BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Diederick op 09 oktober 2018, 23:32:52

Titel: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 09 oktober 2018, 23:32:52
Eindelijk is het dan zover, ik kan beginnen met het plannen van mijn eerste modelbaan. Met die kanttekening dat de ruimte beperkt is (zoals bij velen wel het geval zal zijn) en een krap budget. Heb het geluk dat ik een bult rails en met name wissels heb kunnen krijgen   :angel: :).  Het betreft Fleischmann picollo rails.
Nu is de uitdaging  dus om met hetgeen ik heb gekregen en de bijbehorende ruimte wat leuks te gaan bouwen.

Aan ruimte heb ik ongeveer precies 220x115 cm lang. Voordeel is wel dat ik ga bouwen in schaal N.

Voor de onderbouw wil ik een open frame gaan maken bestaande uit 2 modules, zodat ik indien nodig in de toekomst de baan relatief eenvoudig mee kan nemen. Voor het frame zat ik te denken aan vuren planken/balken van 18mm dik en om en nabij 10cm breed/hoog.  Met bovenplaten van multiplex 8/9 mm dik. Eventueel overdenk ik nog MDF uit kosten overwegingen.

Ook ben ik voor mijn gevoel al goed op weg voor wat betreft het baanplan. Ik kom uit op 3 niveaus (als het niet in lengte of breedte kan dan maar hoogte..), zie voor het plan de afbeeldingen hieronder:

Schaduw: (niveau 0)
(http://i67.tinypic.com/28tuyax.jpg)

Hoewel mij de bochten/bochtwissels aan de linkerkant niet helemaal zint is dit met wat ik heb het beste wat ik ervan maken kon. Mocht het me teveel gaan storen worden het enkel kopspoortjes in het begin. Eventueel hier nog suggesties?

Inhaal/paradebaan: (niveau 1 +9cm)
(http://i64.tinypic.com/2q3w6zn.jpg)

Kopstation: (niveau 2 + 15cm ten opzichte van niveau 0)
(http://i68.tinypic.com/2utkggy.jpg)

In de 2 kopspoortjes aan het drieweg aan de linker kant komt een locloods evt dubbel of enkel met een spoor voor een treinstel of dergelijks ernaast.

Wat vinden jullie ervan? Op en/of aanmerkingen hoor ik graag.
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Jelmer op 10 oktober 2018, 08:47:06
Hoi Diederick,

Ik heb geen verstand van n-geometrie, maar mij komt het over als flexrail in een hele krappe boog in je schaduwstation. Verder moet je even kijken of je langere rijtuigen elkaar wel kunnen passeren in de bocht daar.

Voor je paradebaan, deze heb je 2-sporig gemaakt, maar omdat de rest enkelsporig is, is dit in feite een kruisingsstation. Dat kan ook, maar je zult hier ofwel treinen hebben die op elkaar moeten wachten, ofwel je ziet maar 1 trein per keer.

Verder moet je goed bedenken of je overal bij kunt. Je hebt 9 en 15 cm als nivo's aangegeven, met een dikte van 8-10 mm (zeg 1 cm) van je hout (en dan heb je nog de draden die ergens heen moeten van je wissels, verlichting etc..), houd je niet veel meer over. Daar past geen hand tussen.

Voor deze maat baan zou ik beslist voor multiplex gaan, dat bewerkt veel makkelijker dan MDF. Prijsverschil moet niet enorm zijn voor dit oppervlak. Dan maar een wagon minder, maar meer plezier in de opbouw.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Diederick op 10 oktober 2018, 11:38:34
Hoi Jelmer,

Bedankt voor je reactie.

Voor wat betreft de bochten, tot nu toe zijn alleen de standaard bochten getekend, voornamelijk R4 (Fleischmann Picollo 9135). Echter heb je voor wat betreft de krappe boog aan het eind van het schaduw wel gelijk, dat zint me ook nog niet. Weet alleen nog niet of en hoe ik dit kan oplossen met hetgeen ik al in huis heb.

Het paradebaan is inderdaad een veredeld kruisingsstation, maar dan "op de vrije baan". Of hier later werkelijk gekruist gaat worden of dat er inderdaad maar 1 trein per keer per richting langs komt valt te bezien. Wou alleen wel de mogelijkheid hebben om 2 treinen onderweg tussen schaduw en het station elkaar te kunnen kruisen. Zou eventueel ook op een niet zichtbaar gedeelte kunnen, maar qua bediening is het op een zichtbaar gedeelte makkelijker.

Wisselaandrijvingen komen helaas bovenaarde, nadeel natuurlijk het aangezicht, voordeel is wel dat het onder de baan geen ruimte vraagt. Misschien vind ik nog wel een manier om ze in de plaat te verzinken of zo. Blijven alleen de draden over, deze zullen netjes weggewerkt worden op enig manier. Daarna blijft er denk ik net genoeg over voor mijn hand, wil ook niet te veel aan de hoogtes aanpassen, het station zou nog 1 of 2 cm hoger kunnen, maar daar win ik tussen schaduw en de parade niets mee. Het station komt niet pal boven de parade maar er achter. De stijgingspercentages zijn voor mij zeker richting schaduw aan de grens van toelaatbaar, vandaar deze hoogtes.

Wat vind je van het sporenplan van het station ansich?

Spoorse groet,

Diederick
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Reinout van Rees op 10 oktober 2018, 14:02:38
Sporenplan van het station is prima. Ziet er rustig uit.
Misschien nog wel kijken naar de lengtes van de sporen. De stukjes richting stootblok worden door de wisselstraat wat lang. Dat kan prima zijn, afhankelijk van wat je ermee wilt. Anders zou je bijvoorbeeld de driewegwissel a/h eind van het middelste spoor kunnen stoppen, dan wordt de bruikbare lengte van de andere sporen wat groter.

Vanaf welke kant bedien je de baan? Ik neem aan vanaf de "bovenkant" in de je tekening? Dit i.v.m. de bereikbaarheid bij rangeren enzo.

Zowel de paradestrecke en het station zitten aan dezelfde kant van de baan. Wat "doe" je met de achterkant? Landschap? Het enkelsporige lijntje daar deels zichtbaar laten lopen? Of kan de paradestrecke naar achteren?

Zomaar wat gebrainstorm :)


Qua onderbouw: de maat van de vuren balken lijkt me fors. 18mm dik en 10 cm hoog? Ik zou dan voor multiplex gaan. Plaat van 9 of 12mm dik uit de bouwmarkt en dan stroken ervan laten zagen. Zo'n zaagsnede is altijd recht, vuren bouwmarktplanken vaak niet. Waarschijnlijk is het dan steviger èn goedkoper.


Succes!

Reinout
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Diederick op 10 oktober 2018, 16:43:06
Bedankt voor je reactie Reinout!

Je aanname voor wat betreft de bedien zijde is correct.

Je zet me weer aan het denken met betrekking tot het station. Het was in eerste instantie uitgedacht dat het middelste spoor van de 3 als stalling te gebruiken voor rijtuigen, bijvoorbeeld van een paar koerswagens die 's ochtends aankomen en 's avonds weer weg moeten. De andere spoor met het zwarte vierkantje zou de goederenloods zijn en daarnaast een algemeen laad spoor.

Misschien toch nog eens heroverwegen.

Met betrekking tot de achterant, dit zal voornamelijk wel landschap gaan worden, hier lopen de sporen die dalen naar de niveaus 1 en 0, beetje lastig om die al dan niet deels zichtbaar te krijgen. Dat is in feite ook de reden dat het parade spoor aan de voorkant ligt, in feite gaat de trein dan in 2 grote ronden naar het stations niveau toe.

Misschien dat je in de gegeven ruimte 220 cm lang 115 cm breed een idee hebt om het paradespoor wel naar achteren te krijgen? Dat zou gelijk wat ruimte geven om makkelijker bij het schaduwstation te komen met de handjes... ik heb die oplossing zo niet gezien, of ik moet ergens een spiraalachtige bouwsel zien te krijgen...

Diederick
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Wim Hesselink op 10 oktober 2018, 22:07:46
Hallo Diederick,

Een leuk baantje! Heerlijk eenvoudig, daar hou ik wel van :)  (y)

Het station ziet er goed uit. Je kunt - zoals Reinout al aangaf - nog wat schuiven met wat wissels, maar het principe ziet er prima uit!

Wat betreft je schaduwstation: bereikbaarheid is altijd wel fijn. Even een wild idee: als je het schaduwstation nou niet in de schaduw legt, maar open en bloot "in de volle zon"? Dan heb je eigenlijk een fiddle yard aan de voorzijde van je baan (daar waar nu je dubbelsporig paradebaanvak ligt). Dat geeft je direct de mogelijkheid om eenvoudig een buurtgoederentrein samen te stellen zonder dat je problemen met toegang hebt. Een ander voordeel is dat je slechts 1 cirkel hoeft te maken om in het schaduwstation aan te komen (minder ondergronds spoor nodig, dus sneller en eenvoudiger te bouwen).
Uiteraard is het aangeklede deel van je baan iets kleiner, maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.

Om toch ook zichtbaar baanvak te hebben, zou je het enkelsporige deel aan de achterzijde deels zichtbaar kunnen maken. Vanuit je station maak je dan een boog van 180 graden (om het dorpje heen bv) en dan nog een meter rechtuit. Vervolgens duik je de tunnel in om aan de voorzijde in je schaduwyard/fiddlestation aan te komen.

Groet, Wim
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Diederick op 11 oktober 2018, 13:59:36
Goedemiddag,

Naar aanleiding van de reacties van Reinout en Wim (bedankt!) toch weer even aan het puzzelen gegaan. Hieruit is een aanpassing aan het station voortgevloeid. Hoewel ik hierbij een goederenspoor in de vorm van een kopspoor heb opgeofferd, geeft dit wel een 3-weg wissel vrij om in het schaduw station te gebruiken, al dan niet om de bestaande 3 sporen door te kunnen laten rijden door een keer lus of om er 5 sporen van te maken, waarbij altijd nog de mogelijkheid bestaat om een of meerdere sporen aan een keerlus te koppelen middels een bochtwissel.

Getekend heb ik het station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.jpg)

Over het paradespoor ben ik aan het prakkiseren of ik het wel wil of niet, misschien is het verstandiger voor een eerste eigen baan ooit het eenvoudiger te houden. Ook overdenk ik om het als onzichtbaar spoor te bouwen, hoewel ik nog niet heel veel voordelen hiervan zie. Dus eigenlijk niet doen dus.

Het zichtbaar maken van het spoor aan de achterkant, terwijl deze daalt ten opzichte van het station is denk ik wel een lastige..

Hoor graag wat jullie vinden van het aangepaste stations ontwerp.

Groet,

Diederick
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Wim Hesselink op 11 oktober 2018, 17:14:02
Hallo Diederick,
Kun je beschrijven waar welk spoor voor dient? Rechts voor gok ik een goederenloods? Zo ja, dan zou ik die juist naast het stationsgebouw plaatsen. In zulke kleine stations wil je niet teveel personeel hebben rondlopen dus EG en GS naast elkaar.
En het voorste spoor is een losweg? Zo ja, maak die lekker lang. Een losweg is lekker veelzijdig; je kunt er allerlei wagens naar toe sturen. Ook voor fabrieken die in de buurt van het station zitten maar geen eigen spooraansluiting hebben. Je hoeft die fabrieken dus niet te bouwen, maar geniet wel van het goederenvervoer dat ze creeeren. :)
Groet, Wim
Titel: Re: Eindelijk echt beginnen
Bericht door: Diederick op 11 oktober 2018, 20:21:39
Hoi Wim,

Ik heb de bedoelingen van elk spoor in de tekening hieronder bijgevoegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2_1.jpg)

Hoewel het meer naar de buitenwereld neigt om de GS naast de EG te plaatsen, overdenk ik het nog even.. Want ook dan kom ik met de laad/los weg in de problemen, hoewel ik het huidige ook niet ideaal vind. Een otie zou zin om het linkse wissel welke nu ook naar de GS toeleidt in spoor 1 te plaatsen oom bij / naast de EG te komen.

Het idee achter het stallingspoor is dat er bijvoorbeeld een spitsversterker gedurende overdag of een of 2 koerswagens kunnen wachten tot de terugreis begint. Dichtbij of in dit dorp zit een toeristisch trekpleister is de gedachte op het moment.

Daarnaast ben ik ook een plan aan het uitwerken naar aanleiding van je input om aan de achter kant een klein stuk vrije baan zichtbaar te maken ten koste van het paradebaanvak voor. Wat is jou of de meningen van anderen hier bij het gebruik van R3 radius? In het originele plan heb ik voornamelijk R4 gepland, in het huidige idee zou voornamelijk R3 toegepast worden. Het is in elk geval niet de planning om met lange stoomlocs te rijden..

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: DJV op 12 oktober 2018, 00:18:36
1 woord.

MULTIPLEX!!! (bijv. watervast verlijmd.)

En mooi laten zagen in de bouwmarkt. Is meestal gratis en zo recht krijg je het thuis niet zo maar.
Wel van te voren even berekenen hoe het uit komt en een schets maken van hoe de plaat gezaagd moet gaan worden.

Succes met de bouw! (y)
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 12 oktober 2018, 10:25:41
Hallo Diederick,

Bedankt voor de beschrijving! Een paar vragen/opmerkingen: Ik zie nu 4 doorgaande sporen. Het onderste is de losweg, maar de andere 3 zijn hoofdsporen (om vanaf te vertrekken). Heb je echt zoveel sporen nodig in zo'n klein station? Ik denk dat 2 sporen genoeg zijn. Spoor 3 kun je denk ik wel weglaten. Omlopen kan via spoor 1 en 2, daar heb je niet een apart spoor voor nodig. Zo druk zal het niet zijn.

Ik ben even aan het schetsen geweest (zowel station als rest van de baan):
(https://farm2.staticflickr.com/1901/30325041727_c6a641302e_b.jpg) (https://flic.kr/p/NcHLp2)

In het station heb ik gewoon wat zitten schuiven. Puur ter inspiratie. Ik heb spoor 3 weggelaten maar wel een extra spooraansluiting gemaakt. (Blauw vlakje). Dit zou een kolenhandel kunnen zijn, of een klein fabriekje.
De goederenloods heb ik naast het station geplaatst (bruin blok).
Het opstelspoor voor extra rijtuigen voor de spits ligt in het verlengde van spoor 1.

Bij het verlaten van het station begin je met een ruime boog R4. Op het achterste deel kun je dan R3 gebruiken. Of zelfs R2 al ziet dat er niet erg mooi meer uit. Ik zou dit krappe deel verbergen met bomen oid.
Het paradespoor aan de achterzijde daalt langzaam tot 5 cm onder het stationsniveau. Door het landschap niet vol te bouwen, blijft het dan wel zichtbaar vanaf de voorkant, dus zie je de treinen nog steeds rijden. Uiteindelijk verdwijnt het in een tunnel. Aan de voorzijde komt het spoor weer tevoorschijn in een fiddleyard/schaduwstation. Er zijn 2 doorgaande sporen waar je via een lus weer terug kunt keren. Op het 3e (voorste) spoor kun je een goederentrein samenstellen. Doordat het schaduwstation onbedekt is, heb je geen problemen met toegankelijkheid. Ook hoef je geen grote helix te bouwen om maar diep genoeg onder je zichtbare station te komen. 5 cm is genoeg. Dat scheelt weer tijd en geld.
Dat geld zou je dan prima in multiplex kunnen stoppen. MDF kan wel, maar moet je schilderen om het waterdicht te krijgen, of flink ondersteunen. Multiplex is gewoon steviger en vervormt minder. Beter nu iets meer investeren in een goede basis van de baan. Dan maar een rijtuig minder.

Groet, Wim
 
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 12 oktober 2018, 13:28:48
Hoi Wim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie  (y) , ik ga kijken of en hoe ik dit kan aanpassen naar de mogelijkheden die ik heb. Voor de wissels wil me redelijk vastpinnen aan de wissels die ik nu heb. Hier ook om kosten te besparen, omdat ik al wel de definitieve keuze voor multiplex te gaan heb gekozen.

Ten aanzien van het 3e vertrekspoor; Dit spoor kwam aan de ene kant door de beschikbare wissels tot stand, aan de andere kant wil ik de personentreinen een lange kering geven, hierdoor zijn bij momenten alle 2 perronsporen bezet en het goederenpad ligt kort na aankomst van de aankomende personentrein, dit rechtvaardigde voor mij het 3e spoor (waar moet die trein anders binnenkomen?

Een lange kering houdt de treinen wat langer in het zichtbare gedeelte, eventueel kun je er in die tijd op het station ook nog wat mee rangeren, of in het geval van een getrokken trein de loc omlopen of de loc wisselen. Wil een beetje proberen te vermijden dat het maar heen en weer rijden word... (wat dus door het rangeerspel en verhaallijn tot stand komt)

To be continued....

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 12 oktober 2018, 21:14:03
Nieuwe avond, nieuwe ronde, nieuwe kansen...

Vandaag weer eens aan het puzzelen geweest naar aanleiding van de reactie van Wim. Hieruit zijn volgende plannen naar voren gekomen. Heb in het station een spoor verminderd, weet nog niet of ik dat ook defenitief weg laat, gezien mijn gedachtes in mijn vorige post. Het schaduw station is iets groter geworden, grotendeels in het zicht, een paar kopsporen vallen net onder de plaat van het station, de plaat van het station is ingetekend met een doorgaande horizontale lijn.

Schaduw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_v0.2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_v0.2.jpg)


Station:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.1.jpg)

Schiet er maar op los.. :-)

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 13 oktober 2018, 22:44:03
Hallo Diederick,

Het probleem van een klein eindstation is dat het inderdaad al snel heen-en-weer rijden wordt. Ik snap heel goed dat je extra treinen verzint om meer verkeer te krijgen, maar ik denk dat 3 treinen tegelijk in zo'n klein station iets te veel van het goede is. Het kan natuurlijk wel. Oberammergau stond tijdens de Passionsspiele ook helemaal vol met extra treinen. Die werden dan wel op een paar speciale opstelsporen geparkeerd (en de losweg en ieder stukje spoor dat maar beschikbaar was). Een deel werd zelfs op andere stations aan de lijn geparkeerd. Maar Oberammergau is wel een uitzondering (en ook een stuk groter dan jouw station).

Schiet er maar op los.. :-)
OK, even snel vanaf de heup dan ;)

1. Ik zie veel wissels liggen die een S-boog vormen. Bv het inrijwissel van het station en het wissel waar het spoor naar de goederenloods aftakt. Je hebt hier linksleidende wissels gebruikt, wat tot een slingerend verloop leidt. Ik zou voor beide een rechts wissel kiezen.
Ook in het schaduwstation heb je dat effect bij het drieweg wissel. Ik zou daar 2 linker wissels gebruiken. Sowieso ben ik huiverig voor 3wegwissels. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Fleischmann zijn, maar ik zou ze proberen te mijden in de hoofdsporen.

2. Het opstelspoor voor de spitsrijtuigen komt nu uit op het 3e spoor in je station. Om ze aan een perron te plaatsen zul je extra rangeerbewegingen moeten maken. Dat kan natuurlijk ook juist de bedoeling zijn omdat het extra werk geeft.

Verder lijkt het me een goed plan.

Groet, Wim  -  blaast even langs de loop van zijn rokende pistool ;)
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 13 oktober 2018, 23:39:13
Wederom bedankt voor je reactie en het meedenken Wim. Misschien bijt ik me wel te veel vast in het maken van een eindstation, misschien is een kruisingsstation wel een betere weg om wat meer treinenloop te hebben. Ik ben wel van het rangeren, samen met mijn gewenste uiterste treinlengte (loc + 3 rijtuigen) leek mij dit makkelijker realiseerbaar is op mijn beschikbare ruimte.

Misschien toch nog even naar de tekentafel om te kijken of ik iets kan bedenken in een kruisingsstation wat me zint. (Mijn partner denkt ook nog in het rondjes rijden mentaliteit... toen ik zei dat dat met dit plan niet kon keek ze me raar aan  ;D)

Ook kwam nog in mijn gedachten vandaag om na het achterste zichtbare baanvak allicht een aftakking te maken voor latere uitbreiding. Dit zou natuurlijk een wat drukker eindpunt verklaren er is een overstap mogelijkheid.. (ik weet niet makkelijk realiseerbaar in huidige ruimte maar dromen mag...) En uiteindelijk kan het natuurlijk nog altijd virtueel aanwezig zijn.

Ik snap je redenatie met betrekking tot de S vormen, echter zit ik in een situatie waarin ik sommige dingen nu even voor lief moet nemen. Algeheel is de spoorkeuze (Fleischmann Picollo) uit vrolijke nood geboren. Persoonlijk zou ik liever voor spoor als minitrix of peco of zo gaan waar ik zelf het spoor nog van ballast kan voorzien. Echter, heb ik het niet heel breed, wil wel graag met de hobby bezig zijn en heb van een ander clublid heel wat rails en wissels gekregen, de plannen die ik uitwerk kan ik bijna allemaal (de versies met het paradebaanvak vooraan niet, was daarin ook erg blij met je reactie dat het zo anders kon) realiseren zonder extra rails aan te schaffen!! (en het hout voor onderbouw ga ik als verjaardagscadeau krijgen van mijn lieve vader)

Een alternatief is om i.p.v. het eerste linksleidende wissel een rechtse meegebogen wissel te plaatsen, echter de versie die ik heb zijn R2 en vond ik juist in het zichtbare station niet heel mooi. Nog afgezien dat ik huiveriger ben om meegebogen wissels te gebruiken ten opzichte van driewegwissels.

Dat ik nu in deze omstandigheden begin en niet nog even wacht op betere tijden is dat ik door privé omstandigheden positieve afleiding goed kan gebruiken.

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 14 oktober 2018, 02:31:40
Nog even een kleine update / toevoeging...

Heb de puzzel van een eventueel kruisingsstation nog niet op zijn plek gekregen. Wel is er een nieuwe variant van het kopstation uitgerold, het S vorm aan het begin van het station is denk ik een stuk beter geworden. Het station kent nu in tegenstelling tot alle andere versies maar 1 perronspoor, wel heb ik het perron doorgetrokken op het omrij gedeelte, die is lang genoeg voor een treinstel verwacht ik, uit nood zou die daar kunnen gaan stoppen. Ik denk dat dit meer past bij wat ik zoek.

Het station kent naast het perron spoor een GS, losweg en een fabriekaansluiting. Dit sluit goed aan bij het rangeren wat ik wil. De economie draait op volle toeren in mijn dorp.

Je ziet ik verander nog steeds, maar de layout als in waar komt het station binnen de gestelde ruimte ben ik wel over uit. Verwacht ook eigenlijk wel dat het bij een kopstation blijft.

Ik zal jullie niet langer in spanning houden (die zal vast al om te snijden zijn ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.2.jpg)
Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: NS264 op 14 oktober 2018, 11:47:57
Hoi,.

Je hebt nog ruimte om je station in zijn geheel een slagje diagonaal te draaien.
Heb je aan beide kanten ruimte voor scenery.

Ook optie om de module aan de voorzijde iets smaller te maken.

Verder leuk plan.

Gr Koen.
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 14 oktober 2018, 12:35:12
Hallo Diederick,
Jij was nog laat op! Lastig he? Al die ontwerpideeeen die tot diep in de nacht in je hoofd blijven malen...

Ik denk dat het goed is om bij een eindstation te blijven. Dat is denk ik het snelst te bouwen. Een doorgangsstation vraagt weer ruimte (en rails, en geld) voor het 2e traject dat ook weer ergens naar toe moet lopen (bv schaduwstation).
Dan beter beginnen met dit en dan later uitbreiden.

Sowieso dwingt een eindstation je tot rangeren en ik proef uit je reacties dat je dat toch erg interessant vindt. Een doorgangsstation kan al snel leiden tot treinen rond laten rijden. Ook leuk, maar je moet jezelf dan meer dwingen om te gaan rangeren.
Je noemt dat je budget beperkt is. Dan zou ik je sowieso willen adviseren het eenvoudig te houden. Uitbreiden kan later nog dus je hoeft ook niet al je plannen in deze baan te realiseren. Toch zou ik me niet helemaal willen vastleggen op het railmateriaal wat je nu hebt. Uiteraard is het fijn als je niks bij hoeft te kopen, maar als nu blijkt dat je 1 wissel mist, zou ik die toch aanschaffen. Dan maar een rijtuig minder kopen. Als je baanplan niet naar je zin is, ga je je daar toch aan ergeren. Dat rijtuig kun je over 2 jaar ook aanschaffen.
Daarnaast zijn er nog wel trukjes om het aantal wissels te beperken. Bv door aan 1 spoor meerdere klanten te plaatsen, bv zowel de losweg als de kolenhandelaar en een aansluiting voor de fabriek. Als je het spoor lang genoeg maakt, heb je maar 1 wissel nodig. Uiteraard is het minder flexibel, en zul je meer moeten rangeren (er staat altijd een wagen in de weg), maar dat maakt het misschien extra interessant.

Ken je de Duitse modelbouwer/ontwerper Otto Kurbjuweit? Die heeft (wat mij betreft) interessante ideeen over hoe een modelbaan  te ontwerpen en met name hoe hem te gebruiken. De volgende uitgave van Miba kan ik je aanraden:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen-planung-_933.html
Hij is soms een tikkeltje belerend (hij is bv wars van doelloos rondjes rijden) maar ik heb erg veel van hem en zijn "modelbaanfilosofie" opgestoken.
Eén ding dat hij vaak in zijn ontwerpen terug laat komen is de Spitzenkehre. Dat zou jij eventueel ook kunnen gebruiken. Het geeft net iets meer afwisseling terwijl je station eigenlijk gelijk blijft. Het enige wat je nodig zou hebben is een extra wissel voor de aftakking. De 2e lijn kun je dan in een tunnel laten verdwijnen en vervolgens naar de rand van de modelbaan laten lopen. Later kun je daar dan uitbreiden en voordat het zo ver is, kun je de tunnel gebruiken om een railbus te parkeren.

Het idee van Koen om het station ietsje schuin te leggen is ook een prima idee. Het maakt het iets minder star en je hebt meer ruimte om verschillende scenery thema's uit te werken.

Groet, Wim
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: bask185 op 15 oktober 2018, 08:16:52
@iedereen. Ik heb een vraagje. Ik lees nu al 2x dat er multiplex gebruikt moet worden, 1x zelfs met HOOFDLETTERS.

Maar ik snap in de verte niet waarom iemand vrijwillig multiplex zou willen gebruiken voor een treintafel als je iets anders kan gebruiken. Ik bedoel het spul is kneiterhard. Scherpe bogen zagen met de decoupeerzaag gaat ook niet echt geweldig, dan komen er veel splinters. Je kan ook geen figuurzaag gebruiken. Een punaise er in prikken? can't be done. Spijkers en schroeven er in  :-\ gaat..... maar is het fijn te doen?

MDF daarentegen is geweldig. Het is zacht en je kan er prima tafels van maken. Ik gebruik nu stukken van 6 en 8mm dik en ondersteun ze elke ~40cm. Nou beter kan niet. Dan heb je ook nog het punt dat het beter geluid isoleert dan multiplex. Mijn ervaring met multiplex is dat je er mooie klankkasten van kan maken  :-[.

Dus waarom willen mensen zichzelf vrijwillig pijnigen met multiplex, als ze mdf kunnen gebruiken?
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 15 oktober 2018, 08:53:36
Hallo Bas (?),

Als veel mensen het toch aanbevelen, zijn er (blijkbaar) goede redenen voor. Er zijn al meerdere discussie draadjes geweest hier op het forum over het wel of niet gebruiken van MDF en multiplex (zie zoekfunktie). Ik wil dit draadje van Diederick er niet mee vervuilen, maar heel kort:
multiplex is (veel) vormvaster dan MDF en dat is een groot voordeel, zeker op de lange termijn omdat je sporen beter blijven liggen.
Nadelen zijn er ook (hard, voorboren, ietsje duurder, enz) maar ook in MDF kun je niet zomaar schroeven of punaises drukken.

Groet, Wim
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Trein-H0 op 15 oktober 2018, 09:00:07
OK
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 15 oktober 2018, 09:03:36
Wat mij betreft hoeft die discussie ook niet meer gevoerd te worden, voor wat betreft mijn baantje aan gaat.
Ik heb voor multiplex gekozen (punt). Daarentegen als bask "zweert" bij MDF dan is dat een keuze van hem die ik respecteer.

Verder OT dan maar weer, later vandaag zal ik tijd vinden wat meer inhoudelijk op je vorige bericht in te gaan Wim. Maar heb in de afgelopen dagen ook eens jou draadje bij de buren doorgenomen en je bent zelf goed op weg! Rijden de treinen inmiddels door Altwies im Westerwald? Ik zal je vorderingen blijven volgen!

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 15 oktober 2018, 11:13:40
Goedemorgen Diederick,
Wat me net nog te binnen schoot: je zou tussen spoor 1 en 2 nog een Schüttbahnsteig kunnen plaatsen. Dan heb je toch de mogelijkheid om ook een personentrein op spoor 2 te laten binnenrijden zonder dat je direct meer ruimte voor een breed perron nodig hebt.
Groet, Wim
PS de treinen rijden nog steeds niet door Altwied (behalve een beetje heen en weer). Wel staat de baan op dit moment op zijn kant zodat ik de laatste stukjes electra kan aansluiten. Over een week of 2 kan ik dan toch de openingsrit laten plaats vinden... :)
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: NS264 op 15 oktober 2018, 12:03:34
Nadeel Mdf je moet het extra behandelen en kijken in wat voor ruimte het staat om werking tegen te gaan.
En het is zwaarder.

Gr Koen
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 15 oktober 2018, 20:40:08
Hoi Wim,

Bedankt dat je weer zo uitgebreid de moeite hebt genomen met me mee te denken over mijn ontwerp. Ik denk dat ik er al redelijk ben, voor wat betreft het baanplan. De suggestie van de spitzkehre klonk als muziek in mijn oren, daar je net wat je zegt wat afwisseling krijgt.

Dit is nu een overzicht van mijn plan, het schaduw is ongewijzigd, het station in het huidige plan en de uitbreiding vast ingetekend (het roze gedeelte kan ik op een later moment inbouwen of als ik ergens nog wat op de kop kan tikken..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/overzicht.jpg)

Hier nog wat meer detail van het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_v2.4.jpg)

Daarnaast heb ik eens nagedacht over hoe ik mijn baanplan wat toch enigsinds oudere tijdperken weergeeft kan verklaren ten opzichte van de moderne treinen die ik er wil laten rijden. Samen met in het achterhoofd een beetje een idee te gaan maken voor wat betreft de scenery ben ik uitgekomen op de volgende geschiedenis;

Allereerst heb ik dalende en stijgende sporen. Hiermee kom je al in een gebergte / heuvellandschap. Uiteraard hoeven niet alle heuvels en / of bergen volledig uitgebeeld te worden. Ik ben uitgekomen op Kell am See als dorp / stations naam.

Dit is mijn geschiedenis van Kell am See m.b.t. de spoorwegen:

In het Duitse Hunsrück, een laag gebergte tussen de Moezel en de Rijn, bevindt zich het dorpje Kell am See.
Een dorpje gebouwd in het jaar 635. In 1888 werd het dorp met het spoorwegnet verbonden. In werkelijkheid is de
spoorlijn gesloten, opgebroken en deels als fietspad omgebouwd.

Vanaf hier is een grote hand van de artiest aanwezig.
Het station is gelegen aan de rand van het dorp, dichtbij een leisteen groeve. Door de ligging van het dorp aan de rand van het meer kwam in latere jaren ook het toerisme op gang. Waar het station in eerste instantie enkel voor goederen was aangelegd, werd nu ook ruimte gemaakt voor personen verkeer. In eerste instantie was alleen een verbinding met Trier via Gusterath mogelijk. Echter door de groeiend aantal toeristen, maar ook het woon-werk verkeer wouden omliggende dorpen in het Hochwald mee profiteren.

De lijn is daarna uitgebouwd richting Waldholzbach waarbij het station Kell am See een spitzkehre werd. Niet eens zozeer voor het overwinnen van grote hoogten, maar meer vanwege een gunstiger vervolg traject (minder kunstwerken).

De treinen reden toen van Trier via Gusterath naar Kell am See om daar van rij richting te wisselen en door te gaan naar Waldholzbach en verder. In de spits reden er vaak versterkers van Trier naar Kell am See.

In de jaren 70, waar in grote delen van Duitsland de economie achteruit ging en het aantal buurtgoederen treinen afnam,
hadden ze in Kell am See een troef in handen. De Leisteen groeve. Deze groeve hield de lijn in leven, want het toerisme liep langzaam achteruit en de dienstregeling werd hierop uitgedund. Doordat de leisteen groeve bijna dagelijks afvoer had, is het station nooit groot aangepast of deels opgebroken. Wel heeft men de "Schüttbahnsteig" verwijderd om aan de huidige norm te voldoen. Om toch een 2e perronspoor beschikbaar te hebben hebben ze hiervoor het spoor van de GS gebuikt.

Nu de economie weer aantrekt informeerden de lokale politici, bedrijfsleven naar de mogelijkheden voor de herintreding van het lokale goederen vervoer in Kell am See. Mogelijkheden waren aanwezig, doordat er meermaals per week nog een trein voor de leisteen groeve kwam. De wagens voor de overige fabrieken konden makkelijk meegenomen worden. Het enige probleem vormde de onmogelijkheid de GS te heropenen op de huidige locatie. Besloten werd de GS, vanwege historische en monumentale status in zijn geheel te verplaatsen naar het spoor met de losweg. De lokale politici hebben hiervoor een flinke duit in het zakje moeten doen. Dit zou voldoende capaciteit moeten bieden.  Ook de fabrieken hebben zich aan hun woord en wens gehouden, waardoor er weer dagelijks een Üg van Trier Gbf naar Kell am See rijdt.

Nu de economische groei zich verder doorzet bloeit ook het toerisme en woon-werk verkeer weer op. Gereden word er in een uursdienst met een aantal versterkers in de spits. Elke ochtend, vanuit wisselende bestemmingen in Duitsland, komen er een of meer koerswagens aan in Kell am See. Waarbij ze afhankelijk van bestemming in de loop van de dag weer retour gaan.

Ben benieuwd wat je ervan vind.

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 16 oktober 2018, 08:25:58
Goedemorgen Diederick,
Leuk om te lezen! Met een achtergrondverhaal gaat een modelbaan veel meer leven. Dat heb ik bij mijn eigen baantje ook gemerkt.
Dan het baanplan: dat ziet er goed uit denk ik. Het lijntje naar Waldholzbach is een mooie gelegenheid om later te kunnen uitbreiden. Nog 2 vraagjes/opmerkingen:
- waar is het korte kopsspoortje aan de linkerkant voor (dat aansluit op het engels wissel)?
- je zou de losweg nog iets langer kunnen maken

Groet, Wim
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 16 oktober 2018, 09:12:41
Goedemorgen Wim,

Op dat spoortje kan gebruikt worden tijdens het rangeren met de Üg. Dan zou er nog een personentrein gelijktijdig binnen kunnen komen. Op de baan zelf zal dit spoor er verwakkerd uit komen zien, omdat het rangeren grotendeels wel via de hoofdsporen gebeurd. De losweg kan inderdaad nog met een standaard 111mm  rechte worden verlengd.

Wil je nogmaals bedanken voor je inzet!

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 16 oktober 2018, 13:52:32
Op dat spoortje kan gebruikt worden tijdens het rangeren met de Üg. Dan zou er nog een personentrein gelijktijdig binnen kunnen komen.
Ah ok, duidelijk. Als je het als uithaalspoor wilt gebruiken, zou ik proberen hem nog ietsje langer te maken. Een alternatief is dat het een spooraansluiting van een bedrijf was, wat nu is gesloten (kolenboer bv) en dus ook helemaal overwoekerd.
Wat betreft het gelijktijdig binnenkomen van andere treinen; heb je al nagedacht over de beveiliging van je station (of eigenlijk de weergave daarvan: seinen dus). Met dat drukke verkeer dt je hebt, ontkom je eigenlijk niet aan inrijseinen. Eventueel ook uitrijseinen, al kan dat een mondelinge opdracht zijn.

Wil je nogmaals bedanken voor je inzet!
No problem, it's my job sir. Oh wacht! Nee, het is hobby!  ;D
Groet, Wim
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Ronald Hofmeester op 16 oktober 2018, 14:16:59
Hallo Diederick,

Een heel leuk baanplan wat je aan het maken bent.
De enige tip die ik je mee wil geven je past toe een drieweg wissel in combinatie met een engelswissel, houd er rekening mee dat zulke wissel combinaties de rijeigeschappen van een locomotief kunnen beinvloeden.
In reactie #10 laat Wim Hesselink een voorbeeld zien met alleen maar gewone wissels, als je dit denkbeeldig in een flauwe bocht maakt kom je al een heel eind met je ontwerp, en betere rijeigenschappen voor je locomotieven.
Veel plezier met het maken van je railplan/ontwerp.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan.jpg)

Met vriendelijke groet Ronald.
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 16 oktober 2018, 15:13:40
Goedemiddag,

Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?

Groet,

Diederick
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Ronald Hofmeester op 16 oktober 2018, 15:41:57
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Wim Hesselink op 17 oktober 2018, 08:32:59
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: NS264 op 17 oktober 2018, 09:21:20
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Titel: Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
Bericht door: Diederick op 17 oktober 2018, 10:10:18
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick