Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Modellbau Lingen 2026 door Wies
Vandaag om 09:51:52
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 09:45:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:28:51
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 09:28:41
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:26:37
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Goede wensen voor 2026 door Jelmer
Vandaag om 08:56:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 08:19:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
  

Auteur Topic: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.  (gelezen 6720 keer)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2018, 10:55:51 »
Knap uitgetekend..
Super mooie compositie zo hoor!

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6556
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2018, 12:48:48 »
Veel belovend...... (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #17 Gepost op: 01 September 2018, 23:25:37 »
Hoi,

Dan gaan we toch los hier.
Natuurlijk geïnspireerd door eea ander op mijnbouwgebied hier op het forum.

Toen ik het prefab fineer kocht voor de spoorwegovergang voor Midland dacht ik nog niet terug aan dit project. Maar later dacht ik: ik kan dat fineer nog ergens voor gebruiken.

Al reeds wat delen geknipt from scratch.

Heb gelijk al de achterzijde meegenomen.
Dit is de ruwe opzet vanaf de tekening/schets.

Wat hoogte betreft voor het gebergte doen we niet moeilijk.
Gewoon 2 x 4 centimeter piepschuimplaten moet genoeg zijn voor wat ik aan hoogte wil winnen.



Leuk spul dat prefab-fineer maar zo krom als de neten.
Moet maar es bedenken wat voor stevigheidsconstructie er gemaakt moet worden, waar er ramen komen enzo.

Zal spoedig dit topic van planning naar banen schieten waar we vrolijk door kunnen gaan ;D

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 02 September 2018, 00:34:53 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2018, 16:40:43 »
Hoi Koen,

Als je wilt heb ik hier ook nog 10 cm dik piep schuim waar ik zelf niks meer mee doe.
Heb je daar evt wat aan ?

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen verder.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26597
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #19 Gepost op: 02 September 2018, 16:46:14 »
Hoi Koen,

Dit gaat heel erg mooi worden. Prachtig ontwerp  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #20 Gepost op: 02 September 2018, 19:51:10 »
Hallo Koen,
Allereerst: ontzettend leuk thema, deze baan. Maar om begripsverwarring te voorkomen even het volgende:

1. Een mijnschacht is een verticale gang gebruikt voor ventilatie- en/of transportdoeleinden. Te vergelijken met een liftkoker.

De volgende begrippen gelden voor ondergrondse kolenmijnen:

2. Een gang die door alle lagen gaat noemt men een steengang. Deze loopt vaak, maar niet noodzakelijker wijze horizontaal. In deze gangen vindt transport plaats van en naar de schacht. De hoogte van de steengangen was in het algemeen tussen de 1,70 en 2,10 meter

3. Een gang die een steenkoollaag volgt (dus niet horizontaal hoeft te lopen en vaak "slingert") noemt men een galerij (Duits: Querschlag). In die galerijen vond het transport van en naar de pijlers plaats, de galerijen hadden met steengangen vergelijkbare hoogten.

4. Een gang die door een koollaag heen twee galerijen verbindt is een pijler. Deze pijlers verplaatsen zich, de galerijen volgend. Zo wordt er dus eigenlijk een laag kool "tussenuit" gehaald. De laagst  liggende galerij wordt gebruikt voor de aanvoer van materialen en gereedschappen, de bovenste voor de afvoer van de steenkool. De hoogte van een pijler was afhankelijk van de dikte van de koollaag, variërend  van 0,40 tot meer dan 2,0 meter.

Dit alles gebaseerd op de toestand in de Nederlandse kolenmijnen halverwege de jaren 1960.
Ik loop nu het risico een schoolmeester genoemd te worden, dat wil ik absoluut niet, wat ik hierboven opgeschreven heb is nog overgebleven kennis die ik opdeed gedurende een 8-weekse ondergrondse stage in 1965 in de ON-III mijn te Heerlerheide.

m.vr.gr.
Gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #21 Gepost op: 02 September 2018, 22:21:52 »
Hoi,

Ik vind de genoemde punten wel leerzaam.

Ik eer de Nederlandse kolenmijnindustrie maar dit ontwerp is eigenlijk meer een mijn in een hoger gelegen gebied.
Een beetje gebaseerd op de voorbeelden die Busch geeft bij zijn veldspoor scenery uit Duitsland.

Over een aantal punten heb ik wel twijfel.

- inderdaad, moet er een tweede gang(laag) komen en een lift tussen beide.

- is er een alternatieve toren nodig?

Het is een klein ontwerp en ik wil niet een hele kolenmijn uitbeelden maar een stukje van de steengang, het naar boven halen, en overslaan naar verder transport.

Gaandeweg zal ik me er meer in verdiepen.

@Floris, onlangs nog een hele zak rotz.. ehh piepschuim gekregen wat voor het te maken baantje voldoende is.
Maar bedankt voor het aanbod.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #22 Gepost op: 02 September 2018, 23:23:04 »
Tof idee, kijk al uit naar de updates  (y) (y) ;D
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #23 Gepost op: 03 September 2018, 14:38:19 »
Koen,
Ondergronds werden ook wel schachtjes gemaakt vanuit een steengang, naar boven of naar beneden. Dat werden dan respectievelijk opbraken of neerbraken genoemd. Ze waren veelal verticaal, maar konden ook onder een steile helling gemaakt zijn (geschat tussen 60 en 90 graden).
Het waren dus blinde schachten. Die hadden meestal een vrij beperkt hoogte verschil (metertje of 20 in mijn herinnering) en vaak nauwelijks mechanische transport mogelijkheden. Ladders en een handbediende takel kwamen nog wel voor, maar dat was het dan ook wel. Omdat ik ze maar zeer beperkt ben tegengekomen zit er niet zoveel van in het geheugen, wel weet ik dat ik het erg onplezierige passages vond.
Het waren verticale gangen om bij een koollaag te komen en vanaf die plek dan weer een galerij te "graven".

Glück auf,
Gerard

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe.
« Reactie #24 Gepost op: 03 September 2018, 19:39:19 »
Door dit verhaal besloten dichter bij huis te blijven en het thema ver-Nederlandsen.

Aanvullende titel in gedachten 'Onder Limburg of Maastricht' maar ik spreek geen Limburgs dialect.

Iemand?

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf Falkenburg.
« Reactie #25 Gepost op: 07 September 2018, 08:46:14 »
Nieuwe naam topic.

Glück auf: Falkenburg.

Glück auf, blijkt een internationale mijnwerkersgroet te zijn.

Falkenburg verbastering van Limburg en Valkenburg, mijnbouwgebied.

Inmiddels ook wat stuthout gehaald om de steengang te maken.
Binnenkort weekje vakantie, dan gaat er wel een pot houtlijm mee.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2018, 09:03:50 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #26 Gepost op: 08 September 2018, 20:06:54 »
Hoi,

Nog niet verder gebouwd maar de gedachten over Falkenburg leven voort.

Falkenburg is een klein Limburgs dorpje waar voornamelijk landbouw bedreven werd.

Natuurlijk is landbouw blijven bestaan toen de steenkoolindustrie zich ontwikkelde.

Onder Falkenburg wordt in de staatsmijn hard gewerkt door de bewoners van het kleine dorpje wat gestaag groeit.
Ondanks de zware industrie beneden gaat het gewone leven in Falkenburg ook door, er moet ook gegeten worden.
Zo wordt er een korenveld bewerkt.

Uiteraard gaat men als goed gelovige ook zondags naar de kerk en kunnen er begrafenissen en trouwerijen gehouden worden.

Misschien is er nog plek om naast een woning er een café neer te zetten waar men na al het gedane werk even kan bijpraten en een slok kan nemen van Falkenbier.

Een busdienst zorgt voor vervoer van Falkenburg naar de Staatsmijn en terug



Wat je op zo'n kleine plek al niet kan doen. :)

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Mijn-baan, HOe, Glück auf: Falkenburg.
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2018, 13:55:49 »
Nou las ik laatst weer een stukje ergens:

Schaal 0 op 9mm rails, en dan wel smalspormaterieel.

- Hoe rijmt dat dan met mijn plan?
- Welk materieel komt daarbij kijken?

Gr Koen
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.