Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 272752 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #690 Gepost op: 26 March 2019, 20:23:07 »
Nog even op lengte afsteken, maar belangrijkste is..hij past precies.
Zonde om er straks weer gaten in te snijden.

IMG_0486 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0484 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #691 Gepost op: 26 March 2019, 23:03:23 »
De zaag er in,
IMG_0487 by Nulpunt0, on Flickr

Resultaat,
IMG_0490 by Nulpunt0, on Flickr

De aandrijving zit er ruim in en al zeg ik het zelf...wat zit dat mooi.
IMG_0491 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 26 March 2019, 23:10:32 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #692 Gepost op: 27 March 2019, 09:21:35 »
 (y) ik had verwacht dat je het dikkere deel voor de rookkast ook zou laten zitten.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 09:29:27 door roadster36 »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #693 Gepost op: 27 March 2019, 09:33:15 »
Ik heb een andere aandrijving (ook slaters) erin gehad, die past wel op de achterste as, vrijwel passend in de vuurkist.  Het is dus net wat je wilt, Frits zijn manier is wel makkelijker met terug in elkaar zetten.   
Uiteindelijk zie je er niets van, zit allemaal achter de waterkaarten!!
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #694 Gepost op: 27 March 2019, 09:35:58 »
hij had hem ook 180 graden kunnen draaien toch?
of zit dan t ketelfront nog in de weg

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #695 Gepost op: 27 March 2019, 11:30:38 »
Jan, je wilde toch ook een loc die op schaalsnelheid kon rijden...dit zijn de consequenties.
Deze motor GB30-3M steekt dan dwars door het ketelfront. Past echt niet.

Die Edwin ingebouwd heeft is de GB40L, gearbox is slanker.

https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/MotorGearboxFlyer.pdf
For O Gauge there are three gear ratios:
GB14:          14:1, intended for main line diesel locos,
GB30R-3M : 30:1, intended for most steam locomotives,  FRITS
GB40-L :      40:1, intended for shunting locomotives.      EDWIN

Dikke deel van de pijp: Had gekund, niet aan gedacht. Komt omdat ik, in tegenstelling tot Spoor-1, er geen ronde rookkast (buis) op wil maken maar een S-vormige aan de onderzijde. Moet wel zeggen, daar zie je straks nauwelijks wat van. Maar ja...hoge lat. En ook omdat bij de "compleet etsplaat versie" je die twee delen apart moet maken. Ik wil dus laten zien waar de mogelijkheden en onmogelijkheden zitten. Dat is voor mij ook weer een uitdaging want laat duidelijk zijn...ik heb geen handleiding. Een stakker die soms in het duister tast en ook fouten maakt.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 11:50:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #696 Gepost op: 27 March 2019, 12:35:14 »
Nu als eerste de ketel afplakken, want krassen en butsen op de ketel wil ik niet. Leukopor...ideaal.
IMG_0493 by Nulpunt0, on Flickr


Onder de rookkast steekt door het frame het tapeind waar de bogie mee vast zit. Zou je ook kunnen gebruiken om de ketel vast te zetten, maar dat is een zorg van later. Onder de rookkast moet ik dus ruimte maken...gaatje boren.
Ideaal zijn die magnetische klauwen met rubber zijkanten. Geen beschadigingen meer.
IMG_0492 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0494 by Nulpunt0, on Flickr

De wielen raken de ketel niet. Toch eens analyseren waarom ik dat bij Spoor-1 wel had en gapende gaten moest zagen. Zie je overigens niks van.
IMG_0498 by Nulpunt0, on Flickr

@Jan..dit bedoelde ik in het vorige bericht.
IMG_0496 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0499 by Nulpunt0, on Flickr

49923
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 12:43:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #697 Gepost op: 27 March 2019, 14:33:35 »
Mijn voetplaat is dus 1 mm en die van de etsplaat 0,5. Het rookkastfront staat dus te hoog...vijlen. Passen en meten.

Alles staat nu op maat.
IMG_0500 by Nulpunt0, on Flickr


Ik denk...die S-vorm ga je niet zien. Wel te maken, maar of dat wat oplevert is nu nog de vraag.

Dit zie je aan de voorkant en straks komt er nog een gebogen plaat op de voetplaat tegen, overlappend op de cirkel.
IMG_0501 by Nulpunt0, on Flickr

De zijkant.
IMG_0502 by Nulpunt0, on Flickr



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #698 Gepost op: 27 March 2019, 19:56:22 »
Even een paar uurtjes over gedacht, maar ik ga over stag. Dan de lat maar wat lager want het moet wel zin hebben en het moet er ook netjes uit blijven zien, dus......geen poging tot het maken van een S-vormige rookkast. Besluit komt ook na het maken van een proefconstructie met een open gezaagde buis. Die wordt het. Compromis.... punt uit en doorbouwen.

De wanddikte van de buis was 1,6 en is met de lamellenschijf teruggebracht naar 1,4. Buitenmaat is nu gelijk aan het geëtste front van de rookkast.
De opstaande rand oogt nu fors, maar daar komt de afdichtring nog tegen aan.

Schermopname (581) by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0505 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0504 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0503 by Nulpunt0, on Flickr

Als de verhoogde kolenbak er op zit is de loc al bijna klaar. (moest ik even van iemand roepen)
Nee, het schiet wel op, maar nu begint het freubelwerk pas, dus zaterdag ga ik echt niet halen. Wil ik ook niet.
IMG_0506 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 20:15:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #699 Gepost op: 27 March 2019, 21:14:18 »
Voor het gebruik van buis ipv te walsen plaat adviseer ik:

ketel: een stuk buis van 160 mm met een diameter van 33 mm, wanddikte 1,0-1,5-2 mm (maakt niet uit)
rookkast: een stuk buis van 27,5 mm lang met een diameter van 35 mm, wanddikte 1,5 mm. (niet dikker en niet dunner !)

https://salomons-metalen.nl/producten/messing/buis-ms63-ms58?gclid=EAIaIQobChMI1aiKwJKj4QIVyuJ3Ch2g2gXpEAAYASAAEgKtzPD_BwE
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 21:20:55 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #700 Gepost op: 27 March 2019, 22:19:23 »
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #701 Gepost op: 27 March 2019, 22:51:18 »
Met de draaibank is dit zo gebeurd...een demontabel rookkastfront.
IMG_0509 by Nulpunt0, on Flickr

De ring op exacte positie solderen is een geduldwerkje.
IMG_0510 by Nulpunt0, on Flickr

Het ketelfront kan aan de buis worden gesoldeerd. Voor het solderen van de appendages heb je ruim voldoende ruimte om er bij te kunnen.
IMG_0511 by Nulpunt0, on Flickr


50200
« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 23:26:59 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #702 Gepost op: 27 March 2019, 23:55:09 »
Ook een precisiewerkje is het aanbrengen van een aanslag op het ketelfront d.m.v. een L-profieltje om de ketel op hoogte te brengen/houden en daardoor netjes tegen de ronding van het machinisitenhuis aan komt.

Later komt er een houten vloertje overheen en zie je niks meer van dat profieltje.
IMG_0512 by Nulpunt0, on Flickr

Hier komt nog een klinknagelstrip voor, maar het ziet er al "dicht" uit.
IMG_0513 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 27 March 2019, 23:57:09 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #703 Gepost op: 28 March 2019, 10:54:55 »
Even nog een opmerking over de bufferhoogte, daar waren wat opmerkingen over.

In Giessen hebben Frits zijn onderstel, en mijn HSM versie naast elkaar gestaan. Helaas heb ik daar geen foto van gemaakt, maar mogelijk anderen wel.
Wat mij opviel, is dat de buffers vrijwel gelijke hoogte hadden. Frits zijn onderstel is met stelbare schroefjes, mijn model/frame is niets aangepast.
Wel is mijn model met (zware) kap, zo hier en daar, nog niet maximaal, voorzien van lood/tin om het geheel wat zwaarder te maken.
Mijn wielen zakken dus door totaan het "pieleke" in de hornbloks, dat is dus de hoogtebepalende factor. Zonder kap heeft het niet genoeg gewicht en staan de buffers dus hoger.

Verder een foto vanuit het grootbedrijf...... exacte hoogte, alles gelijk, bestaat ook daar niet.....


 
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #704 Gepost op: 28 March 2019, 12:18:03 »
« Laatst bewerkt op: 28 March 2019, 13:11:29 door FritsT »