Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door HRP
Vandaag om 19:43:43
Lima TEE SNCF X2780 : tandwielprobleem ? door willyTEE
Vandaag om 19:38:42
Fleischmann 1306 probeersels door HuubvG
Vandaag om 19:30:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:23:48
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:22:17
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:21:03
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
Vandaag om 19:19:45
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 19:17:05
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models door Fritsprt
Vandaag om 19:12:08
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door MOVisser
Vandaag om 19:07:34
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 19:04:34
Artitec CSA-1, stadsbus door MOVisser
Vandaag om 19:04:25
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 18:49:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 18:36:58
Rondom Charlois door lrrw
Vandaag om 18:35:27
Martin's geknoei met groen.. door lokloods
Vandaag om 18:08:40
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:48:26
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 17:46:32
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door adrievanst
Vandaag om 17:37:39
Bahnstrecke 5867 door Sikje248
Vandaag om 17:20:36
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door VictorPM
Vandaag om 17:07:19
Depot + vervolg Vlieringen-2 door HRP
Vandaag om 15:34:28
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:38:55
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:24:41
Peco wisselmotor PL 10, hoe te temperen. door meino
Vandaag om 14:16:44
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:59:18
Nummerbordjes en schildjes NS 2400 H0 nog ergens verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 13:56:33
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:52:17
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:07:32
Frans diorama (Spoor 0e) door tijgernootje
Vandaag om 12:50:51
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 5566 keer)

Ronald1974

  • Online Online
  • Berichten: 950
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6465
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick