Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Het nut van antislipbandjes.  (gelezen 28631 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Het nut van antislipbandjes.
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2006, 10:38:59 »
Eeeeh, in de VS reden ook stoomlocs hoor, heel veel verschillende typen, zowel kleintjes als grote. In model allemaal zonder asb.

Maar je moet wel uitkijken wat je op je baan doet. Geen klimmuren, geen R1 bogen en geen haakse wissels. Maar ja, daar hou ik toch al niet van.
Voor mijn doeleinden kan ik prima zonder asb'tjes toe.
Een trein is metaal op metaal.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2006, 11:27:43 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2006, 11:38:37 »
Op onze Nederlandse banen treffen we zowel de Roco Hippel als de Sik aan die beide geen ASBtjes hebben.
Persoonlijk heb ik met deze lokjes nooit problemen ondervonden.
Mijn nieuw te bouwen Kleinspoor NS 1500 heeft ook draaistellen zonder ASBtjes, op zich geen probleem als het gewicht wat op de rails komt maar voldoende is.

Gideon

stig

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2006, 12:33:25 »
De diversiteit qua modellen in Europa is 10 keer zo groot dan de 10 verschillende diesels die men in de VS heeft en de honderden kleurvarianten daarop weer.

Misschien lijkt de diversiteit wat kleiner voor jou, maar in Europa komt het ook gewoon neer op 4 of 6-assige diesel- of electrolocs.

Bovendien zal je op Amerikaanse banen bijna geen hellingen vinden.

Wat een onzin. De railspiraal hebben die gasten uitgevonden. Anders had men nooit de Mushroom layouts kunnen maken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Emiel-L

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2006, 12:57:22 »
Op onze Nederlandse banen treffen we zowel de Roco Hippel als de Sik aan die beide geen ASBtjes hebben.
Persoonlijk heb ik met deze lokjes nooit problemen ondervonden.
Mijn nieuw te bouwen Kleinspoor NS 1500 heeft ook draaistellen zonder ASBtjes, op zich geen probleem als het gewicht wat op de rails komt maar voldoende is.

Gideon
Mijn ervaring met een sikje is anders dat hij niet meer als 2 wagentjes trekt.
Ik heb een Br 140 zonders ASBjes en die krijgt bij een flinke trein al moeitemet trekken, hetzelfde met mijn mehano thalys, hij kan 1 of 2 ASBjes missen maar meer dan komt hij niet meer vooruit. (de thalys is compleet met alle 10 de bakken)

Een trein kan best zonder maar ik houd het bij antislipbandjes.

Emiel,

Arkadas

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2006, 13:44:47 »
Ik houdt het bij antislip, anders komen de meeste modellen gewoon niet de hellingen op. sterker nog bij de roco 2225 heb ik een extra as met asb besteld, opdat hij nu met wagons erachter ook gewoon de hellingen op kan.

Mijn ervaring met de sikjes van roco zijn dan ook slecht wat trekkracht betrefd, 1 of 2 wagons en hij blijft staan op zijn plek.

en dan nog de verschillende soorten materialen waarvan de ASB's gemaakt zijn: die van lima en Rivarossie zijn te hard en heb ik meteen vervangen voor marklin bandjes, die van roco zijn wel OK.

Hoe ver moet je gaan, de modellen hebben toch ook geen zandstrooier om het echt te maken, eigenlijk dus een beedje een onzin excuus dat het echter is, het blijven modellen en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die in het groot wel zijn en in het klein niet.....

Dus een beedje een non discussie als het om echtheid gaat, je kan het wel hebben over trekkracht verbetering wel of niet.

Groet,

Arkadas

henk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2006, 14:06:40 »
Trekkracht is eigenlijk ook een non-discussie. Met asb'tjes vast meer trekkracht. De vraag is of we die extra trekkracht wel nodig hebben. Dat is afhankelijk van het model en de opbouw van de baan. Zoals ik de hobby bedrijf in ieder geval niet.

De redenen om de asb'tjes dan ook maar te verwijderen heb ik aan het begin van het draadje genoemd: de negatieve invloed op stroomafname, vervuiling en rijeigenschappen.
Verder vind ik metaal op metaal wel een prettiger idee, ja.  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2006, 14:26:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2006, 20:49:35 »
Ik ben mijn baan nog aan het bouwen en verwacht pas tegen het einde van het jaar aan écht rijden toe te komen. Er komt één helling in van 5 meter die negen centimeter lager uit moet komen, minder dan 2% dus.
Het idee om de stroomafname van met name mijn Roco 1100 te verbeteren spreekt me wel aan dus ik ga het maar gewoon proberen.
Al hij de sleep van zeven plan D´s netjes naar boven trekt ben ik tevreden.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2006, 23:15:57 »
Een M* 3000 komt ook geen 3% op met 15 4-assige ertswagens. Ondanks twee antislipbanden.
En als een Roco sikje bij jullie niet meer dan twee wagens trekt, zou ik wel eens wilen weten waarom die van mij er dan zeker tien trekt (tweeassers), ook tegen een lichte helling in een boog.

Maar goed. Met een overtuigd M*-er is het slecht discussieren over dit soort zaken. Word ik alleen maar S van.......

8)

Groet,

Huibert, die zn arguus al gegeven heeft

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #53 Gepost op: 09 August 2006, 23:40:09 »
Bijna vergeten zeg.... Een asb-tje heeft wèl nut, namelijk als aandrijfriempje van een DE-I of II.... :D

stig

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2006, 00:10:58 »
Bijna vergeten zeg.... Een asb-tje heeft wèl nut, namelijk als aandrijfriempje van een DE-I of II.... :D

Toch wel zeker een exemplaar van M* he!?  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 10 August 2006, 00:34:47 »
Hallo,

Op een drierailbaan zul je wat eerder asb's nodig hebben dan op een tweerailbaan i.v.m. de weerstand van de sleper(s). Als een loc op de baan staat zie je de asb's toch niet, dus heb ik er geen moeite mee.

Aan een modelloc zijn veel materialen niet echt, heb ik ook geen problemen mee. Nu heb ik hier drie locs met plastic wielen ( Electrotren 1300, Roco Sik en Hippel ), dit zou ik ook niet erg vinden, maar alle drie hebben hoogteslag in de wielen, dat zie je dus tijdens het rijden en dat vind ik minder.
De Sik heb ik van geheel metalen wielen voorzien en dat loopt veel strakker. De Roco 2200 heeft ook geheel metalen wielen, die loopt ook mooi.

Groeten Jan.

stig

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 10 August 2006, 01:02:38 »
Plastic wielen? Kun je dat uitleggen voor mij? Ik ben namelijk op Europees treinen gebied alleen in het bezit van een 2200 en kan me dus geen beeld vormen bij plastic wielen onder de electrotren 1300 en die andere locs. Of bedoel je simpelweg een plastic hart, om de as te isoleren ???

Davy

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 10 August 2006, 01:27:20 »
Een M* 3000 komt ook geen 3% op met 15 4-assige ertswagens. Ondanks twee antislipbanden.
En als een Roco sikje bij jullie niet meer dan twee wagens trekt, zou ik wel eens wilen weten waarom die van mij er dan zeker tien trekt (tweeassers), ook tegen een lichte helling in een boog.

Maar goed. Met een overtuigd M*-er is het slecht discussieren over dit soort zaken. Word ik alleen maar S van.......

8)

Groet,

Huibert, die zn arguus al gegeven heeft

Je bent dus niet op de hoogte hoe sterk zo'n 3000 Marklinlocje wel is.
Dat ding heeft aandrijving op alle assen. Ik heb er 1 met een 6080 decoder.
Ik heb dus je bewering gecontroleerd op mijn tweede helling. Deze is gemiddeld 3,3% en er zit een halve R2 en R1 bocht in.

Ik heb het eerst getest met vijf 4 assige steenkoolwagens. Geen enkel probleem.
Daarna met tien 4 assige steenkoolwagens. Geen enkel probleem je hoort wel dat de motor harder moet werken.

Daarna met vijftien 4 assige steenkoolwagens. Pas dan vertoont de loc heel af en toe lichte vormen van beginnend doorslippen. Toch trekt de loc het geheel netjes naar boven.

Daarna met zeventien 4 assige steenkoolwagens. Dan is er een begin van doorslippen maar de loc komt zonder te stoppen of echt vaart te minderen boven.

Meer heb ik niet geprobeerd. Maar ik weet zeker dat het met twintig 4 assige steenkoolwagens ook gelukt zou zijn.

De snelheid die ik heb gebruikt was rijstap 6 (van de 14) vanuit stilstand onderaan de helling terwijl een gedeelte van de sleep op de helling naar beneden al stond. Van die 3000 locjes (tegenwoordig 30000 en uitgevoerd met een vijfpolige motor) zijn er meer dan 5 miljoen van gemaakt en het zijn hele sterke locjes. Dat heb ik hier wel bewezen.

Vraag Klaas maar die kan je vertellen hoe steil die oude Marklin locjes kunnen klimmen. ;D

« Laatst bewerkt op: 10 August 2006, 01:36:24 door Davy »

BVZfan

• Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
« Reactie #58 Gepost op: 10 August 2006, 10:41:17 »
Mijn Bemo-locs met vier assen en twee motoren hebben geen ASb's. En als-ie op een helling gaat slippen leg ik toch gewoon een tandrad-helling aan!  ;D ;D

- Paul

stig

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 10 August 2006, 10:49:15 »
Kijk, da's leuk. Maar naar Arosa rijd men toch echt puur op adhesie naar boven. 60%o. Ok, veel kun je d'r niet meer aanhangen dan...