Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:56:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door einte
Vandaag om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:13
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?  (gelezen 13494 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #30 Gepost op: 21 August 2018, 09:51:13 »
Locs in de grote schalen hebben vaak meerdere motoren en bij mijn weten altijd met één decoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #31 Gepost op: 21 August 2018, 11:53:35 »
Je kunt beter met een decoder in de trein alle motoren aansturen. De beide motoren worden dan versneld/geremd door de snelheid over de rails. Alleen zijn onze koppelingen erg soepel. Wat er bij een bocht gebeurt is nogal onvoorspelbaar. Ik heb in het echt (1:1) ooit met twee DE6400-en gereden met 25 personen wagens ertussen (Achterop lopende loc in multiple). Ging redelijk goed. Verder heb ik in model 1:160 met twee geijkte treinen gereden. Deze beleven keurig op gelijke afstand. Ook na 10  minuten rijden. Beide op verschillende adressen en aangestuurd met Koploper.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #32 Gepost op: 22 August 2018, 15:41:06 »
Mijn doel is dus te rijden naar voorbeeld zoals vroeger gereden werd.
Ik heb twee opties welke ikzelf gefotografeerd heb.


SBB Re 6/6 met na de vijfde wagon een BLS Re 4/4 als tussenlok. Daarna volgen nog 11 wagons (Ik heb van dezelfde trein ook video van)
Op de video zie je tussen de buffers van de lok en 5-de wagon ruimte zitten dat betekend dat op dat moment de Re 6/6 harder trekt dan de Re 4/4.
Dit zijn grootvolume wagons waarmee doorgaans papier vanuit Scandinavië naar Italië wordt vervoerd.
Bij deze optie worden twee motoren door 1 decoder in model aangestuurd.


SBB Re 10/10 met na de zevende wagon een BLS Re 4/4 gevolgd door nog 13 wagons. Betreft hier de Kleiaarde trein van uit Duits Limburg naar Italië. De Re 10/10 is goed voor 2 motoren en dan nog de tussenlok dan zou de decoder 3 motoren moeten gaan aansturen.


Na een avond knutselen heb ik een proef trein op de baan gezet. Het gaat op zich prima, er wordt niet in heftige mate aan de koppelingen getrokken of geduwd.
Ik heb hier 7 kleiaarde wagons tussen de lokken en die wagons zijn vrij licht. Op enkele punten in de helling wordt een draaistel uit de rails gedrukt.
Maar dat komt ook wel meer voor hier bij andere lange goederentreinen. Lichte wagons kan ik niet vooraan de trein zetten die geven geheid problemen.
Ik ga deze wagons verzwaren en dan verder testen. Ik zou graag uiteindelijk naar 3 motoren op 1 decoder uit willen komen.

Ik heb bij de testtrein de draden naar de tweede lok even bovenlangs geleid. Aan de lokken zit wel de stroomgeleidende koppelingen.
Heb gezien dat die dingen akelig duur zijn, kijken of ik de draden tussen de 7 wagons op een andere manier kan freubelen.

Mvg, Johan

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #33 Gepost op: 22 August 2018, 18:18:57 »
Als je een vaste samenstelling gaat maken, dan kan dit wellicht een oplossing zijn voor de elektrische verbinding:

https://www.stayathome.ch/PikoStromKupplung.htm

Groet, Juroen

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #34 Gepost op: 22 August 2018, 18:58:23 »
....toch even een vraag... in plaats van een hoop gedoe met bedrading en koppelingen enzo, waarom niet gewoon twee decoders? In tandem rijden met twee decoders, eventueel met 1 enkel adres is iets wat vaak genoeg is toegepast. ...en het is ook het meest werkelijkheidsgetrouw?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #35 Gepost op: 22 August 2018, 21:19:06 »
Hans, zoals ik al melde de kortkoppel-schaar techniek wordt langer in bogen waardoor m.i.z. de tussen liggende wagons in de verdrukking komen.
Ik heb een setje dubbeltractie met twee decoders op 1 adres rijden en dat gaat prima. Maar ik heb ook een aantal dubbeltractie met 1 decoder rijden en dat bevalt mij beter,

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #36 Gepost op: 22 August 2018, 21:21:57 »
Als je een vaste samenstelling gaat maken, dan kan dit wellicht een oplossing zijn voor de elektrische verbinding:

https://www.stayathome.ch/PikoStromKupplung.htm

Groet, Juroen

Een link die ik nog niet kende, goed om te bewaren echter voor dit project heb ik minimaal twee polige stroomvoerende koppeling nodig.

Wordt inderdaad vaste samenstelling.

Mvg, Johan.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2018, 18:50:04 »
Citaat
Ik zou graag uiteindelijk naar 3 motoren op 1 decoder uit willen komen.
Dat moet ie wel kunnen doen, anders heb je onbedoeld ook nog een rookgenerator  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #38 Gepost op: 26 August 2018, 13:39:29 »
Was even stil maar in tussentijd het nodige geknutseld en getest.


De wagons van Marklin zijn vrij licht daarom zijn de 7 tussenliggende wagons verzwaard.

Nu kan ik wel een heel verhaal af steken maar de onderstaande video toont het resultaat.
https://www.youtube.com/watch?v=HM2uWfzeKnE&feature=youtu.be
Het rijdt gewoon probleemloos rond. Nu wil ik nog testen met 3 loks en dan wordt de bouw van de samenstelling definitief in gang gezet.
Op de video staan de twee motoren parallel.

Nog 1 opmerking, de loks met 1 decoder aansturen heeft nog een voordeel, bij hapering stroomafname staan alle loks meteen stil. Bij meerdere decoders aansturen zal toch een ravage ontstaan als 1 van de loks hapert.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27058
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #39 Gepost op: 26 August 2018, 17:27:06 »
Zo te zien loopt het lekker soepel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

locofiel

  • Gast
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #40 Gepost op: 26 August 2018, 19:30:49 »
Misschien een beetje uilig van mij, waarom geen dummy(s)? ???
De gebruikte loc's hebben toch voldoende trekkracht om de trein correct te trekken?
Desnoods indien er maar een motorstel in de loc zit, motorstel van loc 2 inbouwen en loc 2 dan voorzien van het motorloze stel. Ziedaar de dummy.

Dit werd in de oudheid door Trix en Maerklin ook gedaan met oa de E10.

Gr,

Dirk

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2018, 20:53:58 »
Klopt Klaas, ik ben er blij mee dat het zo soepel gaat.

@Dirk zie antwoord #26

Mvg, Johan

locofiel

  • Gast
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #42 Gepost op: 27 August 2018, 17:05:30 »
Bedankt voor je reactie (#26). 'tIs nu helder.

Gr,

Dirk


Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #43 Gepost op: 12 September 2018, 22:48:29 »
Testritten met 3 loks hebben inmiddels plaatsgevonden. Positief resultaat.

Heb ik het volgende.
De slaven krijgen wel een gewone decoder om het licht aan te sturen (ik heb genoeg oudere DCC decoders door voor liggen)
De motor wordt dus niet door die decoder aangestuurd maar voor het programmeren moeten de motordraden wel belast zijn.
Kun je daar een weerstand tussen zetten en welke waarde moet die dan hebben?
Kun je de weerstand laten zitten tijdens normaal bedrijf of neemt die te veel vermogen van de centrale weg?

Mvg, Johan

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #44 Gepost op: 12 September 2018, 23:14:17 »
Laat een locmotor eens 0,5..1 A trekken. Bij 18 V en 0,5 A  is dat een weerstand van 18/0,5 = 36 ohm en 9 W. Neem dan een draadweerstand van 33 ohm.

Tijdens normaal bedrijf kun je die laten zitten en als je de snelheid van die 'motor' terugregelt naar nul, verbruikt hij geen vermogen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH