Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Het nut van antislipbandjes.  (gelezen 28654 keer)

pipo

• Gast
Re: Het nut van antislipbandjes.
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2006, 23:47:30 »
En dan nog.. zal een grootspoorlok van 100 ton een heling van 3% trekken? 

Maar eh... 152 gram voor een lokje.. dat zal L eerder in de buurt komen dan M én zou daaruit blijken dat een echte lok een heling van 3% ook niet opkomt. De circel is dus rond!  :D

Kijk maar eens hoe de spoorwegen in de Alpenlanden funcioneerd.
Een 4-assige lok is toegelaten voor 600 ton aan de haak en dubbeltractie voor 1300 ton. Praten we toch over hellingen van tot 27 promile (toch bijna 3%)

Hermanus

FredS

• Offline Offline
    • Digitaal en electronica
« Reactie #16 Gepost op: 07 August 2006, 00:03:46 »
Nee, wel een zandstrooiinrichting. Maar dat lijkt me minder geschikt voor de modelbaan.

Zeg, zou je mij een plezier willen doen en die M* 1200 op de keukenweegschaal zetten? Ben benieuwd naar het gewicht. Ik kon het op de M* site niet vinden. Alleen het dienstgewicht van het origineel, maar daar heb ik niks aan.

Beide even op de weegbrug gereden  ;D
L-1200 = 146 gram
M-1200 = 449 gram

M is oud model waarbij onderplaat slechts een dunne plaat is, maar wel de kap gietijzer. Nieuwe model is volgens mij andersom!

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 August 2006, 00:58:01 »
Owwww, wat een veertje! Ik heb hier een piepklein machientje staan:

En die weegt 700gr. Ik heb net de trekkracht gemeten: 190gr  :o dat is ruim een kwart van zijn eigen gewicht...

Omdat ik dat een beetje veel vond heb ik het even nagekeken in de MR van Okt 2000, pag 17. en ja hoor, Jeff Wilson, associate editor kwam tot dezelfde conclusie:  "Drawbar pull: 6.7 ounces" (www.onlineconversion.com kun je het zelf omrekenen) Dat is beestachtig veel, zonder asb'tjes...

Nu ben ik heel benieuwd wat een gemiddelde 6-assige M* loc (ik kies voor M* omdat ik ook wel weet dat een Lima met dat lage gewicht het echt niet gaat redden) scoort *met* asb'tjes. Mogen we de 1200 daarvoor gebruiken? Iemand met een nieuwe versie? Fleischmann modellen, ook welkom! Beetje komkommertijd vulling, lijkt me wel aardig. ;)

« Laatst bewerkt op: 07 August 2006, 02:22:11 door stig. Reden: link in foto gemaakt »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FredS

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2006, 01:32:13 »
stig,
hoe heb je de trekkracht gemeten? Wel belangrijk als we het op dezelfde manier doen

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2006, 02:01:23 »
Hoe je het meet is niet belangrijk, als je maar eerlijk grammen meet. En dat kan heel gemakkelijk. Als je een kleine mechanische keukenweegschaal hebt, die zijn wel eens horizontaal te gebruiken. Daar laat je je lok tegenaan rijden. Ik heb dat ook gedaan. Je meet dan gram indrukkracht. Let op dat je soms de weegschaal in de horizontale positie op "0" zet. Ik weet het, dit is een ruwe benadering. Maar in mijn geval was het redelijk accuraat. Ik heb de weegschaal in horizontale stand gecontroleerd met een Correx Gram Force Gage.

Let niet op de aanduiding, de trafo had ik dichtgedraaid om de foto te nemen.

Het fijne van de Correx is dat ie de piekwaarde weer kan geven met een aparte wijzer. (klik op foto, zie je het duidelijker. piekwaarde 70gr.)

Zorg er natuurlijk wel voor dat je met het duwen geen hekwerk of luchtslangen kunt beschadigen!

Wat je ook kunt doen is een touwtje aan de koppeling en die om een asje of viltstift een hoek van 90gr laten maken, dan touwtje aan weegschaal verbinden en de weegschaal naar beneden laten trekken. Dit dus als je weegschaal niet liggend kunt gebruiken.

Het is wel een beetje spielerei allemaal... ;D Veel plezier met Brainiac achtige wetenschap. I can do science, me!
« Laatst bewerkt op: 07 August 2006, 02:06:27 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

FredS

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2006, 02:25:22 »
Tja.. da's ook een manier...
heb er maar een brievenweger voor gebruikt dus   :D
Meting is toch lastig. Op vol vermogen, maar dan slippen de bandjes dus toch (en slijten hard!) drukt ie 160 gram.
Probleem is dan het slippen.
zonder slippen, dus zoveel mogelijk vermogen net voordat ie gaat slippen, zit ca 100 gram.

stig

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2006, 02:52:15 »
Oh, da's helemaal niet gek. Leuk dat je het meteen geprobeerd hebt!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 07 August 2006, 09:15:24 »
Je kunt de trekkracht ook meten zonder weegschaal of Correx.
De trekkracht wordt nl. vrijwel altijd begrensd door de wrijving van de wielbanden op de rails. Bevestig een stuk rail op een plank, en zet daar de loc op. Zet de plank voorzichtig steeds schuiner totdat de loc vanzelf de helling af begint te glijden. Meet het hellingspercentage waarbij dit gebeurt en dan weet je de verhouding tussen trekkracht en eigengewicht.
Ik heb deze test met diverse locs gedaan. Voor locs zonder asb's kom ik op ongeveer 15%, locs met asb's halen soms 50%. Het maakt dus heel wat verschil, en toch ben ik tegen asb's.

O ja, om het eigengewicht te bepalen heb je toch nog een weegschaal nodig. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 August 2006, 10:53:19 »
Alleen, zonder asb-tjes, zul je eventuele hellingen wel veel minder stijl kunnen maken. Zeker in modelspoorland, waar ruimte vaak toch al beperkt is, heb je toch vaak stijle hellingen nodig.. ::)

Dat klopt natuurlijk. Maar in 30 jaar modelspoorervaringen heb ik afscheid genomen van: asb, hellingen van meer dan 2 procent, R1-bogen, onbereikbare stukken baan en andere zaken die een ongestoorde treinenloop tegenwerken. Dan maar wat minder rails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FredS

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 August 2006, 11:00:46 »
Dat klopt natuurlijk. Maar in 30 jaar modelspoorervaringen heb ik afscheid genomen van: asb,

Alleen vraag ik me nu af, wat je dan moet doen met de wiellen waar de ASB's op zaten? Met die uitholling erin voor de ASB, rijdt het toch ook niet lekker. ??????

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 August 2006, 11:07:12 »
Dat rijdt beroerd, denk ik.  :D
Daarom vervang ik ook de wielen, soms complete wielstellen. Dat verschilt een beetje per merk en model. Bij Roco kun je in de regel zonder meer vervangende wielstellen bestellen, bij Fleischmann of Trix moeten de wielen worden vervangen. Soms laat ik de asb'tjes zelfs zitten.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Davy

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 07 August 2006, 16:31:45 »
Owwww, wat een veertje! Ik heb hier een piepklein machientje staan:

En die weegt 700gr. Ik heb net de trekkracht gemeten: 190gr  :o dat is ruim een kwart van zijn eigen gewicht...

Omdat ik dat een beetje veel vond heb ik het even nagekeken in de MR van Okt 2000, pag 17. en ja hoor, Jeff Wilson, associate editor kwam tot dezelfde conclusie:  "Drawbar pull: 6.7 ounces" (www.onlineconversion.com kun je het zelf omrekenen) Dat is beestachtig veel, zonder asb'tjes...

Nu ben ik heel benieuwd wat een gemiddelde 6-assige M* loc (ik kies voor M* omdat ik ook wel weet dat een Lima met dat lage gewicht het echt niet gaat redden) scoort *met* asb'tjes. Mogen we de 1200 daarvoor gebruiken? Iemand met een nieuwe versie? Fleischmann modellen, ook welkom! Beetje komkommertijd vulling, lijkt me wel aardig. ;)

Nou ik heb geen 1200 wel een V140 die weegt plusminus 450 gram is 16,6 cm lang en heeft 2 antislipbanden. Deze loc heeft op mijn baan een trein getrokken van 174 assen dat is meer dan 8 meter lengte. Ook trekt deze loc met gemaak een een steenkolentrein van 60 assen een helling van 5% omhoog.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=325

Ook heb ik een Franse Krokodil (BB12000), die 347 gram weegt en op het vlakke een trekkracht heeft van 210 gram dat is voldoende voor een trein met meer dan 120 assen. Motor is een klokanker en aandrijving op alle assen en vier antislipbanden.
Deze informatie komt uit een Modelleisenbahner test van mei 2003.
En wat ik heb gezien qua trekrkacht op mijn eigen baan klopt dit wel want dit is een zeer sterke loc, die eigenlijk niet veel weegt.
 ;D
http://trix.fr/model.html?nr=790

Een andere test van een Marklinloc namelijk de E44 in delta uitvoering nr 34440 komt uit de test tevoorschijn met een trekkracht van 231 gram op het vlakke voldoende voor een trein met meer dan 150 assen op een 10% helling heeft deze loc nog een trekkracht van 130 gram voldoende voor een trein met meer dan 80 assen. Ook deze loc heeft aandrijving op alle assen en vier antislipbanden, eigen gewicht is 541 gram. Bron Modelleisenbahner mei 2001. Dit was de eerste loc van Marklin met cardan aandrijving.

Ook deze loc heeft nog op de oude analoge marklin module baan hele zware treinen getrokken zonder enige moeite. Ook andere locs trekt hij met gemak weg.

1 ding staat vast een goede motor, cardan aandrijving en antislipbanden geeft een enorme trekkracht. Iets waar Marklin locs toch al vrij goed in waren maar in deze combinatie bijna onverslaanbaar zijn.

« Laatst bewerkt op: 07 August 2006, 17:09:17 door Davy »

arjen

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 07 August 2006, 18:05:45 »
1 ding staat vast een goede motor, cardan aandrijving en antislipbanden geeft een enorme trekkracht.

Goede motor: heeft er weinig mee te maken. Je hebt pas een probleem als je motor zó zwak is dat de loc bij maximale rijspanning niet meer weg komt. Maar dat komt bij mijn weten vrijwel nooit voor, bijna alle motoren van fabrieksmodellen zijn flink overgedimensioneerd.
Cardanaandrijving: heeft er ook weinig mee te maken. Tenzij je hiervoor leest:  "aandrijving op zo veel mogelijk assen" want dat maakt wél uit.  Er bestaan ook locs met cardanaandrijving op één draaistel, en het is maar de vraag of die willen trekken.
Antislipbanden: geven over het algemeen inderdaad een verhoogde trekkracht. Maar ik heb ook de ervaring dat een loc zonder bandjes evengoed hard kan trekken mits het onderstel goed is ontworpen (die Amerikaanse modellen zijn inderdaad beesten). Omgekeerd trekt een loc mét bandjes maar met een gebrekkige wielophanging voor geen meter.

Arjen.

stig

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 August 2006, 18:59:13 »
Davy, het aantal getrokken assen is absoluut niet interessant. Leuk dat je het erbij vermeld, maar het gaat om pure grammen trekkracht. Geen twee assen zijn hetzelfde, grammen wel. Overigens, wat gebruik je als norm voor je aantal grammen per as, want dat is bij elk getal weer anders als ik het door elkaar deel.

Maar dat asb'tjes de trekkracht verhogen is wel bewezen zo.

Davy

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 08 August 2006, 00:44:54 »
Het aantal vermelde grammen staat in de testen van het blad Modelleisenbahner. Marklin locs komen daar bijna altijd als trekkampioen tevoorschijn.

In datzelfde blad staat bij de test van mei 2001 dat de Piko 216 hobbyloc (466 gram) een trekkracht heeft van 73 gram en geen antislipbanden heeft.

Antislipbanden verhogen zeker voor 100 % of meer de trekkracht in grammen.

« Laatst bewerkt op: 08 August 2006, 00:50:59 door Davy »