Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 237634 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #705 Gepost op: 28 maart 2019, 14:17:36 »
De kap zal ook eens aan het frame verbonden moeten worden. Mooi klusje voor vandaag.
Gaatjes boren en tapjes M1,4 in het 2,0 mm dikke plaatwerk aan de onderzijde van de kap. Met de drie rode locaties moet ik straks nog verder.

IMG_0515 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #706 Gepost op: 28 maart 2019, 19:18:28 »
Tijd voor de verhoogde kolenbak.

In de etsplaat zitten platen met ribbels om het rond buigen te vergemakkelijken. Nadat ik dat gedaan had, zag ik de ribbels als soort lamellen er doorheen...niet mooi. En, geen ramp, de ponsgaatjes voor de middelste rij klinknagels zitten niet in het midden.
Dus ik heb nieuwe plaatjes geknipt en de tafel van 1,7 mm goed uit mijn hoofde geleerd (afstand tussen de klinknagels)
IMG_0516 by Nulpunt0, on Flickr

Rondzetten om een boortje 10 mm.
Klinknagels druk je echt niet helemaal weg. valt reuze mee.
IMG_0518 by Nulpunt0, on Flickr

Maar toen was het schrikken.....de plaat is bijna 4 mm te kort. Zowel die uit de etsplaat als mijn nieuwe platen.
Vergelijk de Spoor-1 versie.
En de plaat moet echt tot aan de zijkant als ik vele foto's van de achterzijde zie met daarop de doorlopende (ronde) rij klinknagels. Overigens, de achterplaat loopt wel correct en volledig rond tot aan de zijkant. Die is dus goed.
Ik ga/moet dus weer opnieuw beginnen met die tafel van 1,7.
Dat moet dus in Vs.2. worden aangepast; dus ribbels weg en plaat  4 mm langer.
IMG_0517 by Nulpunt0, on Flickr


« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 20:14:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #707 Gepost op: 28 maart 2019, 21:14:45 »
Dit is de hogere kunde van "passend maken"..sjonge wat een werk.
Plaatje is 4 mm te kort, maar ik ben blij dat ik hem 4,5 mm langer heb gemaakt en na het buigen wat aan beide zijden moest inkorten. Je blijft anders bezig om hem uit te lijnen met de achterkant.

In de etsplaat is geen wand tegen het machinistenhuis opgenomen. Bij de Spoor-1 versie heb ik op het dat een L-profiel (klinknagels) gezet, maar een extra wandje met dezelfde bolling als de achterwand, is wel zo makkelijk. Scheelt ook aanzienlijk bij het passend maken want dan heb je een aanslag voor de zijkanten.

IMG_0520 by Nulpunt0, on Flickr

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #708 Gepost op: 28 maart 2019, 22:17:21 »
Wordt weer een juweeltje Frits en dat wordt er ook voor betaald schijnbaar  ;D
Sinds eergisteren stond op de website van Philotrain een NS5500 van Tagho (wijlen Willem Damhaar) te koop voor net geen 4000 Euro
Vandaag is deze al van de site afgevoerd dus waarschijnlijk al verkocht.

Maar in ieder geval weer een hele mooie uitgebreide bouwhandleiding Frits  (y)
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2019, 22:19:12 door rolfm »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #709 Gepost op: 29 maart 2019, 14:05:22 »
Vervolgens moet het dak van het machinistenhuis aangepast worden.
Er moet een inkeping van 1,8 mm komen.
IMG_0523 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0524 by Nulpunt0, on Flickr

en dan begint de onvermijdelijke vraag zich aan te dienen...Hoe houd ik het dak demontabel?

Zo heb ik dan toch ook nog de vraag...moet ik de rookkast toch echt niet die S-vorm geven. Die spleet laat het wel toe, maar dan moet de huidige constructie weer sneuvelen of aangepast worden.  Ik vrees  dat ik het toch wel ga proberen.
Goed in gedachten houden dat aan de andere zijde de voorverwarmer het zicht compleet ontneemt en aan deze zijde komt de luchtpomp.

Maar hoe dan ook, het werkstuk begint nu echt ergens op te lijken.

IMG_0528 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2019, 14:09:05 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #710 Gepost op: 29 maart 2019, 14:23:26 »
Citaat
Hoe houd ik het dak demontabel?

Bij mij zit die geklemd tussen de voorste en achterste rib van het dak.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #711 Gepost op: 29 maart 2019, 16:13:39 »
Hoi Jaap,

Het gaat me er niet om hoe om ik hem vast zet/klem (als die demontabel is), maar of het wenselijk is om hem vast  of los te houden i.v.m de rails voor het schuifbare dak van de kolenbunker. Die wil ik liever niet onderbreken.
Mogelijke oplossing is om eerst het ganghandel te maken en dan het dak, met doorlopende rails, vast te zetten. Spuiten/aflakken is een later probleem, desnoods kwasten.

Maar ik heb nog een alternatief. Rails vast aan het dak en los (maar strak) rond de kolenbunker. Lijkt me niet optimaal, maar het proberen waard.
of.
dan toch maar de rails doorzagen en zo goed als mogelijk uitlijnen.

En reken maar dat dat dakje vaker heen en weer bewogen wordt dan dat je naar het ganghandel staat te gluren.
ja ja, een heus wereldprobleem.


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #712 Gepost op: 29 maart 2019, 16:41:57 »
..... Rails vast aan het dak en los (maar strak) rond de kolenbunker....
En als je dat zo doet en dan aan het einde van de rails aan de kolenbunker deze met een demontabel klinknageltje 'vast' maakt in de zijwand van de kolenbunker?
Zit ie vast maar toch ook niet.
Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #713 Gepost op: 29 maart 2019, 17:11:30 »
Soort 'Brexiting'. We gaan weg maar blijven wel......
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #714 Gepost op: 29 maart 2019, 18:42:23 »
aan de kolenbakkant had je een lipje kunnen laten zitten en dan sleufje in de kolenbak.
kan nog, door er twee draden onder te solderen in twee gaatjes in de kolenbak.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #715 Gepost op: 29 maart 2019, 19:39:20 »
Heren, dank voor het meedenken.

Ik ben wat gaan proberen en ben op dit moment niet ontevreden. Probleem lijkt een stuk minder dan verwacht. Vereiste is wel dat de kolenbak 90,000000 graden haaks staat op de voetplaat/dak, maar daar kunnen we natuurlijk voor zorgen.

Ben begonnen met het dak van steunen uit de etsplaat te voorzien. Preciesiewerkje om links en rechts exact dezelfde maat te hebben. Marge eigenlijk nul komma nul. Ben je dus even mee bezig. En dan, zoals Jaap al zei, klemmend tussen voorste en achterste steun.
IMG_0529b by Nulpunt0, on Flickr

Toen dacht ik...gewoon twee U-profielen (1x2 mm) op het dak en strak aansluitend aan de kolenbak. (is het dus ook geworden)
IMG_0530 by Nulpunt0, on Flickr

Maar toen ik de twee profielen met klemmen tegen de kolenbak had, zag ik dat ze niet parallel aan de dakrand/voetplaat liepen. De wanden even verzetten ging niet omdat ik tegen de achterwand van het machinistenhuis een extra wandje had gezet. Die moest er dus even uit. Het verzetten van de twee zijwanden was echter minimaal, maar recht = recht en scheef=scheef.
Toen de profielen recht zaten heb ik ze op het dak gesoldeerd en later het wandje weer aangebracht. Het ging echt om niks, maar toch.

Ik ben wat betreft de passing 100% tevreden.
IMG_0531 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0533 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0537 by Nulpunt0, on Flickr

Maar dan ben je er nog niet, want als je op het nu nog denkbeeldige schuifdak drukt, beweegt alles. Dat is denk ik weer op te lossen door de fluit, voor op het dak, van een schroefdraad te voorzien. Die met schroefbaar worden in een strip die tegen het plafond van het machinistenhuis gaat lopen.
IMG_0538 by Nulpunt0, on Flickr



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #716 Gepost op: 29 maart 2019, 20:21:32 »
slim
linker profiel niet net te kort?
of is de ander te lang

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #717 Gepost op: 29 maart 2019, 20:29:22 »
Ze moeten beiden nog op maat gebracht worden. Nog niet gedaan. Gek genoeg lopen ze bij 1:1 niet helemaal tot achter.

Zit nu dat dakje 100x heen en weer te schuiven. lekkerrrrr.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #718 Gepost op: 29 maart 2019, 20:37:05 »
Onder het dakje heb ik een klein stripje als aanslag aangebracht.
Aan het dak zit U-profiel 1x1.
IMG_0541 by Nulpunt0, on Flickr

Dakje open,
IMG_0540 by Nulpunt0, on Flickr

Dakje dicht,
IMG_0539 by Nulpunt0, on Flickr

Dat zit.....
Nu tijd voor een bakkie koffie.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #719 Gepost op: 30 maart 2019, 12:42:34 »
Koffie en een nachtrust verder... tijd voor de aanpassing van de beplating van de rookkast.

De ring die ik er op had wilde ik koesteren in geval het niet zou lukken. Dus een tweede ring gedraaid en daarvan de dikte verminderd met de dikte van de beplating.
IMG_0542 by Nulpunt0, on Flickr

De beplating wilde uit zichzelf niet zo graag rond worden, dus moest er uitgegloeid worden. De aanhouder wint.
IMG_0543 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0544 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0545 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de voorkant zie je dus niks en zoals eerder gezegd, daar komt ook nog een plaat voor.
IMG_0546b by Nulpunt0, on Flickr

De achterzijde, tja, ergens moet de plaat aansluiten, kan niet anders. Straks ook nog de afdichtring.
IMG_0548 by Nulpunt0, on Flickr

Dan is er nog een gapend gat onder de ketel. In de etsplaat zit een opvulplaatje. heb ik in tweed delen gedaan ivm de passing.
IMG_0549 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0550 by Nulpunt0, on Flickr

Het was een aantal uren werk (circa 4-5), maar ik ben achteraf blij dat ik het gedaan heb.