Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 17:24:22
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:36:51
  

Auteur Topic: Rijdraad stopt maar de trein niet!  (gelezen 16556 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #30 Gepost op: 17 January 2008, 07:53:20 »
Hallo,

Ik mag toch aannemen dat bij zo`n brug, de machinist alle tractie en stroomvoerende apperatuur uit zal zetten, voordat hij het draadloze stuk oprijdt?

Anders zullen de stra`s en de rijdraad ook geen lang leven hebben.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #31 Gepost op: 17 January 2008, 09:49:46 »
Ze hebben op de brug over het Noord-Hollands kanaal (bij Den Helder) ook eens een Plan V en paar jaar geleden nog eens een IRM-drietje (8200) van de brug laten duwen door de reizigers. Een trein rolt niet zo heel zwaar immers, hij heeft geen luchtbanden (zoals een auto) die vervormen namelijk en daardoor duw veel zwaarder.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 18 January 2008, 07:46:59 door Petertrein81 »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #32 Gepost op: 17 January 2008, 10:20:04 »
Dat is ook een leuk idee voor een diorama :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Anoniem

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #33 Gepost op: 17 January 2008, 10:57:59 »
Ik mag toch aannemen dat bij zo`n brug, de machinist alle tractie en stroomvoerende apperatuur uit zal zetten, voordat hij het draadloze stuk oprijdt?

Natuurlijk, met name de snelschakelaar moet geopend worden voordat je dergelijke fratsen uithaalt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #34 Gepost op: 17 January 2008, 11:21:58 »
Het neerlaten van de stroomafnemer bij de Roosendaalse sluis heeft niks te maken met het wel of niet oplopen van de draad. Het moet omdat de Belgische stroomafnemers niet zijn begrensd in de hoogte. De Beneluxtrein b.v. moet in Nederland bij stroomloze bruggen ook zijn gewei laten zakken, anders harkt hij aan de overkant de bovenleiding naar beneden.

Hoe het zit met de overgang van draad op T-profiel ga ik binnenkort eens bekijken bij de Arnebrug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #35 Gepost op: 17 January 2008, 11:49:07 »
Het neerlaten van de stroomafnemer bij de Roosendaalse sluis heeft niks te maken met het wel of niet oplopen van de draad.

Vooruit, de oorzaak-gevolgrelatie is andersom: de stroomafnemer moet niet omlaag omdat de rijdraad niet oploopt, maar de rijdraad loopt niet omhoog omdat de stroomafnemer toch neergelaten moet worden. Dat is wat ik bedoelde te zeggen ;).

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #36 Gepost op: 17 January 2008, 13:11:29 »
En zijn van die overgang misschien ook detail foto's?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3471
    • Mijn van-alles website
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #37 Gepost op: 17 January 2008, 13:15:08 »
Natuurlijk, met name de snelschakelaar moet geopend worden voordat je dergelijke fratsen uithaalt.

Ga maar eens kijken bij de brug over het Noordhollands kanaal hier, regelmatig worden daar prachtige vonken getrokken.

Anoniem

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #38 Gepost op: 17 January 2008, 17:04:39 »
Dan zijn ze niet op tijd, of het wordt vergeten, of weet ik wat, maar mijn bewering blijft wel staan ;D.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #39 Gepost op: 17 January 2008, 17:18:12 »
Bij het GVB in Amsterdam hebben ze ook wat leuks, richting de plantage buurt vanaf het Waterlooplein(plantage middenlaan) hebben ze een gewone brug(een die omhoog draaid, met een scharnier aan 1 kant, weet ik hoe het heet ;D) met tram rails erop, en als die brug geopend wordt, hangt de bovenleiding slap naar beneden. Ik mag toch hopen dat dan de spanning eraf gaat voor eigenwijze mensjes die de draden aan willen raken. :P

Wesley
« Laatst bewerkt op: 17 January 2008, 17:21:51 door Wesley »
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #40 Gepost op: 17 January 2008, 17:25:10 »
Wesley, in Amsterdam hebben ze dat op meer ophaalbruggen.
Als je heel goed kijkt zie je dat die slap hangende draad vanzelf het elektrisch contact verliest zodra de brug omhoog gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #41 Gepost op: 17 January 2008, 17:28:20 »
nee, het is geen ophaalbrug, een gewone, maarja het is ook wel logisch dat de spanning eraf gaat nauurlijk. Wel grappig om te zien als je gewend bent aan bovenleidingloze bruggen, ik kom ook niet vaak in A'dam ofzo(ken de stad wel heel goed, dat wel)
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #42 Gepost op: 17 January 2008, 18:43:28 »
Hm, ik ben toch met enige regelmaat over de Ijsselbrug gekomen bij Zwolle. Elke keer viel het me dan weer op dat voordat we de brug oprijden de individuele leesverlichting in de koploper uitgaat (de cabineverlichting blijft aan), en na de brug pas weer aan. Kennelijk gaat dan toch de stra naar beneden...

Zoals al gezegd, de stroomafnemer blijft opstaan. Elektrisch wordt de lok, of treinstel uitgeschakeld. Bij meerdere gekoppelde stellen wordt pas weer ingeschakeld als de gehele trein weer onder de draad is. Langs de baan staan borden daar voor (zie seinregelement).

Mvg, Johan.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #43 Gepost op: 17 January 2008, 19:28:59 »
nee, het is geen ophaalbrug, een gewone,

Geen ophaalbrug? Wat is het dan wel? En wat is een "gewone" brug?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerard

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #44 Gepost op: 17 January 2008, 19:39:39 »
Geen ophaalbrug? Wat is het dan wel? En wat is een "gewone" brug?

[Off-topic]
Er zijn verschillende soorten bruggen:
* vaste brug: deze kan niet geopend worden
* hefbrug: het dek wordt in zijn geheel horizontaal omhoog getakeld
* draaibrug: het dek draait op een peiler die in het midden onder het dek staat
* ophaalbrug: het dek "schaniert" aan één zijde
[On-topic]