Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 8526 keer)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2018, 02:31:40 »
Nog even een kleine update / toevoeging...

Heb de puzzel van een eventueel kruisingsstation nog niet op zijn plek gekregen. Wel is er een nieuwe variant van het kopstation uitgerold, het S vorm aan het begin van het station is denk ik een stuk beter geworden. Het station kent nu in tegenstelling tot alle andere versies maar 1 perronspoor, wel heb ik het perron doorgetrokken op het omrij gedeelte, die is lang genoeg voor een treinstel verwacht ik, uit nood zou die daar kunnen gaan stoppen. Ik denk dat dit meer past bij wat ik zoek.

Het station kent naast het perron spoor een GS, losweg en een fabriekaansluiting. Dit sluit goed aan bij het rangeren wat ik wil. De economie draait op volle toeren in mijn dorp.

Je ziet ik verander nog steeds, maar de layout als in waar komt het station binnen de gestelde ruimte ben ik wel over uit. Verwacht ook eigenlijk wel dat het bij een kopstation blijft.

Ik zal jullie niet langer in spanning houden (die zal vast al om te snijden zijn ;D)

Groet,

Diederick

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2018, 11:47:57 »
Hoi,.

Je hebt nog ruimte om je station in zijn geheel een slagje diagonaal te draaien.
Heb je aan beide kanten ruimte voor scenery.

Ook optie om de module aan de voorzijde iets smaller te maken.

Verder leuk plan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2018, 12:35:12 »
Hallo Diederick,
Jij was nog laat op! Lastig he? Al die ontwerpideeeen die tot diep in de nacht in je hoofd blijven malen...

Ik denk dat het goed is om bij een eindstation te blijven. Dat is denk ik het snelst te bouwen. Een doorgangsstation vraagt weer ruimte (en rails, en geld) voor het 2e traject dat ook weer ergens naar toe moet lopen (bv schaduwstation).
Dan beter beginnen met dit en dan later uitbreiden.

Sowieso dwingt een eindstation je tot rangeren en ik proef uit je reacties dat je dat toch erg interessant vindt. Een doorgangsstation kan al snel leiden tot treinen rond laten rijden. Ook leuk, maar je moet jezelf dan meer dwingen om te gaan rangeren.
Je noemt dat je budget beperkt is. Dan zou ik je sowieso willen adviseren het eenvoudig te houden. Uitbreiden kan later nog dus je hoeft ook niet al je plannen in deze baan te realiseren. Toch zou ik me niet helemaal willen vastleggen op het railmateriaal wat je nu hebt. Uiteraard is het fijn als je niks bij hoeft te kopen, maar als nu blijkt dat je 1 wissel mist, zou ik die toch aanschaffen. Dan maar een rijtuig minder kopen. Als je baanplan niet naar je zin is, ga je je daar toch aan ergeren. Dat rijtuig kun je over 2 jaar ook aanschaffen.
Daarnaast zijn er nog wel trukjes om het aantal wissels te beperken. Bv door aan 1 spoor meerdere klanten te plaatsen, bv zowel de losweg als de kolenhandelaar en een aansluiting voor de fabriek. Als je het spoor lang genoeg maakt, heb je maar 1 wissel nodig. Uiteraard is het minder flexibel, en zul je meer moeten rangeren (er staat altijd een wagen in de weg), maar dat maakt het misschien extra interessant.

Ken je de Duitse modelbouwer/ontwerper Otto Kurbjuweit? Die heeft (wat mij betreft) interessante ideeen over hoe een modelbaan  te ontwerpen en met name hoe hem te gebruiken. De volgende uitgave van Miba kan ik je aanraden:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen-planung-_933.html
Hij is soms een tikkeltje belerend (hij is bv wars van doelloos rondjes rijden) maar ik heb erg veel van hem en zijn "modelbaanfilosofie" opgestoken.
Eén ding dat hij vaak in zijn ontwerpen terug laat komen is de Spitzenkehre. Dat zou jij eventueel ook kunnen gebruiken. Het geeft net iets meer afwisseling terwijl je station eigenlijk gelijk blijft. Het enige wat je nodig zou hebben is een extra wissel voor de aftakking. De 2e lijn kun je dan in een tunnel laten verdwijnen en vervolgens naar de rand van de modelbaan laten lopen. Later kun je daar dan uitbreiden en voordat het zo ver is, kun je de tunnel gebruiken om een railbus te parkeren.

Het idee van Koen om het station ietsje schuin te leggen is ook een prima idee. Het maakt het iets minder star en je hebt meer ruimte om verschillende scenery thema's uit te werken.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 12:37:59 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2018, 08:16:52 »
@iedereen. Ik heb een vraagje. Ik lees nu al 2x dat er multiplex gebruikt moet worden, 1x zelfs met HOOFDLETTERS.

Maar ik snap in de verte niet waarom iemand vrijwillig multiplex zou willen gebruiken voor een treintafel als je iets anders kan gebruiken. Ik bedoel het spul is kneiterhard. Scherpe bogen zagen met de decoupeerzaag gaat ook niet echt geweldig, dan komen er veel splinters. Je kan ook geen figuurzaag gebruiken. Een punaise er in prikken? can't be done. Spijkers en schroeven er in  :-\ gaat..... maar is het fijn te doen?

MDF daarentegen is geweldig. Het is zacht en je kan er prima tafels van maken. Ik gebruik nu stukken van 6 en 8mm dik en ondersteun ze elke ~40cm. Nou beter kan niet. Dan heb je ook nog het punt dat het beter geluid isoleert dan multiplex. Mijn ervaring met multiplex is dat je er mooie klankkasten van kan maken  :-[.

Dus waarom willen mensen zichzelf vrijwillig pijnigen met multiplex, als ze mdf kunnen gebruiken?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2018, 08:53:36 »
Hallo Bas (?),

Als veel mensen het toch aanbevelen, zijn er (blijkbaar) goede redenen voor. Er zijn al meerdere discussie draadjes geweest hier op het forum over het wel of niet gebruiken van MDF en multiplex (zie zoekfunktie). Ik wil dit draadje van Diederick er niet mee vervuilen, maar heel kort:
multiplex is (veel) vormvaster dan MDF en dat is een groot voordeel, zeker op de lange termijn omdat je sporen beter blijven liggen.
Nadelen zijn er ook (hard, voorboren, ietsje duurder, enz) maar ook in MDF kun je niet zomaar schroeven of punaises drukken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:00:07 »
OK
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 14:27:19 door Trein-H0. Reden: Tekst weggehaald »

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:03:36 »
Wat mij betreft hoeft die discussie ook niet meer gevoerd te worden, voor wat betreft mijn baantje aan gaat.
Ik heb voor multiplex gekozen (punt). Daarentegen als bask "zweert" bij MDF dan is dat een keuze van hem die ik respecteer.

Verder OT dan maar weer, later vandaag zal ik tijd vinden wat meer inhoudelijk op je vorige bericht in te gaan Wim. Maar heb in de afgelopen dagen ook eens jou draadje bij de buren doorgenomen en je bent zelf goed op weg! Rijden de treinen inmiddels door Altwies im Westerwald? Ik zal je vorderingen blijven volgen!

Groet,

Diederick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:13:40 »
Goedemorgen Diederick,
Wat me net nog te binnen schoot: je zou tussen spoor 1 en 2 nog een Schüttbahnsteig kunnen plaatsen. Dan heb je toch de mogelijkheid om ook een personentrein op spoor 2 te laten binnenrijden zonder dat je direct meer ruimte voor een breed perron nodig hebt.
Groet, Wim
PS de treinen rijden nog steeds niet door Altwied (behalve een beetje heen en weer). Wel staat de baan op dit moment op zijn kant zodat ik de laatste stukjes electra kan aansluiten. Over een week of 2 kan ik dan toch de openingsrit laten plaats vinden... :)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:03:34 »
Nadeel Mdf je moet het extra behandelen en kijken in wat voor ruimte het staat om werking tegen te gaan.
En het is zwaarder.

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:40:08 »
Hoi Wim,

Bedankt dat je weer zo uitgebreid de moeite hebt genomen met me mee te denken over mijn ontwerp. Ik denk dat ik er al redelijk ben, voor wat betreft het baanplan. De suggestie van de spitzkehre klonk als muziek in mijn oren, daar je net wat je zegt wat afwisseling krijgt.

Dit is nu een overzicht van mijn plan, het schaduw is ongewijzigd, het station in het huidige plan en de uitbreiding vast ingetekend (het roze gedeelte kan ik op een later moment inbouwen of als ik ergens nog wat op de kop kan tikken..



Hier nog wat meer detail van het station.


Daarnaast heb ik eens nagedacht over hoe ik mijn baanplan wat toch enigsinds oudere tijdperken weergeeft kan verklaren ten opzichte van de moderne treinen die ik er wil laten rijden. Samen met in het achterhoofd een beetje een idee te gaan maken voor wat betreft de scenery ben ik uitgekomen op de volgende geschiedenis;

Allereerst heb ik dalende en stijgende sporen. Hiermee kom je al in een gebergte / heuvellandschap. Uiteraard hoeven niet alle heuvels en / of bergen volledig uitgebeeld te worden. Ik ben uitgekomen op Kell am See als dorp / stations naam.

Dit is mijn geschiedenis van Kell am See m.b.t. de spoorwegen:

In het Duitse Hunsrück, een laag gebergte tussen de Moezel en de Rijn, bevindt zich het dorpje Kell am See.
Een dorpje gebouwd in het jaar 635. In 1888 werd het dorp met het spoorwegnet verbonden. In werkelijkheid is de
spoorlijn gesloten, opgebroken en deels als fietspad omgebouwd.

Vanaf hier is een grote hand van de artiest aanwezig.
Het station is gelegen aan de rand van het dorp, dichtbij een leisteen groeve. Door de ligging van het dorp aan de rand van het meer kwam in latere jaren ook het toerisme op gang. Waar het station in eerste instantie enkel voor goederen was aangelegd, werd nu ook ruimte gemaakt voor personen verkeer. In eerste instantie was alleen een verbinding met Trier via Gusterath mogelijk. Echter door de groeiend aantal toeristen, maar ook het woon-werk verkeer wouden omliggende dorpen in het Hochwald mee profiteren.

De lijn is daarna uitgebouwd richting Waldholzbach waarbij het station Kell am See een spitzkehre werd. Niet eens zozeer voor het overwinnen van grote hoogten, maar meer vanwege een gunstiger vervolg traject (minder kunstwerken).

De treinen reden toen van Trier via Gusterath naar Kell am See om daar van rij richting te wisselen en door te gaan naar Waldholzbach en verder. In de spits reden er vaak versterkers van Trier naar Kell am See.

In de jaren 70, waar in grote delen van Duitsland de economie achteruit ging en het aantal buurtgoederen treinen afnam,
hadden ze in Kell am See een troef in handen. De Leisteen groeve. Deze groeve hield de lijn in leven, want het toerisme liep langzaam achteruit en de dienstregeling werd hierop uitgedund. Doordat de leisteen groeve bijna dagelijks afvoer had, is het station nooit groot aangepast of deels opgebroken. Wel heeft men de "Schüttbahnsteig" verwijderd om aan de huidige norm te voldoen. Om toch een 2e perronspoor beschikbaar te hebben hebben ze hiervoor het spoor van de GS gebuikt.

Nu de economie weer aantrekt informeerden de lokale politici, bedrijfsleven naar de mogelijkheden voor de herintreding van het lokale goederen vervoer in Kell am See. Mogelijkheden waren aanwezig, doordat er meermaals per week nog een trein voor de leisteen groeve kwam. De wagens voor de overige fabrieken konden makkelijk meegenomen worden. Het enige probleem vormde de onmogelijkheid de GS te heropenen op de huidige locatie. Besloten werd de GS, vanwege historische en monumentale status in zijn geheel te verplaatsen naar het spoor met de losweg. De lokale politici hebben hiervoor een flinke duit in het zakje moeten doen. Dit zou voldoende capaciteit moeten bieden.  Ook de fabrieken hebben zich aan hun woord en wens gehouden, waardoor er weer dagelijks een Üg van Trier Gbf naar Kell am See rijdt.

Nu de economische groei zich verder doorzet bloeit ook het toerisme en woon-werk verkeer weer op. Gereden word er in een uursdienst met een aantal versterkers in de spits. Elke ochtend, vanuit wisselende bestemmingen in Duitsland, komen er een of meer koerswagens aan in Kell am See. Waarbij ze afhankelijk van bestemming in de loop van de dag weer retour gaan.

Ben benieuwd wat je ervan vind.

Groet,

Diederick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2018, 08:25:58 »
Goedemorgen Diederick,
Leuk om te lezen! Met een achtergrondverhaal gaat een modelbaan veel meer leven. Dat heb ik bij mijn eigen baantje ook gemerkt.
Dan het baanplan: dat ziet er goed uit denk ik. Het lijntje naar Waldholzbach is een mooie gelegenheid om later te kunnen uitbreiden. Nog 2 vraagjes/opmerkingen:
- waar is het korte kopsspoortje aan de linkerkant voor (dat aansluit op het engels wissel)?
- je zou de losweg nog iets langer kunnen maken

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2018, 09:12:41 »
Goedemorgen Wim,

Op dat spoortje kan gebruikt worden tijdens het rangeren met de Üg. Dan zou er nog een personentrein gelijktijdig binnen kunnen komen. Op de baan zelf zal dit spoor er verwakkerd uit komen zien, omdat het rangeren grotendeels wel via de hoofdsporen gebeurd. De losweg kan inderdaad nog met een standaard 111mm  rechte worden verlengd.

Wil je nogmaals bedanken voor je inzet!

Groet,

Diederick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2018, 13:52:32 »
Op dat spoortje kan gebruikt worden tijdens het rangeren met de Üg. Dan zou er nog een personentrein gelijktijdig binnen kunnen komen.
Ah ok, duidelijk. Als je het als uithaalspoor wilt gebruiken, zou ik proberen hem nog ietsje langer te maken. Een alternatief is dat het een spooraansluiting van een bedrijf was, wat nu is gesloten (kolenboer bv) en dus ook helemaal overwoekerd.
Wat betreft het gelijktijdig binnenkomen van andere treinen; heb je al nagedacht over de beveiliging van je station (of eigenlijk de weergave daarvan: seinen dus). Met dat drukke verkeer dt je hebt, ontkom je eigenlijk niet aan inrijseinen. Eventueel ook uitrijseinen, al kan dat een mondelinge opdracht zijn.

Wil je nogmaals bedanken voor je inzet!
No problem, it's my job sir. Oh wacht! Nee, het is hobby!  ;D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Ronald1974

  • Gast
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2018, 14:16:59 »
Hallo Diederick,

Een heel leuk baanplan wat je aan het maken bent.
De enige tip die ik je mee wil geven je past toe een drieweg wissel in combinatie met een engelswissel, houd er rekening mee dat zulke wissel combinaties de rijeigeschappen van een locomotief kunnen beinvloeden.
In reactie #10 laat Wim Hesselink een voorbeeld zien met alleen maar gewone wissels, als je dit denkbeeldig in een flauwe bocht maakt kom je al een heel eind met je ontwerp, en betere rijeigenschappen voor je locomotieven.
Veel plezier met het maken van je railplan/ontwerp.



Met vriendelijke groet Ronald.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:13:40 »
Goedemiddag,

Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?

Groet,

Diederick