Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door FritsT
Vandaag om 22:11:48
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:44:32
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Omgeving Frankfurt am Main door CHH
Vandaag om 21:14:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:50:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 9919 keer)

Ronald1974

  • Gast
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 October 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 October 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9033
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 October 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 October 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick