En dan nog.. zal een grootspoorlok van 100 ton een heling van 3% trekken?
Maar eh... 152 gram voor een lokje.. dat zal L eerder in de buurt komen dan M én zou daaruit blijken dat een echte lok een heling van 3% ook niet opkomt. De circel is dus rond!
Nee, wel een zandstrooiinrichting. Maar dat lijkt me minder geschikt voor de modelbaan.Zeg, zou je mij een plezier willen doen en die M* 1200 op de keukenweegschaal zetten? Ben benieuwd naar het gewicht. Ik kon het op de M* site niet vinden. Alleen het dienstgewicht van het origineel, maar daar heb ik niks aan.
Alleen, zonder asb-tjes, zul je eventuele hellingen wel veel minder stijl kunnen maken. Zeker in modelspoorland, waar ruimte vaak toch al beperkt is, heb je toch vaak stijle hellingen nodig..
Dat klopt natuurlijk. Maar in 30 jaar modelspoorervaringen heb ik afscheid genomen van: asb,
Owwww, wat een veertje! Ik heb hier een piepklein machientje staan:En die weegt 700gr. Ik heb net de trekkracht gemeten: 190gr dat is ruim een kwart van zijn eigen gewicht...Omdat ik dat een beetje veel vond heb ik het even nagekeken in de MR van Okt 2000, pag 17. en ja hoor, Jeff Wilson, associate editor kwam tot dezelfde conclusie: "Drawbar pull: 6.7 ounces" (www.onlineconversion.com kun je het zelf omrekenen) Dat is beestachtig veel, zonder asb'tjes...Nu ben ik heel benieuwd wat een gemiddelde 6-assige M* loc (ik kies voor M* omdat ik ook wel weet dat een Lima met dat lage gewicht het echt niet gaat redden) scoort *met* asb'tjes. Mogen we de 1200 daarvoor gebruiken? Iemand met een nieuwe versie? Fleischmann modellen, ook welkom! Beetje komkommertijd vulling, lijkt me wel aardig.
1 ding staat vast een goede motor, cardan aandrijving en antislipbanden geeft een enorme trekkracht.