Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Het nut van antislipbandjes.  (gelezen 28629 keer)

BVZfan

• Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Het nut van antislipbandjes.
« Reactie #60 Gepost op: 10 August 2006, 10:52:51 »
Kijk, da's leuk. Maar naar Arosa rijd men toch echt puur op adhesie naar boven. 60%o. Ok, veel kun je d'r niet meer aanhangen dan...

Gelukkig is mijn voorbeeld de BVZ/FO/MGB die in tegenstelling tot de RhB (die naar Arosa rijdt) wel tandradaandrijving hebben.... :P

- Paul

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 10 August 2006, 17:53:47 »
Plastic wielen? Kun je dat uitleggen voor mij? Ik ben namelijk op Europees treinen gebied alleen in het bezit van een 2200 en kan me dus geen beeld vormen bij plastic wielen onder de electrotren 1300 en die andere locs. Of bedoel je simpelweg een plastic hart, om de as te isoleren ???

Hallo Stig,

Bij deze drie locs is het hele gedeelte tussen de as en de wielband van plastic. Er zullen ongetwijfeld wel meer locomotieven zijn die dit hebben.
B.v. de Roco 1100 heeft alleen een plastic busje tussen as en wiel.

Groeten Jan.

stig

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 10 August 2006, 18:57:46 »
Ok, dus toch wat ik vermoedde. Wat jammer dat je nu met waggelende locs zit...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

N-Sven

• Offline Offline
  • Puf!
« Reactie #63 Gepost op: 10 August 2006, 19:16:20 »
Pff, ik heb wat losgemaakt toen ik dit draadje startte. Zoals ik in de titel al liet merken gaat het mij meer om het nut van ASB's. Dat een loc er meer trekkracht van krijgt wist ik al. Zijn er hier mensen die wel eens 2 dezelfde locs waarvan slechts één met bandjes is uitgerust naast elkaar hebben getest, met nadruk op het nut, dwz. noodzaak voor een waarheidsgetrouwe inzet op de modelbaan. Onder mijn Mx 1100's blijken ze totaal niet nodig. Het exemplaar zonder de bandjes kan erg lange treinen trekken (ik heb trouwens geen hellingen).
Weet er ook iemand in hoeverre de ASB's de stroomafname beïnvloeden? De FL* 1600 (N-schaal) heeft 4 bandjes en geen problemen met stroomafname. Raakt bij een modelloc echt alleen het loopvlak van het wiel de rail of is er ook veel contact tussen de flens en de rail?

Mvg Sven

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #64 Gepost op: 10 August 2006, 21:00:48 »
Citaat van: Davy
Je bent dus niet op de hoogte hoe sterk zo'n 3000 Marklinlocje wel is.
Niet naar conclusies huppelen, Davy. Ik rij al veertig jaar Märklin, dus ik weet wel degelijk waarover ik het heb. Mijn (analoge) 3000-en halen niet wat jouw digitale kennelijk wel kan.
Mogelijk is het digitale de oorzaak van het verschil.
Kennelijk zorgt de decoder voor een betere aandrijfkarakteristiek, waarmee alleen maar bewezen is wat ik eerder al beweerde: "Trekkracht heeft simpelweg te maken met gewicht, verdeling daarvan en overbrenging. Meer niet. Een asb-tje is dus puur een zwaktebod."

Groet,

Huibert

Davy

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 11 August 2006, 01:55:14 »
Ik zou niet weten wat het verschil zou moeten zijn een 6080 decoder geeft geen enkele meerwaarde ten opzichte van een analoge.

Herman05

• Offline Offline
    • Railplaza.nl
« Reactie #66 Gepost op: 11 August 2006, 08:10:50 »
Raakt bij een modelloc echt alleen het loopvlak van het wiel de rail of is er ook veel contact tussen de flens en de rail?

Als het goed is niet. Kijk maar eens naar het loopvlak van het wiel. Dat loop schuin waardoor de loc altijd in het midden van de 2 loopvlakken wil lopen. Enkel  bij bochten zal de flens de rails echt aanraken. Op rechte stukken zou ik er niet op rekenen. (Theorie!) Maar misschien dat als je hem echt op de baan neerzet dat de flens toch wel het spoor raakt, eigenlijk nog nooit zelf naar gekeken... (Praktijk!) Dit bovenstaande (Theorie)  geldt overigens ook voor het grootspoor, alleen daar ligt het spoor al scheef naar elkaar toe...

Groeten,
Herman

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #67 Gepost op: 11 August 2006, 09:35:54 »
In het grootbedrijf is alles er op gericht om er voor te zorgen dat de flens zo weinig mogelijk de spoorstaaf raakt.
En ook in model moet je er niet op rekenen. De flenzen hebben bijna een halve millimeter speling tussen de spoorstaven. Dus zelfs al zou de ene flens tegen de staaf lopen, dan zal de andere zeker geen contact maken.
Ergo, een wiel met rubber bandje kun je voor de stroomafname afschrijven.
Dat is één van de redenen waarom ik ze niet wil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HenkR

• Offline Offline
    • Spoorforum.nl
« Reactie #68 Gepost op: 11 August 2006, 10:18:39 »
Dan zul je dus de gehele as moeten vervangen (aannmende dat die los te bestellen zijn), alleen het bandje er af geeft een lelijke sleuf in het wiel en dientengevolge ontsporingen in wissels.

Gr. Henk

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #69 Gepost op: 11 August 2006, 10:29:41 »
Henk,
je moet inderdaad de hele as vervangen. Maar als je het hele draadje had gelezen had je gezien dat dat al een keer is genoemd.
Een alternatief is om alleen de wielen te vervangen, maar dan heb je wel behoorlijk gereedschap nodig om de wielen op een nette manier van de as af te krijgen en er weer op te persen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Davy

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 14 August 2006, 23:25:08 »
Nog een bewijs dat je voor trekkracht antislipbanden nodig hebt. Ik heb met een serie 290 loc (V90) Marklin 37900 een sleep van 60 wagons laten trekken  omgerekend in assen 174. De lengte was ruim 8 meter.
De loc heeft de nieuwe sinusmotor aandrijving op alle assen. Niet slecht voor een lokje die een eigen gewicht heeft van 270 gram.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #71 Gepost op: 14 August 2006, 23:39:57 »
Onzin
De doorsnee rijdt niet met zulke treinen. Afgezien daarvan: zie eerdere opmerkingen over t 'overbodig zijn van  ASB-tjes, mits'. Paar pagina's lang al.
Je mist de clou Davy!

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 14 August 2006, 23:43:55 door DE_II »

Davy

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 15 August 2006, 00:10:12 »
Ja maar als ik dan modellen zonder antislipbanden zie rijden dan is het bij de meesten modellen met 40 of 60 assen bekeken. Uitzonderingen daargelaten en is er ook nog een helling dan is de trekkracht heel vlug op. Heb zovaak al locs zien weigeren op hellingen. Reden geen antislipbanden.

O ja ook analoog rijdt mijn 3000 met 60 assen een helling omhoog. getest op onze anloge spiraal op de club.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2006, 00:12:31 door Davy »

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #73 Gepost op: 15 August 2006, 00:10:58 »
Onzin
De doorsnee rijdt niet met zulke treinen. Afgezien daarvan: zie eerdere opmerkingen over t 'overbodig zijn van  ASB-tjes, mits'. Paar pagina's lang al.
Je mist de clou Davy!

Gr/H
Bovendien lange treinen met 1 loc zijn niet leuk. Je moet er twee (of meer voor zetten). Heb ooit eens zo'n 35 staalwagens achter elkaar gezet (voor de mensen die er waarde aan hechten: een as of 160) met een Roco Ludmilla ervoor. Ging prachtig, maar had pas echt lol toen ik twee voor zette, of 3 6400'en. ;D Die het hoogstwaarschijnlijk ook wel zonder antislipbandjes hadden gekund. Maar die hele trein was onzin. Ik maakte één keer een snelle stop en heel de trein donderde om door zijn eigen gewicht. Dus als je idioot lang gestoorde treinen wilt maken, dan moet je echt antislipbandjes hebben. Anders kan je meestal ook wel zonder, zo niet, dan moet je je meestal wat afvragen over ligging van de rails en hellingshoeken. Of de tractie zelf. ::) Heb zelf een stoomloc waarvan de wielen soms stoppen te draaien, een antislipbandje zou de oplossing kunnen zijn. Zo'n moonwalkende loc is ook geen gezicht. :(
Laat ik duidelijk zijn, ik heb geen bezwaar tegen antislipbandjes, ze zijn wel eens leuk als je macho wilt uithangen (heb die van mijn eurostar ook lekker opgegumd), maar welke argumenten er nu voor het gebruik worden genoemd, slaan totaal nergens op.

Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #74 Gepost op: 15 August 2006, 00:21:45 »
Ja maar als ik dan modellen zonder antislipbanden zie rijden dan is het bij de meesten modellen met 40 of 60 assen bekeken. Uitzonderingen daargelaten en is er ook nog een helling dan is de trekkracht heel vlug op. Heb zovaak al locs zien weigeren op hellingen. Reden geen antislipbanden.

O ja ook analoog rijdt mijn 3000 met 60 assen een helling omhoog. getest op onze anloge spiraal op de club.

Wat moet jou 3000 nou met 60 assen? Leuk hoor dat je die kolentrein er achter gooit, heb ik ook eens gedaan met mijn glaskasten, prachtig hoor met slippende wielen weg en dan de helling op, maar ik ga niet verwachten dat dat ding het ook werkelijk omhoog trekt.
Als dat je standaard is, ben je zeker het type dat met z'n oude mini zo'n amerikaanse caravan de helling op wilt trekken en dan begint te klagen datie niet omhoog komt, vervolgens vindt dat er een kabelhaspel voorop de auto moest zitten, zodat je die helling wel zou kunnen nemen (mits er dan bomen staan, anders wordt het ook moeilijk). Ik zou zeggen, koop dan óf een auto die er wel voor geschikt is, of neem een kleinere caravan.

Henk
K.Bay.Sts.B