Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Inglenook rangeer-puzzel  (gelezen 396 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Inglenook rangeer-puzzel
« Gepost op: 02 februari 2024, 16:23:11 »
Ik heb twee maanden geleden een startset aangeschaft en ben die daarna gaan uitbouwen op een prikbord van 120x90 cm. Op een gegeven moment werd ik een beetje ongans van alle problemen met het bedraden van wissels en dergelijke, en wilde ik gewoon wat gaan rijden. Rondjes zijn saai, dus:

Inglenook Sidings

Dat is een rangeerpuzzel. Het idee is dat je een aantal wagons op een aantal sporen hebt, en daar een trein van moet samenstellen met wagons in de juiste volgorde. En bij het rangeren moet je bepaalde beperkingen in acht nemen.

Hier zeer uitgebreid beschreven. Maar laat ik de verkorte versie geven. Dit is mijn huidige baan, toegroeiend naar een kopstation met vier sporen en daaromheen een lus om die saaie rondjes te kunnen rijden:



Ik heb boven spoor 1 een zijspoortje aangelegd en een drietal ontkoppelsporen toegevoegd en kom hiermee op een baan waarop je de Inglenook-puzzel kan uitvoeren:



(Screenshot van de Z21 app op de iPad, met links het relevante deel van de baan waar ik de wissels en onkoppelaars kan bedienen, en rechts de aansturing van de rangeerlocomotief, hoewel ik die liever met de multimaus doe.)

Het plan is dat je een spoor hebt waar vijf wagons passen, en twee andere sporen waar drie wagons passen. De locomotief kan maximaal drie wagons meenemen voorbij de wissels.

Vervolgens zet je vijf wagons op het lange spoor en drie op één van de korte sporen, en kiest dan een willekeurige volgorde van vijf wagons om te gaan samenstellen als trein. Op de vele Youtube-video's over Inglenook gaat dat meestal met cijfers, maar ik heb fotootjes van alle wagons afgedrukt en schud die dus alsof het kaarten zijn en leg dan de eerste vijf op een rij:



(Zoals gezegd, even het netjes onder de baan bedraden opgegeven, daar heb ik nog werk te doen...)

Vervolgens is het een kwestie om steeds met 1, 2 of 3 wagons heen en weer te rijden en die weer af te koppelen om zo de gekozen trein samengesteld te krijgen:



Ik heb in elk geval één tip: het belangrijkst is om de laatste wagon op de goede plek te krijgen. Zodra je dat voor elkaar hebt is de rest goed te doen. Ik heb nog een tweede tip, maar die hou ik nog even voor me.

Op Youtube zie je veel dat mensen de wissels handmatig omzetten en het ontkoppelen handmatig doen door met een spateltje ofzo de koppelingen van onderaf omhoog te duwen. Ik denk dat dat op N-schaal niet werkbaar is. Als je geen electrische ontkoppelaars wilt aanschaffen, kijk dan naar de handbediende van Fleischmann.

Wissels handmatig bedienen is nog wel te doen als je voor meer ruimte tussen de sporen zorgt. En liever het lange spoor "boven" (verder weg) en de kortere sporen dichterbij, zo heb je zicht op het ontkoppelpunt. Op mijn baan staan daar steeds wagons op een ander spoor voor. Die bordjes die omhoog steken helpen wel. Wat meestal goed werkt is de achterkant van de voorste wagon op te lijnen met die markering en dan ontkoppelen activeren en naar voren rijden.

Handig om alvast even te oefenen met deze web-versie van de puzzel. Deze maakt het alleen een klein beetje makkelijker door succes te verklaren zodra je de vijf wagons in de juiste volgorde achter de locomotief hebt hangen. Mijn interpretatie is dat ze netjes op het lange spoor geparkeerd moeten worden. Dan kan de rangeerloc op een zijspoor en kan een elektrische loc komen om de wagons over de betuweroute naar Duitsland te vervoeren.  :)

Nog wat laatste tips:

  • Korte wagons zijn beter, dan hoeven je sporen minder lang te zijn!
  • Twee-assers zijn beter dan vier-assers, die kan je makkelijker met de hand terugplaatsen op het spoor als er iets misgaat
  • Je wilt één of twee meer wagons hebben dan de acht benodigde voor het geval een koppeling kuren krijgt of een wagon steeds ontspoort
  • Ofwel wagons waar je makkelijk een nummer op kan plakken / in kan gooien, ofwel allemaal verschillende wagons die makkelijk uit elkaar te houden zijn

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Inglenook rangeer-puzzel
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2024, 12:55:47 »
De combinatie met een timesaver kan veel rijplezier en actie opleveren.

https://www.youtube.com/watch?v=ZpgolWb9oCc&t=148s

https://www.youtube.com/watch?v=LTOtTCnq238

En deze van Ronald Halma
https://www.youtube.com/watch?v=fHCqpVyLM2c

Even speuren en je hebt zo een paar mooie voorbeelden ook in N

https://www.youtube.com/watch?v=-KL3dgb8mNo


Gegroet
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15264
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Inglenook rangeer-puzzel
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2024, 13:39:49 »
Dank je!  ;) Maar eigenlijk zijn alle getoonde voorbeelden plus die van de TS geen Inglenooks maar rangeerpuzzels ingebouwd in een modelbaan.... de echte Inglenook vindt je hier:

DSCN6760 by Ronald Halma, on Flickr

De vinger is niet voor jullie, die was voor de maker  ;D (Locatie foto: Inglenook, Californië). Alle gekheid, een Inglenook zou in mijn optiek helemaal alleenstaand moeten zijn, dan is hij zoals bedoeld:

https://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html