Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 21:57:06
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Een nieuw baantje op Micromodules door Peter Soonius
Vandaag om 21:41:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:37:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
Vandaag om 20:37:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
  

Auteur Topic: Hart-op-hart maat sporen op stations  (gelezen 4957 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Hart-op-hart maat sporen op stations
« Gepost op: 03 September 2018, 14:36:47 »
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm

Edwin
« Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 14:40:09 door Bert van Gelder »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4283
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2018, 14:42:49 »
Oh ja, die is wel interessant!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2018, 14:49:19 »
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4283
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2018, 14:57:17 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2018, 15:02:43 »
thanks voor de hulp (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2018, 15:50:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2018, 16:14:23 »
Ik wil een baan /module baan t/m 1986  uitbeelden
vandaar deze vraag

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2018, 16:25:38 »
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2018, 17:48:51 »
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2018, 18:28:12 »
@ klaas

NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen

@erich

daar heb je helemaal gelijk in


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2018, 19:31:37 »
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2018, 15:19:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...

Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2018, 15:47:45 »
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22571
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2018, 15:57:39 »
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2018, 16:04:43 »
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.