Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geknoei in 0 door Henk spur 0
Vandaag om 15:52:33
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 15:43:29
Eerste baanplan spoor N door Frans Peeters
Vandaag om 15:36:49
Decoder werkt alleen op adres 3 door Gripen
Vandaag om 15:28:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 15:28:11
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door dennie
Vandaag om 15:25:52
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door Frans Peeters
Vandaag om 15:25:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Marcel112
Vandaag om 15:15:22
Facebookpagina "Op de Rails" stopt door NS8714
Vandaag om 15:10:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 15:09:52
Rangeersein bruine 2200 van Piko werkt niet door Marcel112
Vandaag om 15:08:32
Brawa 2019 door henk
Vandaag om 14:48:02
Blauwe isolatie platen van de Gamma lijmen Hoe? door Patrick1975
Vandaag om 14:30:59
Expo Houten 19 januari 2019, voor- en nabeschouwing door henk
Vandaag om 13:59:49
Märklin CS3 en aansturing servodecoders door Ronald Koerts
Vandaag om 13:54:09
MR-Direct op dosbox XP door borotof
Vandaag om 13:48:26
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Hendrik Jan
Vandaag om 13:31:47
LA Yard in 0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:44:30
Roco 2019 door Silver Fox 2512
Vandaag om 12:33:55
Materieel van de Huckepack over de IJzeren Rijn door spoorzeven
Vandaag om 12:21:48
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Reinout van Rees
Vandaag om 12:01:55
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Martin Welberg
Vandaag om 11:40:01
ombouw naar H0 NS D4101 (ex SS D 601-645) door orientexpress
Vandaag om 11:23:56
ESU lokprogrammer en IB basic door Timo
Vandaag om 11:04:21
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 10:32:23
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door WimM
Vandaag om 02:19:38
Overwegen en bijna ongevallen door Thom
Vandaag om 01:46:06
Roco Fccpps door Maarten.T
Vandaag om 01:21:22
Terugmelding via stroomdetectie door RudyB
Vandaag om 00:23:21
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 00:14:09
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 7268 keer)

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • TT
    • Michel Zethof
2e intercitystation voor Utrecht?
« Gepost op: 28 mei 2018, 09:10:08 »
Utrecht wil een tweede intercitystation en vraagt aan de overheid miljarden.
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2011
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 09:20:08 »
Wat beschikbare ruimte en toegankelijkheid betreft zou ik zeggen "Ja". Dat is bij Vaartsche Rijn en Overvecht niet het geval. Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem. Idealiter zou je het daarom dichter tegen de Waterlinieweg moeten aanleggen.
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 09:27:21 »
Was het niet ooit de bedoeling dat intercities vanuit Den Bosch en Arnhem op Vaartsche Rijn zouden gaan stoppen? Zodat men daar al over kon stappen op de Uithoflijn en Centraal enigszins ontlast zou worden?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16548
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2018, 09:47:01 »
Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem.
Een station in de oksel tussen beide spoorlijnen is ook nog een mogelijkheid. Zoals bij Muiderpoort.
In die ruimte staat een gebouw waarvan ik geen idee heb wat het is en of het weg mag.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2018, 11:20:06 »

Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst. Muiderpoort is een zogenaamd onlogisch station. Het ligt daar puur omdat in een ver verleden op die plaats de sporen van twee verschillende spoorwegbedrijven aan elkaar zijn gekoppeld. Van oorsprong was het een eilandperron aan de lijn Amsterdam naar Hilversum. De lijn vanuit Amstel is pas rond de samenvoeging van de spoorwegbedrijven onder de naam NS aangelegd.

De discussie over een tweede intercity station in Utrecht is bovenal eentje van het ontlasten van Centraal Station. Een aanzienlijk deel van de treinen hoeven, als je Lunetten kiest, niet meer in Utrecht CS kop te maken. De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 18:22:21 door Bert van Gelder »

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • TT
    • Michel Zethof
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2018, 11:32:54 »
De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.

Deze snap ik niet helemaal. Voor zowel Den Haag als Amersfoort ligt Lunette voorbij Utrecht CS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2018, 11:35:40 »
Juist, de treinen uit Den Haag bijvoorbeeld krijgen dan een spoor rechtdoor naar Lunetten en gaan dan niet meer naar CS. Dat is minimaal 2 treinen per uur minder naar CS.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2018, 11:36:46 »
Bedoel je soms Overvecht Wilco? Treinen naar Lunetten moeten altijd Utrecht CS passeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2018, 11:37:37 »
Excuses helemaal correct natuurlijk. Derhalve zou Overvecht veel logischer zijn als 2e IC station dan Lunetten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2018, 11:38:40 »
Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst.
Gezien het onderwerp denk ik dat Klaas het heeft over het gebouw dat bij Lunetten tussen de twee spoorlijnen in ligt. Vanuit Google Maps lijkt het een woonhuis te zijn, met Streetview kom je er niet bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2018, 11:39:13 »
Dat klinkt logisch Wilco.
Lunetten schiet sowieso niet op. Als het in die hoek moet, dan is Vaartse Rijn logischer. Daar is ook ruimte gelaten voor extra perrons.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 8298
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:27 »
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?
Maliebaan!  ;D
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Open bouwdag 26 januari 2019

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:56 »
Het gebouw bij Lunetten? Wordt daarmee de oude boerderij bedoeld tussen de sporen naar Den Bosch en naar Arnhem?

Lunetten of Vaartse Rijn lost qua reizigersstromen en treinenloop totaal niets op als IC station. Dat zou dan puur en alleen zijn voor opstappers uit de wijken daar omheen. Dit levert alleen maar langere stops en meer stoppende treinen op, op de A2 corridoor waarvan het nu al een probleem is om het 10 minuten regime te laten slagen. Een tweede IC station in Utrecht heeft alleen maar zin als je daarmee ook CS kan ontlasten qua treinenloop. Een IC station aan de lijnen naar CS zelf levert alleen maar extra verkeer en drukte op CS op. Derhalve is Overvecht eigenlijk de enige logische locatie. Of Maliebaan moet weer open  ;D ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2018, 12:38:10 »
Duidelijk in het rapport worden zowel Lunetten als Overvecht aangedragen als studie voor nieuwe IC functie (pagina 24 rapport)