Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 04:37:42
Beelden van Tosti’s truffels en treinen door Modellbahnwagen
Vandaag om 03:40:16
6-polige decoder vs 8-polige door NS1220
Vandaag om 01:59:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 01:50:44
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door J. Moors
Vandaag om 01:37:22
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 01:31:56
NS 6100 van GM&S door frank002
Vandaag om 00:52:55
Doornvliet door frank002
Vandaag om 00:34:10
Werking relais door Te 2/2
Vandaag om 00:23:21
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Broca
Vandaag om 00:20:11
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door 1795
Vandaag om 00:14:51
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe door Scratchbuilt
Vandaag om 00:10:17
Raspberry pi en s88 door HansQ
25 september 2020, 23:45:23
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Arnold van Heyst
25 september 2020, 23:25:05
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
25 september 2020, 23:18:28
MB-module: Hielan Ware door Daniels
25 september 2020, 22:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 september 2020, 22:27:51
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
25 september 2020, 22:22:29
Raadplaatje door Niekleair
25 september 2020, 22:20:41
Wat een baan... door ruudns
25 september 2020, 21:28:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 september 2020, 21:05:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
25 september 2020, 20:44:21
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
25 september 2020, 20:28:38
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
25 september 2020, 20:22:16
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
25 september 2020, 20:05:29
Rangeren op Kijfhoek door André82
25 september 2020, 19:30:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
25 september 2020, 19:24:52
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Bert V
25 september 2020, 19:17:42
Westlandbaan door Hennik
25 september 2020, 19:06:22
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
25 september 2020, 19:03:38
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 11162 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2018, 11:11:39 »
@Laurent, ja, klopt.  (y)
SNG, met hun testritten, knallen met ±160 over de Hanzelijn tegenwoordig.  (y) En de ICE heeft op de Hanzelijn ook de 200 ruimschoots aangetikt.
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2018, 22:47:06 »
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad, die ook stopt in Assen. Dat heeft president-directeur Van Boxtel van de NS toegezegd in een gesprek met de gemeente Assen.

De NS wil de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland verkorten en gaat begin volgend jaar starten met testen. In de oorspronkelijke proef stopt de intercity maar in een paar plaatsen en duurt de reis vijftien minuten korter. Drenthe wordt in die proefritten, tot ergernis van de gemeente Assen, overgeslagen.

Het spoorbedrijf zegt nu twee verschillende proeven te doen. In het voorjaar wordt gestart met de proef die station Assen overslaat. Daarna volgt eenzelfde experiment waarbij de intercity wel stopt in de Drentse hoofdstad. De NS kijkt daarna welke variant het beste bevalt, schrijft RTV Drenthe.

De trein tussen de Randstad en Noord-Nederland gaat ook sneller rijden: zo'n 160 kilometer per uur.

Bron www.nos.nl

Nou alleen Lelystad nog, en dan is er helemaal verschil meer in stops!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 10:24:50 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.

Aan de spoortafel hebben zitting de 4 grootste noordelijke gemeenten en de 3 provincies. Een aantal partijen zijn behoorlijk gepikeerd over deze ontwikkelingen.

Achter de schermen (op bestuurlijk niveau) wordt gewerkt aan een alternatief die qua reistijd en frequentie een behoorlijk positieve impact heeft op de bereikbaarheid van het noorden.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 10:26:45 door RodeDuivel »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6041
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 10:50:38 »
Ah, we gaan weer eens een lijn doortrekken vanaf Lelijkstad via Emmerlood en Hinderveen naar Drachtig richting Grunne?

Zal tijd worden.
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2018, 11:04:00 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.
Nee, maar daar is het NS ook niet om te doen. Die zet deze trein alleen maar in om eventuele sprinters die Arriva tussen Groningen en Zwolle wil exploiteren dwars te zitten....
Niels

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2018, 11:43:04 »
Niet helemaal juist, Niels. Deze trein komt er omdat er, schijnbaar, vraag naar is. En of Arriva de sprinter Mp - Lw en Gn - Zl gaat krijgen valt nog te bezien.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2018, 12:25:17 »
De vraag is geïnitieerd door de D'66 wethouder in Groningen. Zijn rol is echter na de recente verkiezingen in Groningen uitgespeeld.

Hetzelfde geldt voor zijn vrouwelijke collega van D'66, die op dit moment verantwoordelijk gedeputeerde voor het OV in Groningen is. Deze personen trekken hun eigen plan zonder rekenschap te houden met de mening van de collega bestuurders.

De kern van de visie die in ontwikkeling is dat het noorden van Nederland middels 6 intercity's per uur worden verbonden met de Randstad. In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij. In de beoogde opzet worden alle stedelijke kernen van belang gekoppeld aan de beoogde 6 intercity's. Dit geldt ook voor steden zoals Bolsward en Sneek.

Financiering van de plannen lijkt ook geen probleem te zijn, omdat geput kan worden uit vrijgevallen budgetten die niet benut behoeven te worden bij het realiseren van deze plannen. Per saldo bespaart de samenleving ettelijke miljarden euro's. De kern is dat het een andere mindset vergt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19195
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2018, 13:01:32 »
In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij.

Die begrijp ik even niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2018, 13:38:00 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2018, 16:12:05 »
Die begrijp ik even niet.
Ik zit mij ook suf te prakkiseren waarom NS deze niet zo kunnen blijven exploiteren.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2018, 16:13:22 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
Toch beter de berichtgevingen volgen, Martijn. Assen krijgt dus wel die stop.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2018, 16:44:39 »
In de tweede proef.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8883
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2018, 19:38:12 »
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.
Dat is ook gelijk een punt wat je aanstipt,niemand vind het erg als ze ergens op vooruit gaan,zolang ze zelf maar niet "het bokje" zijn.
Het punt wat zou moeten tellen hoeveel procent van de werkelijke reizigers profiteren ergens van, en is dat meer of minder dan de groep die er op achteruit gaat.
En de manier waarop men soms beredeneerd,doet me twijfelen of men echt kijkt naar is de groep winnaars groter dan de groep verliezers bij sommige plannen,dit telt ook voor de onderbouwing daarvan.
( voor de duidelijkheid wil ik wel even vermelden,dat zowel de kwestie snellere trein Asd-Gn of Gvc-Tb-Ehv,voor mij persoonlijk niet boeiend is,ik reis(de) niet met de ene trein en ook niet met de andere. Ik ben zelf dus geen winnaar of verliezer  ;) ,ik gebruik gewoon heel zelden de trein.)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6626
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2019, 14:19:06 »
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Om te bepalen of de snellere trein ook in de dienstregeling past wordt er dus 's nachts getest.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1288
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2019, 14:47:03 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D
Groeten Joop, machinist Lls