Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 8527 keer)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Gepost op: 09 oktober 2018, 23:32:52 »
Eindelijk is het dan zover, ik kan beginnen met het plannen van mijn eerste modelbaan. Met die kanttekening dat de ruimte beperkt is (zoals bij velen wel het geval zal zijn) en een krap budget. Heb het geluk dat ik een bult rails en met name wissels heb kunnen krijgen   :angel: :).  Het betreft Fleischmann picollo rails.
Nu is de uitdaging  dus om met hetgeen ik heb gekregen en de bijbehorende ruimte wat leuks te gaan bouwen.

Aan ruimte heb ik ongeveer precies 220x115 cm lang. Voordeel is wel dat ik ga bouwen in schaal N.

Voor de onderbouw wil ik een open frame gaan maken bestaande uit 2 modules, zodat ik indien nodig in de toekomst de baan relatief eenvoudig mee kan nemen. Voor het frame zat ik te denken aan vuren planken/balken van 18mm dik en om en nabij 10cm breed/hoog.  Met bovenplaten van multiplex 8/9 mm dik. Eventueel overdenk ik nog MDF uit kosten overwegingen.

Ook ben ik voor mijn gevoel al goed op weg voor wat betreft het baanplan. Ik kom uit op 3 niveaus (als het niet in lengte of breedte kan dan maar hoogte..), zie voor het plan de afbeeldingen hieronder:

Schaduw: (niveau 0)


Hoewel mij de bochten/bochtwissels aan de linkerkant niet helemaal zint is dit met wat ik heb het beste wat ik ervan maken kon. Mocht het me teveel gaan storen worden het enkel kopspoortjes in het begin. Eventueel hier nog suggesties?

Inhaal/paradebaan: (niveau 1 +9cm)


Kopstation: (niveau 2 + 15cm ten opzichte van niveau 0)


In de 2 kopspoortjes aan het drieweg aan de linker kant komt een locloods evt dubbel of enkel met een spoor voor een treinstel of dergelijks ernaast.

Wat vinden jullie ervan? Op en/of aanmerkingen hoor ik graag.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 22:19:03 door Diederick. Reden: Forumtitel aangepast »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2018, 08:47:06 »
Hoi Diederick,

Ik heb geen verstand van n-geometrie, maar mij komt het over als flexrail in een hele krappe boog in je schaduwstation. Verder moet je even kijken of je langere rijtuigen elkaar wel kunnen passeren in de bocht daar.

Voor je paradebaan, deze heb je 2-sporig gemaakt, maar omdat de rest enkelsporig is, is dit in feite een kruisingsstation. Dat kan ook, maar je zult hier ofwel treinen hebben die op elkaar moeten wachten, ofwel je ziet maar 1 trein per keer.

Verder moet je goed bedenken of je overal bij kunt. Je hebt 9 en 15 cm als nivo's aangegeven, met een dikte van 8-10 mm (zeg 1 cm) van je hout (en dan heb je nog de draden die ergens heen moeten van je wissels, verlichting etc..), houd je niet veel meer over. Daar past geen hand tussen.

Voor deze maat baan zou ik beslist voor multiplex gaan, dat bewerkt veel makkelijker dan MDF. Prijsverschil moet niet enorm zijn voor dit oppervlak. Dan maar een wagon minder, maar meer plezier in de opbouw.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:38:34 »
Hoi Jelmer,

Bedankt voor je reactie.

Voor wat betreft de bochten, tot nu toe zijn alleen de standaard bochten getekend, voornamelijk R4 (Fleischmann Picollo 9135). Echter heb je voor wat betreft de krappe boog aan het eind van het schaduw wel gelijk, dat zint me ook nog niet. Weet alleen nog niet of en hoe ik dit kan oplossen met hetgeen ik al in huis heb.

Het paradebaan is inderdaad een veredeld kruisingsstation, maar dan "op de vrije baan". Of hier later werkelijk gekruist gaat worden of dat er inderdaad maar 1 trein per keer per richting langs komt valt te bezien. Wou alleen wel de mogelijkheid hebben om 2 treinen onderweg tussen schaduw en het station elkaar te kunnen kruisen. Zou eventueel ook op een niet zichtbaar gedeelte kunnen, maar qua bediening is het op een zichtbaar gedeelte makkelijker.

Wisselaandrijvingen komen helaas bovenaarde, nadeel natuurlijk het aangezicht, voordeel is wel dat het onder de baan geen ruimte vraagt. Misschien vind ik nog wel een manier om ze in de plaat te verzinken of zo. Blijven alleen de draden over, deze zullen netjes weggewerkt worden op enig manier. Daarna blijft er denk ik net genoeg over voor mijn hand, wil ook niet te veel aan de hoogtes aanpassen, het station zou nog 1 of 2 cm hoger kunnen, maar daar win ik tussen schaduw en de parade niets mee. Het station komt niet pal boven de parade maar er achter. De stijgingspercentages zijn voor mij zeker richting schaduw aan de grens van toelaatbaar, vandaar deze hoogtes.

Wat vind je van het sporenplan van het station ansich?

Spoorse groet,

Diederick

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2018, 14:02:38 »
Sporenplan van het station is prima. Ziet er rustig uit.
Misschien nog wel kijken naar de lengtes van de sporen. De stukjes richting stootblok worden door de wisselstraat wat lang. Dat kan prima zijn, afhankelijk van wat je ermee wilt. Anders zou je bijvoorbeeld de driewegwissel a/h eind van het middelste spoor kunnen stoppen, dan wordt de bruikbare lengte van de andere sporen wat groter.

Vanaf welke kant bedien je de baan? Ik neem aan vanaf de "bovenkant" in de je tekening? Dit i.v.m. de bereikbaarheid bij rangeren enzo.

Zowel de paradestrecke en het station zitten aan dezelfde kant van de baan. Wat "doe" je met de achterkant? Landschap? Het enkelsporige lijntje daar deels zichtbaar laten lopen? Of kan de paradestrecke naar achteren?

Zomaar wat gebrainstorm :)


Qua onderbouw: de maat van de vuren balken lijkt me fors. 18mm dik en 10 cm hoog? Ik zou dan voor multiplex gaan. Plaat van 9 of 12mm dik uit de bouwmarkt en dan stroken ervan laten zagen. Zo'n zaagsnede is altijd recht, vuren bouwmarktplanken vaak niet. Waarschijnlijk is het dan steviger èn goedkoper.


Succes!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:43:06 »
Bedankt voor je reactie Reinout!

Je aanname voor wat betreft de bedien zijde is correct.

Je zet me weer aan het denken met betrekking tot het station. Het was in eerste instantie uitgedacht dat het middelste spoor van de 3 als stalling te gebruiken voor rijtuigen, bijvoorbeeld van een paar koerswagens die 's ochtends aankomen en 's avonds weer weg moeten. De andere spoor met het zwarte vierkantje zou de goederenloods zijn en daarnaast een algemeen laad spoor.

Misschien toch nog eens heroverwegen.

Met betrekking tot de achterant, dit zal voornamelijk wel landschap gaan worden, hier lopen de sporen die dalen naar de niveaus 1 en 0, beetje lastig om die al dan niet deels zichtbaar te krijgen. Dat is in feite ook de reden dat het parade spoor aan de voorkant ligt, in feite gaat de trein dan in 2 grote ronden naar het stations niveau toe.

Misschien dat je in de gegeven ruimte 220 cm lang 115 cm breed een idee hebt om het paradespoor wel naar achteren te krijgen? Dat zou gelijk wat ruimte geven om makkelijker bij het schaduwstation te komen met de handjes... ik heb die oplossing zo niet gezien, of ik moet ergens een spiraalachtige bouwsel zien te krijgen...

Diederick
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2018, 16:48:40 door Diederick »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:07:46 »
Hallo Diederick,

Een leuk baantje! Heerlijk eenvoudig, daar hou ik wel van :)  (y)

Het station ziet er goed uit. Je kunt - zoals Reinout al aangaf - nog wat schuiven met wat wissels, maar het principe ziet er prima uit!

Wat betreft je schaduwstation: bereikbaarheid is altijd wel fijn. Even een wild idee: als je het schaduwstation nou niet in de schaduw legt, maar open en bloot "in de volle zon"? Dan heb je eigenlijk een fiddle yard aan de voorzijde van je baan (daar waar nu je dubbelsporig paradebaanvak ligt). Dat geeft je direct de mogelijkheid om eenvoudig een buurtgoederentrein samen te stellen zonder dat je problemen met toegang hebt. Een ander voordeel is dat je slechts 1 cirkel hoeft te maken om in het schaduwstation aan te komen (minder ondergronds spoor nodig, dus sneller en eenvoudiger te bouwen).
Uiteraard is het aangeklede deel van je baan iets kleiner, maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.

Om toch ook zichtbaar baanvak te hebben, zou je het enkelsporige deel aan de achterzijde deels zichtbaar kunnen maken. Vanuit je station maak je dan een boog van 180 graden (om het dorpje heen bv) en dan nog een meter rechtuit. Vervolgens duik je de tunnel in om aan de voorzijde in je schaduwyard/fiddlestation aan te komen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:59:36 »
Goedemiddag,

Naar aanleiding van de reacties van Reinout en Wim (bedankt!) toch weer even aan het puzzelen gegaan. Hieruit is een aanpassing aan het station voortgevloeid. Hoewel ik hierbij een goederenspoor in de vorm van een kopspoor heb opgeofferd, geeft dit wel een 3-weg wissel vrij om in het schaduw station te gebruiken, al dan niet om de bestaande 3 sporen door te kunnen laten rijden door een keer lus of om er 5 sporen van te maken, waarbij altijd nog de mogelijkheid bestaat om een of meerdere sporen aan een keerlus te koppelen middels een bochtwissel.

Getekend heb ik het station:


Over het paradespoor ben ik aan het prakkiseren of ik het wel wil of niet, misschien is het verstandiger voor een eerste eigen baan ooit het eenvoudiger te houden. Ook overdenk ik om het als onzichtbaar spoor te bouwen, hoewel ik nog niet heel veel voordelen hiervan zie. Dus eigenlijk niet doen dus.

Het zichtbaar maken van het spoor aan de achterkant, terwijl deze daalt ten opzichte van het station is denk ik wel een lastige..

Hoor graag wat jullie vinden van het aangepaste stations ontwerp.

Groet,

Diederick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2018, 17:14:02 »
Hallo Diederick,
Kun je beschrijven waar welk spoor voor dient? Rechts voor gok ik een goederenloods? Zo ja, dan zou ik die juist naast het stationsgebouw plaatsen. In zulke kleine stations wil je niet teveel personeel hebben rondlopen dus EG en GS naast elkaar.
En het voorste spoor is een losweg? Zo ja, maak die lekker lang. Een losweg is lekker veelzijdig; je kunt er allerlei wagens naar toe sturen. Ook voor fabrieken die in de buurt van het station zitten maar geen eigen spooraansluiting hebben. Je hoeft die fabrieken dus niet te bouwen, maar geniet wel van het goederenvervoer dat ze creeeren. :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Eindelijk echt beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:21:39 »
Hoi Wim,

Ik heb de bedoelingen van elk spoor in de tekening hieronder bijgevoegd.



Hoewel het meer naar de buitenwereld neigt om de GS naast de EG te plaatsen, overdenk ik het nog even.. Want ook dan kom ik met de laad/los weg in de problemen, hoewel ik het huidige ook niet ideaal vind. Een otie zou zin om het linkse wissel welke nu ook naar de GS toeleidt in spoor 1 te plaatsen oom bij / naast de EG te komen.

Het idee achter het stallingspoor is dat er bijvoorbeeld een spitsversterker gedurende overdag of een of 2 koerswagens kunnen wachten tot de terugreis begint. Dichtbij of in dit dorp zit een toeristisch trekpleister is de gedachte op het moment.

Daarnaast ben ik ook een plan aan het uitwerken naar aanleiding van je input om aan de achter kant een klein stuk vrije baan zichtbaar te maken ten koste van het paradebaanvak voor. Wat is jou of de meningen van anderen hier bij het gebruik van R3 radius? In het originele plan heb ik voornamelijk R4 gepland, in het huidige idee zou voornamelijk R3 toegepast worden. Het is in elk geval niet de planning om met lange stoomlocs te rijden..

Groet,

Diederick
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 20:25:10 door Diederick. Reden: extra info toegevoegd »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2018, 00:18:36 »
1 woord.

MULTIPLEX!!! (bijv. watervast verlijmd.)

En mooi laten zagen in de bouwmarkt. Is meestal gratis en zo recht krijg je het thuis niet zo maar.
Wel van te voren even berekenen hoe het uit komt en een schets maken van hoe de plaat gezaagd moet gaan worden.

Succes met de bouw! (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2018, 10:25:41 »
Hallo Diederick,

Bedankt voor de beschrijving! Een paar vragen/opmerkingen: Ik zie nu 4 doorgaande sporen. Het onderste is de losweg, maar de andere 3 zijn hoofdsporen (om vanaf te vertrekken). Heb je echt zoveel sporen nodig in zo'n klein station? Ik denk dat 2 sporen genoeg zijn. Spoor 3 kun je denk ik wel weglaten. Omlopen kan via spoor 1 en 2, daar heb je niet een apart spoor voor nodig. Zo druk zal het niet zijn.

Ik ben even aan het schetsen geweest (zowel station als rest van de baan):


In het station heb ik gewoon wat zitten schuiven. Puur ter inspiratie. Ik heb spoor 3 weggelaten maar wel een extra spooraansluiting gemaakt. (Blauw vlakje). Dit zou een kolenhandel kunnen zijn, of een klein fabriekje.
De goederenloods heb ik naast het station geplaatst (bruin blok).
Het opstelspoor voor extra rijtuigen voor de spits ligt in het verlengde van spoor 1.

Bij het verlaten van het station begin je met een ruime boog R4. Op het achterste deel kun je dan R3 gebruiken. Of zelfs R2 al ziet dat er niet erg mooi meer uit. Ik zou dit krappe deel verbergen met bomen oid.
Het paradespoor aan de achterzijde daalt langzaam tot 5 cm onder het stationsniveau. Door het landschap niet vol te bouwen, blijft het dan wel zichtbaar vanaf de voorkant, dus zie je de treinen nog steeds rijden. Uiteindelijk verdwijnt het in een tunnel. Aan de voorzijde komt het spoor weer tevoorschijn in een fiddleyard/schaduwstation. Er zijn 2 doorgaande sporen waar je via een lus weer terug kunt keren. Op het 3e (voorste) spoor kun je een goederentrein samenstellen. Doordat het schaduwstation onbedekt is, heb je geen problemen met toegankelijkheid. Ook hoef je geen grote helix te bouwen om maar diep genoeg onder je zichtbare station te komen. 5 cm is genoeg. Dat scheelt weer tijd en geld.
Dat geld zou je dan prima in multiplex kunnen stoppen. MDF kan wel, maar moet je schilderen om het waterdicht te krijgen, of flink ondersteunen. Multiplex is gewoon steviger en vervormt minder. Beter nu iets meer investeren in een goede basis van de baan. Dan maar een rijtuig minder.

Groet, Wim
 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:28:48 »
Hoi Wim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie  (y) , ik ga kijken of en hoe ik dit kan aanpassen naar de mogelijkheden die ik heb. Voor de wissels wil me redelijk vastpinnen aan de wissels die ik nu heb. Hier ook om kosten te besparen, omdat ik al wel de definitieve keuze voor multiplex te gaan heb gekozen.

Ten aanzien van het 3e vertrekspoor; Dit spoor kwam aan de ene kant door de beschikbare wissels tot stand, aan de andere kant wil ik de personentreinen een lange kering geven, hierdoor zijn bij momenten alle 2 perronsporen bezet en het goederenpad ligt kort na aankomst van de aankomende personentrein, dit rechtvaardigde voor mij het 3e spoor (waar moet die trein anders binnenkomen?

Een lange kering houdt de treinen wat langer in het zichtbare gedeelte, eventueel kun je er in die tijd op het station ook nog wat mee rangeren, of in het geval van een getrokken trein de loc omlopen of de loc wisselen. Wil een beetje proberen te vermijden dat het maar heen en weer rijden word... (wat dus door het rangeerspel en verhaallijn tot stand komt)

To be continued....

Groet,

Diederick

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2018, 21:14:03 »
Nieuwe avond, nieuwe ronde, nieuwe kansen...

Vandaag weer eens aan het puzzelen geweest naar aanleiding van de reactie van Wim. Hieruit zijn volgende plannen naar voren gekomen. Heb in het station een spoor verminderd, weet nog niet of ik dat ook defenitief weg laat, gezien mijn gedachtes in mijn vorige post. Het schaduw station is iets groter geworden, grotendeels in het zicht, een paar kopsporen vallen net onder de plaat van het station, de plaat van het station is ingetekend met een doorgaande horizontale lijn.

Schaduw:



Station:


Schiet er maar op los.. :-)

Groet,

Diederick

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2018, 22:44:03 »
Hallo Diederick,

Het probleem van een klein eindstation is dat het inderdaad al snel heen-en-weer rijden wordt. Ik snap heel goed dat je extra treinen verzint om meer verkeer te krijgen, maar ik denk dat 3 treinen tegelijk in zo'n klein station iets te veel van het goede is. Het kan natuurlijk wel. Oberammergau stond tijdens de Passionsspiele ook helemaal vol met extra treinen. Die werden dan wel op een paar speciale opstelsporen geparkeerd (en de losweg en ieder stukje spoor dat maar beschikbaar was). Een deel werd zelfs op andere stations aan de lijn geparkeerd. Maar Oberammergau is wel een uitzondering (en ook een stuk groter dan jouw station).

Schiet er maar op los.. :-)
OK, even snel vanaf de heup dan ;)

1. Ik zie veel wissels liggen die een S-boog vormen. Bv het inrijwissel van het station en het wissel waar het spoor naar de goederenloods aftakt. Je hebt hier linksleidende wissels gebruikt, wat tot een slingerend verloop leidt. Ik zou voor beide een rechts wissel kiezen.
Ook in het schaduwstation heb je dat effect bij het drieweg wissel. Ik zou daar 2 linker wissels gebruiken. Sowieso ben ik huiverig voor 3wegwissels. Ik weet niet hoe betrouwbaar die dingen van Fleischmann zijn, maar ik zou ze proberen te mijden in de hoofdsporen.

2. Het opstelspoor voor de spitsrijtuigen komt nu uit op het 3e spoor in je station. Om ze aan een perron te plaatsen zul je extra rangeerbewegingen moeten maken. Dat kan natuurlijk ook juist de bedoeling zijn omdat het extra werk geeft.

Verder lijkt het me een goed plan.

Groet, Wim  -  blaast even langs de loop van zijn rokende pistool ;)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2018, 23:39:13 »
Wederom bedankt voor je reactie en het meedenken Wim. Misschien bijt ik me wel te veel vast in het maken van een eindstation, misschien is een kruisingsstation wel een betere weg om wat meer treinenloop te hebben. Ik ben wel van het rangeren, samen met mijn gewenste uiterste treinlengte (loc + 3 rijtuigen) leek mij dit makkelijker realiseerbaar is op mijn beschikbare ruimte.

Misschien toch nog even naar de tekentafel om te kijken of ik iets kan bedenken in een kruisingsstation wat me zint. (Mijn partner denkt ook nog in het rondjes rijden mentaliteit... toen ik zei dat dat met dit plan niet kon keek ze me raar aan  ;D)

Ook kwam nog in mijn gedachten vandaag om na het achterste zichtbare baanvak allicht een aftakking te maken voor latere uitbreiding. Dit zou natuurlijk een wat drukker eindpunt verklaren er is een overstap mogelijkheid.. (ik weet niet makkelijk realiseerbaar in huidige ruimte maar dromen mag...) En uiteindelijk kan het natuurlijk nog altijd virtueel aanwezig zijn.

Ik snap je redenatie met betrekking tot de S vormen, echter zit ik in een situatie waarin ik sommige dingen nu even voor lief moet nemen. Algeheel is de spoorkeuze (Fleischmann Picollo) uit vrolijke nood geboren. Persoonlijk zou ik liever voor spoor als minitrix of peco of zo gaan waar ik zelf het spoor nog van ballast kan voorzien. Echter, heb ik het niet heel breed, wil wel graag met de hobby bezig zijn en heb van een ander clublid heel wat rails en wissels gekregen, de plannen die ik uitwerk kan ik bijna allemaal (de versies met het paradebaanvak vooraan niet, was daarin ook erg blij met je reactie dat het zo anders kon) realiseren zonder extra rails aan te schaffen!! (en het hout voor onderbouw ga ik als verjaardagscadeau krijgen van mijn lieve vader)

Een alternatief is om i.p.v. het eerste linksleidende wissel een rechtse meegebogen wissel te plaatsen, echter de versie die ik heb zijn R2 en vond ik juist in het zichtbare station niet heel mooi. Nog afgezien dat ik huiveriger ben om meegebogen wissels te gebruiken ten opzichte van driewegwissels.

Dat ik nu in deze omstandigheden begin en niet nog even wacht op betere tijden is dat ik door privé omstandigheden positieve afleiding goed kan gebruiken.

Groet,

Diederick