Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
  

Auteur Topic: Hart-op-hart maat sporen op stations  (gelezen 4836 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Hart-op-hart maat sporen op stations
« Gepost op: 03 September 2018, 14:36:47 »
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm

Edwin
« Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 14:40:09 door Bert van Gelder »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4265
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2018, 14:42:49 »
Oh ja, die is wel interessant!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2018, 14:49:19 »
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4265
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2018, 14:57:17 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2018, 15:02:43 »
thanks voor de hulp (y)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2018, 15:50:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2018, 16:14:23 »
Ik wil een baan /module baan t/m 1986  uitbeelden
vandaar deze vraag

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2018, 16:25:38 »
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2018, 17:48:51 »
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2018, 18:28:12 »
@ klaas

NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen

@erich

daar heb je helemaal gelijk in


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2018, 19:31:37 »
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2018, 15:19:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...

Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.

Marc

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2018, 15:47:45 »
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2018, 15:57:39 »
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2018, 16:04:43 »
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.