Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 29145 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:52:57 »
Hallo Cornelis,
Zeg maar "je" hoor, anders voel ik me zo oud :)

Ik begrijp dat je baan in de woonkamer komt te staan. Daarmee is een "langs de wand baan" dus niet mogelijk neem ik aan.  Een U-vorm heeft dan ook niet veel zin. Een verrijdbare tafel lijkt mij een goed alternatief.
Als ik het goed begrijp, staat de baan normaal met 1 zijde tegen een wand aan. Je hebt daar nu een lange zijde voor genomen. Zou het ook mogelijk zijn om een korte zijde tegen de wand te plaatsen?

Wat betreft de middencoulisse; dat is een achtergrondplaat die niet aan de achtergrond staat, maar in het midden van de tafel. Aan beide zijden heb je dan een stuk (smallere) modelbaan. Dat geeft de mogelijkheid om 2 totaal verschillende themas op een klein oppervlak uit te beelden, zonder dat ze tegelijk te zien zijn en daardoor ongeloofwaardig over komen. De treinen rijden gewoon op beide delen en kunnen (via tunnels) door de middencoulisse worden geleid.

Ik heb even gegoogled op "Modellbahn Mittelkulisse" (vaak levert zoeken in het Duits meer hits op):

https://www.google.nl/search?q=modellbahn+mittelkulisse&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjVy4Hdt4bdAhXvh4sKHUI6DqEQ_AUICigB&biw=1366&bih=662

Een goed voorbeeld is hier te zien:
https://www.h0-modellbahnforum.de/t318156f54859-Meine-erste-richtige-Anlage-1.html#msg3517790

Een ander voorbeeld hier (5e foto in het bericht):
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=146521#p1728865
Zoals in dit plan is te zien, is er aan 1 kant een station en aan de andere zijde een landschappelijk deel met paradestrecke. De baan lijkt dan groter omdat niet alles in 1 keer is te zien. Door de coulisse niet helemaal tot de rand door te laten lopen, kan het spoor er omheen worden geleid. Het eind van de coulisse kun je dan camoufleren met bv een beboste heuvel.
Jij zou iets soortgelijks kunnen toepassen. Aan 1 zijde een station met dorpje en industrie, aan de andere kant een baanvak door de bossen en heuvels.

Voor jouw baan zou ik het plan wat je hebt, 90°C draaien, zodat de korte zijde tegen de muur komt. Ik heb geen idee of dat in je woonkamer past, maar dat mag je zelf bekijken.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2018, 22:21:53 »
Bij deze een schetsje van wat ik bedoel:


Niet op schaal, maar puur om het concept aan te geven. De baan staat met de korte zijde aan de muur. De middencoulisse is in het zwart aangegeven en deelt de plaat op in 2 afzonderlijke delen die hun eigen thema hebben.
Persoonlijk zou ik een dubbelsporige baan nemen, dat past beter bij het concept wat je in je hoofd hebt, denk ik (ertstrein, sneltrein).

Het zichtbare spoor heb ik met rood aangegeven. Aan beide zijden verdwijnt dat in tunnels en gaat als blauw resp geel spoor ondergronds verder. Die ondergrondse delen dalen af naar niveau -1 (verder niet meer in de schets getekend) waar je een schaduwstation zou kunnen plaatsen (op ~ 20 cm onder het zichtbare deel.
Dat had je in je eigen baanplannen trouwens niet. Was daar een reden voor?

De industrie zou je in de hoek kunnen plaatsen, bv in het grijze deel.
Eerder gaf je al aan dat je niet perse wilt rangeren. Wat wil je dan met de industrie doen? Is dat puur voor de scenery? Zo ja, dan zou ik er 1 losspoortje vanuit het station naar toe leggen en niet meer. In je eerdere plannen lag er veel meer spoor bij het industriedeel, maar als je niet wilt rangeren is dat denk ik overbodig (zonde van het geld, tijd en ruimte om die sporen dan te leggen).

Verder zou ik zoveel mogelijk gebruik maken van flexrails, zeker voor het paradetrajekt. Dat geeft een natuurlijker verloop dan standaard fabrieksbochtjes. Ik heb echter het idee dat je huiverig bent voor flexrail. Klopt dat?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2018, 23:07:50 »
Goedenavond Wim,

het u verhaal zit hem in de opvoeding.
De meeste jongeren kennen dat niet ;)

Ik vind je idee ronduit boeiend.
Heb alleen geen open onderbouw. Kan ik dat omzeilen?
En stel dat ik in het midden bergen met rotsen maak en ik een baanplan schets.
Kijk je dan over mijn schouder mee?

slaap heerlijk alvast.
Corné

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2018, 23:10:02 »
En over flexrail,

is het handig de zes graden hoekjes te gebruiken?

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:42:17 »
Even wat gestoeid met de u-vormige baan:
- rood is niveau 0 voor de sneltrein. Trein kan stoppen in station of doorrijden. 
- blauw is niveau 1 voor de boemel/goederen. Hier aan de linker kant stad en rechts industrie/rangeren.
Dus eigenlijk twee aparte spoorbanen.

Afbeelding met alle rails:


Afbeelding met zichtbare rails:
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 22:44:07 door Trein-H0 »

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2018, 12:29:05 »
Wim,

Bij deze een schetsje van wat ik bedoel:



Het zichtbare spoor heb ik met rood aangegeven. Aan beide zijden verdwijnt dat in tunnels en gaat als blauw resp geel spoor ondergronds verder. Die ondergrondse delen dalen af naar niveau -1 (verder niet meer in de schets getekend) waar je een schaduwstation zou kunnen plaatsen (op ~ 20 cm onder het zichtbare deel.
Dat had je in je eigen baanplannen trouwens niet. Was daar een reden voor?

De industrie zou je in de hoek kunnen plaatsen, bv in het grijze deel.
Eerder gaf je al aan dat je niet perse wilt rangeren. Wat wil je dan met de industrie doen? Is dat puur voor de scenery? Zo ja, dan zou ik er 1 losspoortje vanuit het station naar toe leggen en niet meer. In je eerdere plannen lag er veel meer spoor bij het industriedeel, maar als je niet wilt rangeren is dat denk ik overbodig (zonde van het geld, tijd en ruimte om die sporen dan te leggen).

Groet, Wim

wat betreft industrie, ik ben bezig al mijn gebouwen te weatheren.
Liefst donker, zodat het achterlopen van de Ardennen anno 1995 bij de zaak oude industrie gevoegd is.
als ik de baan in de toekomst zou aansturen met bijvoorbeeld een computer, zou rangeren misschien wel leuk zijn.
verder wil ik met de industrie naast weatheren, gebouwen ombouwen van HO naar n, want er is niet heel veel bijzonders te koop. (n spur)
daarnaast als de baan staat ook kijken of ik industrie constructies kan combineren, mogelijk met zelfbouw.
heb legio wissels uit mijn vorige baanplan, mogelijk kan ik die inpassen.
op dit moment zou ik het fijn vinden als alles op korte termijn rijdt.

Kan je mij vertellen wat nu echt het voordeel is van een schaduwstation?
Ik lees veel, maar mijn opsluitingsvermogen laat te wensen over.

Excuses voor het ongemak.  :laugh:

Even wat gestoeid met de u-vormige baan:
- rood is niveau 0 voor de sneltrein. Trein kan stoppen in station of doorrijden. 
- blauw is niveau 1 voor de boemel/goederen. Hier aan de linker kant stad en rechts industrie/rangeren.
Dus eigenlijk twee aparte spoorbanen.

Afbeelding met alle rails:


Afbeelding met zichtbare rails:


Hartelijk dank voor uw inzet.
maar ik heb besloten voor een  middencoulisse te gaan.
Kijk gerust mee hoe het verder moet.

met hartelijke groet,
Cornelis

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2018, 12:58:50 »
Cornelis, het voordeel van een schaduwstation is gewoon dat je een afwisselend verkeer kan realiseren op je baan. De meeste banen zijn gebaseerd op het principe van een rondgaand spoor. Om dan treinen die achter elkaar rijden te laten afwisselen, moet je ofwel een groot station hebben dat een of meerdere inhaal- of wachtsporen heeft. Hoe meer afwisseling je wil, hoe meer sporen je nodig hebt op je zichtbaar deel.
Omdat die mogelijkheid niet altijd bestaat omwille van andere scenery en aansluitingen, is een (verborgen) schaduwstation een oplossing.
Als je dat goed aanpakt, kan je verschillende treinen elkaar laten passeren en zelfs de andere kant laten oprijden.
Hierdoor krijg je in het zichtbare gedeelte een bepaalde factor van "onvoorspelbaarheid" over welke trein na welke komt en vanuit welke richting. Dat verhoogt het speelplezier en ook de kijker heeft er iets meer aan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2018, 13:45:22 »
Hallo Cornelis,

Geen probleem. Misschien nog overwegen om de baan wel splitsbaar te maken. Kun je in de toekomst 1 van delen vervangen door een nieuw thema om verder mee te klussen en mogelijk ook handig voor een eventueel toekomstig vervoer.

Ik heb geen idee, wat je bedoeld met 6 graden hoekjes. Ben niet zo thuis in N. Wat de flex betreft, je kunt veel mooiere banen en bogen leggen. In ieder geval succes met je verdere plannen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:05:33 »
Heb alleen geen open onderbouw. Kan ik dat omzeilen?
En stel dat ik in het midden bergen met rotsen maak en ik een baanplan schets.
Hallo Corne,
Geen open onderbouw is niet direct een probleem, zolang je altijd maar goed bij ieder overdekt spoor kunt in geval van ontsporingen. Bv vanaf de zijkant.
Ik las ergens dat je nu een plaat hebt met foam er op. Je zou hierop een schaduwstation kunnen bouwen. Dat kan vrij klein blijven, bv 4 sporen. Als het vlak aan de rand ligt, is het ook toegankelijk. Vanaf hier kun je dan hellingen naar het zichtbare deel maken. Dat kun je dan bv met extra platen foam maken.

Wat betreft schaduwstation, het is geen noodzaak, maar het wordt vaak gebruikt om "de rest van de wereld/spoorwegnet" te simuleren. Dus alles wat je niet op je baan kunt uitbeelden vanwege ruimtegebrek. Je haalt de trein uit het zicht om de suggestie te wekken dat hij naar elders is vertrokken.
Als jij in de Ardennen langs een spoorlijn staat, dan zie je een sneltrein verschijnen, vervolgens weer verdwijnen. Daarna is hij een tijd uit het zicht en pas na een paar uur komt hij terug. In de tussentijd is hij naar Luxemburg geweest. Op je baan heb je die ruimte niet. Zonder schaduwstation of andere verdekte opstelmogelijkheden (bv fiddle yard) zie je de trein constant. De illusie dat hij naar elders rijdt is dan verdwenen. Tegelijk biedt een schaduwstation de mogelijkheid om meer capaciteit voor treinen op de baan te hebben. Maar dat is eigenlijk een nevenfunktie.
Maar het is een keuze, geen must om zon ding in te bouwen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:10:13 »
Je vraag over 6 gradenhoekjes in combinatie met flexrail begrijp ik niet helemaal. Wil je een raster van 6 graden gebruiken?
Ik zou eerst je station ontwerpen, en de plaats van eventuele keerlussen om te klimmen en dalen.
Als laatste verbind je alles met vrije baan. En daar kun je de flexrail in een mooi vloeiend verloop plaatsen.
Je zou je paradespoor bv kaarsrecht kunnen leggen. Een alternatief is een hele flauwe s boog, met radius  3 meter. Dat ziet er speelser en natuurlijker uit. Juist dat is het grote voordeel van flex.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:24:12 »
wat betreft industrie, ik ben bezig al mijn gebouwen te weatheren.
Liefst donker, zodat het achterlopen van de Ardennen anno 1995 bij de zaak oude industrie gevoegd is.
als ik de baan in de toekomst zou aansturen met bijvoorbeeld een computer, zou rangeren misschien wel leuk zijn.
verder wil ik met de industrie naast weatheren, gebouwen ombouwen van HO naar n, want er is niet heel veel bijzonders te koop. (n spur)
daarnaast als de baan staat ook kijken of ik industrie constructies kan combineren, mogelijk met zelfbouw.
heb legio wissels uit mijn vorige baanplan, mogelijk kan ik die inpassen.
op dit moment zou ik het fijn vinden als alles op korte termijn rijdt.
Ik loop je opmerkingen vragen even puntsgewijs af. Anders wordt het zo'n lang verhaal :)
Qua industrie? Je schrijft dat er niet veel bijzonders te koop is in N. Wat zoek je dan precies? Ik ben 3 jaar geleden van h0 naar n overgestapt en ik vind het behoorlijk meevallen. Fabrikanten als Piko, Auhagen, Faller en Kibri leveren een behoorlijk breed assortiment. Maar uiteraard kun je je met zelfbouw veel beter onderscheiden. Zelf geef ik de voorkeur aan kitbashing van bestaande bouwpakketten.

Dan de opmerking dat je nu eerst snel wilt rijden en later misschien wel wilt rangeren. Is het een idee om dan een aansluiting in je station te maken waar je later een aparte plaat op aan kunt sluiten met een industriedeel? Dan hoef je daar nu nog geen tijd aan te besteden
Groet, wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2018, 22:43:41 »
Cornelis, het voordeel van een schaduwstation is gewoon dat je een afwisselend verkeer kan realiseren op je baan. De meeste banen zijn gebaseerd op het principe van een rondgaand spoor. Om dan treinen die achter elkaar rijden te laten afwisselen, moet je ofwel een groot station hebben dat een of meerdere inhaal- of wachtsporen heeft. Hoe meer afwisseling je wil, hoe meer sporen je nodig hebt op je zichtbaar deel.
Omdat die mogelijkheid niet altijd bestaat omwille van andere scenery en aansluitingen, is een (verborgen) schaduwstation een oplossing.
Als je dat goed aanpakt, kan je verschillende treinen elkaar laten passeren en zelfs de andere kant laten oprijden.
Hierdoor krijg je in het zichtbare gedeelte een bepaalde factor van "onvoorspelbaarheid" over welke trein na welke komt en vanuit welke richting. Dat verhoogt het speelplezier en ook de kijker heeft er iets meer aan.

hartelijk dank voor de informatie.
ga kijken of het mogelijk is een schaduwstation in te passen in mijn ontwerp.

vriendelijke groeten,
Cornelis

Ik loop je opmerkingen vragen even puntsgewijs af. Anders wordt het zo'n lang verhaal :)
Qua industrie? Je schrijft dat er niet veel bijzonders te koop is in N. Wat zoek je dan precies? Ik ben 3 jaar geleden van h0 naar n overgestapt en ik vind het behoorlijk meevallen. Fabrikanten als Piko, Auhagen, Faller en Kibri leveren een behoorlijk breed assortiment. Maar uiteraard kun je je met zelfbouw veel beter onderscheiden. Zelf geef ik de voorkeur aan kitbashing van bestaande bouwpakketten.

Dan de opmerking dat je nu eerst snel wilt rijden en later misschien wel wilt rangeren. Is het een idee om dan een aansluiting in je station te maken waar je later een aparte plaat op aan kunt sluiten met een industriedeel? Dan hoef je daar nu nog geen tijd aan te besteden
Groet, wim

Dag Wim,
ik ben op zoek naar industrie gebouwen. (rokende fabrieken, rafinaderijen) bij wijze van, mooier zou het zijn als ze niet zo'n vieze, plastic kleur hebben. ;)
En over kitbashing: bij Watlthers cornerstone hadden een zelfbouw pakket. Ik ga kijken of hij weer beschikbaar is. Hoewel industrie een aparte tak is, wil ik mixen.
Maybe HO met n. Voor ideeën daarover: Brandt los.

Hallo Corne,
Geen open onderbouw is niet direct een probleem, zolang je altijd maar goed bij ieder overdekt spoor kunt in geval van ontsporingen. Bv vanaf de zijkant.
Ik las ergens dat je nu een plaat hebt met foam er op. Je zou hierop een schaduwstation kunnen bouwen. Dat kan vrij klein blijven, bv 4 sporen. Als het vlak aan de rand ligt, is het ook toegankelijk. Vanaf hier kun je dan hellingen naar het zichtbare deel maken. Dat kun je dan bv met extra platen foam maken.

Wat betreft schaduwstation, het is geen noodzaak, maar het wordt vaak gebruikt om "de rest van de wereld/spoorwegnet" te simuleren. Dus alles wat je niet op je baan kunt uitbeelden vanwege ruimtegebrek. Je haalt de trein uit het zicht om de suggestie te wekken dat hij naar elders is vertrokken.
Als jij in de Ardennen langs een spoorlijn staat, dan zie je een sneltrein verschijnen, vervolgens weer verdwijnen. Daarna is hij een tijd uit het zicht en pas na een paar uur komt hij terug. In de tussentijd is hij naar Luxemburg geweest. Op je baan heb je die ruimte niet. Zonder schaduwstation of andere verdekte opstelmogelijkheden (bv fiddle yard) zie je de trein constant. De illusie dat hij naar elders rijdt is dan verdwenen. Tegelijk biedt een schaduwstation de mogelijkheid om meer capaciteit voor treinen op de baan te hebben. Maar dat is eigenlijk een nevenfunktie.
Maar het is een keuze, geen must om zon ding in te bouwen.
Groet, Wim


handige info om te weten, Wim,
Ik zal je kritieken meenemen in mijn baanplan.

Hallo Cornelis,

Geen probleem. Misschien nog overwegen om de baan wel splitsbaar te maken. Kun je in de toekomst 1 van delen vervangen door een nieuw thema om verder mee te klussen en mogelijk ook handig voor een eventueel toekomstig vervoer.

Ik heb geen idee, wat je bedoeld met 6 graden hoekjes. Ben niet zo thuis in N. Wat de flex betreft, je kunt veel mooiere banen en bogen leggen. In ieder geval succes met je verdere plannen.

deze heb ik in het verleden gebruikt om de bochten uit te laten wijken en zo een natuurlijker zicht te vormen.
Het vergt geduld ze in te passen.

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=H1OIW4SmC4LHwQLhpI6gBA&q=trix+14916&oq=trix+14916&gs_l=psy-ab.3...1633.5877.0.7053.10.10.0.0.0.0.131.782.8j2.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.702...0j0i131k1j0i10k1j0i22i30k1.0.5zRqxLT9cUM

Over flexrail: heb ik daar nog iets speciaals bij nodig? ik kan het in de winkel vragen, maar dan is dat altijd ja. haha.
gerrit, zo noemt u zich als HO rijder is het niet? hartelijk dank voor uw tekeningen en inzet.

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2018, 09:11:14 »
Hallo Cornelis,

Deze zijn erg handig. Verder kan het voor korte bogen erg handig zijn om van de flexrail de spoorstaven in verstek te leggen om knikken te voorkomen.

Sterk overdreven in de tekening hieronder:

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #28 Gepost op: 31 augustus 2018, 12:08:42 »
...ik ben op zoek naar industrie gebouwen. (rokende fabrieken, rafinaderijen) bij wijze van, mooier zou het zijn als ze niet zo'n vieze, plastic kleur hebben. ;)
Hallo Cornelis,
Tsja, de plastic glans is een typisch probleem van alle bouwpakketten (ook h0), tenzij je kartonnen modellen neemt. Ik schilder en vervuil al mijn gebouwen, niet alleen fabrieken, maar ook bv woonhuizen. Puur om de plasticglans te verwijderen. Maar dat betekent niet dat een model van een fabrikant niet voldoet. Het heeft alleen een likje verf nodig. :)

Wat betreft raffinaderij: ik ben zelf werkzaam in de olie- en gasindustrie en ik kan je verzekeren dat dat niet gaat passen op je baantje ;) Een beetje raffinaderij heeft al een gigantisch oppervlak. 1 km2 is niks (toch al 6 bij 6 m in N). Kijk maar wat Shell en Exxon in de Botlek hebben staan. Maar voor een wat kleinere (chemische) fabriek is wel plaats te vinden. Of voor een olie opslag bv. Dat past ook beter bij het thema Ardennen dan een raffinaderij. Die laatste verwacht je meer in Antwerpen en omgeving.

En over kitbashing: bij Watlthers cornerstone hadden een zelfbouw pakket. Ik ga kijken of hij weer beschikbaar is. Hoewel industrie een aparte tak is, wil ik mixen.
"Kitbashing" is het verbouwen van bestaande bouwpakketten. Dus het niet volgens de handleiding in elkaar zetten, maar juist op een andere manier. Bv een etage lager of hoger, langere wand, enz. Ook het combineren van meerdere bouwpakketten.
Zelfbouwpakketten worden door Walthers en Auhagen aangeboden. Dat zijn basis delen (bv stukje muur met ramen of een poort) waarmee je een eigen ontwerp maakt.
Nog een stap verder is "scratchbuilding": het volledig zelf ontwerpen van een fabriek en dan met steentjesplaat, styreenprofielen enz aan de slag.

Maybe HO met n. Voor ideeën daarover: Brandt los.
Combineren van h0 en N zou ik niet doen. De maat van stenen en ramen in h0 zijn bv compleet anders, dus dat verschil ga je zien. Dan kun je beter losse muurplaten in N kopen en daar iets uit maken.

Over flexrail: heb ik daar nog iets speciaals bij nodig? ik kan het in de winkel vragen, maar dan is dat altijd ja. haha.
gerrit, zo noemt u zich als HO rijder is het niet? hartelijk dank voor uw tekeningen en inzet.
Dan de 6 graden passtukjes. Dat is geen flexrail, alleen een erg kort stukje gebogen rail. Bij flex heb je dat niet nodig. Het geeft alleen maar extra railverbindingen. Het voordeel van flex is juist dat je lange stukken in 1 keer kunt leggen, zonder veel overgangen.
Tip van de dag: koop een stuk flex van het merk dat je wilt gebruiken en experimenteer daar eens mee. Eerst nog zonder zagen. Puur uitleggen op een stuk hout om te zien hoe het werkt/ er uit ziet. Kijk eens of dat je bevalt. Zo niet, dan is er niet veel geld verloren (zoveel kost een stukje flex niet). Uiteraard moet je bij het maken van bogen wel de zaag in de flex zetten, maar dat stelt minder voor dan het lijkt.
Welk type/merk rail ga je trouwens gebruiken?

Andere hulpmiddelen voor flex als railspanners kun je gebruiken. Zelf doe ik dat niet. Voor het parallel leggen in bogen kunnen ze handig zijn. Zeker bij kleine boogstralen.
Persoonlijk leg ik mijn krappe bogen met fabrieksrail (die komen bij mij toch uit het zicht). De zichtbare bogen met grote boogstraal leg ik met flex en dat doe ik zonder verdere hulpmiddelen. De Peco code 55 die ik gebruik,  laat zich prima in vorm buigen en corrigeren.

Succes!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #29 Gepost op: 31 augustus 2018, 16:30:41 »
Hallo Cornelis,

Deze zijn erg handig. Verder kan het voor korte bogen erg handig zijn om van de flexrail de spoorstaven in verstek te leggen om knikken te voorkomen.

Sterk overdreven in de tekening hieronder:


Dank je Gerrit. :D

Hallo Cornelis,
Tsja, de plastic glans is een typisch probleem van alle bouwpakketten (ook h0), tenzij je kartonnen modellen neemt. Ik schilder en vervuil al mijn gebouwen, niet alleen fabrieken, maar ook bv woonhuizen. Puur om de plasticglans te verwijderen. Maar dat betekent niet dat een model van een fabrikant niet voldoet. Het heeft alleen een likje verf nodig. :)

Wat betreft raffinaderij: ik ben zelf werkzaam in de olie- en gasindustrie en ik kan je verzekeren dat dat niet gaat passen op je baantje ;) Een beetje raffinaderij heeft al een gigantisch oppervlak. 1 km2 is niks (toch al 6 bij 6 m in N). Kijk maar wat Shell en Exxon in de Botlek hebben staan. Maar voor een wat kleinere (chemische) fabriek is wel plaats te vinden. Of voor een olie opslag bv. Dat past ook beter bij het thema Ardennen dan een raffinaderij. Die laatste verwacht je meer in Antwerpen en omgeving.
"Kitbashing" is het verbouwen van bestaande bouwpakketten. Dus het niet volgens de handleiding in elkaar zetten, maar juist op een andere manier. Bv een etage lager of hoger, langere wand, enz. Ook het combineren van meerdere bouwpakketten.
Zelfbouwpakketten worden door Walthers en Auhagen aangeboden. Dat zijn basis delen (bv stukje muur met ramen of een poort) waarmee je een eigen ontwerp maakt.
Nog een stap verder is "scratchbuilding": het volledig zelf ontwerpen van een fabriek en dan met steentjesplaat, styreenprofielen enz aan de slag.
Combineren van h0 en N zou ik niet doen. De maat van stenen en ramen in h0 zijn bv compleet anders, dus dat verschil ga je zien. Dan kun je beter losse muurplaten in N kopen en daar iets uit maken.
Dan de 6 graden passtukjes. Dat is geen flexrail, alleen een erg kort stukje gebogen rail. Bij flex heb je dat niet nodig. Het geeft alleen maar extra railverbindingen. Het voordeel van flex is juist dat je lange stukken in 1 keer kunt leggen, zonder veel overgangen.
Tip van de dag: koop een stuk flex van het merk dat je wilt gebruiken en experimenteer daar eens mee. Eerst nog zonder zagen. Puur uitleggen op een stuk hout om te zien hoe het werkt/ er uit ziet. Kijk eens of dat je bevalt. Zo niet, dan is er niet veel geld verloren (zoveel kost een stukje flex niet). Uiteraard moet je bij het maken van bogen wel de zaag in de flex zetten, maar dat stelt minder voor dan het lijkt.
Welk type/merk rail ga je trouwens gebruiken?

Andere hulpmiddelen voor flex als railspanners kun je gebruiken. Zelf doe ik dat niet. Voor het parallel leggen in bogen kunnen ze handig zijn. Zeker bij kleine boogstralen.
Persoonlijk leg ik mijn krappe bogen met fabrieksrail (die komen bij mij toch uit het zicht). De zichtbare bogen met grote boogstraal leg ik met flex en dat doe ik zonder verdere hulpmiddelen. De Peco code 55 die ik gebruik,  laat zich prima in vorm buigen en corrigeren.

Succes!
Groet, Wim

Dag Wim,
zwart goud, de missie voor velen die rijk wilden worden. (bedoel niet u) er is trouwens wel chemische industrie beschikbaar in n, dat kleiner is dan 1 km 2. ;)

ik gebruik trix rails. Ik heb hier zes lengtes flex. (van trix uiteraard) hoe kan ik die het beste knippen? is daar speciaal materiaal voor, of is dat niet nodig. Heb het al eens gebruikt en met een tang genipt en lichtjes opgeschuurd. Resultaat was dat de rails zich niet makkelijk liet passen en dat kwam niet omdat ik niet kan schuren, maar omdat de lengte bij de overgang moeilijk was te hanteren. (buigen)

Wim en Gerrit bedankt,
Zouden jullie tevens mijn baanplannetje willen opiniëren?



mensen,
vriendelijk bedankt.