Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 23880 keer)

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
2e intercitystation voor Utrecht?
« Gepost op: 28 mei 2018, 09:10:08 »
Utrecht wil een tweede intercitystation en vraagt aan de overheid miljarden.
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 09:20:08 »
Wat beschikbare ruimte en toegankelijkheid betreft zou ik zeggen "Ja". Dat is bij Vaartsche Rijn en Overvecht niet het geval. Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem. Idealiter zou je het daarom dichter tegen de Waterlinieweg moeten aanleggen.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 09:27:21 »
Was het niet ooit de bedoeling dat intercities vanuit Den Bosch en Arnhem op Vaartsche Rijn zouden gaan stoppen? Zodat men daar al over kon stappen op de Uithoflijn en Centraal enigszins ontlast zou worden?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2018, 09:47:01 »
Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem.
Een station in de oksel tussen beide spoorlijnen is ook nog een mogelijkheid. Zoals bij Muiderpoort.
In die ruimte staat een gebouw waarvan ik geen idee heb wat het is en of het weg mag.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2018, 11:20:06 »

Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst. Muiderpoort is een zogenaamd onlogisch station. Het ligt daar puur omdat in een ver verleden op die plaats de sporen van twee verschillende spoorwegbedrijven aan elkaar zijn gekoppeld. Van oorsprong was het een eilandperron aan de lijn Amsterdam naar Hilversum. De lijn vanuit Amstel is pas rond de samenvoeging van de spoorwegbedrijven onder de naam NS aangelegd.

De discussie over een tweede intercity station in Utrecht is bovenal eentje van het ontlasten van Centraal Station. Een aanzienlijk deel van de treinen hoeven, als je Lunetten kiest, niet meer in Utrecht CS kop te maken. De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 18:22:21 door Bert van Gelder »

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2018, 11:32:54 »
De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.

Deze snap ik niet helemaal. Voor zowel Den Haag als Amersfoort ligt Lunette voorbij Utrecht CS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2018, 11:35:40 »
Juist, de treinen uit Den Haag bijvoorbeeld krijgen dan een spoor rechtdoor naar Lunetten en gaan dan niet meer naar CS. Dat is minimaal 2 treinen per uur minder naar CS.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2018, 11:36:46 »
Bedoel je soms Overvecht Wilco? Treinen naar Lunetten moeten altijd Utrecht CS passeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2018, 11:37:37 »
Excuses helemaal correct natuurlijk. Derhalve zou Overvecht veel logischer zijn als 2e IC station dan Lunetten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2018, 11:38:40 »
Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst.
Gezien het onderwerp denk ik dat Klaas het heeft over het gebouw dat bij Lunetten tussen de twee spoorlijnen in ligt. Vanuit Google Maps lijkt het een woonhuis te zijn, met Streetview kom je er niet bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2018, 11:39:13 »
Dat klinkt logisch Wilco.
Lunetten schiet sowieso niet op. Als het in die hoek moet, dan is Vaartse Rijn logischer. Daar is ook ruimte gelaten voor extra perrons.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:27 »
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?
Maliebaan!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:56 »
Het gebouw bij Lunetten? Wordt daarmee de oude boerderij bedoeld tussen de sporen naar Den Bosch en naar Arnhem?

Lunetten of Vaartse Rijn lost qua reizigersstromen en treinenloop totaal niets op als IC station. Dat zou dan puur en alleen zijn voor opstappers uit de wijken daar omheen. Dit levert alleen maar langere stops en meer stoppende treinen op, op de A2 corridoor waarvan het nu al een probleem is om het 10 minuten regime te laten slagen. Een tweede IC station in Utrecht heeft alleen maar zin als je daarmee ook CS kan ontlasten qua treinenloop. Een IC station aan de lijnen naar CS zelf levert alleen maar extra verkeer en drukte op CS op. Derhalve is Overvecht eigenlijk de enige logische locatie. Of Maliebaan moet weer open  ;D ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2018, 12:38:10 »
Duidelijk in het rapport worden zowel Lunetten als Overvecht aangedragen als studie voor nieuwe IC functie (pagina 24 rapport)