Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door AndrevdG
Vandaag om 20:09:11
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Wim Vink
Vandaag om 20:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 20:05:28
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door consolidation
Vandaag om 20:05:06
Zestiger jaren plastic lijmen? door eezacque
Vandaag om 20:02:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 19:33:41
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:24:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:09:54
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 19:05:48
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 18:31:03
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 18:27:17
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 17:48:50
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door ronald2016
Vandaag om 17:01:28
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:32:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 16:29:41
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 16:28:52
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 15:51:18
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 15:46:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:23:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:20:28
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 15:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 14:55:07
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
Vandaag om 14:46:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Whis
Vandaag om 14:36:04
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door zuylen
Vandaag om 14:19:54
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 10006 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2018, 11:11:39 »
@Laurent, ja, klopt.  (y)
SNG, met hun testritten, knallen met ±160 over de Hanzelijn tegenwoordig.  (y) En de ICE heeft op de Hanzelijn ook de 200 ruimschoots aangetikt.
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2018, 22:47:06 »
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad, die ook stopt in Assen. Dat heeft president-directeur Van Boxtel van de NS toegezegd in een gesprek met de gemeente Assen.

De NS wil de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland verkorten en gaat begin volgend jaar starten met testen. In de oorspronkelijke proef stopt de intercity maar in een paar plaatsen en duurt de reis vijftien minuten korter. Drenthe wordt in die proefritten, tot ergernis van de gemeente Assen, overgeslagen.

Het spoorbedrijf zegt nu twee verschillende proeven te doen. In het voorjaar wordt gestart met de proef die station Assen overslaat. Daarna volgt eenzelfde experiment waarbij de intercity wel stopt in de Drentse hoofdstad. De NS kijkt daarna welke variant het beste bevalt, schrijft RTV Drenthe.

De trein tussen de Randstad en Noord-Nederland gaat ook sneller rijden: zo'n 160 kilometer per uur.

Bron www.nos.nl

Nou alleen Lelystad nog, en dan is er helemaal verschil meer in stops!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 10:24:50 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.

Aan de spoortafel hebben zitting de 4 grootste noordelijke gemeenten en de 3 provincies. Een aantal partijen zijn behoorlijk gepikeerd over deze ontwikkelingen.

Achter de schermen (op bestuurlijk niveau) wordt gewerkt aan een alternatief die qua reistijd en frequentie een behoorlijk positieve impact heeft op de bereikbaarheid van het noorden.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 10:26:45 door RodeDuivel »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5791
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 10:50:38 »
Ah, we gaan weer eens een lijn doortrekken vanaf Lelijkstad via Emmerlood en Hinderveen naar Drachtig richting Grunne?

Zal tijd worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1988
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2018, 11:04:00 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.
Nee, maar daar is het NS ook niet om te doen. Die zet deze trein alleen maar in om eventuele sprinters die Arriva tussen Groningen en Zwolle wil exploiteren dwars te zitten....
Niels

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2018, 11:43:04 »
Niet helemaal juist, Niels. Deze trein komt er omdat er, schijnbaar, vraag naar is. En of Arriva de sprinter Mp - Lw en Gn - Zl gaat krijgen valt nog te bezien.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2018, 12:25:17 »
De vraag is geïnitieerd door de D'66 wethouder in Groningen. Zijn rol is echter na de recente verkiezingen in Groningen uitgespeeld.

Hetzelfde geldt voor zijn vrouwelijke collega van D'66, die op dit moment verantwoordelijk gedeputeerde voor het OV in Groningen is. Deze personen trekken hun eigen plan zonder rekenschap te houden met de mening van de collega bestuurders.

De kern van de visie die in ontwikkeling is dat het noorden van Nederland middels 6 intercity's per uur worden verbonden met de Randstad. In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij. In de beoogde opzet worden alle stedelijke kernen van belang gekoppeld aan de beoogde 6 intercity's. Dit geldt ook voor steden zoals Bolsward en Sneek.

Financiering van de plannen lijkt ook geen probleem te zijn, omdat geput kan worden uit vrijgevallen budgetten die niet benut behoeven te worden bij het realiseren van deze plannen. Per saldo bespaart de samenleving ettelijke miljarden euro's. De kern is dat het een andere mindset vergt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18789
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2018, 13:01:32 »
In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij.

Die begrijp ik even niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2018, 13:38:00 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2018, 16:12:05 »
Die begrijp ik even niet.
Ik zit mij ook suf te prakkiseren waarom NS deze niet zo kunnen blijven exploiteren.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2018, 16:13:22 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
Toch beter de berichtgevingen volgen, Martijn. Assen krijgt dus wel die stop.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3422
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2018, 16:44:39 »
In de tweede proef.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8543
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2018, 19:38:12 »
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.
Dat is ook gelijk een punt wat je aanstipt,niemand vind het erg als ze ergens op vooruit gaan,zolang ze zelf maar niet "het bokje" zijn.
Het punt wat zou moeten tellen hoeveel procent van de werkelijke reizigers profiteren ergens van, en is dat meer of minder dan de groep die er op achteruit gaat.
En de manier waarop men soms beredeneerd,doet me twijfelen of men echt kijkt naar is de groep winnaars groter dan de groep verliezers bij sommige plannen,dit telt ook voor de onderbouwing daarvan.
( voor de duidelijkheid wil ik wel even vermelden,dat zowel de kwestie snellere trein Asd-Gn of Gvc-Tb-Ehv,voor mij persoonlijk niet boeiend is,ik reis(de) niet met de ene trein en ook niet met de andere. Ik ben zelf dus geen winnaar of verliezer  ;) ,ik gebruik gewoon heel zelden de trein.)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6474
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2019, 14:19:06 »
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Om te bepalen of de snellere trein ook in de dienstregeling past wordt er dus 's nachts getest.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2019, 14:47:03 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D
Groeten Joop, machinist Lls