Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

's-Heer Heinkenspolder door Eric B
Vandaag om 14:58:19
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Jelmer
Vandaag om 14:56:57
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Eric B
Vandaag om 14:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:53:21
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Floris Dilz
Vandaag om 14:51:55
BMB-Module: “Wateringbury” door Willy112
Vandaag om 14:44:56
Wensendraadje Nederlands 2020 door MOVisser
Vandaag om 14:39:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 14:38:15
Een klein stukje Scotland door Hendrik Jan
Vandaag om 14:32:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 14:31:54
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:24:55
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Rik
Vandaag om 14:23:58
Rheinburgh, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 14:13:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:56:11
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Floris Dilz
Vandaag om 13:45:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 13:14:07
Roco 2019 door Jelmer
Vandaag om 13:12:28
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 12:55:08
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 12:53:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:37:04
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:27:22
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Eric B
Vandaag om 11:52:29
Bahnstrecke 5867 door frederik19630
Vandaag om 10:56:18
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
Vandaag om 10:53:24
Villa VADA door roadster36
Vandaag om 10:46:28
Dubbele containerwagon van Touax in Nederland inzetbaar? door Sander.
Vandaag om 01:34:37
Te gek voor woorden: MSC Bergen op Zoom krijgt belastingaanslag door Thom
Vandaag om 01:27:31
Projekt 083-338 door 44
13 december 2019, 23:25:51
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 december 2019, 22:49:53
Van Biervliet/B Models 2019 door Floris
13 december 2019, 22:49:13
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 4659 keer)

Ronald1974

  • Online Online
  • Berichten: 775
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick