Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 13:35:43
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 237223 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #405 Gepost op: 17 januari 2019, 21:36:52 »
Vandaag de bestelling binnen gekregen die ik bij Knupfer gedaan had voor aanvullen van de voorraad van boutjes en moertjes. In die bestelling zaten ook imitatiebouten 0,6 0,8 1,0 en 1,2. Voor de buffers ziet 1,0 er het best uit.

Pijpsleuteltjes bij GHW of op modelspoorbeurzen.
IMG_8727 by Nulpunt0, on Flickr

Zuiver de gaatjes in de bufferplaat boren en overbrengen op bufferbalk. Gaatje 0,8 boren en tapje M1 zetten. Gat in de bufferplaat opboren naar 1,2 zodat je nog iets kan corrigeren.
IMG_8725 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8729 by Nulpunt0, on Flickr

Reuze handig voor het zandstralen dat de buffers demontabel zijn.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #406 Gepost op: 18 januari 2019, 01:08:58 »
Tis weer grote klasse allemaal. (y)
Kijk uit voor Ivo die gaat ook nog voor echte remvoeringen op de schoenen  ;D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #407 Gepost op: 18 januari 2019, 06:15:36 »
Frits,
ik heb al veel geprobeerd maar een tapje zetten is me nog steeds niet gelukt, hoe doe ik dat het beste?
gr Joke

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #408 Gepost op: 18 januari 2019, 10:40:53 »
@Joke,

Om te beginnen..tapjes kunnen breken. Behandel ze als preciesiegereedschap en met de benodigde kracht. Eenmaal de slag te pakken, dan is het appeltje-eitje.

Ik moest vanmorgen toch nog een buffer monteren, dus gelijk plaatjes gemaakt.
IMG_8730 by Nulpunt0, on Flickr

De houder met dwarsstang kan, maar zonder dwarsstang is veiliger. Ga je niet wringen. Bij grotere maten heb je dat ding juist weer nodig om de vereiste kracht op te kunnen brengen.

Je hebt enkelvoudige tapjes waarbij je de schroefdraad in één keer tapt en setjes van drie waarbij je in stappen het gat op maat brengt en uiteindelijk de tap.
Bij de enkelvoudig komen er meer krachten op de tap, gebruik dan voor de zekerheid snijolie.
Bij de setjes (doe ik meestal) boor ik eerst een gat van 0,7-0,8 keer de gewenste maat. Dan moet je beginnen met de kleinste tap (1 ring) om het boorgat op de juiste tap voor te bereiden. Laat de tap in het gat glijden, niet wringen. De tap moet het werk doen en niet je spieren of trillerige hand. Als tap 1 zit, ga je naar de tap met 2 ringen en uiteindelijk de tap zonder ringen (waarom geen drie ringen is mij een raadsel).

IMG_8731 by Nulpunt0, on Flickr

Voor de buffer heb bouten M1, dus heb ik gaatjes 0,8 mm geboord.
IMG_8732 by Nulpunt0, on Flickr

En dan voorzichtig draaien en ondersteunen en minimaal duwen. Eenmaal aangeslagen trekt de tap zich vanzelf naar binnen.
en dat doe je drie maal achter elkaar.
IMG_8733 by Nulpunt0, on Flickr


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #409 Gepost op: 18 januari 2019, 11:37:11 »
Kijk uit voor Ivo die gaat ook nog voor echte remvoeringen op de schoenen  ;D

George Kohs (The best in Gauge O) heeft dat bij een van zijn modellen gedaan. En waarom zouden wij het niet doen?
http://www.kohs.com/
Vuurdeur open en gloeiende LED-jes zien...... wat is het verschil? het blijft hobby en hier geldt..kwaliteit ipv kwantiteit.

en zo kijk ik ook nog altijd met bewondering naar de Schaal-1 modellen van Jaap Oudes.
vrienden spoor 1 022 by Nulpunt0, on Flickr

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #410 Gepost op: 18 januari 2019, 12:26:44 »
De tap moet het werk doen en niet je spieren of trillerige hand. Als tap 1 zit, ga je naar de tap met 2 ringen en uiteindelijk de tap zonder ringen (waarom geen drie ringen is mij een raadsel).
Niet wringen is de belangrijkste opgave en ook lastig. De snijolie doet wonderen. Poging tot begrijpen ven het ontbreken van 3 ringen: Die zonder ringen is de echte tap (kun je ook zien) en de andere 2 moeten worden voorgedraaid: eerst degene met één ring en dan die met twee.

Is mogelijk onzin wat ik schrijf, maar dat kan ik me voorstellen. Ik heb overigens wel machinetapjes M1,2 en M2 en setjes van M3, M4 en M5. Nu maar een setje voor M1 scoren.

mvg,
Ivo

P.S., Jaap maakt dacht ik alles in livesteam. Om de moeilijkheidsgraad nog maar iets op te voeren :)  En inderdaad: grote bewondering
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #412 Gepost op: 18 januari 2019, 20:12:28 »
Vanmiddag maar weer eens werkoverleg ter plekke ipv. via internet/telefoon. Toch een aantal zaken uitgekomen die we van elkaar niet verwacht hadden, maar wel zoiets van...zoek de verschillen. Maar als ontwerper en bouwers prototype mag dat (vinden wijzelf).
Passen we alles aan aan deze modellen.... nee. Motto is: Mijn volgende model is altijd beter dan het huidige. En zoals eerder gezegd, het schaal-1 model maak ik als prototype.

IMG_8735 by Nulpunt0, on Flickr

Ik heb alsnog een deel van het binnenliggend drijfwerk aangebracht, maar zie je het..... nauwelijks tot niet, althans van boven af.
IMG_8739 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8741 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8743 by Nulpunt0, on Flickr

In het machinistenhuis kan een kolentrog gemaakt worden. Op één tekening staat immers: “kolentrog van 10mm plaat lasschen aan kolenbak”. 

En helaas...geen gietdelen ontvangen vandaag


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #413 Gepost op: 18 januari 2019, 22:24:27 »
Frits en Ivo, bedankt ik ga het dit weekend nog eens proberen (y)
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 22:28:07 door Tulpendaal »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #414 Gepost op: 20 januari 2019, 09:48:37 »
Gisteren de eerste (van de twee) bestelling van Spur-1 Werkstat binnen gekomen.

IMG_8752 by Nulpunt0, on Flickr

De lampen zijn (na lichte modificatie) bruikbaar en heel gezichtsbepalend.
Verder nu ook Spoor-1 koppelingen en wat  onderdelen waarmee ik het ketelfront wil gaan maken.
IMG_8750 by Nulpunt0, on Flickr

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #415 Gepost op: 20 januari 2019, 10:32:23 »
De ontvangen onderdelen zien er goed uit Frits  maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke onderdelen  je nu allemaal precies besteld hebt bij Spur1 werkstatt voor de5500?
Groet Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #416 Gepost op: 20 januari 2019, 10:42:25 »
@Rolf,
Loop zelf eens door hun catalogus heen en kijk wat je kunt gebruiken om er wat van te maken. Bedenk wel, het is Geen NS-Spoor-1-onderdelen-winkel.
http://spur1-werkstatt.de.fc-host52.de/Spur-1/Einzelteile/Einzelteile-Dampflok/Lokomotiveinzelteile/

Misschien dat er in Engeland ook wel wat te vinden is. Het is tenslotte een Engels ontwerp. Als jij eens op onderzoek uit zou willen gaan, horen de andere bouwers het ook graag. Te beginnen bij Gauge One Society?
http://www.g1mra.com/

Dan voornamelijk onderdelen voor bufferbalk en ketelfront. Hornblocks met lagers zouden ook geweldig zijn.


Lampen 101212 (nog wel aanpassen aan NS)
Koppelingen 103503
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 10:54:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #417 Gepost op: 20 januari 2019, 14:50:51 »
Remslangen:

Spur-1 Werkstat artikel 143213 (6,50 euro, 2 st.) is wel een remslang, maar niet die we nodig hebben.
IMG_8754 by Nulpunt0, on Flickr

Maar met wat draad 1,2 mm een moertje M1,2 en een onderlegplaatje..
IMG_8755 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8756 by Nulpunt0, on Flickr

Dan het S1W onderdeel slopen en een gaatje 1,2 in boren,
IMG_8758 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8759 by Nulpunt0, on Flickr

Schuif dat over de slang in wording,
IMG_8760 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8761 by Nulpunt0, on Flickr

En dan monteren,
IMG_8763 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8767 by Nulpunt0, on Flickr

Vergelijk,
luchtslang by Nulpunt0, on Flickr

Voor 3,25 per slang ga ik dat afsluitertje en koppelstuk niet zelf maken.

27138
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 20:06:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #418 Gepost op: 20 januari 2019, 20:13:55 »
Op de bovenstaande 1:1 foto zie je onder de bufferbalk nog een opghanghaak voor de remslang. Die zitten weer als los deel bij art.143201.

IMG_8782 by Nulpunt0, on Flickr

Montage aan de voorkant lukt prima onder de bufferbalk.
IMG_8784 by Nulpunt0, on Flickr

Montage aan de achterkant.....daar heb ik de luchttank zitten. Net te weinig ruimte. Verplaatsen dat ding en haak monteren. Proefmodel zei ik toch. :)
Er is daar geen plat vlak waar je op kan monteren dus die zal met een L-profiel of zo aan de binnenkant van de bufferbalk hebben gezeten. Klodder soldeer en laten vloeien werkt ook.
IMG_8783 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #419 Gepost op: 20 januari 2019, 20:37:26 »
Werklijstje van deze week:

bufferbalk rangeerders grepen
bufferversteviging binnenzijde ? (gaat niet lukken)
ketelband spanners
ketelfront compleet/omstelinrichting
koppelingen waterwagen voor/achter ?? (niet op mijn model)
krik 2x
lantarenhouders
luchtpomp/leidingen
ramen voor/achterzijde 4x (na het spuiten)
rookkast inrichting
stoomkoppeling voor/achter
veren compleet systeem.
vergrendeling dak kolenbunker
voorverwarmer / leidingen
waterpomp/leidingen
wielen contragewichten
zandstrooiers leidingen

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 16:15:10 door FritsT »