De diversiteit qua modellen in Europa is 10 keer zo groot dan de 10 verschillende diesels die men in de VS heeft en de honderden kleurvarianten daarop weer.
Bovendien zal je op Amerikaanse banen bijna geen hellingen vinden.
Op onze Nederlandse banen treffen we zowel de Roco Hippel als de Sik aan die beide geen ASBtjes hebben.Persoonlijk heb ik met deze lokjes nooit problemen ondervonden.Mijn nieuw te bouwen Kleinspoor NS 1500 heeft ook draaistellen zonder ASBtjes, op zich geen probleem als het gewicht wat op de rails komt maar voldoende is.Gideon
Bijna vergeten zeg.... Een asb-tje heeft wèl nut, namelijk als aandrijfriempje van een DE-I of II....
Een M* 3000 komt ook geen 3% op met 15 4-assige ertswagens. Ondanks twee antislipbanden.En als een Roco sikje bij jullie niet meer dan twee wagens trekt, zou ik wel eens wilen weten waarom die van mij er dan zeker tien trekt (tweeassers), ook tegen een lichte helling in een boog. Maar goed. Met een overtuigd M*-er is het slecht discussieren over dit soort zaken. Word ik alleen maar S van....... Groet,Huibert, die zn arguus al gegeven heeft