2020, 20:31:14
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door spock
30 mei 2020, 19:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 mei 2020, 19:42:14
Rijdag bij Wullum NS door Remunj
30 mei 2020, 19:24:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
30 mei 2020, 19:20:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door AndrevdG
30 mei 2020, 19:18:41
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
30 mei 2020, 19:04:31
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
30 mei 2020, 18:50:25
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
30 mei 2020, 18:44:45
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door ex-DR V100
30 mei 2020, 18:44:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
30 mei 2020, 18:28:42
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 10430 keer)

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #45 Gepost op: 05 februari 2019, 15:51:27 »
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)

Ik ben benieuwd naar jouw bron in deze. Ik vind dit een vorm van roep toeteren. Arriva heeft door de jaren heen een autonome reizigersgroei laten zien. De punctualiteit is over het algemeen goed te noemen.

Problemen met bijvoorbeeld de infrastructuur zoals in de Achterhoek of op de Maaslijn kun je Arriva niet aanrekenen.

En dat Provincies geldelijke middelen ter beschikking stellen aan het OV past bij de maatschappelijke functie van het OV. Of ken je OV concessies waarbij de Provincie geld toe krijgt? Ik ben benieuwd!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #46 Gepost op: 05 februari 2019, 15:54:17 »
Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.
Voorbeeld: Groningen > Delft: 2:47 met 1 overstap. Moet te doen zijn toch?
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #47 Gepost op: 05 februari 2019, 16:12:56 »
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.
Ja. Leuk, maar wie weet heeft een andere vervoerder er wel interesse in?

Voor dat soort zaken geldt nu eenmaal een aanbestedingsplicht en daar kan een ieder op inschrijven.
Je schrijft dat Arriva benaderd is om het te exploitateren en dat zou onderhands gunnen zijn wat niet zomaar toegestaan is.

Trouwens, wat is je bril van deze uitspraak, want die haal ik niet teug in het artikel.



Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #48 Gepost op: 05 februari 2019, 16:14:17 »
DBAG?
DBAG heeft heel Arriva in de verkoop staan, die gaan er geen cent meer in investeren.
Daarnaast moet DB volgens mij enorm bezuinigen...
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 21:00:11 door Thom »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3448
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #49 Gepost op: 05 februari 2019, 16:21:31 »
Een ZZL/LL kun je bijna niet los zien van het HRN. Leuk dat provinciebestuur denkt aan Arriva, maar dat is nog helemaal niet zeker.

Ik vind de reactie van NS wel zwak. Beetje ambitie kan geen kwaad.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8573
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #50 Gepost op: 05 februari 2019, 18:48:18 »
NS laat weten vooralsnog vast te houden aan afspraken met de noordelijke provincies voor snellere treinen op het reguliere spoor. „De meningen over een Zuiderzeelijn zijn verdeeld.”
Hierin lees ik enkel maar dat NS sneller wil over bestaand spoor,wat volgens mij zonder maatregelen en overslaan van stations/steden niet gaat werken.
Althans niet om een uur van de reistijd af te schaven voor mensen uit noorden om de randstad te bereiken.
Waarbij ik dan de vraag stel,sinds wanneer is Amsterdam "de randstad"  ???
(dat verteld het bijgevoegde kaartje in dat artikel namelijk)
Want verder gaat die nieuwe verbinding blijkbaar niet,dus dat word invoegen op bestaand spoor of overstappen als bv Arriva dit zou gaan doen.
Dus dan schaaf je een uur af van de reistijd met die nieuwe lijn maar dan sta je alsnog maar in Asd,wil je dan als noorderling verder naar beneden,dan moet die reistijd over bestaand spoor er dus nog bij worden opgeteld  ::)
Is het alsnog een dagvullend programma om ergens in bv eindhoven te komen,als je dr dan bent kan je gelijk weer naar huis,dan ben je miss om 11uur sávonds weer waar je op de trein stapte  ;D
En opzich is t niet vreemd dat prorail voor is,want die ziet de dollar tekens al verschijnen voor de aanleg en het "onderhoud"

Verder stelt dat stukje tekst dat men nog altijd verdeelt is over aanleg van die nieuwe lijn,dus wat is er nu dan veranderd ten overstaan van vroegah ?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #51 Gepost op: 05 februari 2019, 18:54:20 »
Dus dan schaaf je een uur af van de reistijd met die nieuwe lijn maar dan sta je alsnog maar in Asd,wil je dan als noorderling verder naar beneden,dan moet die reistijd over bestaand spoor er dus nog bij worden opgeteld  ::) Is het alsnog een dagvullend programma om ergens in bv eindhoven te komen,als je dr dan bent kan je gelijk weer naar huis,dan ben je miss om 11uur sávonds weer waar je op de trein stapte  ;D
Overdrijven is ook tegenwoordig tot kunst verheven.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18904
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #52 Gepost op: 05 februari 2019, 19:04:20 »
Desalnietemin is Amsterdam niet hetzelfde als de Randstad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1837
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #53 Gepost op: 05 februari 2019, 19:13:51 »
Ik las in de krant iets over een aparte exploitatie, slechts tot Lelystad. Goed idee zeg  ::) dan mag ongeveer iedereen in de middle-of-nowhere overstappen... OV werkt alleen als je de mensen brengt naar waar ze heen willen. Een Zuiderzeelijn zonder doorgaande verbinding betekent dat je er alleen een lokaal lijntje van maakt. Ook dat plan is al afgeschoten...
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #54 Gepost op: 05 februari 2019, 20:57:50 »
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.
Hoe simpel wil je het hebben dan? Via bestaande tracé's of nieuw lijntje? Huidige is net aan geschikt voor 140 km/h. Wil je dat gaan upgraden moet er wel het e.e.a gebeuren. Denk aan saneren overwegen, aanpassingen aan het bestaande tracé om het 200 km/h geschikt te maken enz enz. Nieuw lijntje, zoals e.o.a stichting en wat locale politici willen, is economisch onhaalbaar.
Groeten Joop, machinist Lls

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #55 Gepost op: 05 februari 2019, 22:02:05 »
Ik las in de krant iets over een aparte exploitatie, slechts tot Lelystad. Goed idee zeg  ::) dan mag ongeveer iedereen in de middle-of-nowhere overstappen... OV werkt alleen als je de mensen brengt naar waar ze heen willen. Een Zuiderzeelijn zonder doorgaande verbinding betekent dat je er alleen een lokaal lijntje van maakt. Ook dat plan is al afgeschoten...
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.

En jij gelooft de krant. De Telegraaf heeft exclusief het verhaal gekregen en de onderliggende visie. Het verhaal wat jij meent te hebben gelezen is niet correct. Uitgangspunt is om de ontbrekende schakel tussen Groningen en Lelystad middels de Lelylijn te realiseren. Ter hoogte van Lelystad takt de lijn aan op het SAAL tracé. De intentie is om vanuit Groningen in Amsterdam aan te takken op de HSL en via de HSL door te rijden naar Den Haag - Rotterdam - Breda. In Almere bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein naar Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht. Het idee is het realiseren van een OV Aorta van Noord naar Zuid Nederland via het Westen en Midden van Nederland.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij vertegenwoordigers van de politieke partijen in de 2e kamer zijn uitgenodigd.

Het geboden alternatief is voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland, aantrekkelijker. Want zeg nou zelf. Zit jij te wachten op 1 super intercity in de ochtend en avond met een reistijdwinst van 15 minuten? De Lelylijn kan bekostigd worden door af te zien van het verhogen van de snelheid op het spoor tussen Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle. Door voor de Lelylijn te kiezen kun je minimaal 72 keer per dag reizen tussen de Randstad met 1 uur reistijdwinst. En dat is een game changer qua reizen.

Grtz,

Wil


RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #56 Gepost op: 05 februari 2019, 22:20:15 »
Een ZZL/LL kun je bijna niet los zien van het HRN. Leuk dat provinciebestuur denkt aan Arriva, maar dat is nog helemaal niet zeker.

Ik vind de reactie van NS wel zwak. Beetje ambitie kan geen kwaad.

Waar lees je dat het Provinciebestuur denkt aan Arriva?

De verantwoordelijke gedeputeerde J. Kramer houdt vast aan de gemaakte afspraken met de NS. De heer Kramer heeft een leuke presentatiewaaier laten ontwikkelen om te laten zien welke kosten gemoeid zijn met het realiseren van 1 super intercity in de ochtend en 1 in de avond. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor bedraagt voor het traject vanuit Leeuwarden € 1.3 miljard. Voor Groningen kun je uitgaan van hetzelfde bedrag.

Het zijn de gemeenten die aan de beoogde Lelylijn zijn gelegen die de ambitie hebben voor het realiseren van deze lijn. Op basis van berekeningen blijkt dat voor nagenoeg hetzelfde bedrag de Lelylijn kan worden gerealiseerd. Dat brengt Leeuwarden 60 km per spoor dichterbij de Randstad en Groningen 35 km.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij vasthouden aan de afgelopen vrijdag gemaakte afspraken met de Provincie Friesland en Groningen.

De opstelling van de NS geeft de partijen de mogelijkheid om andere partijen te vragen om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #57 Gepost op: 06 februari 2019, 00:39:27 »
De concessie is eigenlijk helemaal niet zo interessant. De concessie van Arriva loopt tot 2020, die voor het hoofdrailnet tot 2025. Het is al twijfelachtig of je deze lijn voor 2025 kunt aanleggen, maar denkt er iemand serrieus dat dit voor 2020 kan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18904
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #58 Gepost op: 06 februari 2019, 06:32:29 »
En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.


Hoeveel intercities? Wie gaan daar allemaal met welk doel inzitten?
Uit het stuk in De Telegraaf kan ik niet goed opmaken welke problemen worden opgelost met deze lijn. Er worden meerdere, soms tegenstrijdige doelstellingen genoemd. De nadruk in dat artikel ligt op het ontlasten van de Randstad, maar ik zie niet hoe dat gebeurt met deze lijn.

Als De Randstad een onneembaar bastion is geworden vanuit het Noorden, dan is dat niet omdat het Noorden verder is komen te liggen, maar vanwege de congestie in De Randstad. Congestie in De Randstad los je niet 200 km verderop op. Dat leidt alleen maar tot meer verkeer. Dat los je op door massatransport in en direct rond de Randstad. Daar concurreert die 3 miljard mee, niet met de verbreding van de A7 (die er toch wel komt).
Edit. zie ook het interview met de staatssecretaris (in Groningen opgeleid) in De Volkskrant van vandaag.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/plan-spoornet-vol-tienminutentreinen-tussen-9-grote-steden-en-snelle-verbinding-berlijn~b269a77d/

Of de ontwikkeling van het Noorden gebaat is met een snellere spoorverbinding is zeer de vraag. Er wordt nergens duidelijk gemaakt hoe precies. Laat staan dat de risico’s voor het Noorden worden aangegeven.

De hoofdvraag blijft, wie gaat met welk doel in al die treinen zitten? Waar beginnen die mensen hun reis en waar moeten ze naar toe? In welke gevallen is die verkorte reistijd doorslaggevend? Het zijn dezelfde vragen waar ook tien jaar geleden al geen goed antwoord op kwam. Maar goed, sentimenten zijn sindsdien wel veranderd.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 09:51:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6515
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #59 Gepost op: 06 februari 2019, 08:14:53 »
..... Ter hoogte van Lelystad takt de lijn aan op het SAAL tracé. De intentie is om vanuit Groningen in Amsterdam aan te takken op de HSL en via de HSL door te rijden naar Den Haag - Rotterdam - Breda. In Almere bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein naar Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht. Het idee is het realiseren van een OV Aorta van Noord naar Zuid Nederland via het Westen en Midden van Nederland.
....
Het geboden alternatief is voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland, aantrekkelijker. ...
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D
Gr.
Eric