Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 08:04:42
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
Ombouw Marklin naar Fleischmann? door henk
Vandaag om 08:00:38
Märklin bovenleiding bruikbaar voor Fleischmann modelbaan? door Quinzeedied
Vandaag om 07:59:22
Bob Ross tentoonstelling door Tulpendaal
Vandaag om 06:22:45
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 06:06:59
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Tulpendaal
Vandaag om 05:59:40
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:43:47
DR5000 en gelijkstroom door RBlok
Vandaag om 00:18:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VvKan
Vandaag om 00:10:24
Projekt 083-338 door 44
25 oktober 2020, 23:27:18
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door thalys
25 oktober 2020, 23:22:36
Vraag over de Broekweg in LEIDEN. door Daan Neijenhuis
25 oktober 2020, 23:20:59
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
25 oktober 2020, 22:39:50
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door joepDE2
25 oktober 2020, 22:28:22
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
25 oktober 2020, 22:15:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 21:39:36
Rare spoorbreedtes (28 en 33 mm) door St00mboy
25 oktober 2020, 21:27:49
H0 Krähehof zolder door Kronefan
25 oktober 2020, 21:27:42
Treinverkeer in/rond Vierheim door Ronald81
25 oktober 2020, 21:21:11
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
25 oktober 2020, 20:48:44
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
25 oktober 2020, 20:47:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
25 oktober 2020, 20:44:28
Rocky Rail 2019 door Luc2000
25 oktober 2020, 20:43:52
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door mwdb
25 oktober 2020, 20:41:38
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
25 oktober 2020, 20:29:17
De Hef in N schaal... door jowi
25 oktober 2020, 20:06:26
Krokettenkarren en restauraties LS models door Biesje
25 oktober 2020, 20:03:54
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
25 oktober 2020, 19:48:24
  

Auteur Topic: NS modelbaan Hoekdam H0  (gelezen 258522 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1050 Gepost op: 24 oktober 2019, 19:44:58 »
Hans,

Bedoel je zo iets als hier onder in de link.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27726.msg544617#msg544617

Kan deze kachels herinneren uit mijn jeugd tijdens de vakantie in het vakantie huisje.

Zilte

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1051 Gepost op: 24 oktober 2019, 19:45:16 »
Zeer waarschijnlijk dan een Etna of Tromp.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10852
    • sleutelspoor
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1052 Gepost op: 24 oktober 2019, 20:19:24 »
Als of ik er weer naast zit.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1053 Gepost op: 24 oktober 2019, 21:31:28 »
Wat linkjes naar oude foto's van het seinhuis te Rsd:

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/cc8829ec-380e-5403-8f9d-4a52215e660d/media/df6ec017-b62e-e61f-5632-7caceca22599?mode=detail&view=horizontal&rows=1&page=44&fq%5B%5D=search_s_trefwoorden:%22545%20Roosendaal%22&filterAction

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/155227ac-51af-55dc-b3ca-1237cde8fb0a/media/0789e581-ef13-8010-8bf3-1bc608a34517?mode=detail&view=horizontal&rows=1&page=73&fq%5B%5D=search_s_trefwoorden:%22545%20Roosendaal%22&filterAction

Het Utrechts archief moet meer hebben maar die kan je alleen in het archief zelf bekijken.
P.s. die linoleum vloer is blijkbaar ooit ook gewoon een planken vloer geweest  ;D  ;)

Via deze link is wellicht meer info van de eigenaar te verkrijgen over het seinhuis
http://www.mariusbroos.nl/

Stationsweb.nl overigens al geraadpleegt ?
En hoewel niet geheel direct en 100% gericht op het interieur van dat seinhuis,wilde ik deze link met o.a. historische afbeeldingen/bouw tekeningen van o.a station Rsd u niet onthouden  8)
http://www.erfgoedroosendaal.nl/htmlpag/uitleg/roosendaalstationsplein001waardestellingstation.pdf
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 21:52:11 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1054 Gepost op: 24 oktober 2019, 22:25:55 »
Mooie plek waar het seinhuis staat. Klopt de hendelinrichting van de seinpost nu wel met het sporenplan?
Groeten,
Richard

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1055 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:26:01 »
Floris,

Bedankt voor de links die je laat zien.
Vooral de laatste van de PDF bestand deze bevat genoeg detail foto's van de gebouwen welke later weer van pas kunnen komen bij de bouw van andere gebouwen welke nog gebouwd gaan worden.  (y)

Het gaat mij er om hoe een inrichting van een seinhuis er uit zag.
De foto's gebruik ik om de details na te bouwen.

Detailleren is leuk :)

Maar in dit geval gaat het om Hoekdam post T, dus de vloer van Roosendaal post B, doet eigenlijk niet ter zake ;)

Je maakt er weer wat moois van Ronald  (y)

Het is eigenlijk precies hoe Eric het zegt het gaat om Hoekdam post T, dus niet om Roosendaal post B.

Richard,

Of de volgorde van de handels overeen komt met hoe het in de werkelijkheid zou zijn dat wet ik niet.
Er zitten 8 handels en dat komt overeen met de seinen en te bedienen wissels.
Op de laatste foto zag je de NS2218 deze staat op het handwissel van de VAM aansluiting.
Voor de loc komt een stop ontspoor blok (st5) en het wissel (5) wat daar weer voor legt is ook een handwissel.
Het sein huis ontgrendeld en vergrendeld het wissel 5 en st5.
Dit is maar 1 hendel op de handelinrichting
het uitrijsein B1,2 is dus een gecombineerd sein voor spoor 1 en spoor 2 en wer 1 hendel op de inrichting.

Dus jou vraag Klopt de hendelinrichting van de seinpost nu wel met het sporenplan.
In theorie zou het moeten klopen.

dit zijn de 8 hendels van links naar rechts op de hendelinrichting.
A1,2 inrijden
B1,2 uitrijden
P rangeerlantaarnpaal (beweging van links naar rechts)
Q rangeerlantaarnpaal (beweging van rechts naar links)
1 wissel 1
3 wissel 3
5st5 ontgrendeling wissel 5 en stop ontspoorblok 5
11 wissel 11

M.v.g. Ronald Hofmeester.

Zilte

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1056 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:39:01 »
Goedemorgen,

De foto's van Tijgernootje cq. Floris laten zien, dat er langs het raam buizen lopen. Dit zijn verwarmingsbuizen, dus had het seinhuis centrale verwarming. Dit is eigenlijk ook wel logisch, want een kolenkachel zou betekenen, dat men constant met kolen naar boven moet sjouwen, terwijl men wel wat anders te doen heeft. Daarbij vermoed ik, dat het seinhuis ook weleens 24/7 bemand zou kunnen zijn geweest. Dan is het beneden opstoken van de verwarmingsketel minder werk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1057 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:00:15 »
R9nald, een ontgrendeling van een wissel om hem handmatig om te kunnen zetten?
Waarom draait P anders dan Q?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1058 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:10:13 »
Ronald, ik had al zo'n vermoeden dat je er maatwerk van hebt gemaakt, dank voor de uiteenzetting. Puik stukje werk dit (y).

@Zilte, dat vermoeden is juist. Deze post kende inderdaad de nachtdienst en was dus 24/7 bezet. Ik had vroeger een VHS tape waar een stukje van de nachtdienst in dit seinhuis werd gevolgd.
Groeten,
Richard

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1059 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:23:51 »

Zijn er nog meer mensen die bezig zijn met de bouw van dit seinhuis uitvoering na 1945.

Tot de volgende update.

M.v.g. Ronald Hofmeester.

Jazeker!

gr. Rob
Rob Moerkerken

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3927
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1060 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:29:20 »
R9nald, een ontgrendeling van een wissel om hem handmatig om te kunnen zetten?
Dat was redelijk gebruikelijk hoor Huibert, 'mijn' voorbeeld Obdam, had ook 2 hendels in de hendelinrichting die alleen grendels bedienden.
Namelijk de grendel voor wissel 5/8 en de grendel voor wissel 11 en stopontspoorblok 11.
Als deze grendels vrijgegeven waren, dan konden de inrijseinen niet getrokken worden.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1061 Gepost op: 25 oktober 2019, 14:40:19 »
Het klinkt logisch inderdaad, maar toch verrast het me. Als je de blokkade opheft, kun je toch net zo goed het wissel zelf omleggen, lijkt me.
ik kijk vast niet ver genoeg 🙃

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3927
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1062 Gepost op: 25 oktober 2019, 15:12:09 »
En dat moet je dan blijven doen voor alle rangeer bewegingen, op deze manier ligt het werk bij de rangeerder/rangeerleider en kan de seinhuiswachter/stationschef zich met andere werkzaamheden bezig houden.

In Boskoop, was het weer anders geregeld, daar was voor het rangeerwerk ter plaatse een hendelinrichting post I opgesteld in de open lucht, die met behulp van toestemmingsschijven gekoppeld was met de hendelinrichting post T.
Hier vergrendelde het ingebruik nemen van post I een aantal hendels op post T, waardoor geen conflicterende rijwegen/treinbewegingen konden worden vrijgegeven.

En weer naar Ronald en zijn fraaie bouwkunsten :)
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2019, 15:21:55 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1063 Gepost op: 25 oktober 2019, 15:29:51 »
Eric, inderdaad, dat is het vergezicht wat ik miste 😇
Sorry, Ronald, moet even. 😉🙃😇

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #1064 Gepost op: 27 oktober 2019, 18:24:03 »
Hier een deel van het schematische spoorplan.



Citaat
een ontgrendeling van een wissel om hem handmatig om te kunnen zetten?

Wissel 5 is onderdeel van spoor 1 eigenlijk moet dit wissel een stuk meer naar rechts liggen gescheiden van de wissel straat maar ruimte hiervoor ontbreekt, Post T kan het wissel 5 en stopontspoorblok 5 vrijgeven / ontgrendeld als sein A1,2 en B1,2 niet bediend zijn.
Als de grendels bedient zijn kunnen sein A1,2 en B1,2 niet bediend worden daar zijn P en Q voor.

Citaat
Waarom draait P anders dan Q?

Deze P en Q staan eigenlijk in het doorgaande spoor.
Stel dat een rangeerdeel staat voor P en op spoor 1 of 2 komt een trein binnen (rechts naar links) dan kan het rangeerdeel worden tegen gehouden door P voor wissel 1.
Komt er een trein uit richting A (van links naar rechts) naar spoor 1 of 2 dan kan het rangeerdeel worden tegen gehouden met Q en wordt wissel 1 vrij gehouden.
Het doel van P en Q is dat deze er voor zorgen dat een rangeerdeel stopt voor de wissels om zo snel ander trein te kunnen laten passeren.

Inmiddels is de inrichting van het seinhuis klaar.





Op de volgende foto is zichtbaar het toegevoegde rookgas kanaal voor de potkachel.
Ook is zichtbaar dat de baksteen kleur nog niet 100% is dit is één van de laatste dingen die ik nog moet doen als ik klaar ben met het seinhuis.
Dan moet ik de kleuren in elkaar over laten lopen blenden van baksteenrood naar donkerbruin verweerde bak stenen.



De volgende stap zijn de trap en de hek/leuning.
Deze ga ik maken van messing staf.
De foto's laten waarom de mee geleverde hekken/leuningen niet gebruik.



De trappen zelf zijn wel bruikbaar als die ontdaan zijn van de hekken/leuningen en giet resten.
Nu kan ik de hoek gaan uitmeten en in autocad de leuningen tekenen,



binnen kort weer meer.
Tot de volgende update.

M.v.g. Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 19:34:15 door Ronald1974 »