Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Het nut van antislipbandjes.  (gelezen 28622 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Het nut van antislipbandjes.
« Reactie #30 Gepost op: 08 August 2006, 01:16:34 »
Trekkracht heeft simpelweg te maken met gewicht, verdeling daarvan en overbrenging. Meer niet. Een asb-tje is dus puur een zwaktebod.
Overigens valt t nut van een trekkracht van 100hoeveel?assen te betwijfelen bijeen doorsnee baan van 1,25 x 3,00m

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 08 August 2006, 01:20:13 door DE_II »

stig

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 08 August 2006, 01:25:43 »
Een zwaktebod zou ik asb'tjes niet willen noemen, soms heeft het zijn nut. Maar laten we nu eens appels met appels vergelijken. Laat nu eens een M* loc of Fl* loc, met alleen normale wielen testen en ze vallen allemaal door de mand.

Driewerf hoera voor Piko zou ik zo zeggen. 73gr. trekkracht is niet gek voor een 4-asser. Maar een pluim dat men de asb'tjes weggelaten hebben.

Laten we wel wezen de reden dat asb'tjes er zijn is omdat vroeger voornamelijk modellen op één draaistel aangedreven waren. En we in Europa het speelgoed stadium (spagettiebanen) nog nauwelijks ontstegen zijn... En de eerder genoemde reden dat men met 1 loc lange treinen wil trekken omdat het prototype dat ook doet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 08 August 2006, 01:27:35 »
Dat laatste kan best, mits... zie eerder bericht :):)

stig

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 08 August 2006, 01:31:22 »
haha inderdaad! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 August 2006, 01:39:46 »
LOL

Davy

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 08 August 2006, 02:12:49 »
Antislipbanden weglaten zie ik eerder als een vorm van bezuiniging meer onderdelen kosten meer geld en het zorgt voor een betere stroomopname al speelt dat bij drie rail niet zo'n grote rol. Hoe dan ook een loc zonder antislipbanden komt in een spiraal van 2 a 3 % in de problemen. Dan komt hij niet meer boven met 15 vierassige steenkolen wagens. ;D

Het enige wat ik weet en wat ik in de praktijk heb gezien op de oude analoge Marklin module baan is dat 1 Marklin br 44 stoomloc hetzelfde kan trekken zonder problemen als 2 Fleischmann br 50 stoomlocs. Inclusief het nemen van een kleine hellng.

« Laatst bewerkt op: 08 August 2006, 02:17:14 door Davy »

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #36 Gepost op: 08 August 2006, 09:23:16 »
Beide even op de weegbrug gereden  ;D
L-1200 = 146 gram
M-1200 = 449 gram

M is oud model waarbij onderplaat slechts een dunne plaat is, maar wel de kap gietijzer. Nieuwe model is volgens mij andersom!

Ik heb ooit de railtest voor Beneluxrail van de nieuwe 1200 geschreven (komt misschien hier nog eens op deze site??) en daarbij heb ik het gewicht van de nieuwe 1200 gemeten: 644 gram... De trekkracht heb ik helaas niet goed kunnen bepalen. Misschien kan ik dat nog eens doen met de methoden zoals hier beschreven.... Bij het nieuwe model is de onderplaat inderdaad heel dik. En de kap is ook nog eens behoorlijk zwaar...

Ik heb trouwens niet zoveel problemen met antislipbandjes... Ze zitten mij niet in de weg...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #37 Gepost op: 08 August 2006, 09:31:16 »
Bij draaistellocs zoals van Märklin, Fleischmann en Lima moet je wel bedenken dat ze maar op 1 draaistel zijn aangedreven. Dus alleen het gewicht op dat draaistel is bepalend voor de tractie. Het andere draaistel gedraagt zich als een meerijdende wagen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 August 2006, 09:54:16 »
Die draaistellocs hebben meestal maar twee aangedreven assen en dat scheelt een hoop trekkracht in vergelijking met locs die worden aangedreven op alle assen. Dat soort locs kunnen niet goed zonder asb'tjes, hetgeen voor mij reden is ze als het even kan te mijden.

Lukt niet altijd, mijn Sprinters hebben nog steeds hun asb'tjes. Die zijn overigens van heel goede kwaliteit en zijn door Fleischmann goed geplaatst. Een stuk beter dan bij Trix. Laatst twee 6400'en in dubbeltractie laten rijden. Kon voor het eerst in maanden mijn baan grondig gaan reinigen vanwege alle rotzooi die ze achterlieten.  :( Wielen in bestelling, hetgeen helaas de nodige tijd vergt.  >:(

Er zijn trouwens wel meer merken die asb'loze locs uitbrengen. Lima deed dat op het laatst ook. De IRM heeft geen asb'tjes en die zware MAK dieselloc van HGK ook niet. Die heb ik voor de lol wel eens een ovaaltje vol trein laten trekken. Dat was een meter of tien trein, gedeeltelijk in bogen. Geen probleem. Gaat met een asb-loze Roco RN232 of 1600 trouwens ook, maar je hebt er twee 1100'tjes voor nodig.  :D Is leuk, maar gaat verder natuurlijk helemaal nergens over. Geen enkele loc heeft bij mij problemen met 10 vierassige rijtuigen of een goederentrein met 20 wagens. Verder kom ik echt niet op mijn baan.

Weet je wat trouwens ook helpt? Compensatie, zodat alle wielen altijd op de rails staan en bijdragen aan de trekkracht. Daarmee vergeleken zijn asb'tjes inderdaad een zwaktebod.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2006, 12:20:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Davy

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 09 August 2006, 01:48:48 »
Nog een paar jaar en bij Marklin zijn locs met een draaistel aandrijving in de minderheid. Nu al heeft 1/3 van alle modellen met draaistellen aandrijving op alle assen. En niet zoals bij Roco en veel andere merken maar op drie assen voor AC modellen.  En problemen met anti slip banden heb ik zelden. Ook lopen ze er bij mij bijna nooit af.

En ik heb 1 Brawa loc zonder antislipbanden maar die heeft dus grote problemen op mijn hellingen.

HC_Ut

• Offline Offline
  • Kaartjes stanser
« Reactie #40 Gepost op: 09 August 2006, 02:38:29 »
Antislipbanden weglaten zie ik eerder als een vorm van bezuiniging meer onderdelen kosten meer geld en het zorgt voor een betere stroomopname al speelt dat bij drie rail niet zo'n grote rol. Hoe dan ook een loc zonder antislipbanden komt in een spiraal van 2 a 3 % in de problemen. Dan komt hij niet meer boven met 15 vierassige steenkolen wagens. ;D

Daar heeft deze lok anders heel geen problemen mee...

De lok is aangedreven op 4 assen, zonder ASB-tjes...

Davy

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 09 August 2006, 03:19:06 »
Dat is 1 lok. Maar daar staan ook loks tegenover die dit niet kunnen.
Maar aangezien dit toch een nietjes welles spelletje wordt heeft het geen zin deze discussie verder te voeren. Als praktijk man die vele honderden verschillende loks bij ons op de club heb zien rijden weet ik wel better. In de huidige modeltrein wereld zijn antislipbanden nog altijd een must.

HC_Ut

• Offline Offline
  • Kaartjes stanser
« Reactie #42 Gepost op: 09 August 2006, 03:30:14 »
Hoe zit dat dan met de vele Amerikaanse modellen? Bij mijn weten zijn de meesten niet voorzien van rubbertjes... En trekken toch vele vele vele (heel veel dus) wagentjes...

In de huidige modeltrein wereld zijn antislipbanden nog altijd een must.

Ik ben het hier dus maar gedeeltelijk mee eens... Hoe kleiner de schaal, des te meer het een must wordt. Vooral bij N en helemaal bij Z zijn rubbertjes een uitkomst.

Echter heeft M* bij Z daar een steekje laten vallen mijn inziens... Geen Rubbertjes, alleen eigen gewicht... En dus geen trekkracht. 10 rijtuigen met een op 4 assen aangedreven lok niet eens 1% kunnen klimmen vind ik toch wel heel erg. Nog mooier... De krokodil: Die kwam bij mij niet verder dan 4 2-assige wagentjes... Ondertussen is er wel een andere fabrikant die aangepast asjes voor de Z lokjes verkoopt... Met asb-tjes...

Maargoed... We hadden het over H0.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2006, 03:42:19 door HC_Ut »

HC_Ut

• Offline Offline
  • Kaartjes stanser
« Reactie #43 Gepost op: 09 August 2006, 03:38:40 »
>> niet meer van toepassing <<

Davy

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 09 August 2006, 03:53:33 »
Amerika is geen Europa. De diversiteit qua modellen in Europa is 10 keer zo groot dan de 10 verschillende diesels die men in de VS heeft en de honderden kleurvarianten daarop weer. En diesels en eloks kan je nog wel maken zonder antislipbanden en nog redelijk sterk misschien ook nog. Maar dit principe gaat niet op voor stoomloks. Ik heb een brawa stoomlokje zonder antislipbanden en op de club heeft een ander lid een wat grotere brawa stoomloc hetzelfde probleem. Bovendien hebben ac modellen door de sleper veel meer weerstand te overwinnen.

Bovendien zal je op Amerikaanse banen bijna geen hellingen vinden. Het populairste motief in Europa is nog steeds een Duitse baan  (de dubbele hoofdbaan met een nevenbaan en die klimt bijna altijd), dan wel een Zwitserse baan en die banen hebben meestal ook hellingen.

Het aantal mensen in Nederland dat een vlakke Nederlandse baan heeft is een minderheid.