Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 176478 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #750 Gepost op: 24 januari 2023, 23:53:41 »
Dat is zoon beetje wat ik in gedachten heb. Kan ik tenminste ook nog zonder kopstoten de auto uit 🙃

Koen, de ruimte voor die hoek wordt anders inderdaad. Even afwachten hoe zich dat in de praktijk gaat voordoen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2023, 23:59:44 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #751 Gepost op: 25 januari 2023, 09:14:43 »
En al deze ontwikkelingen en het hergebruik van Heen en Weer maken toch maar duidelijk dat het handig is om deelbaar, modulair te gaan bouwen.

Succes verder!

Wolter
Moins mais mieux.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #752 Gepost op: 25 januari 2023, 10:19:41 »
Ja, klopt, maar.......
Klaas Zondervan bv heeft ook modulair gebouwd, maar start toch helemaal opnieuw. Er is dus meer aan de hand om oude modules te kunnen hergebruiken.

Ik ga van kleine ruimte naar veel grotere ruime. Dat is een makkelijke luxe.
Zowel Heen als Weer is zo ingericht dat het simpel aan beide zijden verder uit te bouwen is. Dat is gerealiseerd door de modulevorm en door het gebruikte zachtboard, waarvan de rails makkelijk te lossen is.
Ook liggen de sporen zo op de kopse kanten dat er makkelijk kan worden verlengd.
Verder verandert het concept niet. Dat scheelt sowieso al een slok op een borrel. Als ik zou switchen naar een rondrijbaan, zou ik beter opnieuw kunnen beginnen.

Blijft wel een klus. Zo moet de bovenleiding op Heen worden verlegd. Dat is geen kleinigheid.
Eind maart moet de boel in ieder geval de kamer uit zijn en dus in beginsel het nieuwe Heen en Weer vormen. Dat gaat lukken 🙃
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 10:22:50 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #753 Gepost op: 25 januari 2023, 10:26:50 »
Zo bouw ik nu ook en bevalt me prima.
De N baan heeft wat meer mogelijkheden maar het volgende in HO zou ik precies zo doen.
Gewoon lkkr modulair met wat brede en smalle dieptes.
Komt voort uit het feit dat wat ik bouw graag met mijn neus dichtbij wil bekijken.
Dus ooghoogte en diepte zijn van belang.

Btw die loods bij Alblasserdam/Hardinxveld Nedstaal ( waar we het eerder over hadden)wordt in rap tempo gesloopt.
Als je daar nog een glimp van wilt opvangen moet je snel zijn.

Gr. Koen.



Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #754 Gepost op: 25 januari 2023, 10:28:41 »
Frank, heb jij t over de mast, ik over de kapjes...... Dat met die mast komt wel goed. Zit nog los in elkaar gestoken. Van Maikel geen bericht.
Sorry voor de late reactie; ja ik had het over de masten.
.  Groetjes Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #755 Gepost op: 25 januari 2023, 10:48:17 »
Frank, 🙃

Koen, gaat me helaas niet lukken.  Ik zal t moeten doen met de fotoos, vrees ik.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #756 Gepost op: 26 januari 2023, 21:42:50 »
Wat de garage betreft: Die staat los van ons huis en heeft electriciteit. Kan dus, als het vochtig is of heel koud, verwarmt worden met infraroodpanelen. Die kosten weinig aan stroom. Meer dan een tientje per maand zal dat niet worden iig. En 's winters bij erge kou, nee, dan wordt het in huis dingen doen. Er blijft op de logeerkamer wel een kleine knutselhoek, voor styreen snijden enzo.
De baan komt net als nu langs de wanden, met een bs van tussen de 130 en 145cm. Daar ben ik nog niet uit. 130 is Fremohoogte, 145 is wat Hans aangaf.
Omdat ook deze baan smal blijft, komtie op planksteunen te liggen. Geen poten dus. De MX5 kan er dan gewoon onder, en bij uitgebreid spelen kan díe de garage uit.
Heb vandaag tijdens het busrijden bedacht dat de minimale treinlengte 7 rijtuigen + 2 locomotieven moet zijn, oftewel, ff grof neergezet, 3 meter perronlengte. Driesporig, net als nu, met een tweede perron van 1,80 ofzo? Ik hou in ieder geval  bij de garagedeur nog ruimte over voor een gebouwtje op de kop, zoals in Zandvoort, met daarvoor een stationspleintje en een (dubbele?) tramhalte.
Die tram daar moet dan wel naar beneden rijden op een soort viaductje. Ik zie dan gelijk een ijzeren brug-constructie op eveneens ijzeren poten, zoals dat in de 19e eeuw wel werd gebouwd. Dat lijkt me op zich een leuk idee, maar moet nog even kijken naar de uitvoer daarvan: voor het spoor, zicht ontnemend, of juist aan de achterkant, bakstenen keermuur, en dan over het perron heen en naar beneden? Waarom makkelijk als het moeilijk kan, nietwaar?😜
Aan de in- uitrijkant van het station komen dan twee sporen voor in en uitgaand spoorverkeer, met daartussen de lokopstelplaats, doodlopend, twee loks 1300-lengte, maximaal. Daar is drie meter ruimte over en de in- en uitrijsporen kunnen in een boog worden aangelegd. Ik bedoel, het hoef geen ruimtevreter tezijn, die ruime meter.
Uitgaande van het huidige sporenplan worden dan de twee goederensporen opgeofferd. Die moeten toch al afgenomen worden, dus dat is geen probleem. Het kost me al met al twee wissels en wat meter perronspoor, en natuurlijk een perronverlenging. De locloods blijft, de sigarenfabriek wordt verplaatst. Spooraansluiting vooralsnog niet doordacht: er moet wel wat te rangeren overblijven in die hoek. Straatspoor naast de loods, en dan ook nog twee meter de diepte in, in die hoek. Mss toch nog een (onzichtbare) haven, een scheepswerfwand, zoals op de vorige bladzij naar voren kwam? En waar aan te sluiten op de hoofdbaan? Vanaf spoor 3, zoals nu? Er schiet daar een linksafbuigend wissel over (1)
Ik verheug me ook al op de bouw van t stationsgebouwtje. Dat ga ik zelf ontwerpen. Ik zal s kijken of een mixje van Vlissingen en Zandvoort mogelijk is.
Dat kan dan bv achter Zandvoort zijn (trappen, gevel, dakvorm) en voor de voorgevel van Vlissingen. En dan natuurlijk erg smal allemaal: 30cm is niet veel.
Op t perron, aan de gevel vast, een Zandvoortachtige kap.

De vrije  baan wordt dubbelspoor ipv enkelspoor.

Aan de kant van Weer weet ik nog niet hoe t moet. Hoewel.....
Er spelen nu twee opties:
1. de reizigerssporen achter de spiegel uitbreiden en vanwege de lokwissel ook daar een zandvoortachtige oplossing. Maar dat is niet handig achter de spiegel.
2. De hoofdbaan na de aftakking voor Weer naar beneden leiden en 'ondergronds' aan de voorkant de lokwissel uitvoeren terwijl daarachter de treinstellen kunnen keren. Dat gebeurt dan allemaal onder het vernieuwde Weer, wat natuurlijk ook wat groter kan dan het oude Weer. 3 meter hoeft t niet te zijn, maar toch. Hou ik ook wat ruimte over voor de tram.
Het hoofdspoor zou dan na de aftakking kunnen dalen terwijl het spoortje naar Weer boven blijft. De hoofdbaan verdwijnt dan in een bomenconstructie ala Jeroen Water in de onderwereld.
En dan Weer zelf. Ik heb aan dieselmaterieel een rode I, een rode II en een rode III, alsmede een gele II, een Pl-E-DE-stam met 2200-en en een vt 601. Een Wadloper mw, ooit. Ook is er een 3-tal Piko Hk's, een mat '46, een V en het nodige getrokken mat zoals Pl-E en ICR en de Berlijnse IR. Ook Eloks zijn er genoeg. Elf-en, een twaalf, een 1300 en een 1600.... Dat kan ik allemaal makkelijk ( :o ::)) kwijt op deze baanoplossing.
De opstelruimteindeling voor reizigersmaterieel achter de spiegel, zoals bij het huidige Weer, heb ik met een dubbeldeks Weer niet meer nodig. Dus is de gedachte nu om daar een Roodeschoolachtig stationnetje, dus zonder gebouw, neer te zetten, niet raar. Perron met abri, zeg maar. Roodeschool's perron is omgerekend 160cm, geloof ik. Dit 'Roodeschool' zou aan 120cm genoeg hebben. Dan kan je er twee diesel tweetjes kwijt, wat in de praktijk al niet zal gebeuren. Van de twee sporen blijft er dan 1 over. Winst: een links afbuigend wissel voor Heen (2). Hatsekidee ;D
Leuke optie, die tweede ;)

Seinen blijven allemaal klassiek. Ik vind dat te leuk om overboord te gooien.

En de tram? Die rijdt straks van Heen via het duct naar...... mja...... Morgen nog maar s een dagje op de bus rijden. :P
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2023, 22:07:54 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #757 Gepost op: 27 januari 2023, 07:18:35 »
Morgen Huup,

Koffie al op?
Ik wel ;D

Klinkt als goed plan dat je nu ruimte krijgt voor al je verzamelde materieel.
Zoiets heb ik ongeveer ook in HO NS IV nog liggen.
Nieuwe plannen kriebelen wel maar niet alles kan tegelijk.

Mooie perronlengtes en zat ruimte voor tram en goederenverkeer. (y)

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #758 Gepost op: 27 januari 2023, 13:29:44 »
Flinke stap van kamer naar garage. Toen wij in Putte woonde (al weer meer dan 23 jaar geleden) had ik mijn h0 baan ook in de garage. Maar heb toen eerste extra isolatie aangebracht. Ook op de deur. Het kleine beetje ruimte verlies win je terug aan comfort. Met een elektrische kachel kon ik, ook bij vorst, gewoon blijven hobbyen.

Bijkomend voordeel is dat de de garage een stuk droger werd door het aanbrengen van de isolatie.

Succes!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #759 Gepost op: 27 januari 2023, 13:49:00 »
Ha Bart,

De garage is behoorlijk nieuw en droog gelukkig. En huur, dus verder isoleren zit er niet in. Een deze winter geplaatste vochtvreter leverde niks op.
We gaan zien wat het wordt.

Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #760 Gepost op: 29 januari 2023, 19:30:13 »
 (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #761 Gepost op: 30 januari 2023, 10:28:58 »
Moin allen,

Mijn Tillig-wissels worden aangestuurd met Tortoise aandrijvingen. Ik ben daar meer dan tevreden over.
Op de garagebaan echter wordt Weer uitgevoerd met een schaduwstation voor reizigersmaterieel. Daarboven is de wisselstraat van Weer. De Tortoises zijn dan een 'hang-in-de-weg' bij het ondergelegen schaduwstation.
Daarom ben ik op zoek naar een platte wisselsteller, liefst Tortoise-ish, gelijkstroom en onder spanning blijvend dus.
De bodemplaat waarop de met deze stellers te bedienen wissels liggen, is rond de 19mm dik: 9mm hout, 10mm zachtboard. Voor het oog zijn de wissels Preiserhand-bediend.

Graag advies.

Groet,
Huup
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #762 Gepost op: 30 januari 2023, 10:39:07 »
Hoi,

Denk dat je inbouwaandrijving zoekt.
Had iets dergelijks bij Alewijn al gelinkt.
Zou ik opnieuw even moeten zoeken.
Dat zijn aandrijvingen van 58mm dikte.
Viessmann heeft ze maar zin niet goedkoop.

Heb je ruimte voor servo eronder of kom je dan te dicht bij het schaduwstation?
Servo kun je wel inbouwen en verzinken in een gat.
Met een tester kun je hem inregelen voor de slag. Een servo is ongeveer een centimeter dik.
Kun je analoog of digitaal bedienen wat je wilt.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #763 Gepost op: 02 februari 2023, 21:12:30 »
Inmiddels heb ik deze MP1 van MTB in bedrijf gezien, en dat zag er prima uit. Die gaat het dus worden.
Ook heb ik nog 's naar de huidige modules gekeken. Er moet veel veranderd worden. De huidige spoorvoering is, ook wanneer uitgebreid met overloopwissels tussen de twee binnenkomende sporen (met het lokopstelspoor daar tussenin) volkomen irrationeel en dus ongeloofwaardig. Dat stoort me nu al. Plus: het spoor ligt op zachtboard. Dat ging in huis prima, maar in de garage is dat geen optie.
Dus verdwijnt heel Heen, En en Weer in de shredder. Na afname van alles wat bruikbaar is natuurlijk.

Ondertussen denk ik na over een op Zandvoort gebaseerde evenknie van Heen. Sporenplan.nl helpt voor wat betreft de spoorvoering.


Bron: tekening Hlm 1965 op sporenplan.nl. Het betreft een uitsnede uit de oorspronkelijke tekening.

Weer wordt ook totaal nieuw ontworpen. Dubbeldeks en dus reizigersmat onder, getrokken mat vooraan èn dus handelbaar, treinstellen achter. Boven een Weer-goederen en een Weer halte. Het enkelspoor van Heen naar Weer-Boven stijgt, het dubbelspoor van Heen naar Weer-Onder daalt. Door beide trajecten van hoogte te laten veranderen, halveer ik de hoogteverandering in relatie tot de trajectlengte.
Wissels boven worden aangedreven met de MTB's.
Opbouw wordt wel weer in modules. Dat werkt makkelijk.

Groet
Huup
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 21:19:29 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #764 Gepost op: 02 februari 2023, 21:27:23 »
Stevig besluit, maar begrijpelijk.

Heel benieuwd hoe je 2.0 versie wordt.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#