Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 28756 keer)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #105 Gepost op: 18 september 2018, 18:42:17 »
meest recente schets in foto hieronder.


Vriendelijke groetjes,
Corr

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #106 Gepost op: 18 september 2018, 18:51:03 »
zover ik kan zien een rustig sporen verloop.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #107 Gepost op: 18 september 2018, 21:37:43 »
Hallo Cornelis,
Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Het paradetraject zou ik inderdaad lekker laten zoals het is, anders wordt het weer zo druk.
De hoofdlijnen liggen nu wel ongeveer vast denk ik (mits jij er zelf tevreden mee bent natuurlijk!). Nu verder met de details. Oa de wissels in de stations en de preciese ligging van de sporen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #108 Gepost op: 19 september 2018, 11:07:37 »
Ik neem aan dat je de sporen vanhet paradestuk op je baan op de NEM-breedte van elkaar gaat leggen. Dat oogt zoveel mooier dan zoals ze nu ingetekend staan.
Ook zoals voorgaande zegt moet je even nadenken over waar je perrons wil hebben. Je gaat de sporen daar verder uit elkaar moeten leggen en mogelijks dus ook de wisselstraten aanpassen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #109 Gepost op: 22 september 2018, 11:03:19 »
Hallo Cornelis,

Bij deze nog wat opmerkingen en suggesties voor wissels en sporen:



De aansluiting van de zijlijn op de hoofdlijn rechts (blauwe cirkel) zou ik niet verstoppen in een tunnel, maar juist zichtbaar maken. Dat ziet er leuker uit én je kunt beter bij het wissel in geval van problemen/storing/ontsporing.

De overloopwissels aan de linkerzijde van station Hochdorf (oranje cirkel) zijn niet strikt nodig. Als je een trein van de zijlijn op de hoofdlijn wilt laten overgaan, kan die bij de aansluiting (blauwe cirkel) al naar het juiste spoor in Hochdorf worden geleid (dus naar het onderste spoor, aan de baanrand).
Alleen als je spoor 3 in Hochdorf (3e van onderen, direct aan het stationsgebouw) als inhaalspoor voor het buitenspoor van de hoofdlijn wilt gebruiken, heb je de overloopwissels wel nodig.

De rechterzijde van Hochdorf heb ik iets veranderd. Niet dat het perse nodig is, maar het was precies het spiegelbeeld van de linkerkant (combi van engels en enkel wissel). Ik heb de overloop in het hoofdspoor met 2 meegebogen wissels gemaakt. Dat maakt het iets speelser.

Niet getekend, maar wel belangrijk: ik neem aan dat je nog een perron wilt tussen spoor 1 en 2 (sporen in de hoofdlijn)in Hochdorf. Dat past nu niet; je zult de sporen iets verder uit elkaar moeten leggen.

Tenslotte het zijlijn stationnetje: als je hier treinen wilt laten kruisen, zou ik de sporen iets langer maken. Daarnaast heb ik het uithaalspoor als verlengde van het 2e spoor gelegd, dat ziet er iets strakker uit. Het tunnelportaal heb ik iets verder naar links geplaatst. Dan zie je de trein nog iets langer, en daar gaat het uiteindelijk om.

Dan nog een algemene vraag over het landschap: ben je al wat verder met de details daarvan? Waar komen (ongeveer) de wegen en huizen? Heb je een beekje gepland en zo ja, waar dan? Al dit soort zaken vragen meer ruimte dan je in eerste instantie denkt, dus het is handig om ze in de (ruwe) planning mee te nemen. Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 22 september 2018, 11:07:46 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #110 Gepost op: 23 september 2018, 14:38:57 »
Dag Wim,
goedemiddag.

om te starten met punt over met de mee gebogen wissels.
kan met Minitrix alleen boogwissels gebruiken.
de standaard wissel kan ik niet aan elkaar koppelen, zoals u dat doet in de schets.
Zoals eerder gezegd zijn deze mogelijk storingsgevoelig.

Met de overige punten word gestoeid en hoop binnenkort wat ideeën te showen omtrent scenery.

Met vriendelijke groet,
Corr

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #111 Gepost op: 23 september 2018, 16:04:12 »
Hallo Cornelis,
Ik begrijp je punt over de meegebogen wissels niet helemaal. Waarom kun je alleen meegebogen wissels gebruiken?
Verder zeg je dat gewone standaardwissels storingsgevoeliger zijn dan meegebogen wissels??? Nu ken ik Minitrix wissels niet, maar normaliter zijn juist meegebogen wissels wat gevoeliger dan een 'gewoon' wissel, zeker als ze een kleine boogstraal hebben. Maar als je de meegebogen wissels met straal R3/R4 gebruikt, zou het goed moeten gaan. Die gebruik je trouwens ook in je schaduwstation :)
Ik zou me juist meer zorgen maken over de engelse wissels. Vaak hoor je daar meer over problemen met ontsporingen. Om die reden gebruik ik ze zelf niet, ook al gebruik ik Peco code 55 rail...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #112 Gepost op: 23 september 2018, 17:44:20 »
Wim,

We bedoelen hetzelfde met ''gebogen of boogwissels.
dacht dat u de bochtverbinding met standaard wissels wilde leggen.

Groetjes,
Cornelis

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #113 Gepost op: 23 september 2018, 21:20:55 »
Oh op die manier. Nee, ik had meegebogen in mijn hoofd, maar om dat netjes in Paint te tekenen, kost weer veel meer tijd. En het was maar een schetsje om een idee aan te geven (nl niet alles symmetrisch).
Daarentegen denk ik dat je die overloopwissels ook wel met gewone wissels kunt aanleggen ipv meegebogen wissels. In het station heb je toch meer tussenruimte nodig voor het perron, dus dat geeft ruimte/mogelijkheden.
Ik zal eens kijken of ik iets in Wintrack kan schetsen. Just to be sure: je hebt alleen Minitrix rails en wilt ook geen ander merk?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #114 Gepost op: 23 september 2018, 22:35:01 »
Bij deze een schets in Wintrack:



Ik heb standaard gebogen rail gebruikt, omdat die goed laat zien wat de minimaal benodigde ruimte is voor een boog. Met flexrail is het eenvoudiger om te smokkelen (dat zie ik ook in jouw Scarm tekeningen). Her en der heb ik wel een stukje flex om het te laten aansluiten. Voor de bogen heb ik minimaal R3 gebruikt (dus 329 mm radius).
Het paradetraject boven heb ik gewoon recht gelegd. In werkelijkheid zou ik daar met flex een mooie ruime slinger maken. Daar had ik nu geen tijd voor (en geen zin in).

Het plan laat in ieder geval ook direct zien dat er eigenlijk veel minder ruimte is, dan je eerst denkt. Zeker voor de aansluiting van de zijlijn rechts op de hoofdbaan is eigenlijk niet veel ruimte. Dat komt deels omdat ik het dubbele spoor dat vanuit Hochdorf naar rechts gaat, met R5/R6 heb aangelegd om een mooie ruime boog te krijgen. Dat zou natuurlijk ook iets scherper kunnen.

Zoals je ziet is de wisselstraat van Hochdorf ook mogelijk met standaard wissels. Je hebt niet perse meegebogen wissels nodig.

Wat me ook opviel is dat de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation eigenlijk vies tegenvallen. Dat komt deels door de meegebogen wissels in combinatie et R3/R4 bogen. Er is nog wel iets te winnen, maar het worden geen lange lengtes. Heb je enig idee wat de lengte van je treinen gaat worden?

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #115 Gepost op: 24 september 2018, 07:41:46 »
De lengte vind ik wel meevallen. Kleinste is 1,1 m. Daar kun je best wel wat kwijt. Uit de beschrijving van het materieel, waarmee Cornelis wil rijden, moet dat kunnen.
De slinger in het paradespoor is een idee, maar moet dan wel een functioneel karakter hebben. Bijvoorbeeld om meertje heen of rotspartij. Anders doet het heel onnatuurlijk aan.
Het binnenste dubbelspoor aan de linkerkant lijkt mij overbodig. Deze is zo kort, dat het niet functioneel is. Hooguit voor een treinbus of zo.
Verder lijkt het mij, dat Cornelis toch nog eens weer in zijn 'denktank' moet gaan zitten en eens moet gaan nadenken, welke treinbewegingen hij wil zien. De snelle wijzigingen in de plannen geven nog niet echt een doel aan.
Zelf zou ik 1 deel van de tafel willen inrichten voor de combinatie hooggelegen dorp en station en de andere kant meer industrieel. De vertakking, die nu bij het stationsgedeelte liggen, missen op een of andere manier een doel.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #116 Gepost op: 24 september 2018, 08:55:49 »
Goedemorgen Gerrit (en Cornelis),

Hoe kom je aan 110 cm voor het kortste opstelspoor in het schaduwstation? Als ik het inschat zijn spoor 1 en 2 (tellend vanaf links) max 80 cm. Denk er aan dat het eerste deel na het wissel de sporen te dicht bij elkaar liggen om voor opstellen te gebruiken! En je wilt ook een beetje extra marge voor uitloop van de treinen. Tenslotte is niet iedere lok even lang (dus verschil i in basis voor stroomafname.
Voor spoor 3 en 4 kom ik op ongeveer 70 cm. Voor 5 en 6 (dus zijlijn) op 60 cm.

Bedoel je met binnenste dubbelspoor wat ik spoor 5 en 6 noem? Maar daar kun je meer dan een railbus kwijt hoor. :)

Voor het paradespoor bedoel ik met slinger een hele flauwe boog. Dat maakt het wat echter. Parallel langs de rand ziet er altijd wat gekunsteld uit. Als je dan toch recht spoor wilt, zou ik het in ieder geval onder een kleine hoek met de rand leggen.
Dat geldt trouwens ook voor het station aan de voorzijde, alleen heb je daar bijna geen mogelijkheid om het anders te doen vanwege gebrek aan ruimte.

Groet, Wim

PS ik ben het met je eens dat Cornelis nog even flink mag nadenken over wat hij precies aan treinbewegingen wil laten zien. Oorspronkelijk wilde hij eigenlijk niet rangeren, maar dan heb je weinig aan al die kopspoortjes...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #117 Gepost op: 24 september 2018, 16:52:33 »
Goedemiddag Wim,

Ik heb het kortste spoor in het ontwerp even als sectie in Anyrail gezet en vervolgens geeft Anyrail aan, dat deze sectie 1,1 m lang is. Dit is wel gemeten vanaf het aansluitpunt van de wissel. Uitgaande van een extra marge, dan denk ik dat je met N het wel kunt houden op 1 m. Ik wil ook wel meegaan naar 90, maar minder lijkt mij niet nodig. Ervan uitgaande, dat een personenrijtuig schaal N 17 cm is betekent dat toch nog 5 rijtuigen met een loc.
Maar ik moet wel een slag om de arm houden, want ik ben een H0-rijder en heb geen ervaring met N.

Wat het paradespoor betreft, ben ik het wel met eens dat parallel langs de kant wat gekunsteld eruit kan zien. Maar dit is goed op te vangen met wat scenery-elementen, zoals een brug over een sloot, een seinhuis of een overweg. Het gaat erom om het beeld wat te verbreken. Maar een hele flauwe boog kan. Slinger klinkt gelijk zo heftig. Dit gekunstelde probeerde ik in mijn laatste freubel wat te vervagen door het paradespoor schuin te leggen, hetgeen jij ook aangeeft.

Het is en blijft leuk om mee te denken en elkaars beweegredenen te proberen te volgen.

In het geval van de oorspronkelijke gedachte van jouw, Cornelis, zou ik je ook willen meegeven goed na te denken over het doel van de kopsporen. Zoals je ze nu hebt, zijn ze best wel kort en vraag ik mij af, wat je er precies mee wil.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #118 Gepost op: 24 september 2018, 21:35:46 »
Heren,
Goedenavond.

Ik hoop binnenkort feedback te geven op al jullie berichten.
Vooralsnog laat mijn gezondheid dit niet toe.

Met hartelijke groet,
Cornelis

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #119 Gepost op: 24 september 2018, 22:28:03 »
Ik heb het kortste spoor in het ontwerp even als sectie in Anyrail gezet en vervolgens geeft Anyrail aan, dat deze sectie 1,1 m lang is. Dit is wel gemeten vanaf het aansluitpunt van de wissel. Uitgaande van een extra marge, dan denk ik dat je met N het wel kunt houden op 1 m. Ik wil ook wel meegaan naar 90, maar minder lijkt mij niet nodig.
Ah, vanaf de punt van het wissel. Ok, dan zit daar zit het verschil. Pas op dat bij meegebogen wissels het spoor niet direct bruikbaar is voor het opstellen. In tegenstelling tot bij een gewoon wissel wijken de sporen maar langzaam. Dat betekent dat je veel meer spoor nodig hebt om buiten het profiel vrije ruimte van het andere spoor te komen. Vandaar dat ik denk dat 90 cm ook nog optimisch is (voor het langste spoor!)
Ervan uitgaande, dat een personenrijtuig schaal N 17 cm is betekent dat toch nog 5 rijtuigen met een loc.
Maar ik moet wel een slag om de arm houden, want ik ben een H0-rijder en heb geen ervaring met N.
Op zich is geen verschil tussen h0 en N (behalve de schaal). En 17 cm is inderdaad de standaard lengte voor een rijtuig. Zelf ben ik trouwens een mengelmoes van h0 en N rijder. Ik heb altijd Märklin gereden, maar na een verhuizing naar het buitenland heb ik minder ruimte beschikbaar. Tegenwoordig bouw ik aan een N baan.

Groet, Wim

@Cornelis: beterschap!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256