Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door hervé
Vandaag om 11:42:56
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 11:31:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:25:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Ronald Halma
Vandaag om 11:23:42
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:06:04
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
Vandaag om 08:10:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:39:29
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
08 October 2025, 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
08 October 2025, 19:41:05
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
08 October 2025, 19:05:14
Layne, Somewhere South. door Noordernet
08 October 2025, 18:40:14
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
08 October 2025, 18:16:02
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
08 October 2025, 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
08 October 2025, 16:20:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
08 October 2025, 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
08 October 2025, 15:38:59
  

Auteur Topic: Hart-op-hart maat sporen op stations  (gelezen 4940 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Hart-op-hart maat sporen op stations
« Gepost op: 03 September 2018, 14:36:47 »
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm

Edwin
« Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 14:40:09 door Bert van Gelder »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4284
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2018, 14:42:49 »
Oh ja, die is wel interessant!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2018, 14:49:19 »
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4284
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2018, 14:57:17 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2018, 15:02:43 »
thanks voor de hulp (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2018, 15:50:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2018, 16:14:23 »
Ik wil een baan /module baan t/m 1986  uitbeelden
vandaar deze vraag

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2018, 16:25:38 »
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2018, 17:48:51 »
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2018, 18:28:12 »
@ klaas

NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen

@erich

daar heb je helemaal gelijk in


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2018, 19:31:37 »
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2018, 15:19:05 »
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...

Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.

Marc

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #12 Gepost op: 04 September 2018, 15:47:45 »
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #13 Gepost op: 04 September 2018, 15:57:39 »
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Hart-op-hart maat sporen op stations
« Reactie #14 Gepost op: 04 September 2018, 16:04:43 »
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.