Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door ruudns
Vandaag om 22:00:00
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: NS modelbaan Hoekdam H0  (gelezen 417594 keer)

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #615 Gepost op: 06 maart 2019, 19:04:27 »
Wim,

De klinkerfolie op styreen blijft goed zitten, maar op hout met een beetje extra lijm vast zetten.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #616 Gepost op: 06 maart 2019, 20:14:36 »
Heel fraai weer Ronald. Zet mn wel aan het denken over mn eigen Rocoline wissels. Heb daar de draden gewoon op de koperen strips gesoldeerd. Gaat (vooralsnog) goed. Misschien anders dan bij Piko A gleiss?

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #617 Gepost op: 06 maart 2019, 20:23:08 »
Joran,

Ik heb de draden aan de wissel tongen en de door verbindingen aangebracht, dit heb ik preventief gedaan.
Wil voor komen dat als ik over een paar maanden klaar ben met rails leggen en alles aangesloten is en ga rijden dat dan juist een wissel niet goed elektrische werkt.

Tot nu toe werken de Piko wissels goed, maar met de aanpassing weet ik zeker dat ze het zullen blijven doen.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #618 Gepost op: 08 maart 2019, 18:13:34 »
Omdat mijn modelspoorbaan in  modules is gebouwd moet ik op de overgangen de rails door zagen.
Ik had dit gedaan door middel van de rails op de overgang vast te solderen op messing spijkers dit werkt redelijk tot goed.

Ik heb net nu anders gedaan.
Op de overgang boor ik vier gaatjes in de bielzen van de rails en verzink deze hier plaats ik hele kleine schroefjes in.
Ik lijm de rails vast met montage kit en plaats de schroeven en laat dit een dag drogen.
Plaats een stukje hout en gebruik deze als geleider bij het doorzagen.
Voor de duidelijkheid zie de foto's.









Een begin gemaakt van de schematische weergave van het station en emplacement.
Dat ziet er ongeveer zo uit moet er nog een paar dingen aan toevoegen.





Eigenlijk zou ik tussen wissel 5 en wissel 11 nog een wissel moeten plaatsen met een heel kort kop spoortje als flankbeveiliging.
In het echt zit tussen wissel 5 en wissel 11 maar 8 centimeter dus daar past geen wissel meer tussen.
Wissel 11 wordt voorzien van vergrendeling zodat deze als flankbeveiliging werkt, de wissel wordt handbedienbaar en de vergrendeling komt uit de besturing/bediening vandaan (Arduino).
Zo hoort wissel 7 een heel stuk voorbij sein 10 te zitten maar daar is ook geen plaats voor.
De VAM aansluiting wordt voorzien van een S bord en een stop/ontspoorbolk een wissel 7 wordt voorzien van vergrendeling komt uit de besturing/bediening vandaan (Arduino).
Hieronder zie je duidelijk het verschil tussen hoe de sporen in het echt gaan lopen en de schematische weergave.



kan me nu gaan bezig gaan houden met  hoe ik de besturing wil gaan maken
tot de volgende update.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #619 Gepost op: 08 maart 2019, 18:17:06 »
Dat is een slimme "doorzaag methode" Ronald.
Zijn er trouwens plannen om met je baan een keer op een beurs te gaan staan? Dit omdat je met modules werkt.
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #620 Gepost op: 08 maart 2019, 18:26:39 »
Hoi  Wim,

Technisch gezien zou het mogelijk zijn, maar praktisch is het niet.
In de de oude L vorm  kon het maar nu het een rond lopende baan wordt niet meer omdat je aan de binnenkant moet staan in plaats van er omheen kunnen lopen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #621 Gepost op: 09 maart 2019, 07:57:35 »
Hele handige methode. Goh, wat doe ik moeilijk. Ik doe per het per bak, zagen met de Dremel en vijlen tot de bakrand.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #622 Gepost op: 11 maart 2019, 19:46:43 »
De voortgang van de ombouw gaat langzaam ben met een hoop niet zichtbare dingen bezig.
Wat wel zichtbaar is laat ik hier zien.
Als eerste de wissels ik had een foto laten zien dat ik draden aan de onderkant van de wissel tongen had gesoldeerd.



Daar waar de draden door de bodem van de baan gaan heb ik sleuven  gemaakt voor de door voer van de draden zodat ze vrij kunnen bewegen.
Een klein stukje verder boor ik gaatjes om de draden door te voeren naar de boven kant van de baan om ze vast te solderen aan het wissel.





Op deze manier is de elektrische verbinding met de wissel tongen altijd gegarandeerd.
Deze wissels zijn hand bediend en worden bediend door een trek en dus stang.





De wissels die verplaats of weggehaald waren elektrische aangedreven met een schakelaar in de front van de modelspoorbaan.
Deze gaten moet ik dicht maken ook nog de nodige andere gaten.
Als alle gaten dicht gemaakt zijn en glad geschuurd dan kan ik de front van de modelspoorbaan mat zwart schilderen.





Tot de volgende update.

« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 19:50:50 door Ronald Hofmeester »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #623 Gepost op: 11 maart 2019, 20:16:45 »
Weer een leuke update! Vooral door alle foto's!
Want 1 foto zegt meer dan 1000 woorden  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #624 Gepost op: 12 maart 2019, 08:23:44 »
Ronald,

Zeer heldere foto's en mooie updates.

Wat vraagjes over je moduleovergangen/doorzagen van rails:
- wat voor montagekit heb je gebruikt
- ik zie bedding onder je rails, is dit hout of dempend? Als het dempend is, heb je hier dan nog last van hoogteverschil?
- wat voor diameter boortje en schroefjes heb je gebruikt om de dwarsliggers te doorboren? En hoe heb je die schroefjes verzonken?

Je ziet het, veel vragen, maar dit is nu ook iets waar ik ook mee bezig ben, en ik heb nog wel eens last van hoogteverschil.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #625 Gepost op: 12 maart 2019, 12:03:43 »
Hoi Jelmer,

De lijm is Bison montage lijm tube 200 gram onder andere te koop bij de Action.
De montage lijm gebruik ik alleen bij de module overgang de rest van de rails lijm ik vast met houtlijm.

Voor de bedding gebruikt ik wat ik hebt leggen, gebruik ook de bekende Gamma 3 mm ondervloer platen.
In dit geval heb ik 3 mm hout plaatmateriaal gebruikt, het is wel handig om zo wie zo op de overgangen van de modules hout te gebruik voor de stevigheid.

De schroeven zijn van Piko 55298 gaatje boren van 1,4 mm of als je die maat niet hebt 1,5 mm.
Met een boor van ongeveer 4 mm het gat verzinken dan valt de schroef er mooi verzonken in.

Ik past dit toe bij segment rails deze zijn veel steviger dan flex rail.
Voor de flex rail doe ik het op deze manier met spijkers van messing en vast solderen.



voor de stevigheid kan je hier ook de bielzen vast zetten met de schroefjes.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #626 Gepost op: 12 maart 2019, 12:16:40 »
Zo Ronald, dat zit inderdaad stevig vast met lijm EN schroefjes! Die rails gaat never nooit meer "bewegen"  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #627 Gepost op: 12 maart 2019, 12:44:26 »
Hoi Ronald. Is het niet mogelijk/handig wissel 9 te vervangen voor een Engels man. Zodat je een extra kopspoor bij de vam creëert, dat geeft je uithaal mogelijk heden met volle en lege wagens. Zonder dat je steeds moet steken op de vrije baan.

Je kan ook na wissel 5 een (facultatief) s-bord plaatsen voor treinen die daar het niet centraal bediend gebied (Je laad los weg) op gaan.

Denk je trouwens om de seinen (borden) die bij een weegbrug horen. Dat zijn namenlijk prachtige details die op deze prachtige baan thuis horen
 :)
Gr marc
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 12:48:07 door gtw6016 »

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #628 Gepost op: 12 maart 2019, 13:15:35 »
Hoi Marc,

Voor wissel 9 staat nog niks vast, de wagons worden in het echt door een lier bedient op spoor 11.
Een een diesel locomotief plaatst lege wagons op spoor 11, de lier verplaatst de wagens tijdens het vullen later worden de volle wagens weer opgehaald.
Spoor 12 is voor het opstellen van overcapaciteit van VAM wagons.
Een engelswissel geeft de mogelijkheid om de verplaatsing van de wagons met een kleine rangeerloc te doen zonder lier installatie.

Voor de seinen en borden en beveiliging ben ik nog aan het uitwerken, de kans dat het armseinen worden is ook nog een mogelijkheid.
Moet een afweging maken tussen hoe men het in het echt heeft/had gedaan en wat mogelijk is in model weer te geven.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #629 Gepost op: 12 maart 2019, 13:40:23 »
Ik was laatste een topicje begonnen omdat ik wat vragen had over geluidsisolatie en daar kwamen best interessante antwoorden en ideeën uit.

Ik heb mij laten vertellen dat het gebruik van spijkertjes en schroefjes uit den boze is omdat dat alle trillingen doorgeeft. En gelijmd ballast mag eigenlijk voor het mooie niet direct contact hebben met de houten tafel. Ook dat schijnt trillingen door te geven.

Ik zelf heb 4mm kurkstroken gebruikt en deze heb ik vast gezet met een lijmpistool. Dat werkte voor mij wel goed maar de draden die van die lijm afkomt..... een maand later en ik pluk ze er nog steeds van af.  Ik kreeg dus te horen dat als je de kurk vast lijmt dat je het best boekbinders lijm kan gebruiken omdat houtlijm erg hard opdroogt en meer trillingen zou doorgeven. Althans zo had ik het begrepen.

De rails hoef je in principe niet vast te lijmen omdat je deze al vast lijmt met het ballasten. Het idee was dus dat je gewoon met schroeven je rails kan vast zetten, ballasten en dan je schroeven er weer uit kan halen. Maar het kan dus geen kwaad om te doen.

Wat ik ook een erg interessante vond, was om tapijt tegels en andere isolatie spul aan de onderkant van je houten bak te bevestigen. Maar dit dient gedaan te worden nadat de bakken zijn vervaardigd omdat het lastig wordt wanneer je draden en mechanische wisselaandrijvingen door de bak steken  ::)

Off-topic:
En ik las op internet dat je ipv houtlijm ook onverdund muur voorstrijk middel kan gebruiken bij het ballasten. Dit spul lost namelijk makkelijk op in warm water en dan kan je je rails (en misschien je ballast ook nog) makkelijk recyclen als je ooit je baan moet afbreken.

Edit: ik maakte een fout. Houtlijm is ook oplosbaar en om dat voorstrijkspul op te lossen moet je een beetje spiritus toe voegen
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 13:43:40 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)