Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:32:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:29:06
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 02:05:20
Een sleepje vierassers door Beached
Vandaag om 00:35:55
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
26 juni 2019, 23:55:06
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 23:40:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
26 juni 2019, 23:15:48
Baanplan Edwin (poging 2) door eitreb
26 juni 2019, 23:12:42
Overstappen op schaal TT? door Eegtrain
26 juni 2019, 23:03:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juni 2019, 22:52:14
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 22:22:22
4 in 1 op 2 niveau’s... door Stedahult
26 juni 2019, 22:22:01
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
26 juni 2019, 22:14:42
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Pauldg
26 juni 2019, 22:07:56
Projekt 083-338 door 44
26 juni 2019, 21:59:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 juni 2019, 21:29:53
Raadplaatje door Whis
26 juni 2019, 21:19:17
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Marc tramt
26 juni 2019, 21:14:27
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 juni 2019, 21:08:16
Servo-positie instellen met MultiMaus door Joran
26 juni 2019, 20:34:25
De Hondsrugbaan, H0 door Ronald Hofmeester
26 juni 2019, 19:16:14
25 jaar geleden door H0eGenaamd
26 juni 2019, 18:28:38
Modelspoorbeurs Houten 29 juni 2019 voor/nabeschouwing door Modellbahnwagen
26 juni 2019, 18:05:03
NS sproeitrein in h0 door Eric B
26 juni 2019, 17:33:49
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Bartje81
26 juni 2019, 16:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Moerkerken
26 juni 2019, 15:31:40
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
26 juni 2019, 13:59:59
EifelBurgenBahn door tuurtje
26 juni 2019, 12:50:29
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
26 juni 2019, 07:47:31
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 8100 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2018, 11:11:39 »
@Laurent, ja, klopt.  (y)
SNG, met hun testritten, knallen met ±160 over de Hanzelijn tegenwoordig.  (y) En de ICE heeft op de Hanzelijn ook de 200 ruimschoots aangetikt.
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2112
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2018, 22:47:06 »
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad, die ook stopt in Assen. Dat heeft president-directeur Van Boxtel van de NS toegezegd in een gesprek met de gemeente Assen.

De NS wil de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland verkorten en gaat begin volgend jaar starten met testen. In de oorspronkelijke proef stopt de intercity maar in een paar plaatsen en duurt de reis vijftien minuten korter. Drenthe wordt in die proefritten, tot ergernis van de gemeente Assen, overgeslagen.

Het spoorbedrijf zegt nu twee verschillende proeven te doen. In het voorjaar wordt gestart met de proef die station Assen overslaat. Daarna volgt eenzelfde experiment waarbij de intercity wel stopt in de Drentse hoofdstad. De NS kijkt daarna welke variant het beste bevalt, schrijft RTV Drenthe.

De trein tussen de Randstad en Noord-Nederland gaat ook sneller rijden: zo'n 160 kilometer per uur.

Bron www.nos.nl

Nou alleen Lelystad nog, en dan is er helemaal verschil meer in stops!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 10:24:50 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.

Aan de spoortafel hebben zitting de 4 grootste noordelijke gemeenten en de 3 provincies. Een aantal partijen zijn behoorlijk gepikeerd over deze ontwikkelingen.

Achter de schermen (op bestuurlijk niveau) wordt gewerkt aan een alternatief die qua reistijd en frequentie een behoorlijk positieve impact heeft op de bereikbaarheid van het noorden.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 10:26:45 door RodeDuivel »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5396
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 10:50:38 »
Ah, we gaan weer eens een lijn doortrekken vanaf Lelijkstad via Emmerlood en Hinderveen naar Drachtig richting Grunne?

Zal tijd worden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1881
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2018, 11:04:00 »
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.
Nee, maar daar is het NS ook niet om te doen. Die zet deze trein alleen maar in om eventuele sprinters die Arriva tussen Groningen en Zwolle wil exploiteren dwars te zitten....
Niels

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2018, 11:43:04 »
Niet helemaal juist, Niels. Deze trein komt er omdat er, schijnbaar, vraag naar is. En of Arriva de sprinter Mp - Lw en Gn - Zl gaat krijgen valt nog te bezien.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2018, 12:25:17 »
De vraag is geïnitieerd door de D'66 wethouder in Groningen. Zijn rol is echter na de recente verkiezingen in Groningen uitgespeeld.

Hetzelfde geldt voor zijn vrouwelijke collega van D'66, die op dit moment verantwoordelijk gedeputeerde voor het OV in Groningen is. Deze personen trekken hun eigen plan zonder rekenschap te houden met de mening van de collega bestuurders.

De kern van de visie die in ontwikkeling is dat het noorden van Nederland middels 6 intercity's per uur worden verbonden met de Randstad. In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij. In de beoogde opzet worden alle stedelijke kernen van belang gekoppeld aan de beoogde 6 intercity's. Dit geldt ook voor steden zoals Bolsward en Sneek.

Financiering van de plannen lijkt ook geen probleem te zijn, omdat geput kan worden uit vrijgevallen budgetten die niet benut behoeven te worden bij het realiseren van deze plannen. Per saldo bespaart de samenleving ettelijke miljarden euro's. De kern is dat het een andere mindset vergt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18211
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2018, 13:01:32 »
In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij.

Die begrijp ik even niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2018, 13:38:00 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2018, 16:12:05 »
Die begrijp ik even niet.
Ik zit mij ook suf te prakkiseren waarom NS deze niet zo kunnen blijven exploiteren.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2018, 16:13:22 »
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
Toch beter de berichtgevingen volgen, Martijn. Assen krijgt dus wel die stop.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3350
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2018, 16:44:39 »
In de tweede proef.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8317
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2018, 19:38:12 »
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.
Dat is ook gelijk een punt wat je aanstipt,niemand vind het erg als ze ergens op vooruit gaan,zolang ze zelf maar niet "het bokje" zijn.
Het punt wat zou moeten tellen hoeveel procent van de werkelijke reizigers profiteren ergens van, en is dat meer of minder dan de groep die er op achteruit gaat.
En de manier waarop men soms beredeneerd,doet me twijfelen of men echt kijkt naar is de groep winnaars groter dan de groep verliezers bij sommige plannen,dit telt ook voor de onderbouwing daarvan.
( voor de duidelijkheid wil ik wel even vermelden,dat zowel de kwestie snellere trein Asd-Gn of Gvc-Tb-Ehv,voor mij persoonlijk niet boeiend is,ik reis(de) niet met de ene trein en ook niet met de andere. Ik ben zelf dus geen winnaar of verliezer  ;) ,ik gebruik gewoon heel zelden de trein.)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6318
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2019, 14:19:06 »
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Om te bepalen of de snellere trein ook in de dienstregeling past wordt er dus 's nachts getest.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2019, 14:47:03 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D
Groeten Joop, machinist Lls