Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 02:40:45
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door AndrevdG
Vandaag om 00:49:22
treinstel voorzien van extra licht functies door arnaudns
Vandaag om 00:29:53
Update: baan in de tropen door 72sonett
Vandaag om 00:25:03
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:11:15
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door ReneN
19 oktober 2018, 23:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
19 oktober 2018, 23:44:10
19 Toen door GerardvV
19 oktober 2018, 23:34:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door luutjelewis
19 oktober 2018, 23:26:22
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
19 oktober 2018, 23:22:52
Welke Fadsen voor achter de Piko 2200? door ReneN
19 oktober 2018, 23:21:41
Projekt 083-338 door tuurtje
19 oktober 2018, 23:17:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door willem7853
19 oktober 2018, 23:15:36
Mara Harbor door Martin Welberg
19 oktober 2018, 23:06:08
De laatste wagens. door Martin Hornis
19 oktober 2018, 22:52:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 oktober 2018, 22:48:05
Nieuwe zijlossers DB AG door Rondje_HO
19 oktober 2018, 22:42:30
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door BastiaanV
19 oktober 2018, 22:32:26
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 oktober 2018, 22:22:00
Gützold 2019 door Silvolde
19 oktober 2018, 22:12:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 oktober 2018, 22:11:20
Rangeerstukje bas door Juroen
19 oktober 2018, 22:07:12
Rocky rail 6400 door Rondje_HO
19 oktober 2018, 21:58:12
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
19 oktober 2018, 21:50:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 oktober 2018, 21:15:13
Trams van de HTM in 1/87 door Tulpendaal
19 oktober 2018, 21:12:19
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
19 oktober 2018, 20:54:10
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
19 oktober 2018, 20:46:58
  

Auteur Topic: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 8548 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #105 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:36:22 »
Gezellig dat je mee kijkt Wim.

Niet te veel kwijlen he, dat is niet goed voor je toetsenbord.  ;)

Kees.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #106 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:43:36 »
Inderdaad nog steeds een mooi seinhuis Kees! (y)

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #107 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:21:20 »
Leuk dat je ook mee kijkt Jaap. (y)

Kees.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9788
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #108 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:24:56 »
Nu zeker! ;)
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #109 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:30:34 »
Tja wat ga ik nu weer voor iets neer zetten. ;D

Het is best moeilijk daar men toch weer iets aparts van mij verwacht.

Dus dacht ik deze, ja deze.

Ze is van Sachsische afkomst en gebouwd bij Richard Hartmann in Chemnitz, of ook wel de Sächsische Maschinenfabrik.
Naast locomotieven werden er hier ook walsen en stationaire machines gebouwd.

Het gaat natuurlijk om de 19.0 , of ook wel de Sachsenstolz.
In model is zij gemaakt door Gutzold, de wielen en het frame zijn van metaal en de bovenbouw is van kunststof.
De tender is van metaal en bevat de motor , ook is zij voorzien van 4 antislip banden wat de trekkracht ten goeden komt.

Er zijn er in totaal 23 stuks gemaakt, toch bleven er na de oorlog 22 over.
Met haar 1905 mm drijfwielen mocht zij 120 km/h rijden en dit deed zij vrij eenvoudig en rustig dankzij het 4 cilinder verdund drijfwerk waarmee zij was uitgerust.

In 1967 ging het vuur in de kist helaas voor haar uit, toch is er nog 1 over, en deze staat in Dresden, het is de 19 017.

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Br 19 017 by Kees Borgers, on Flickr

Hier het model van mij, natuurlijk mag een originele foto van haar ook niet ontbreken.

19-005 by Kees Borgers, on Flickr

br 19.0 by Kees Borgers, on Flickr

br 19 001 by Kees Borgers, on Flickr

Let ook even op de indrukwekkende buitenste cilinders, met een doorsnede van 72 cm een van de grootste.

Overigens is ze gebouwd van 1918 tot 1923.

Later meer,

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #110 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:19:27 »
Ja Robin, dat word nog een opgave.

Maar dat geeft niet, ook dat komt wel goed.
Hopelijk komt er dit jaar nog iets bij, ik zelf zit te denken aan een Br 42.

Deze toch wel lompe lok ontbreekt nog ( zoals nog zo veel ), die van MaTrix vind ik wel aardig maar je krijgt er meteen weer
zo een geluid doos in en de prijs vind ik ook nog wel aan de hoge kant.

Die van Liliput is toch wat fijner en de kleur stelling trekt me wat meer.

Kees.
Het model van Liliput is eigenlijk al heel oud, namelijk uit de jaren '80. Een grondige verbetering vond medio jaren '90 plaats. Onlangs is het model nogmaals enigszins verbeterd (waarschijnlijk naar aanleiding van het uitbrengen van een model door MäTrix).
Vanwege dit leeftijdsverschil is het eigenlijk niet eerlijk de modellen van Liliput en MäTrix met elkaar te vergelijken. Dat Liliput bij sommigen nog steeds de voorkeur heeft boven het nieuwe model van MäTrix zegt genoeg over de prestatie van Liliput in de jaren '80.

Ikzelf heb een voorkeur voor het model van MäTrix. Het is over de gehele linie beter van verhoudingen.
De cilinderpartij van Liliput is veel te breed, de windleiplaten staan niet goed, de kuip van de tender is te hoog en de knik in het machinistenhuis zit te hoog.
MäTrix heeft vrijlopende zandstrooileidingen (heel fraai). Het leidingwerk is sowieso in veel (meer) gevallen los aangezet. Alleen onder het machinistenhuis oogt met met name aan de stokerszijde wat kaal (gemiste kans). Verder ligger de bufferbalken te hoog, maar dat is "firmentypisch". Dat geldt eigenlijk ook voor de loc-tenderafstand die groter is dan bij Liliput. Met wat knutselwerk is daar wel wat aan te doen. Ik meen overigens dat er ook versies zonder geluid verkrijgbaar zijn (?)

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
  • Aachenau West
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #111 Gepost op: 15 oktober 2018, 22:23:47 »
Het blijft overigens een mooi draadje, Kees (y)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1670
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #112 Gepost op: 16 oktober 2018, 12:04:52 »
Dit is idd genieten;

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #113 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:44:24 »
Bedankt heren voor de reactie's. (y) (y)

Kees.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #114 Gepost op: 18 oktober 2018, 08:36:23 »
de Saksische 19 is speciaal gebouwt voor de lijn dresden-chemnitz-reichenbach- hof en leipzig-hof.
de gehele lijn heeft vele bochten en viadukten en de treinen waren lang.
hier voldeed deze lok prima-ze hebben er bij drg nog een paar nabesteld - die zijn ooit gestart in
frankfurt/main en stuttgart-maar hier was men met de P10 meer tevreden.
op de vlakke lijnen,zoals dresden-berlijn voldeden de 19 niet,het waren dan kolenvreters,hier heeft
met de 18 ingezet.het grote nadeel van de 19 was niet de capaciteit,sterk genoeg,maar de beperkingen
van de draaischijven in lengte-hierdoor moest het ontwerp korter worden dan oorspronkelijk in planning.
3 loks zijn later verbouwt voor de VESM in halle als brems lokomotiven.
hoe zou een S 3/6 eruit gezien kunnen hebben met 1 extra drijfas-of de KPEV S9 als pacific?
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #115 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:19:13 »
Hallo Willem.

Leuk dat je me draadje volgt en er ook nog een stukje in zet, ik wist ook niet dat de DRG er nog een paar besteld had.

Ergens lijkt de 19 op de Br 02, ook deze locomotief werd ingezet op trajecten met heuvels en bochten.
Op het vlakke was zij ook een kolenvreter en dronk de tender snel leeg.
Beide locomotieven zijn 4 cilinder verbund. alleen is de as indeling 1 D 1 en de 02  2 C 1.

De 02''s stonden ook allemaal in Hof, net zoals de 04 en al het andere 4 cilinder verbund geweld. :)

Helaas hebben de 02 de oorlog niet overleefd en zijn omgebouwd naar 01's in 1939.
Dit had te maken met constructie fouten.

Kees.