Bij deze een schetsje van wat ik bedoel:Het zichtbare spoor heb ik met rood aangegeven. Aan beide zijden verdwijnt dat in tunnels en gaat als blauw resp geel spoor ondergronds verder. Die ondergrondse delen dalen af naar niveau -1 (verder niet meer in de schets getekend) waar je een schaduwstation zou kunnen plaatsen (op ~ 20 cm onder het zichtbare deel. Dat had je in je eigen baanplannen trouwens niet. Was daar een reden voor? De industrie zou je in de hoek kunnen plaatsen, bv in het grijze deel.Eerder gaf je al aan dat je niet perse wilt rangeren. Wat wil je dan met de industrie doen? Is dat puur voor de scenery? Zo ja, dan zou ik er 1 losspoortje vanuit het station naar toe leggen en niet meer. In je eerdere plannen lag er veel meer spoor bij het industriedeel, maar als je niet wilt rangeren is dat denk ik overbodig (zonde van het geld, tijd en ruimte om die sporen dan te leggen).Groet, Wim
Even wat gestoeid met de u-vormige baan:- rood is niveau 0 voor de sneltrein. Trein kan stoppen in station of doorrijden. - blauw is niveau 1 voor de boemel/goederen. Hier aan de linker kant stad en rechts industrie/rangeren.Dus eigenlijk twee aparte spoorbanen.Afbeelding met alle rails:Afbeelding met zichtbare rails:
Heb alleen geen open onderbouw. Kan ik dat omzeilen?En stel dat ik in het midden bergen met rotsen maak en ik een baanplan schets.
wat betreft industrie, ik ben bezig al mijn gebouwen te weatheren.Liefst donker, zodat het achterlopen van de Ardennen anno 1995 bij de zaak oude industrie gevoegd is.als ik de baan in de toekomst zou aansturen met bijvoorbeeld een computer, zou rangeren misschien wel leuk zijn.verder wil ik met de industrie naast weatheren, gebouwen ombouwen van HO naar n, want er is niet heel veel bijzonders te koop. (n spur)daarnaast als de baan staat ook kijken of ik industrie constructies kan combineren, mogelijk met zelfbouw.heb legio wissels uit mijn vorige baanplan, mogelijk kan ik die inpassen.op dit moment zou ik het fijn vinden als alles op korte termijn rijdt.
Cornelis, het voordeel van een schaduwstation is gewoon dat je een afwisselend verkeer kan realiseren op je baan. De meeste banen zijn gebaseerd op het principe van een rondgaand spoor. Om dan treinen die achter elkaar rijden te laten afwisselen, moet je ofwel een groot station hebben dat een of meerdere inhaal- of wachtsporen heeft. Hoe meer afwisseling je wil, hoe meer sporen je nodig hebt op je zichtbaar deel.Omdat die mogelijkheid niet altijd bestaat omwille van andere scenery en aansluitingen, is een (verborgen) schaduwstation een oplossing.Als je dat goed aanpakt, kan je verschillende treinen elkaar laten passeren en zelfs de andere kant laten oprijden.Hierdoor krijg je in het zichtbare gedeelte een bepaalde factor van "onvoorspelbaarheid" over welke trein na welke komt en vanuit welke richting. Dat verhoogt het speelplezier en ook de kijker heeft er iets meer aan.
Ik loop je opmerkingen vragen even puntsgewijs af. Anders wordt het zo'n lang verhaal Qua industrie? Je schrijft dat er niet veel bijzonders te koop is in N. Wat zoek je dan precies? Ik ben 3 jaar geleden van h0 naar n overgestapt en ik vind het behoorlijk meevallen. Fabrikanten als Piko, Auhagen, Faller en Kibri leveren een behoorlijk breed assortiment. Maar uiteraard kun je je met zelfbouw veel beter onderscheiden. Zelf geef ik de voorkeur aan kitbashing van bestaande bouwpakketten. Dan de opmerking dat je nu eerst snel wilt rijden en later misschien wel wilt rangeren. Is het een idee om dan een aansluiting in je station te maken waar je later een aparte plaat op aan kunt sluiten met een industriedeel? Dan hoef je daar nu nog geen tijd aan te besteden Groet, wim
Hallo Corne,Geen open onderbouw is niet direct een probleem, zolang je altijd maar goed bij ieder overdekt spoor kunt in geval van ontsporingen. Bv vanaf de zijkant. Ik las ergens dat je nu een plaat hebt met foam er op. Je zou hierop een schaduwstation kunnen bouwen. Dat kan vrij klein blijven, bv 4 sporen. Als het vlak aan de rand ligt, is het ook toegankelijk. Vanaf hier kun je dan hellingen naar het zichtbare deel maken. Dat kun je dan bv met extra platen foam maken. Wat betreft schaduwstation, het is geen noodzaak, maar het wordt vaak gebruikt om "de rest van de wereld/spoorwegnet" te simuleren. Dus alles wat je niet op je baan kunt uitbeelden vanwege ruimtegebrek. Je haalt de trein uit het zicht om de suggestie te wekken dat hij naar elders is vertrokken.Als jij in de Ardennen langs een spoorlijn staat, dan zie je een sneltrein verschijnen, vervolgens weer verdwijnen. Daarna is hij een tijd uit het zicht en pas na een paar uur komt hij terug. In de tussentijd is hij naar Luxemburg geweest. Op je baan heb je die ruimte niet. Zonder schaduwstation of andere verdekte opstelmogelijkheden (bv fiddle yard) zie je de trein constant. De illusie dat hij naar elders rijdt is dan verdwenen. Tegelijk biedt een schaduwstation de mogelijkheid om meer capaciteit voor treinen op de baan te hebben. Maar dat is eigenlijk een nevenfunktie.Maar het is een keuze, geen must om zon ding in te bouwen.Groet, Wim
Hallo Cornelis,Geen probleem. Misschien nog overwegen om de baan wel splitsbaar te maken. Kun je in de toekomst 1 van delen vervangen door een nieuw thema om verder mee te klussen en mogelijk ook handig voor een eventueel toekomstig vervoer.Ik heb geen idee, wat je bedoeld met 6 graden hoekjes. Ben niet zo thuis in N. Wat de flex betreft, je kunt veel mooiere banen en bogen leggen. In ieder geval succes met je verdere plannen.
...ik ben op zoek naar industrie gebouwen. (rokende fabrieken, rafinaderijen) bij wijze van, mooier zou het zijn als ze niet zo'n vieze, plastic kleur hebben.
En over kitbashing: bij Watlthers cornerstone hadden een zelfbouw pakket. Ik ga kijken of hij weer beschikbaar is. Hoewel industrie een aparte tak is, wil ik mixen.
Maybe HO met n. Voor ideeën daarover: Brandt los.
Over flexrail: heb ik daar nog iets speciaals bij nodig? ik kan het in de winkel vragen, maar dan is dat altijd ja. haha.gerrit, zo noemt u zich als HO rijder is het niet? hartelijk dank voor uw tekeningen en inzet.
Hallo Cornelis,Deze zijn erg handig. Verder kan het voor korte bogen erg handig zijn om van de flexrail de spoorstaven in verstek te leggen om knikken te voorkomen.Sterk overdreven in de tekening hieronder:
Hallo Cornelis,Tsja, de plastic glans is een typisch probleem van alle bouwpakketten (ook h0), tenzij je kartonnen modellen neemt. Ik schilder en vervuil al mijn gebouwen, niet alleen fabrieken, maar ook bv woonhuizen. Puur om de plasticglans te verwijderen. Maar dat betekent niet dat een model van een fabrikant niet voldoet. Het heeft alleen een likje verf nodig. Wat betreft raffinaderij: ik ben zelf werkzaam in de olie- en gasindustrie en ik kan je verzekeren dat dat niet gaat passen op je baantje Een beetje raffinaderij heeft al een gigantisch oppervlak. 1 km2 is niks (toch al 6 bij 6 m in N). Kijk maar wat Shell en Exxon in de Botlek hebben staan. Maar voor een wat kleinere (chemische) fabriek is wel plaats te vinden. Of voor een olie opslag bv. Dat past ook beter bij het thema Ardennen dan een raffinaderij. Die laatste verwacht je meer in Antwerpen en omgeving. "Kitbashing" is het verbouwen van bestaande bouwpakketten. Dus het niet volgens de handleiding in elkaar zetten, maar juist op een andere manier. Bv een etage lager of hoger, langere wand, enz. Ook het combineren van meerdere bouwpakketten.Zelfbouwpakketten worden door Walthers en Auhagen aangeboden. Dat zijn basis delen (bv stukje muur met ramen of een poort) waarmee je een eigen ontwerp maakt.Nog een stap verder is "scratchbuilding": het volledig zelf ontwerpen van een fabriek en dan met steentjesplaat, styreenprofielen enz aan de slag.Combineren van h0 en N zou ik niet doen. De maat van stenen en ramen in h0 zijn bv compleet anders, dus dat verschil ga je zien. Dan kun je beter losse muurplaten in N kopen en daar iets uit maken.Dan de 6 graden passtukjes. Dat is geen flexrail, alleen een erg kort stukje gebogen rail. Bij flex heb je dat niet nodig. Het geeft alleen maar extra railverbindingen. Het voordeel van flex is juist dat je lange stukken in 1 keer kunt leggen, zonder veel overgangen. Tip van de dag: koop een stuk flex van het merk dat je wilt gebruiken en experimenteer daar eens mee. Eerst nog zonder zagen. Puur uitleggen op een stuk hout om te zien hoe het werkt/ er uit ziet. Kijk eens of dat je bevalt. Zo niet, dan is er niet veel geld verloren (zoveel kost een stukje flex niet). Uiteraard moet je bij het maken van bogen wel de zaag in de flex zetten, maar dat stelt minder voor dan het lijkt. Welk type/merk rail ga je trouwens gebruiken?Andere hulpmiddelen voor flex als railspanners kun je gebruiken. Zelf doe ik dat niet. Voor het parallel leggen in bogen kunnen ze handig zijn. Zeker bij kleine boogstralen. Persoonlijk leg ik mijn krappe bogen met fabrieksrail (die komen bij mij toch uit het zicht). De zichtbare bogen met grote boogstraal leg ik met flex en dat doe ik zonder verdere hulpmiddelen. De Peco code 55 die ik gebruik, laat zich prima in vorm buigen en corrigeren.Succes!Groet, Wim