Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:47:17
Artikeltje op nu.nl door Floris Dilz
Vandaag om 01:22:25
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 00:01:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
15 juni 2019, 23:27:02
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
15 juni 2019, 22:16:28
T 09 001, Raar maar waar. door Hendrik Jan
15 juni 2019, 22:08:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
15 juni 2019, 21:49:00
Fleischmann Anna rijdt niet door Gerrit F
15 juni 2019, 21:42:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
15 juni 2019, 17:34:07
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
15 juni 2019, 16:43:21
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 juni 2019, 15:17:53
Roco H0 BR225 door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:41:38
25 jaar geleden door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:34:28
Schroefje gezocht voor piko 2240 door Chris
15 juni 2019, 14:14:47
Heen, En en Weer door DE-II
15 juni 2019, 13:05:07
Nieuwe start in N spoor door Remco_Nzo
15 juni 2019, 12:36:40
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 4021 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Gepost op: 13 juni 2018, 13:02:22 »
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 13:15:02 »
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan
The Task Force In Charge Of Making Sure Elvis Didn’t Die On The Toilet Explain What Went Wrong
https://www.youtube.com/watch?v=MBJPiAXrTCQ

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2018, 13:35:58 »
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6309
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2018, 13:46:24 »
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2018, 13:49:12 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1881
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2018, 14:01:32 »
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6309
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 14:06:29 »
Wikipedia weet ze 8) , maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2819
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 14:09:39 »
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 14:51:29 »
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 17:16:29 »
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2018, 13:29:49 »
Bestickerren misschien?

Dirk


Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2018, 17:40:56 »
De rails liggen er al... Dat scheelt...

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2018, 19:46:53 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 19:53:05 door EN446 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8309
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2018, 13:34:18 »
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ?