Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door spoorzeven
Vandaag om 11:47:53
Trekkracht verbeteren door zuylen
Vandaag om 11:45:39
3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door Michel van den Hof
Vandaag om 11:42:06
Verjrijgbaarheid Labelle smeermiddelen door zuylen
Vandaag om 11:41:47
Vervelend probleem met Mardec door JohnT
Vandaag om 11:26:00
Afdraaien van wielflenzen door Wilvo
Vandaag om 11:25:12
Dolime trein, door werkzaamheden omgeleid, rijtijden gezocht door sneek
Vandaag om 11:07:56
Videoritten 2020 door Mar-Cas
Vandaag om 11:02:59
WinTrack 10, ook n-spoor bibliotheken beschikbaar? door Joop_L
Vandaag om 11:02:33
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:05:39
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door spoorzeven
Vandaag om 10:04:22
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Piggelmee
Vandaag om 09:53:35
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door MB6400
Vandaag om 09:49:53
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS8714
Vandaag om 09:02:58
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Rob Moerkerken
Vandaag om 08:53:14
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
Vandaag om 08:48:35
Soldeerstift, welke moet ik aanschaffen? door MOVisser
Vandaag om 08:35:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:33:29
PWM-regelaar: problemen. door bask185
Vandaag om 08:03:02
Heen, En en Weer door Joran
Vandaag om 07:41:57
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:36:50
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Stedahult
Vandaag om 07:20:10
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Stedahult
Vandaag om 06:18:42
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 05:43:24
DE2 geel en rood met hazelnoot door T.Spat
20 februari 2020, 23:12:05
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
20 februari 2020, 23:06:12
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door Carel Ruysink
20 februari 2020, 22:39:50
Nieuwe literaire activiteiten door NS8714
20 februari 2020, 22:18:06
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
20 februari 2020, 22:10:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 februari 2020, 21:48:22
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 4790 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5763
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick