Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann decoder trimmen door Mechiel_
Vandaag om 00:20:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:12:12
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 00:03:53
z21 error 5 door Mechiel_
23 augustus 2019, 23:38:31
Schwarzburg door Wim Vink
23 augustus 2019, 22:57:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 augustus 2019, 22:46:59
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
23 augustus 2019, 22:24:45
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
23 augustus 2019, 22:22:27
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
23 augustus 2019, 22:11:23
V-IRM in 1:45 door Ronald Koerts
23 augustus 2019, 21:59:23
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
23 augustus 2019, 21:45:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
23 augustus 2019, 21:39:42
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Falcon10
23 augustus 2019, 21:35:18
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
23 augustus 2019, 21:22:19
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door heuvelbaan
23 augustus 2019, 20:28:57
Nieuwe literaire activiteiten door ingenium
23 augustus 2019, 20:23:17
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door eitreb
23 augustus 2019, 20:03:07
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
23 augustus 2019, 20:00:17
Bezoekje Koblenz en omgeving door Joop B
23 augustus 2019, 19:38:26
Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Henk Boshuyzen
23 augustus 2019, 19:30:19
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
23 augustus 2019, 18:49:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 augustus 2019, 18:37:37
Onderbehang als isolatie door ES44AC
23 augustus 2019, 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 augustus 2019, 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
23 augustus 2019, 17:09:07
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
23 augustus 2019, 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
23 augustus 2019, 14:39:58
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
23 augustus 2019, 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
23 augustus 2019, 13:31:10
Verschil tussen Roco plan D's turkoois door VAM65
23 augustus 2019, 13:21:22
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 4422 keer)

Ronald Hofmeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald
Met vriendelijke groet Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5498
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick