Doel:€250.00
Donaties:€250.00

Per saldo:€0.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 24-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6100 van GM&S door frank002
Vandaag om 10:39:26
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 10:17:47
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door Huib
Vandaag om 10:05:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:01:54
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bosje77
Vandaag om 09:48:15
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Ronald Halma
Vandaag om 09:47:39
6-polige decoder vs 8-polige door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:20
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 09:29:11
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 09:23:07
Spookmeldingen met ESU loc, Digikeijs DR5000 en DR4088LN door AlbertG
Vandaag om 09:22:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Arnold van Heyst
Vandaag om 09:10:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:15:18
Raadplaatje door Falkenberg
Vandaag om 07:57:18
Schaffhausen Herblingen industriespoor door Tulpendaal
Vandaag om 07:53:16
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 07:50:16
Werking relais door Ronaldp
Vandaag om 07:15:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:57:55
Beelden van Tosti’s truffels en treinen door Modellbahnwagen
Vandaag om 03:40:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door J. Moors
Vandaag om 01:37:22
GTSM 3, gesloten goederenwagens in schaal Oe door Scratchbuilt
Vandaag om 00:10:17
Raspberry pi en s88 door HansQ
25 september 2020, 23:45:23
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
25 september 2020, 23:18:28
MB-module: Hielan Ware door Daniels
25 september 2020, 22:52:23
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
25 september 2020, 22:22:29
Wat een baan... door ruudns
25 september 2020, 21:28:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 september 2020, 21:05:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
25 september 2020, 20:44:21
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
25 september 2020, 20:28:38
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
25 september 2020, 20:22:16
  

Auteur Topic: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15  (gelezen 5345 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #30 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:41:57 »
Diederick,

Een drieweg wissel is ten opzichten van een gewone wissel wat complexer, meer beweegbare delen en drie puntstukken.
Het zelfde geld ook voor een engelswissel.
De storings gevoeligheid is wat hoger dan als bij een gewoon wissel.
In het echt worden engelse wissels en drieweg wissels alleen toegepast bij ruimtegebrek, voor de modelspoorbaan zou ik ze ook alleen maar toepassen indien nodig.
Het zou jammer zijn dat je locomotief stilvalt op deze soort wissels, ik zou proberen ze zo min mogelijk toe te passen.

M.v.g. Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
    • Altwied im Westerwald
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:32:59 »
Hallo Diederick,
Ik wil gebruik gaan maken van seinen. Waarschijnlijk arm seinen gezien mijn geschreven geschiedenis (hoewel lichtseinen er wel in te weven zijn). de lijn naar Waldholznach gaat vrij vlot in een tunnel, dus dat inrijsein zal denk ik in de tunnel staan of anders er nog net voor.
Ook op een zijlijn kun je lichtseinen plaatsen, het hangt van je gekozen tijdperk af. Na het vreselijke ongeluk in Dahlerau in 1971 is op meerdere zijlijnen de beveiliging aangepast en zijn lichtseinen geplaatst. Dat zijn dan wel Nebenbahn Lichtsignale dus een eenvoudiger type dan die langs de hoofdlijnen.
Qua locatie: IN de tunnel zal er normaliter geen sein staan, wel eventueel aan de andere kant net voor het tunnelportaal (dat jij dus niet weergeeft op je baan). Maar ik denk dat je voldoende ruimte hebt om nog een sein naast het zichtbare spoor te plaatsen. Een sein is altijd een eye-catcher en geeft ook direct "spoorweg atmosfeer". Je hoeft ze ook niet direct allemaal aan te schaffen. Je zou eerst een mock-up kunnen gebruiken. Of een inrijseinbord plaatsen ipv een sein.

@Ronald Kun je nader toelichten hoe/waarom specifiek zo'n wissel combinatie de rijeigenschappen van een locomotief beinvloeden?
Driewegwissels en engelse wissels zijn door de constructie (veel bewegende delen op een klein oppervlak) storingsgevoeliger dan gewone wissels en kunnen dan sneller tot ontsporingen leiden. Als je dan 2 van dit soort wissels achter elkaar plaatst, kan dat het effect verergeren.
Nu ken ik de 3wegwissels van Fleischmann niet. Het engels wissel wel. Dat hadden we op onze clubbaan in het schaduwstation en daar hadden we eigenlijk nooit problemen mee.
Zelf probeer ik het gebruik van 3- en engelse wissels te vermijden, maar jij had al een lading rails aangeschaft en wilt dat natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Mijn advies: test ze gewoon: leg je station (of een deel ervan met de wisselstraat) los uit op de keukentafel en rijd gewoon een tijdje met verschillende loks en wagens over de wisselcombinaties. Dan merk je vanzelf of het een probleem gaat worden.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6269
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:21:20 »
Hoi,

En het is kostenbesparend als je ze niet hoeft aan te schaffen, dan hou je meer budget over voor andere zaken voor je baan.

@Ronald.
Locs kunnen inderdaad een beetje haperen op die puntstukken.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Diederick

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Diederick's N-baan 2,20 x 1,15
« Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:10:18 »
Hoi Koen,

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar het is voor mij kostenbesparend om ze wel te gebruiken, ik heb ze al en ik heb niet genoeg normale wissels om ze te vervangen, die zou ik dus moeten kopen...

Ik ga het binnenkort wat Wim al aanraadde eens testen.

Groet,

Diederick