Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen door henk
Vandaag om 21:39:06
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door spoorzeven
Vandaag om 21:34:45
Doornvliet door spoorzeven
Vandaag om 21:32:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 21:28:40
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 21:28:36
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:23:08
Reacties via de achterdeur door Pauldg
Vandaag om 21:19:23
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 21:14:31
NS Stoomverwarmingswagen door Rob Moerkerken
Vandaag om 20:54:05
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:52:13
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door basjuh1981
Vandaag om 20:46:34
NS 2100 spoor 0 door Okke
Vandaag om 20:44:14
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 20:24:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:39:32
Fleischmann armsein 6205 hapert door Jelle1969
Vandaag om 19:19:33
Dat overkomt mij niet. door TonM
Vandaag om 19:07:12
Op vakantie langs modelspoor winkels door MM.
Vandaag om 18:50:05
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 18:47:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
Vandaag om 18:40:50
Geluidvolumes Loksound 5 aanpassen in Ecos door bellejt
Vandaag om 18:30:43
Ketelwagens NAM/ USATC door AB 7216
Vandaag om 18:12:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:44:50
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Ben
Vandaag om 15:50:59
Class 66 van Märklin/Trix of van ESU? door sebastian-97
Vandaag om 15:37:19
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door lrrw
Vandaag om 15:08:52
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 5148 keer)

Ronald1974

  • Online Online
  • Berichten: 902
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6096
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick