1. Verminderde stroomafname.2. Sommige asb'tjes vervuilen de rails.3. Soms leiden ze tot hobbelig rijgedrag.
Volgens mij is een loc een driedimensionaal ding, en moet je dus 3x door 87 delen. Een loc van 100 ton weegt in model dan 152 gram.
Ik was er al bang voor dat ik een rekenkundige blunder maakte.Maarja, wie geen foute maakt leert ook niet toch
Als dat überhaupt een blunder is. Zou me niks verbazen als delen-door-de-schaalverhouding-tot-de-derde-macht (want dat doen we nu) ook niet klopt. Ten eerste verklein je het contactoppervlak tussen wielen en rails met de schaal in het kwadraat (dit even voor de wiskundigen onder ons!), ten tweede hebben we het niet over staal op staal maar over nikkelzilver, chroom of messing op nikkelzilver of iets anders, ten derde zijn de wielen van verreweg de meeste modeltreinlocs niet individueel afgeveerd en ten vierde vermoed ik dat de dynamica van het hele systeem fundamenteel anders in elkaar zit....
Adhesie is afhankelijk van:1. Klimatologische factoren.2. Industriële factoren. (chemische neerslag)3. Asdruk in relatie tot de wieldiameter.4. Mate van aanvloeiing in het contactpunt tussen wiel en railprofiel.5. Fluctuaties van het koppel bij elke omwenteling van het wiel.6. Statische asdrukvariaties bij het aanzetten en tijdens het rijden.7. Momentane (dynamische) asdruk variaties bij hogere snelheid.8. Voorkomende wieldiameter verschillen tussen wiel en as.9. Bij koppeling van assen overeenkomstige wieldiameter verschillen tussen de wielen van de gekoppelde assen.
Of zouder er ook ASB bestaan voor echter loks