Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:30:26
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
  

Auteur Topic: Rijdraad stopt maar de trein niet!  (gelezen 16225 keer)

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #60 Gepost op: 18 January 2008, 16:47:30 »
Het is me bij beide in iedergeval nooit opgevallen of de treinen daar met stroomafnemer op of neer over de brug rijden.
Ze laten de stroomafnemers opstaan, alleen de "stroom" wordt afgeschakeld. Borden (seinen) naast het spoor geven aan wanneer het weer ingeschakeld mag worden.

Ik denk dat op bijna elk stroomloos stuk wel eens een trein heeft stil gestaan 8). Jaaaaaaaaren geleden bij Mp, smildervaart. Lok uit Zw, via Swk en terugdrukken naar Mp.

Erik

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #61 Gepost op: 18 January 2008, 19:15:07 »
Borden (seinen) naast het spoor geven aan wanneer het weer ingeschakeld mag worden.
Die borden staan in het seinenboek
Er zijn borden voor uitschakelen, inschakelen, stroomafnemer neer, stroomafnemer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #62 Gepost op: 19 January 2008, 21:25:16 »
Heb wel een foto dat bij de IJsselbrug de stra omhoog steekt in het niets maar niet zo voor handen. Bij de IJsselbrug wordt de stra dus niet neergelaten.

Mvg, Johan

Wie zoekt zal vinden  :D ;D


1308 met containershuttle van uit Onnen (voorloper van ACTS shuttle) De stroomafnemer van de lok steekt in de lucht.


Zelfde foto nu liggend uitgesneden.

Mvg, Johan

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5834
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #63 Gepost op: 05 February 2009, 00:44:27 »
In het algemeen is het zo dat bij nederlandse bruggen de panto`s van nedelands materieel omhoog blijven staan, Belgiesch materieel moeten hun panto strijken, dit komt doordat de belgiesche bovenleiding hoger hangt dan bij ons.
Reden dat het benelux materieel en ook de TGV`s de panto`s strijken bij  passeren van een brug. Dat niet elke meester dat doet, komt door de ervarenheid. Zij weten immers precies hoelang hun trein is en daarmee rekening houden, zij laten de panto op het laatste moment zakken en en zetten `m dan ook weer eerder op. Zelf vaak gezien bij de Kaagbrug, gelegen tussen de stations Leiden en Nieuw-Vennep aan de Schiphollijn.
Ik heb van deze brug ook bouwtekeningen ;D, ook die van de opbouw van de rijdraad met de afspanning en het eerder beschreven "T" bovenleiding panto vang stuk.
Als je deze hebben wil, hoor ik het wel.  :)
Ik ben ooit (1988) begonnen deze brug na te bouwen in de schaal H0. In een dubbele module bak. De module bak ligt nu ergens opgeslagen en komt waarschijnlijk weer tevoorschijn als de kids de deur uit zijn.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken