Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: Flexrails leggen  (gelezen 13922 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Flexrails leggen
« Reactie #30 Gepost op: 29 August 2018, 22:07:04 »
......Flexrails van 1 meter schijnen ook te bestaan maar ik heb ze nog nooit gezien.....

Het Engelse C&L heeft flex van een meter.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #31 Gepost op: 29 August 2018, 22:21:59 »
Wel opmerkelijk dat een Britse firma lengtes van 1 meter heeft. Ik dacht dat Shinohara ook flex van 1 meter heeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Flexrails leggen
« Reactie #32 Gepost op: 29 August 2018, 22:26:35 »
Wat betreft rails leggen gebruik ik de gleisbauklammern van Peter Post, zowel voor mijn flexrails van Peco als ook voor mijn zelfgebouwde rails. Tevens heb ik van Peco een recht gleisschablone. Die leg je tussen de rails.
http://www.peter-post-werkzeuge.de/0000009a0700ca09a/0000009a0700d43a5/0000009a0b101b725/index.php

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Flexrails leggen
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2018, 22:38:38 »
Ik gebruik de Tracksetta. Die zijn er in verschillende radii. Je legt ze tussen de rails, maakt in de sleuf van de TS de biels vast, schuift de TS op, maakt verderop een biels vast etc.:


Leen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • Metrop-Märklin
Re: Flexrails leggen
« Reactie #34 Gepost op: 29 August 2018, 23:49:19 »
gleisbauklammern van Peter Post
Ken ik niet, wel die van https://www.fohrmann.com/de/gleisklammern-krause-klammern-zum-flexgleise-verlegen.html , van horen zeggen dan.
Ik gebruik stugge flex in bogen die ik met de hand bijbuig (met hulp van een dremel om enkele overtollige dwarsverbindingen tussen bielsen ertussenuit te halen; stugge flex heeft meer verbindingen tussen de bielsen dan flexibele flex, en daarom soms wat teveel).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Flexrails leggen
« Reactie #35 Gepost op: 30 August 2018, 09:24:43 »
Te 2/2 dat zijn dezelfde

Paul552

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Flexrails leggen
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2024, 20:34:50 »
5 1/2 jaar later... we worstelen nog steeds met flexrails...  :)

Wat ik mis is een duidelijke beschrijving hoe je flexrails het beste kan plaatsen, het lijkt alsof dit triviaal is maar dat is helemaal niet zo. Vermoedelijk is er helemaal geen consensus hierover en dus ook geen eenduidige beschrijving van  :-\.

Paar van mijn bevindingen:

Ik heb verschillende flexrails (roco, GT, minitrix); soms zit 1 spoorstaaf vast en die kun je beste aan de buitenkant houden in bochten, komt de afstand van bielzen ten goede en ik vind het eenvoudiger om de binnenrail door te schuiven, vast totaan de las, dan de buiten-rail.

Koppelingen in de bocht inderdaad die laat ik ook verspringen tot ca 10cm afstand; wat ik meest vervelend vind is dat ik ter hoogte van de las 2 bielzen vrij moet maken van de clips, maar als bij het plaatsen die las net gaat verschuiven tot de volgende biels je dus de verkeerde hebt weggehaald en er ter plekke ook minder grip op de rail zelf is.

Het schuiven van de rail in bielsen gaat vreemdgenoeg erin moeizaam (haakt werkelijk aan alles vast) en eruit springt hij soms over 10cm ineens eraf.

Aanvankelijk probeerde in een hele rail precies goed te maken op maat voor het plaatsen (het profiel zet ik vast met draadjes van biels naar biels) maar nu regel ik slechts 1 kant, zet dan met schroefjes vast; losse rail goed doorschuiven in het schoentje en buig dan de rest richting nog losse kant, totdat alle bielsen netjes recht zitten en geen spanning zetten op de rail. Dan aftekenen en met de dremel op de baan slijpen (soms met een plankje eronder). Omdat een rail ca 10cm doorgeschoven is zal die altijd al tekort zijn aan de open kant en hoeft die eigenlijk nooit ingekort te worden.

Het solderen van de rails of de lassen aan de rail; daar heb ik nog weinig succes mee gehad...

Paul

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6393
Re: Flexrails leggen
« Reactie #37 Gepost op: 15 February 2024, 21:09:11 »
Hoi Paul,

Gebruik je van de die “railspanners” bij leggen van flex? Want dat helpt wel omdat de rail dan in de vorm blijft die je wilt hebben als je hem pas maakt of voedingskabels er aan zet.

Je legt er nog steeds geen 10 meter op een avond mee maar ik vindt het een stuk makkelijker werken.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #38 Gepost op: 15 February 2024, 21:17:04 »
Koppelingen in de bocht inderdaad die laat ik ook verspringen tot ca 10cm afstand; wat ik meest vervelend vind is dat ik ter hoogte van de las 2 bielzen vrij moet maken van de clips, maar als bij het plaatsen die las net gaat verschuiven tot de volgende biels je dus de verkeerde hebt weggehaald en er ter plekke ook minder grip op de rail zelf is.
Verbindingen laten verspringen doe ik nooit. Ik vind dat een foute methode. Ik leg ze altijd gelijk
In mijn draadje Dubbelom laat ik de methode zien zoals ik het nu doe: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105549.225
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Flexrails leggen
« Reactie #39 Gepost op: 15 February 2024, 23:20:10 »
Wat is er zo “fout” aan de lassen te laten verspringen, Klaas?

Groet, Bas

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: Flexrails leggen
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2024, 06:01:47 »
Daar is niets fout aan.  ;)

Een aardig artikel over flex leggen vind je hier: https://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2024, 10:14:31 »
Om te beginnen: in het grootbedrijf verspringen lassen ook niet.
Wat ik er verder fout aan vind: in een boog heeft de lasplaats de neiging om uit te knikken. Als je de lassen laat verspringen knikt de binnenboog naar binnen  waardoor daar de spoorwijdte kleiner wordt. De buitenboog knikt naar buiten, daar wordt de spoorwijdte groter. Als je ze gelijk legt knikken ze op dezelfde plek.
Ik weet dat het vergezocht is, want je moet er juist voor zorgen dat die knik niet ontstaat.
Op de plek van de lassen laat ik twee dwarsliggers weg, die ik later invul. Als je de lassen laat verspringen, dan moet je dat op twee plekken doen.
Maar goed, iedereen moet maar de methode kiezen die voor hem het beste voelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: Flexrails leggen
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2024, 11:02:16 »
Als je in een boog secties maakt voor terugmelding heb je ook een las op één spoorstaaf. Het is gewoon een kwestie van netjes werken.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Flexrails leggen
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2024, 11:37:51 »
Het is inderdaad iets moeilijker om flexrails te leggen...
Maar ik wil me niet altijd vastpinnen op de vaste boogstralen.

In mijn draadje over Kleindrecht heb ik foto's staan waarbij ik gebruik maak van de railspanners van Conrad.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73018.50 / #59

De rails is de soepele flexrails van Roco.
De railschoentjes van Roco zijn lekker stevig. De lassen liggen naast elkaar.

Maar ik gebruik de flexrails eigenlijk nooit aan elkaar. Die zitten meestal tussen 2 'vaste' elementen. Een wissel of een vast stuk rail.
Dat maakt het wel makkelijker.

Maar gebruik van railklemmen is wel aan te raden.

Suc6

« Laatst bewerkt op: 16 February 2024, 11:40:15 door AdLoc »
Ontkoppel je hersens op tijd!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: Flexrails leggen
« Reactie #44 Gepost op: 16 February 2024, 11:53:14 »
Duidelijk verhaal, Klaas.
Wel tamelijk theoretisch.

Ik heb voor het eerst in mijn schaduwgedeelte in aanbouw verspringende lassen toegepast.
Dat is zeer zeker extra werk en goed oppassen van welke bielzen je de railstoelen moet wegnemen t.b.v. de verbinders. (Flexrail vooraf in vorm leggen en dan tellen).
Op het oog krijg je dan een redelijk knikvrije verbinding (maar theoretisch natuurlijk niet).

Voor de zichtgedeelten ben ik wel gevoelig voor het argument dat de lassen in het grootbedrijf in principe niet verspringen. Het werkt ook wat gemakkelijker (met minder reststukjes).
Ik haal de spoorstaven dan uit de dwarsliggermatjes en buig ze in de gewenste boogstraal. Alleen het laatste eindje krijg je per definitie niet gebogen en dat moet je er dan af zagen. Op die wijze kun je zelfs een koude verbinding maken in een boog zonder knikken.

Groet, Bas