Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Steven Loosman
Vandaag
om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL
door
Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen
door
Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren
door
B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0
door
gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting
door
ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025
door
Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
17 December 2025, 17:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg. (gelezen 6725 keer)
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #15 Gepost op:
19 July 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 6558
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #16 Gepost op:
19 July 2018, 12:48:48 »
Veel belovend......
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #17 Gepost op:
01 September 2018, 23:25:37 »
Hoi,
Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.
Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.
Al reeds wat delen geknipt
from scratch
.
Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.
Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.
Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.
Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2018, 00:34:53 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12263
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #18 Gepost op:
02 September 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,
Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?
Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Wim Vink
Offline
Berichten: 26597
Eens komt het goed.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #19 Gepost op:
02 September 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,
Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Shay-fan
Offline
Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #20 Gepost op:
02 September 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:
1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.
De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:
2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter
3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.
4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.
Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.
m.vr.gr.
Gerard
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #21 Gepost op:
02 September 2018, 22:21:52 »
Hoi,
Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.
Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.
Over een aantal punten heb ik wel twijfel.
- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.
- is er een alternatieve toren nodig?
Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.
Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.
@Floris, onlangs nog een hele zak
rotz..
ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
sdz1976
Offline
Berichten: 2232
ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #22 Gepost op:
02 September 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Shay-fan
Offline
Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #23 Gepost op:
03 September 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".
Glück auf,
Gerard
Gelogd
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe.
«
Reactie #24 Gepost op:
03 September 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.
Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.
Iemand?
Gr Koen
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
«
Reactie #25 Gepost op:
07 September 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.
Glück auf
: Falkenburg.
Glück auf,
blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.
Falkenburg
verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.
Inmiddels ook wat
stuthout
gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2018, 09:03:50 door NS264
»
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #26 Gepost op:
08 September 2018, 20:06:54 »
Hoi,
Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.
Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.
Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.
Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.
Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.
Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.
Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug
Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen.
Gr Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
NS264
Offline
Berichten: 9108
Het leven op de weg.
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
«
Reactie #27 Gepost op:
27 September 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:
Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.
- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?
Gr Koen
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Johnny Cash:
All I do is drive
.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.