Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 07:16:03
Veevervoer ss/ ns door orientexpress
Vandaag om 06:26:51
loc rijdt niet met multimaus. door Martijn193
Vandaag om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Martijn193
Vandaag om 06:19:38
Albert Modell 2025 door KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13

Auteur Topic: Prijzen modelspoor  (gelezen 16125 keer)

hmmglaser

• Offline Offline
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #15 Gepost op: 28 May 2018, 11:17:56 »
Denk dat de temperatuur er ook wel iets mee te maken heeft.
Maar denk ook dat de markt meer heeft aan herintreders dan aan tieners die het van hun ouders of grootouders moeten hebben kwa aanschaf.
Als ik in een modelbouwwinkel kom heb ik het gevoel dat het er steeds drukker word door de jaren of ik heb een hele ongelukkige timing.
Je hebt het er over dat er veel en goedkoop 3rail materiaal lag mijn ervaring is dat overal waar ik kom de prijzen alleen maar hoger worden vaak hoger dan de nieuwprijs ??? Dus heb je een paar prijzen die je daar hebt gezien?
« Laatst bewerkt op: 28 May 2018, 12:24:43 door hmmglaser »
Mvg Mark

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 May 2018, 11:37:58 »
Ja ik denk ook dat dat aan het weer heeft gelegen. En op veel beurzen zie je wel van die, wat ik noem "veteraan-verkopers", die al jaren met dezelfde doos oude meuk aan komen zetten en volgens mij blij zijn als ze een dingetje verkopen per beurs. Die grabbeldozen onder de tafel zijn in ieder geval wel een goede opstap voor de beginnende of heel jonge modelbouwer. En de gevorderde modelspoorder kan uit die afdankertjes soms ook best nog wat heel moois maken. Die extreem geprijsde rijtuigen komen ook maar zelden voor, een paar per beurs als je geluk hebt. Vaker vindt je die via internet of Facebook. Gewoon elke dag even een paar vaste zoekopdrachten nakijken op Ebay, MP, etc.

Ander voorbeeldje, je moet soms echt geluk hebben: ik was op zoek naar een Jan Kiepura rijtuig voor de CNL. Ook niet meer te krijgen of via Ebay in een hele set a € 800,-. Kwam ik toevallig op de Facebook van Groterdam een berichtje tegen dat Chris een bepaald rijtuig had gevonden bij een modelspoorzaak. Ik gelijk gekeken op hun Facebook, stond een bericht dat ze wat tweedehands rijtuigen hadden binnengekregen met een foto erbij. Op die foto ook een paar Jan Kiepura rijtuigen. Gelijk via FB een PB gezonden en binnen een uur een bericht terug van de zaak met de reservering. Als je toevallig twee uur later had gekomen waren ze weg geweest :P
« Laatst bewerkt op: 28 May 2018, 11:40:01 door Rondje_HO »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2018, 11:49:58 »
Zoals iemand anders ook al meldde, als de artikelomloop lager wordt door te weinig afzet, moet een fabrikant om nog winst te maken de prijzen verhogen. Misschien zeg ik het nu kort door de bocht, maar het komt er wel een beetje op neer. Als de prognose eerst was dat de afzet 1000 modellen was en nu 100 modellen, dan moet men de prijzen er naar maken.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

hrp

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2018, 12:21:14 »

Dat is natuurlijk zo, maar fabrikanten spelen ook in op exclusieve modellen met exclusieve prijzen.
Ik denk daarbij aan lokomotieven in allerlei kleurvarianten.
Wat zal hiervan de oplage zijn?
Ik denk niet dat alleen oudere jongeren van mijn leeftijd (64) hier voor gaan.
Verder denk ik dat een forum als deze ook bijdraagt aan de hoge prijzen.
Zou het niet zo zijn dat een rubriek als 'mijn laatste aanwinst op spoorgebied' stimuleert tot mèèr?
Lijkt me ook niets mis mee.
Inderdaad wat de gek er voor geeft, de een postzegels, de ander horloges en een ander een trammodel van een Haagse PCC..
Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 May 2018, 12:24:57 door Bert van Gelder »
Groet,
      Ronald

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 May 2018, 12:31:35 »
Het zijn de 2dehands handelaren die de prijzen opdrijven in de winkel zie je vaak 2dehand helft van de nieuwprijs.
Mvg Mark

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #20 Gepost op: 28 May 2018, 12:38:47 »
Zoals Het Goede Doel al zong:

Als de prijzen blijven stijgen, krijg je uitval van de vraag....  ;)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 May 2018, 12:55:22 »
Maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....

Om op de eerste stelling terug te komen: Maken we het als modelspoorders te duur voor onszelf? Ik denk het wel ja ( niet de enige reden trouwens)

- Wat we hebben uitgegeven aan een model willen we graag terugzien in een eventuele verkoop. Jawel, als je 200 euro hebt uitgegeven aan een model en 'hij heeft altijd in de vitrine gestaan' dan wil je eigenlijk die 200 ook er weer voor hebben.
- We willen graag een compensatie zien voor alle (wacht)tijd en energie die we hebben gestopt in het verkrijgen van het item. 'Iets waar ik 20 jaar gezocht heb! Dat krijg je niet cadeau!'/ kijk eens hoeveel geld ik heb uitgegeven om dit te pimpen!
- We willen heel graag bizar gedetailleerde modellen, 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'. De huidige stand van de techniek laat het toe, waarom niet?
- Etc etc etc

Hoe je het nou wendt of keert, we zijn er zelf best debet aan. Ik ook, laatst ook weer eens over mijn grens gegaan omdat ik eindelijk iets had gevonden wat ik al heel lang zocht. Nja, dat compenseer ik dan weer met een goedkoop ander item, maar toch.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 28 May 2018, 12:59:08 »
Nja, dat compenseer ik dan weer met een goedkoop ander item, maar toch.
Dan ga je dus nog meer geld uitgeven.  ::) Ik compenseer door een poosje niks te kopen. Heb trouwens toch al meer materieel dan ik op mijn spoorbaan kwijt kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 May 2018, 13:12:27 »
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is

Dat hangt er vanaf. Als iemand het betaalt, is het dat waard. We kunnen allemaal roepen dat iemand teveel vraagt, maar als hij het vervolgens toch verkoopt voor die prijs, dan had hij toch gelijk.

- Wat we hebben uitgegeven aan een model willen we graag terugzien in een eventuele verkoop. Jawel, als je 200 euro hebt uitgegeven aan een model en 'hij heeft altijd in de vitrine gestaan' dan wil je eigenlijk die 200 ook er weer voor hebben.
- We willen graag een compensatie zien voor alle (wacht)tijd en energie die we hebben gestopt in het verkrijgen van het item. 'Iets waar ik 20 jaar gezocht heb! Dat krijg je niet cadeau!'/ kijk eens hoeveel geld ik heb uitgegeven om dit te pimpen!

Dat kan een verkoper vinden, maar als de kopers het niet willen hebben voor de vraagprijs, dan komt er geen verkoop tot stand.

We kunnen het allemaal onredelijk vinden of onze eigen stelregels bedenken, maar uiteindelijk wordt de prijs gewoon bepaald door vraag en aanbod. En door de kennis die beide partijen hebben over de vraag en het aanbod. Zo werkt dat in een vrije economie, of je dat nou leuk vindt of niet.
Reinier

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #24 Gepost op: 28 May 2018, 13:17:04 »
Tweedehands is in een winkel meestal voor de helft van de nieuwprijs te koop.
Inkoop is meestal zo'n 35 % geweest dan denk ik maar.

Op beurzen kun je volgens mij nog steeds je [goedkope]slag slaan als je wat van de prijzen afweet.
En op verkoopsites is het gewoon uitkijken geblazen,de vraagprijs overstijgt  soms de nw.prijs!

Daar is het soms echt wat een gek ervoor geeft, voorbeeld : er wordt een ns sik aangeboden volgens de tekst in nieuwstaat, een vitrine model
De sik is het eerste oude model met dito aandrijving, missen twee van de vier buffers en als klap op de vuurpijl  hij loopt niet!!
Bieden vanaf 65 euro............. een nieuwe sik met nieuwe aandrijving, geen missende onderdelen,garantie en die loopt wel ,koop je voor ong.75 euro of zelfs wat goedkoper!
Beiden analoog.
Zoals deze kun je nog meer advers.vinden.
Dus.........deels wordt het door ons zelf in stand gehouden de hoge prijzen.Maar soms wil je dat rijtuig of locje heel graag hebben en ben je bereidt er wat meer voor neer te tellen........niet erg toch?

De prijzen zakken vanzelf ;)

« Laatst bewerkt op: 28 May 2018, 13:41:34 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2018, 13:20:39 »
..... voorbeeld : er wordt een ns sik aangeboden volgens de tekst in nieuwstaat, een vitrine model
De sik is het eerste oude model met dito aandrijving, missen twee van de vier buffers en als klap op de vuurpijl  hij loopt niet!!
Dat heeft niks met de prijskwestie te maken, maar is gewoon bedrog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 28 May 2018, 13:24:54 »
Ik vind de openingspost nogal vaag; wat wil je nou eigenlijk? Uiteraard " iets met modelspoor", maar als je dat geantwoord hebt begint het pas. Als je het prima vindt dat er wat om de kerstboom rijdt ben je voor een paar tientjes klaar, maar met het stijgen van de eisen, het detailnivo en de accuratesse stijgt het prijsnivo mee. Daarbij komt dat sommige modellen in zeer gelimiteerde oplages zijn aangemaakt en dan maakt, los van detailnivo en accuratesse, de schaarste al dat het duur wordt.
Ik kan ook wel miepen dat er nauwelijks Philotrain locs onder de honderd euro te vinden zijn, maar daar wordt het niet anders van. En 'afschrikken van herintreders' door middel van hoge prijzen, daar geloof ik niet in.

Dusch; lees elke dag Marktplaats, dan begin je prijsgevoel (en een dikke huid ;) ) te ontwikkelen. En dan ga eens naar de beurs in Houten, dan merk je dat het vaak goedkoper kan en dan ga je verzamelen wat je leuk vindt of je laat het er helemaal bij zitten, ook prima.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #27 Gepost op: 28 May 2018, 13:30:53 »
@klaas, Dat is volgens mij precies wat de topicstarter vraagt. houden we zelf de prijs hoog? ja dus deze wel in ieder geval. ;)
Gelukkig zijn er ook verkopers op sites die normale prijzen hanteren.

Wat te denken van mensen die ontkennen handelaar in treinen te zijn ,maar steevast 24/7 advertenties hebben staan op meerdere sites?? ;D ;D
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #28 Gepost op: 28 May 2018, 13:41:36 »
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is maar toch, je ziet maar, prijzen schieten als kanonskogels de lucht in.
Toch heb ik twee jaar terug 1tje gescoord voor 229,- digitaal en in nieuwstaat bij een bekende winkel waarvan de eigenaar helaas overleden is  :'(
Ook hadden ze vorig jaar Benelux ICR rijtuigen voor minder dan de nieuwprijs.
Biedingen die je ziet op Marktplaats moet je nooit serieus nemen, vaak staat zon duur/gewild treinstel lang op marktplaats en diverse keren opnieuw erop gezet. Zijn er dan veel mensen die het willen hebben? Nee... anders was het direct verkocht.

Maar bestaan er nog verder winkels met goede occasions/2e hands? vaak is het rommel en met een sleepcontact eronder.
Ik denk dat 99,9% van de verzamelaars/liefhebbers voldoende geld heeft om heel veel te betalen voor een trein, maar ze vinden het niet waard (terecht)

Maar aan de andere kant, stel je koopt een LSM ICR stuurstand ik zeg wat nieuw waren ze 75,- tot 90,- en je koopt 1tje op MP voor 130,- maar je hebt er 20 jaar plezier aan, is het dan nog duur?

Een Playstation/Xbox/ en al die andere troep is na een jaartje of 2 niks meer waard, dat vind ik pas duur!
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #29 Gepost op: 28 May 2018, 14:39:48 »
ik vind alles sowieso te duur als ik t moet kopen en te goedkoop als ik t wil verkopen. Tis toch wat he, knolraap en lof schorseneren en prei.