Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:57:05
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ronald Koerts
Vandaag om 21:56:49
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Thom
Vandaag om 21:56:37
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door Jint Nijman
Vandaag om 21:55:58
The Summer of 69 door Daniels
Vandaag om 21:53:57
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 21:53:55
Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
Vandaag om 21:52:44
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 21:47:14
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 21:46:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
Vandaag om 21:42:36
Dort in Stoom door johanw
Vandaag om 21:39:09
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 21:22:55
Nieuwe trein toevoegen aan de ECOS door WillemdeNie
Vandaag om 21:18:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
Vandaag om 21:18:31
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:18:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:17:51
DE2 geel en rood met hazelnoot door FRIE
Vandaag om 20:46:43
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door henk
Vandaag om 20:45:42
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 20:44:35
Corona en modelbouw door Bert V
Vandaag om 20:39:26
Arduino en Selectrix door Dompie
Vandaag om 20:27:52
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:59:53
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:55:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:47:20
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door Jeronimos
Vandaag om 19:43:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:26:09
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:56:21
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door St00mboy
Vandaag om 18:52:29
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 18:40:23
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 4889 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5917
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick