Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 16:35:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 16:29:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RutgerSHM
Vandaag om 16:28:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:27:03
Uit en Thuis, de bouw door Peter Kleton
Vandaag om 16:23:52
Baanplan met vlak Hollands thema. door jowi
Vandaag om 16:19:31
Digikeijs DR5000/DR4024 kortsluiting bij aanzetten centrale bij 4 servo's door AlbertG
Vandaag om 16:16:40
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 15:50:03
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 15:43:59
Zelfbouw bovenleiding draden hoe? door VvKan
Vandaag om 15:41:15
ESU ECoS, hoe tekst pendeltrein verwijderen? door zofman
Vandaag om 15:35:00
Ergens op een zolderkamer door zuylen
Vandaag om 15:27:08
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd. door VvKan
Vandaag om 15:24:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:20:44
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 15:19:33
Restauratie TEE treinstel door Bob R.
Vandaag om 15:11:45
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:02:20
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door nachbar
Vandaag om 14:44:14
De bouw van Schellenbach door Martin Welberg
Vandaag om 14:35:45
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:35:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 14:32:38
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 14:21:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 14:17:12
BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project door bask185
Vandaag om 13:56:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 13:45:09
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:14
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:22:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Hesselink
Vandaag om 13:16:51
Online archief Railhobby en Flash, tip om het werkend te houden na 12 januari door Glimworm
Vandaag om 13:12:00
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 13:04:56
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 5705 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6520
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick