Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:36:14
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
W.V. Kalender 2026 door Frank 123
Vandaag om 19:58:26
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:55:31
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
  

Auteur Topic: Rijdraad stopt maar de trein niet!  (gelezen 16227 keer)

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2008, 22:22:17 »
Hm, ik ben toch met enige regelmaat over de Ijsselbrug gekomen bij Zwolle. Elke keer viel het me dan weer op dat voordat we de brug oprijden de individuele leesverlichting in de koploper uitgaat (de cabineverlichting blijft aan), en na de brug pas weer aan. Kennelijk gaat dan toch de stra naar beneden...
Groeten, Lukas

Gerard

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2008, 22:55:12 »
Voor degenen die in de buurt wonen en eens willen gaan kijken: vlak bij station Vlaardingen Centrum is eenzelfde situatie bij de brug daar.
De bovenleiding wordt onderbroken, de stroomafnemers blijven gewoon omhoog staan en na het passeren van de brug krijgt de trein weer spanning en kan verder rijden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2008, 22:58:43 »
Bij de sluis bij de Belgische grens (Roosendaal) gaat de panto wel omlaag, en na het passeren gaat ze weer omhoog.

Geen brug, wel een rijdraadloos stuk.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2008, 23:02:46 »
Ja het gaat erom dat het deel waar de trein op rijd moet kunnen bewegen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2008, 23:06:39 »
Hm, ik ben toch met enige regelmaat over de Ijsselbrug gekomen bij Zwolle. Elke keer viel het me dan weer op dat voordat we de brug oprijden de individuele leesverlichting in de koploper uitgaat (de cabineverlichting blijft aan), en na de brug pas weer aan. Kennelijk gaat dan toch de stra naar beneden...
Stel nou dat er geen draad boven de stroomafnemer hangt, waar komt dan de stroom vandaan? Die gaat dus niet naar beneden.

@Chris: Dat zal (in ieder geval bij de 11.8) te maken hebben met het wisselen van stroomafnemer en dat de Belgische bovenleiding iets hoger hangt. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2008, 23:15:55 »
Ik heb altijd wel het idee dat een pantograaf in model een stuk hoger kan als in het echt.
Je zal dan misschien voor een realistisch beeld in model de maximale hoogte van de pantograaf moeten beperken. Anders is het geen gezicht. Zeker bij 1-beens pantografen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2008, 23:23:01 »
Ik heb hier ook een foto gemaakt van de brug in Maassluis.
Was afgelopen maandag.

Ohja, het was geen actie foto, de trein stond daar nl al een tijdje  ;D ;D
Dat krijg je ervan wanneer je niet doorrijdt  ;)

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2008, 23:27:24 »
als die e al een tijdje stond, is die zeker ook niet meer op eigen kracht weggekomen, zo'n trein verbuikt daar toch veel te veel energie voor? ???

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Ronald

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2008, 23:33:12 »
Heel simpel, Nee
De accu's zijn niet bestemd voor tractie.
Door de rol energie van de trein overbrugd hij het stroomloze stuk.
Rijdt de trein om eea reden te langzaam of moet hij remmen dan heeft hij een serieus probleem en komt hij tot stilstand.
Dan is het wachten op een opduwertje  ;D

Groetjes Ronald
Groetjes Ronald

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2008, 23:37:43 »
Sinds er VIRM wordt ingezet tussen Utrecht en Leiden moeten de treinen hun pantoffel laten zakken bij de spoorbrug over de Gouwe bij Alphen aan den Rijn.

Hiervóór was dit niet het geval, toen gingen de treinen 'met losse handjes' de brug over. Toen eind 2006 VIRM verscheen waren er nogal wat problemen als de panto weer tegen de draad kwam.

Ik heb toen gelezen (Volgens mij in HOV-RN) dat in 2009 de situatie daar volledig aangepast zal worden.

Ook is er sprake over de komst van een treinaquaduct, maar dat heeft hier verder niets mee te maken :P


Een jaar geleden was er een Plan V op die brug tot stilstand gekomen nadat een eigenwijze bromfietser nog snel even voor de trein overstak. De trein natuurlijk vol in de remmen.  Deze zorgde voor veel ellende waardoor ik moest omreizen via Gouda.
De trein is vervolgens weggesleept door een paar andere V's en ging vervolgens met 10 bakken naar Utrecht (kan maximaal 8 ivm perronlengte in Bodegraven, Alphen en Leiden Lammenschans)

« Laatst bewerkt op: 16 January 2008, 23:44:08 door Felix »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2008, 23:39:05 »
Ik heb hier ook een foto gemaakt van de brug in Maassluis.
Was afgelopen maandag.

Ohja, het was geen actie foto, de trein stond daar nl al een tijdje  ;D ;D
Dat krijg je ervan wanneer je niet doorrijdt  ;)

Leuke foto  ;D 8)

Nog eentje


Niet door mij gemaakt maar door: Jaap Lagendijk tijdens Furiade 2007

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2008, 23:40:48 »
Ding dong, door een onvoorziene omstandigheden zijn wij stil komen te staan, kan iedereen even uitstappen en helpen duwen?  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #27 Gepost op: 17 January 2008, 01:12:13 »
En dat schijnen ze met een Plan V hier in Purmerend ooit eens geflikt te hebben bij een van de bruggen (ben even kwijt over welk watertje die heen ging)
Plan V'tje was net voordat de draad weer begon stil komen te staan: met vereende krachten hebben ze het gehele treinstel de laatste paar luttele centimeters weten te verrijden, waarna er weer stroom was.
« Laatst bewerkt op: 17 January 2008, 01:33:45 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #28 Gepost op: 17 January 2008, 01:35:42 »
waarschijnlijk zal die overgang van de rijdraad naar T profiel zo zijn dat ze paralel langs mekaar lopen.
1 ervan zal langszaam naar benedenlopen, en de ander langzaam omhoog waardoor de stroomafnemer geleidelijk over genomen word.

Hetzelfde gebeurt nl bij een overgang naar een nieuwe rijdraad, dus ik gok dat dat hier neit veel anders zal zijn.

Dat T-profiel zal er wsl zijn omdat dat wat steviger is als de stroomafnemer de draad weer raakt dan de normale rijdraad.

Anoniem

  • Gast
Re: Rijdraad stopt maar de trein niet!
« Reactie #29 Gepost op: 17 January 2008, 02:12:48 »
@Chris: Dat zal (in ieder geval bij de 11.8) te maken hebben met het wisselen van stroomafnemer en dat de Belgische bovenleiding iets hoger hangt. :)

Plus: de sluis is niet geschikt om de stroomafnemer 'op te vangen', dat wil zeggen dat de rijdraad ter plaatse niet omhoogloopt (bij mijn beste weten). Bovendien wil je niet - maar dat speelt eerder bij de Thalys - de sluis 'overbruggen' door middel van de twee stroomafnemers met de kans dat het fout gaat, alle snelschakelaars ten spijt. Better safe than sorry...