Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 259921 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #105 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:36:22 »
Gezellig dat je mee kijkt Wim.

Niet te veel kwijlen he, dat is niet goed voor je toetsenbord.  ;)

Kees.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #106 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:43:36 »
Inderdaad nog steeds een mooi seinhuis Kees! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #107 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:21:20 »
Leuk dat je ook mee kijkt Jaap. (y)

Kees.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #108 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:24:56 »
Nu zeker! ;)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #109 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:30:34 »
Tja wat ga ik nu weer voor iets neer zetten. ;D

Het is best moeilijk daar men toch weer iets aparts van mij verwacht.

Dus dacht ik deze, ja deze.

Ze is van Sachsische afkomst en gebouwd bij Richard Hartmann in Chemnitz, of ook wel de Sächsische Maschinenfabrik.
Naast locomotieven werden er hier ook walsen en stationaire machines gebouwd.

Het gaat natuurlijk om de 19.0 , of ook wel de Sachsenstolz.
In model is zij gemaakt door Gutzold, de wielen en het frame zijn van metaal en de bovenbouw is van kunststof.
De tender is van metaal en bevat de motor , ook is zij voorzien van 4 antislip banden wat de trekkracht ten goeden komt.

Er zijn er in totaal 23 stuks gemaakt, toch bleven er na de oorlog 22 over.
Met haar 1905 mm drijfwielen mocht zij 120 km/h rijden en dit deed zij vrij eenvoudig en rustig dankzij het 4 cilinder verdund drijfwerk waarmee zij was uitgerust.

In 1967 ging het vuur in de kist helaas voor haar uit, toch is er nog 1 over, en deze staat in Dresden, het is de 19 017.

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Hier het model van mij, natuurlijk mag een originele foto van haar ook niet ontbreken.

19-005 by Kees Borgers, on Flickr

br 19.0 by Kees Borgers, on Flickr

br 19 001 by Kees Borgers, on Flickr

Let ook even op de indrukwekkende buitenste cilinders, met een doorsnede van 72 cm een van de grootste.

Overigens is ze gebouwd van 1918 tot 1923.

Later meer,

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #110 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:19:27 »
Ja Robin, dat word nog een opgave.

Maar dat geeft niet, ook dat komt wel goed.
Hopelijk komt er dit jaar nog iets bij, ik zelf zit te denken aan een Br 42.

Deze toch wel lompe lok ontbreekt nog ( zoals nog zo veel ), die van MaTrix vind ik wel aardig maar je krijgt er meteen weer
zo een geluid doos in en de prijs vind ik ook nog wel aan de hoge kant.

Die van Liliput is toch wat fijner en de kleur stelling trekt me wat meer.

Kees.
Het model van Liliput is eigenlijk al heel oud, namelijk uit de jaren '80. Een grondige verbetering vond medio jaren '90 plaats. Onlangs is het model nogmaals enigszins verbeterd (waarschijnlijk naar aanleiding van het uitbrengen van een model door MäTrix).
Vanwege dit leeftijdsverschil is het eigenlijk niet eerlijk de modellen van Liliput en MäTrix met elkaar te vergelijken. Dat Liliput bij sommigen nog steeds de voorkeur heeft boven het nieuwe model van MäTrix zegt genoeg over de prestatie van Liliput in de jaren '80.

Ikzelf heb een voorkeur voor het model van MäTrix. Het is over de gehele linie beter van verhoudingen.
De cilinderpartij van Liliput is veel te breed, de windleiplaten staan niet goed, de kuip van de tender is te hoog en de knik in het machinistenhuis zit te hoog.
MäTrix heeft vrijlopende zandstrooileidingen (heel fraai). Het leidingwerk is sowieso in veel (meer) gevallen los aangezet. Alleen onder het machinistenhuis oogt met met name aan de stokerszijde wat kaal (gemiste kans). Verder ligger de bufferbalken te hoog, maar dat is "firmentypisch". Dat geldt eigenlijk ook voor de loc-tenderafstand die groter is dan bij Liliput. Met wat knutselwerk is daar wel wat aan te doen. Ik meen overigens dat er ook versies zonder geluid verkrijgbaar zijn (?)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #111 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:23:47 »
Het blijft overigens een mooi draadje, Kees (y)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #112 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:04:52 »
Dit is idd genieten;

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #113 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:44:24 »
Bedankt heren voor de reactie's. (y) (y)

Kees.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #114 Gepost op: 18 oktober 2018, 08:36:23 »
de Saksische 19 is speciaal gebouwt voor de lijn dresden-chemnitz-reichenbach- hof en leipzig-hof.
de gehele lijn heeft vele bochten en viadukten en de treinen waren lang.
hier voldeed deze lok prima-ze hebben er bij drg nog een paar nabesteld - die zijn ooit gestart in
frankfurt/main en stuttgart-maar hier was men met de P10 meer tevreden.
op de vlakke lijnen,zoals dresden-berlijn voldeden de 19 niet,het waren dan kolenvreters,hier heeft
met de 18 ingezet.het grote nadeel van de 19 was niet de capaciteit,sterk genoeg,maar de beperkingen
van de draaischijven in lengte-hierdoor moest het ontwerp korter worden dan oorspronkelijk in planning.
3 loks zijn later verbouwt voor de VESM in halle als brems lokomotiven.
hoe zou een S 3/6 eruit gezien kunnen hebben met 1 extra drijfas-of de KPEV S9 als pacific?
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #115 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:19:13 »
Hallo Willem.

Leuk dat je me draadje volgt en er ook nog een stukje in zet, ik wist ook niet dat de DRG er nog een paar besteld had.

Ergens lijkt de 19 op de Br 02, ook deze locomotief werd ingezet op trajecten met heuvels en bochten.
Op het vlakke was zij ook een kolenvreter en dronk de tender snel leeg.
Beide locomotieven zijn 4 cilinder verbund. alleen is de as indeling 1 D 1 en de 02  2 C 1.

De 02''s stonden ook allemaal in Hof, net zoals de 04 en al het andere 4 cilinder verbund geweld. :)

Helaas hebben de 02 de oorlog niet overleefd en zijn omgebouwd naar 01's in 1939.
Dit had te maken met constructie fouten.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #116 Gepost op: 20 oktober 2018, 09:23:22 »
Deze keer gewoon eens iets zonder commentaar. ;D

Br 56 2264* by Kees Borgers, on Flickr

Br 56 2264* by Kees Borgers, on Flickr

Br 56 2264* by Kees Borgers, on Flickr

Baureihe 56.2 van Fleischmann.
Wat en snoepje, ze komt overigens uit een set de 4900.

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #117 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:58:11 »
Inderdaad heel leuk! :) Echt een goederenlokje.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #118 Gepost op: 28 oktober 2018, 15:29:28 »
Gisteren even in der Heimat geweest. ;D

Blijft er toch weer een boekje aan de vingers plakken.
Hier staan schitterende foto's in en het verblijven van de 01 10 en de 03 10 tijdens de oorlog, veel info dus.

bahnextra11-12.18 by Kees Borgers, on Flickr

Ja lectuur is natuurlijk ook nodig om mijn continue honger naar info te stillen. :P

Kees.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 15:31:06 door puntenglijder »

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #119 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:15:46 »
Na der Anschluss in 1938 van Oostenrijk bij Duitsland ,werd het locomotief bestand natuurlijk een stuk groter.

Vele locomotieven werden omgenummerd naar de Reichs Bahn nummers, zo ook deze Br 12, die hier voor BBO 214 heten.
Misschien wel toeval maar er zijn er 13 van gebouwd en wel vanaf 1928 tot 1936.

Met haar 15 bar over druk in de ketel en 2 cilinders was zij speciaal ontworpen om zware sneltreinen van Wenen naar Salzburg te trekken.
Het vermogen dat zij kon leveren lag rond de 2100 kW en daar mee bereikte zei een top snelheid van rond de 120 KM/H.

In Roemeniëen werden onder licentie nog eens 79 stuks gebouwd.

Hier een paar originele opname.

BBO 214.13 by Kees Borgers, on Flickr

BBO 214.13, met dank aan de Eisenbahn stiftung.

Br 12 013 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier de Br 12 013 na omnummering.

Helaas kwam er ook aan deze dame een eind, door het snel elektrificeren van het net was er geen plaats meer voor haar, toch werden er een aantal op
het traject Wien naar Villach gezet, helaas was deze stijging rijken en vooral met krappen bochten voorziene route erg onderhouds-insentief voor haar.

In 1956 werd de laatste keer deze route gereden met een Br 12 en in 1961 en 1962 werden de locomotieven verschrot.

In model kun je haar vinden van Liliput, vooral het verbeterde model in de blauwe doos is moeilijk te verkrijgen.( ben zelf 4 jaar opzoek geweest)

Br 12 008 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Br 12 008 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Br 12 008 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Br 12 008 Liliput by Kees Borgers, on Flickr

Br 12 008 Liliput by Kees Borgers, on Flickr
Aangezien deze zwarte dame niet in 3 rail is geleverd, was dit ook weer een ombouw project. ::)

Later meer,

Kees.


« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2018, 20:20:47 door puntenglijder »