Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door UKRyan
Vandaag om 00:37:36
Albulisch H0m en EPIII in H0 door T.Spat
Vandaag om 00:36:33
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door bosje77
Vandaag om 00:26:42
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door T.Spat
Vandaag om 00:24:14
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 00:04:48
Roco 2019 door Bert van Gelder
20 november 2019, 23:45:10
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Sven
20 november 2019, 23:04:37
LS Models 2019 door mardig23
20 november 2019, 23:03:15
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door Sven
20 november 2019, 22:51:10
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Ronald Koerts
20 november 2019, 22:11:34
DDM-1 afscheid door Thom
20 november 2019, 22:11:14
Projekt 083-338 door 44
20 november 2019, 22:04:55
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
20 november 2019, 21:18:12
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
20 november 2019, 21:12:10
Goede plantenspuit door Rondje_HO
20 november 2019, 21:11:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
20 november 2019, 21:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
20 november 2019, 21:01:39
OBB Nightjet door Falcon10
20 november 2019, 20:52:24
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
20 november 2019, 20:17:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
20 november 2019, 20:12:03
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
20 november 2019, 20:07:21
Franse treinen en scenery door hansb58
20 november 2019, 19:58:47
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door jerrytrein
20 november 2019, 19:56:34
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door lokloods
20 november 2019, 19:55:47
Update Lenz LH101 naar 2.0 geeft problemen. door Ronald Koerts
20 november 2019, 19:55:22
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
20 november 2019, 19:54:53
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rick
20 november 2019, 19:44:07
Fleischmann Profi wissels, met servo's te besturen? door Remunj
20 november 2019, 19:33:58
Watertoren van Wageningen. door Duizendpoot
20 november 2019, 19:06:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
20 november 2019, 18:12:01
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 4214 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2221
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Gepost op: 13 juni 2018, 13:02:22 »
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5531
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2018, 13:15:02 »
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2018, 13:35:58 »
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6403
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2018, 13:46:24 »
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2018, 13:49:12 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1916
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2018, 14:01:32 »
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Niels

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6403
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2018, 14:06:29 »
Wikipedia weet ze 8) , maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2963
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2018, 14:09:39 »
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2018, 14:51:29 »
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2018, 17:16:29 »
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2018, 13:29:49 »
Bestickerren misschien?

Dirk


Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2018, 17:40:56 »
De rails liggen er al... Dat scheelt...

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2018, 19:46:53 »
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 19:53:05 door EN446 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8426
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2018, 13:34:18 »
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ?