Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Trix DXI van DC naar AC
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:57:41
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:39:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Dave.......
Vandaag
om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:29:08
Artitec goederenwagen
door
henk
Vandaag
om 16:17:39
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
RobVille
Vandaag
om 16:15:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
janw
Vandaag
om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:42:58
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
wob
Vandaag
om 15:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 15:03:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
door
Tedo
Vandaag
om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
meino
Vandaag
om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
aad52
Vandaag
om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels
door
Hans1963
Vandaag
om 14:22:39
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
daempfer
Vandaag
om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Sven VG
Vandaag
om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 12:32:22
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
hervé
Vandaag
om 12:25:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
thevandijks
Vandaag
om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
meino
Vandaag
om 11:10:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hart-op-hart maat sporen op stations
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Hart-op-hart maat sporen op stations (gelezen 4822 keer)
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Gepost op:
03 September 2018, 14:36:47 »
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm
Edwin
«
Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 14:40:09 door Bert van Gelder
»
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4263
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #1 Gepost op:
03 September 2018, 14:42:49 »
Oh ja, die is wel interessant!
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #2 Gepost op:
03 September 2018, 14:49:19 »
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4263
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #3 Gepost op:
03 September 2018, 14:57:17 »
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Railgeometrie
450 cm blijkbaar
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #4 Gepost op:
03 September 2018, 15:02:43 »
thanks voor de hulp
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26738
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #5 Gepost op:
03 September 2018, 15:50:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #6 Gepost op:
03 September 2018, 16:14:23 »
Ik wil een baan /module baan t/m 1986 uitbeelden
vandaar deze vraag
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26738
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #7 Gepost op:
03 September 2018, 16:25:38 »
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Deetrein
Offline
Berichten: 1657
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #8 Gepost op:
03 September 2018, 17:48:51 »
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.
Mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
edwin1974
Offline
Berichten: 2030
Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #9 Gepost op:
03 September 2018, 18:28:12 »
@ klaas
NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen
@erich
daar heb je helemaal gelijk in
Gelogd
https://spooro140.blogspot.com/2017/03/spoor-o-140-blog-intro.html
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26738
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #10 Gepost op:
03 September 2018, 19:31:37 »
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ex-DR V100
Offline
Berichten: 1212
1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #11 Gepost op:
04 September 2018, 15:19:05 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 03 September 2018, 15:50:05
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...
Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.
Marc
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26738
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #12 Gepost op:
04 September 2018, 15:47:45 »
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22533
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #13 Gepost op:
04 September 2018, 15:57:39 »
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26738
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
«
Reactie #14 Gepost op:
04 September 2018, 16:04:43 »
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hart-op-hart maat sporen op stations