Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door g-j
Vandaag om 16:56:35
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Flexrails leggen  (gelezen 13825 keer)

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Flexrails leggen
« Gepost op: 27 August 2018, 21:35:59 »
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een partij flexrails van RocoLine gekocht. Onlangs was ik wat aan het experimenteren met het leggen er van (in een klimspriraal, van boogstralen van R4 + R5.) Echter wil het tot op heden nog niet echt lukken zoals ik wil.
De railstaven schieten uit de Raillassen en op de "koppel punten" knikt de rails bij het leggen.

Hebben jullie nog tips / adviezen over hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Edwin

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Flexrails leggen
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2018, 21:52:49 »
Schieten de rails uit de raillassen of uit het kleinijzer?

Die knik kan je voorkomen door de rails eerst gewoon een stuk voor te plooien en de uiteinden iets overplooien.
Ook de staven niet gelijk zagen maar geschrankt in de bocht leggen. Dan houdt de ene railstaaf de andere beter in het gareel.
Je moet de binnenste railstaven dus telkenmale een stukje doorschuiven (wat ook logisch is omdat de booglengte binnen kleiner is dan de buitenste)

De sporen tijdens het leggen zeker ook goed fixeren (met een centrale schroef of duimspijkers)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Trein-H0

  • Gast
Re: Flexrails leggen
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2018, 07:03:07 »
Wat Frans bedoeld is dit:



Zelf proefondervindelijk vaststellen hoeveel cm je moet doorschuiven. En even opzoeken wat de kleinste boogstraal mag zijn voor de rail.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2018, 07:04:46 door Trein-H0 »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Flexrails leggen
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2018, 07:35:35 »
Hallo,

Bij flexrails haal ik normaal gesproken eerst de spoorstaven van de dwarsliggers. Daarna worden de spoorstaven in de gewenste boogstraal voorgevormd. Hierna worden de dwarsliggers weer aan de spoorstaaf "geregen".
Op deze wijze is de "spanning" van de rails en blijft deze mooi in de voorgevormde boog liggen (zelfs zonder fixatie).

Bij het bouwen van een klimspiraal heb ik, omwille van het vele werk en daarbij/daardoor de kans op onnauwkeurigheden, van bovenstaande methode afgezien en heb vaste bogen (in mijn geval Tillig Elite R4) gebruikt.

Succes verder en groet,


Sven

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2066
Re: Flexrails leggen
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2018, 08:27:28 »
hangt er ook heel erg vanaf welke je hebt. Heb zelf flexibele flexrails. maar ook stugge flexrails.
De echt flexibele staat altijd onder spanning in een bocht, en wil altijd weer recht gaan staan.
Die gebruik ik dus voornamelijk op rechte stukken.
De wat stugge kun je prima voorbuigen en blijven dan in die stand staan. Is wat meer werk om die in de juiste bocht te krijgen, maar is die er eenmaal dan zit die ook goed.

Schoentjes goed vast maken, en op de las vast zetten. Dit doe ik of met warme lijm, of met een spijkertje die de rail op z'n plaats houd.

lassen op verschillende punten doe ik ook wel eens, maar nooit al te veel, iets van 5cm of zo, verder ga ik meestal niet.

Groet,
Roelco

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Flexrails leggen
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2018, 11:51:48 »
Er zijn ook zgn flexrailspanners (oa bij Conrad) die de starre rails precies in precies de juiste boog kunnen buigen. Dan kan je ze precies in de juiste boog gebogen maken en zullen spanningsvrij blijven. Zoals Sven al omschreef, wel de railstaven eerst vd railmat afhalen...

https://www.conrad.nl/p/h0-flexrailspanner-set-van-3-217733

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar een aantal jaren geleden is het wel eens omschreven in Railhobby. (Heb er geen link van).

Het buigproces laat het laatste stukje van je railstaaf ongebogen, dus dat moet je nog wel afzagen.
Er is in dit forum al eerder aandacht aan besteed:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10355.msg155629#msg155629



M vr groet, Marc
« Laatst bewerkt op: 28 August 2018, 11:54:01 door marctrein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2018, 12:22:15 »
Zoals Sven al omschreef, wel de railstaven eerst vd railmat afhalen...
Dat doe ik juist niet. Zal wel komen omdat ik met code 75 van Peco werk. De railstoeltjes daarvan zijn zo fragiel dat ze een operatie van uitschuiven en weer terugschuiven waarschijnlijk niet overleven. Ik buig het hele stuk flex veel sterker dan het uiteindelijk moet worden, en laat het dan terugveren tot de gewenste boogstraal. De uiteinden help ik dan nog een beetje met een tangetje in de juiste kromming.
Ook de lassen versprongen leggen zoals Frans aangeeft doe ik niet. De gedachte daarachter is dat de doorlopende staaf helpt om de onderbroken staaf in bedwang te houden. Maar de krachten die daarbij optreden zijn naar mijn mening te groot voor de railstoelen. Ik leg de onderbrekingen naast elkaar, met railverbinders. Onder de railverbinders komen dan dunnere dwarsliggers. Bij mijn nieuwste project zijn die van printplaat waar ik de railverbinders aan vastsoldeer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Flexrails leggen
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2018, 12:47:01 »
Er zijn ook zgn flexrailspanners (oa bij Conrad) die de starre rails precies in precies de juiste boog kunnen buigen. Dan kan je ze precies in de juiste boog gebogen maken en zullen spanningsvrij blijven.
De spanners houden de twee railstaven hun plek ten opzichte van elkaar waardoor je ze in de gewenste boog kun fixeren, waarna je ze kunt vastschroeven of lijmen. Er ontstaat zeker geen spanningsvrije boog mee omdat de rails niet permanent verbogen worden.
No dress rehearsel, this is our life.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Flexrails leggen
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2018, 13:13:41 »
Onder de railverbinders komen dan dunnere dwarsliggers. Bij mijn nieuwste project zijn die van printplaat waar ik de railverbinders aan vastsoldeer.

Klaas, ik wil ook weer een nieuwe baan bouwen en doe dat (uiteraard) ook van Code 75 Peco. Maak jij je printplaatbielzen zelf ook koop je deze ergens?

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Flexrails leggen
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2018, 13:21:05 »
Ik soldeer alle raillassen (peco 83) maar vind het onmogelijk dit in een bocht doen. Dus werk ik vanuit een recht stuk, eenmaal aan elkaar gesoldeerd schuif ik ze telkens een raillengte verder de bocht in. Ik trek de ene spoorstaaf 8 bielzen de ene, en de andere 8 bielzen de andere kant uit, dan blijft het lekker stevig. (is ook prototypisch ;-) Na een rails of wat wordt de binnenste teveel langer dan de buitenste, dan komt de Dremel erbij om het weer een beetje gelijk te krijgen. Maar met een minimum radius van 110 cm gaat dit niet zo snel.
Bij het met een tangetje uit de mat trekken van de spoorstaaf en hem in de volgende mat schuiven belangrijk dat het op een hard, horizontaal oppervlak ligt.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2018, 13:22:43 door clickmaniac »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2018, 15:14:07 »
Allie, ik zaag die bielzen uit een stuk printplaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2018, 15:16:50 »
Ik trek de ene spoorstaaf 8 bielzen de ene, en de andere 8 bielzen de andere kant uit, dan blijft het lekker stevig. (is ook prototypisch ;-)
Kan je dit met een plaatje verduidelijken? Ik kan er geen voorstelling van maken want als er eenmaal een raillas aan gesoldeerd zit, hoe kan je ze dan nog doorschuiven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Flexrails leggen
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2018, 15:22:26 »
... flexibele flexrails. maar ook stugge flexrails.
Stugge flexrails?? Wat moet ik me daar bij voorstellen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Flexrails leggen
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2018, 15:28:10 »
Roco heeft een tijdje twee soorten flexrail gehad. De slappe uitvoering kon je bij wijze van spreken al buigen door er tegen te blazen. Bij de stugge zaten de spoorstaven zo strak in de bielzenmat dat je behoorlijk kracht moest zetten om ze te buigen. De stugge waren dan ook bedoeld om rechte stukken mee te leggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Flexrails leggen
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2018, 15:48:41 »
Ah, op die manier... Ik kende het alleen als 'meterrails' in een flexibele en in een stugge variant.

De stugge variant heeft aan één kant onderbroken dwarsliggers, bij de flexibele zijn ze links/rechts om-en-om onderbroken.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH