Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Arjan6511
Vandaag om 08:34:46
Hornby International 2023 door Arjan6511
Vandaag om 08:31:07
Hoekstenen door Forever Rocofan
Vandaag om 08:30:43
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Noordpool
Vandaag om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
  

Auteur Topic: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 191858 keer)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1575 Gepost op: 04 november 2022, 14:06:47 »
Ferdinand.

Ik ben eens rond gaan neuzen.
Helaas heb ik het exacte antwoord nog niet op tafel liggen.

De vraag heb ik derhalve aan de firma Kiss gestuurd, misschien dat zij een antwoord hier op kunnen geven.
Ik weet onder tussen wel dat er in de tender een 20 ton aan kolenstof ging en dat dit bij de juiste verhouding kolenstof/lucht een
brandbaarder mengsel geeft dan kolen op zich.

Aan de hand van deze foto van de Eisenbahn stiftung en het verhaal er onder met plaatsen in Duitsland, weet ik dat deze dame een dikke
110 km voor de boeg had vanuit Nordhorn naar de Leuna werke net onder Halle.

Br 58 1353 Kohlenstaub by , on Flickr

Die wirtschaftlichen Verhältnisse nach dem 1. Weltkrieg mit den hohen Reparationen im Montanbereich, insbesondere auch die Ruhrbesetzung von 1923, führten zu einem Mangel an hochwertiger Kohle. Deshalb nahm die „Studiengesellschaft für Kohlenstaubfeuerung auf Lokomotiven" (STUG) - und auch die AEG ab 1924 - Versuche mit der Verbrennung staubförmiger Brennstoffe auf. Die STUG-Feuerung, die hier an 58 1353 an den Tenderaufbauten und den Fremdluft-Ventilator-Aufbau zu erkennen ist, arbeitete mit einem trichterförmigen, zentral unter der Feuerbuchsrückwand liegenden Brausenbrenner. Der Tender besaß einen trichterförmigen Bunker mit Austragung über zwei Haupt- und einer Hilfsschnecke, die für ein Reservefeuer vorgesehen war. Nur die Deutsche Reichsbahn führte nach 1945 wegen des fehlenden Zugangs zu Steinkohlegruben die Umstellung auf Braunkohlefeuerung fort, deren Verbrennung letztlich auf den für Steinkohle ausgelegten Rosten aber zu einem schlechten Wirkungsgrad der Dampfloks führte. Das Bild zeigt die Hallenser 58 1353 mit einem Kalkzug nach Leuna im Bahnhof Niedersachswerfen nahe Nordhausen. (1928) Foto: RVM

Mocht ik meer info binnen krijgen dan plaats ik het. ;)

Ps , Let ook eens op de aparte kalk wagens die achter de lok staan, in model nog niet tegen gekomen. ::)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2022, 14:09:26 door puntenglijder »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1576 Gepost op: 04 november 2022, 21:05:29 »
Bedankt Kees,

Mijn bijdrage was helemaal niet zo serieus bedoeld, maar het is wel interessant wat je allemaal aan informatie naar boven haalt - en weer een mooie foto!

Zelf heb ik eerder dit jaar een oude Roco BR 58 aangeschaft - gewoon kolenstook - en vind het een interessante machine. Ik bedacht, naar aanleiding van je bericht, dat die lok best een kleine tender heeft, vergeleken met bijvoorbeeld de BR 50 of BR 44. Die hebben dezelfde asindeling, maar zijn moderner, misschien ligt het daaraan. (De C 5/6 van SBB heeft ook een kleine tender.) Een grotere tender bouwen speciaal voor die loks is schijnbaar ook niet de moeite waard.

Ik ben dus zeer nieuwsgierig wat het bereik is van een locomotief als de BR 58.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1577 Gepost op: 05 november 2022, 08:53:19 »
Ferdinand.

Je hebt het over de C 5/6 van de SBB ( Elefant ).
Gisteren kwam ik deze film tegen op jijbuis. ;D

Heel veel stoom geweld, veel kijk plezier.

https://www.youtube.com/watch?v=M5d_pXzhUDk

Kees.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1578 Gepost op: 05 november 2022, 17:56:33 »
Prachtige film Kees,

Twee van die “Elefanten” aan het werk, met een B 3/4 (kende ik niet) als opdruklok. Ook grappig dat er op het parallelspoor een “fotografentrein” meerijdt, die af en toe inhaalt en dan weer terugvalt. Die trein bestaat, zo te zien, ook uit historisch materieel.

Bedankt!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1579 Gepost op: 05 november 2022, 18:59:39 »
Graag gedaan Ferdinand.

Overigens ook een reactie van de firma Kiss.

Hallo Herr Borgers,

ich habe viel im Netz gesucht und nichts gefunden. Kohle Loks kommen bis zu 300 Km weit habe irgendwo gelesen.

Die BR 58 Kohlestaub in Spur 1 hat es immerhin von Asien nach Deutschland geschafft :-)

Mit besten Grüßen

Matthias Martin

Helaas nog geen bevredigend antwoord. :-\

Goed, ook maar eens een berichtje naar de Eisenbahn stiftung gestuurd.
Deze hebben me al eens eerder uit de brand geholpen.

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18062
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1580 Gepost op: 05 november 2022, 19:43:16 »
Erg mooie film Kees. Dit is genieten  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1581 Gepost op: 06 november 2022, 15:59:24 »
Graag gedaan Wim.

Ferdinand.

De vraag was : wat is het bereik van zo een dame met een kolenstof tender?
Ik was er inmiddels ook al achter dat de bruin kolenstof ten opzichte van de kolenstof nogal wat in prestatie inboeten.
Hiermee was dan ook het vermogen wat de dame ging leveren naar beneden gehaald.

Wat ik had begrepen is dat men na de eerste wereld oorlog veel kolen moest afstaan aan het buitenland, om te kijken of kolenstof
( wat dus niet naar het buitenland moest ) werkten op stoomlocomotieven heeft men hier voor een experimenten opgezet ( AEG en STUG ).

Ik ga er dan ook vanuit dat men deze dames op kolenstof en dus niet op bruin kolenstof stookten na de eerste WO.
Er vanuit gaande dat zo een Br 58 met een normale tender een km of 300 kon halen met 6 ton kolen en 20 m3 water in de tender.
Dan ga ik er ook vanuit dat men de kolenstof tender met 20 T kolenstof en 15 m3 water ergens in dezelfde richting moest gaan brengen.

Water is het probleem niet, dat is op ieder station te krijgen, kolenstof is natuurlijk een ander verhaal.

Ook las ik dat de bruin kolenstof pas in de tender verscheen in de DDR tijd ( 1950 ), de dames hebben dus al die tijd met kolenstof gereden.

Ik ga er dus maar vanuit dat de kolenstof tender net zo ver kwam als een normale tender.

Overigens heb ik van de Eisenbahn Stiftung nog niets gehoord.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1582 Gepost op: 24 november 2022, 14:22:51 »
In Houten had ik op de beurs een Br 13, of S 6 van Fleischmann gekocht.

Dit was natuurlijk een 2 rail variant, dus maar even ombouwen naar 3 rail. ;)
Helaas blijkt dat het drijfwerk stuk is, dus ik balen. :'(

Eerst maar eens rond gekeken of ik ergens een sloper kon vinden, maar die vlieger ging niet op.
Toen maar eens bij Fleischmann op de site gekeken of ik het drijfwerk nog kon bestellen en dat was mogelijk.

Dus die zooi maar laten komen, helaas duurt dat natuurlijk weer een paar weken, maar goed.
De handel weer in elkaar gezet en haar toen aangepast voor het 3 rail systeem.

Hier het resultaat. ;D

Br 13 P6 Fleischmann by Kees Borgers, on Flickr

Even op de foto klikken voor de film.

Helaas is de film een beetje donker.

Natuurlijk mag een originele foto van deze dame ook niet ontbreken.

Br 13.530  P6 by , on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor de foto.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 14:24:32 door puntenglijder »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18062
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1583 Gepost op: 24 november 2022, 15:00:53 »
Het kost soms veel moeite maar daar is het eindresultaat ook naar  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2831
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1584 Gepost op: 24 november 2022, 17:32:16 »
Heel fraai model!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1585 Gepost op: 25 november 2022, 10:43:12 »
Dank u heren.

Over een paar weken maar weer eens op de beurs kijken of ik nog iets moois kan vinden van Fleischmann. ;)

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1586 Gepost op: 01 december 2022, 14:41:32 »
Het goed weer om wat foto's te schieten.

Ook schoot me afgelopen week nog te binnen dat ik een set Wurttenbergse rijtuigen heb van Roco, de 44096.
Helaas kon ik niet zo snel een Wurtt C of Br 18.1 in periode 1 vinden, dus dacht ik : die P 3/5 van Brawa staat er ook niet slecht voor. ;D

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Bayerische P 3/5 mit Wurtt snelzug by Kees Borgers, on Flickr

Straks meer. ;)

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 18062
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1587 Gepost op: 01 december 2022, 14:55:55 »
Fraai Kees.
Als je zo'n sleep ziet dan kun je alleen maar heel blij worden  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
  • Aachenau West
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1588 Gepost op: 01 december 2022, 15:10:40 »
Niet mijn tijdperk.
Maar prachtige rijtuigen (y)

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3026
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #1589 Gepost op: 01 december 2022, 18:14:41 »
Dank u heren.

Omdat de S 6 op de film redelijk slecht te zien is, heb ik haar ook nog even buiten op de foto gezet.

Pruisische S 6 mit abteilwagen by Kees Borgers, on Flickr

Pruisische S 6 mit abteilwagen by Kees Borgers, on Flickr

Pruisische S 6 mit abteilwagen by Kees Borgers, on Flickr

Pruisische S 6 mit abteilwagen by Kees Borgers, on Flickr

Pruisische S 6 mit abteilwagen by Kees Borgers, on Flickr

Kees.