Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:51:54
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Alewijn
Vandaag om 09:48:15
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:24:59
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 09:22:59
Rail away door Huup
Vandaag om 09:21:00
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 09:06:13
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Ronald Halma
Vandaag om 08:59:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 08:57:37
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
  

Auteur Topic: Hart-op-hart maat sporen op stations  (gelezen 5030 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Hart-op-hart maat sporen op stations
« Gepost op: 03 September 2018, 14:36:47 »
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm

Edwin
« Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 14:40:09 door Bert van Gelder »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2018, 14:42:49 »
Oh ja, die is wel interessant!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2018, 14:49:19 »
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2018, 14:57:17 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2018, 15:02:43 »
thanks voor de hulp (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2018, 15:50:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2018, 16:14:23 »
Ik wil een baan /module baan t/m 1986  uitbeelden
vandaar deze vraag

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2018, 16:25:38 »
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2018, 17:48:51 »
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2018, 18:28:12 »
@ klaas

NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen

@erich

daar heb je helemaal gelijk in


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2018, 19:31:37 »
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2018, 15:19:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...

Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2018, 15:47:45 »
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22735
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2018, 15:57:39 »
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2018, 16:04:43 »
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.