Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:18:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 10:11:14
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Theo Mol
Vandaag om 10:08:37
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Prijzen modelspoor  (gelezen 14879 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #30 Gepost op: 28 mei 2018, 14:48:35 »
jaja, dalende omzet en stijgende lasten...
No dress rehearsel, this is our life.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 28 mei 2018, 14:59:24 »
Dit topic maakt flink wat reacties los! Goed idee van brun (y)

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 28 mei 2018, 15:04:54 »
Je kunt nu eenmaal niet voor het oude dubbeltje op de eerste rang zitten...

Je wil niet weten hoe vaak mij dat lukt  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 28 mei 2018, 15:10:13 »
Dank voor de vele reacties. Ik moet inderdaad wat duidelijker uitleggen wat ik bedoel. Dus: inderdaad, ik heb het gevoel dat prijzen bewust hoog worden gehouden. En ik heb het niet over zeldzame modellen, maar gewoon alledaagse zaken van goede kwaliteit.

Het zit zo. Ik zocht inderdaad letterlijk iets voor onder de kerstboom, gewoon voor de lol. En toen raakte ik weer enthousiast (als kind met treintjes gespeeld hè) en dacht, laat ik doen wat vroeger nooit kon - een leuk en serieus baantje bouwen. Ik wilde er alleen niet meteen duizenden euro’s in steken, dus al ’t rijdende spul wat hier nu in de la ligt tot dat baantje klaar is, is tweedehands. Marktplaats, eBay en op dit forum gekocht.

Veel ervan is uit de jaren ’80. Waarom ook niet, Roco en Fleischmann maakten toen echt al heel mooie, gedetailleerde modellen. Maar na een tijdje zie je een patroon. Je koopt een 2200 van Roco, 85 euro, zogenaamd nauwelijks gebruikt. Je maakt het pakket open en de helft van de hekjes ontbreekt. Een 01, zelfde verhaal, kostte ongeveer 100 euro. Op de foto’s zag het er goed uit, in het echt bleek ’t een shabby ding. Rijtuigen? Zodra je een fatsoenlijk model zoekt (bijvoorbeeld een Lima-Silberling met lengteschaal 1:87) betaal je ruwweg de nieuwprijs van 20 jaar geleden. Dat lijkt niet veel, maar zodra je er drie of vier wilt om ook daadwerkelijk een trein te laten rijden, tikt het weer fors aan.

Nu is het natuurlijk zo – als je het niet wilt kopen, koop je het gewoon niet. Modelspoor is gewoon voor de lol, je kunt er prima zonder. Tegelijkertijd denk ik dan wel: waarom zijn dat soort dingen nog zo duur?

Dat het een tikje elitaire hobby is, dat is me nu wel weer duidelijk. Mensen reageren ronduit beledigd als je een lagere prijs biedt. Dat exact dezelfde trein nog bij vijf andere verkopers op eBay staat, telt volgens hen niet. Iedereen hanteert gewoon dezelfde prijs. “Want dat is het waard.”

Ik liep een hele grote modelspoorwinkel binnen, snuffelde door de occasions. De helft was serieus oude meuk met duidelijke gebruikssporen. En dan kost het nog steeds 120 euro omdat 't van Märklin is. Als je dan vraagt of er iets van de prijs af kan, word je de deur uitgekeken. "Sorry meneer, maar dit zijn vaste prijzen." Zo'n lachje erbij van: beginner, hoe dúrf je het te vragen.

Er is nul concurrentie, de tweedehandsmarkt lijkt wel een kartel. En vooral deze laatste ervaring maakt me wat chagrijnig. Zo veel oude mannen die liever hun spullen in de kast laten staan dan wat te zakken met de prijs. Je ziet dezelfde locs maanden- en maandenlang weer op de marktplaatsen staan. Het gaat overduidelijk niet om het verkopen, het gaat om het cashen (en dat bedoelde ik met handelsmoraal).

Vervolgens klagen diezelfde heren erover dat winkels links en rechts failliet gaan, dat fabrikanten ermee ophouden, dat beurzen steeds minder worden bezocht. Ja, duh, denk eens marktgericht! Neem zo'n beginner bij de arm, geef hem een winkelmandje, vraag hem wat voor tijdperk hij leuk vindt en sleur hem vervolgens door je hele winkel, "We gaan eens kijken hoever we komen met 300 euro."

Ik wil hier niemand persoonlijk mee voor ’t hoofd stoten, alleen mijn subjectieve belevenissen delen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 15:12:14 door brun »

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #34 Gepost op: 28 mei 2018, 15:10:48 »
Heb trouwens toch al meer materieel dan ik op mijn spoorbaan kwijt kan.
Maar daar heb ik wel een oplossing voor baan uitbreiden  ;D
Ik koop iets alleen als ik het voor de prijs kan krijgen die ik in mijn hoofd heb anders niet.
Maar wat is het verschil tussen een model dat af en toe rijd en eentje die in een vitrine staat niks naar mij  idee de eerst is zelfs in een betere conditie ;)
Mvg Mark

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2018, 15:15:00 »
Prijzen worden nooit bewust hoog gehouden. Een prijs blijft alleen maar hoog als het er voor betaald wordt.
Ik kan bijvoorbeeld voor een simpel model 100 Euro vragen terwijl hij maar 30 Euro waard is. Als ik dat model dan binnen vier dagen voor 100 Euro verkoop, zet ik dan iemand af?
Pas als wij modelspoorders gaan weigeren dergelijke bedragen neer te leggen zullen ze gaan zakken. De verkoper houd nooit de prijs bewust hoog, want dan zal deze het namelijk nooit verkopen. Een verkoper wil zijn waar verkopen en zolang dergelijke bedragen er gewoon voor neergeteld worden blijven de prijzen hoog.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #36 Gepost op: 28 mei 2018, 15:27:08 »
Ik kom regelmatig op beurzen en ken de betrouwbare handelaren wel, de andere loop ik voorbij. Tip: let op veel voorkomende items zoals het Fleischmann O&K locje. Wat vraagt men daarvoor... 15~20€ is redelijk maar als hij voor 45€ op de plank staat (en ja, dat komt voor!) dan geeft mij dat al een aardig idee van het prijsniveau.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #37 Gepost op: 28 mei 2018, 15:33:14 »
En zo moet je het inderdaad bij een minder budget doen. Meeste inkopen doe ik ook op beurzen. Vroeg binnenlopen, eerst rondkijken en dan je slag slaan en eerlijk gezegd kan ik voor redelijke prijzen nog heel wat kopen. En inderdaad dat betekend wel dat je bepaalde modellen bijna niet kan aanschaffen. Daar moet je dan voor sparen of heel erg veel geduld voor hebben. Daarnaast zijn er nog winkels die redelijke 2e hands prijzen hanteren. Je moet ze wel weten te vinden en ik heb wel N spoor dus met de drie of vier winkels met redelijk veel 2e hands kom ik al een heel eind.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #38 Gepost op: 28 mei 2018, 15:40:07 »
@Brun: het is jammer dat je dat je dat toevallig zo getroffen hebt, als je wat meer winkels tegen komt zul je merken dat er best hele nette verkopers zijn. Voorbeeldje: die Jan Kiepura rijtuigen waar ik het over had gaan op Ebay makkelijk voor € 100,- a € 120,- weg. Toch rekende die winkelier keurig de nieuwprijs van € 60,- terwijl ze nog geeneens op de site hadden gestaan en ik heb een bericht stuurde dat ik ze wel wilde hebben. Ook heb ik wel eens bij een winkel gekocht via internet maar dan ophalen in de winkel. Toen ik ze ophaalde had de winkelier me keurig een vaste klantenkorting gegeven terwijl ik daar voor het eerst kocht. Misschien zou je beter eens kunnen kijken voor nieuw materieel maar dan van bijvoorbeeld Piko of zo? Dat is tegenwoordig ook keurig netjes en doet niet onder voor bijvoorbeeld oudere Marklin rijtuigen. Kijk ook eens bij de wat grotere zaken, die hebben soms ook hun gebruikte spullen online staan. Dan kun je van te voren kijken of het je waard is. Mocht je liever niet teveel geld uit willen geven dan is een iets grotere beurs misschien een optie. Daar zijn ook zat modellen te koop zonder bijvoorbeeld de originele verpakking. Dat scheelt ook vaak. En afdingen op tweedehands (of nieuw) is inderdaad niet gebruikelijk in winkels. Zeker niet als het een kleinere zaak is, daar heeft de winkelier vaak net genoeg om rond te kunnen komen. Als hij jou dan nog korting geeft dan scheelt het hem letterlijk in zijn boodschappen aan het eind van de week.

Met vr. groet, Martijn.


Edit: en betreffende je ervaringen met spullen die beschadigd bleken te zijn, dat is beginners pech :-\ Daar leer je dan ook weer van en misschien kun je beter nieuwe spullen in de dump kopen in een grote winkel dan op zoek te gaan naar koopjes op MP? Heel vaak heeft een treinenzaak een rek staan met artikelen die teveel zijn ingekocht en dan voor net boven de inkoopprijs worden aangeboden. Dan betaal je misschien iets meer maar je hebt geen onverwachte problemen.  Voorbeeld: een Roco NS1100 in blauw voor € 89,-. Misschien heb je een oude Marklin Loc voor minder maar met de Roco heb je wel een hele nieuwe mooi gedetailleerde loc met alles erop en eraan in de originele verpakking en garantie :)
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 15:56:31 door Rondje_HO »

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #39 Gepost op: 28 mei 2018, 15:46:56 »
Ik ben zeer ingenomen met de kwaliteits/prijs verhouding van de Piko NS2200 om er eens 1 te noemen.
En inderdaad Martijn: soms voor slechts iets meer een nieuw locje.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 15:48:34 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #40 Gepost op: 28 mei 2018, 17:27:29 »
Ik moet zeggen dat ik totaal andere ervaringen heb op marktplaats. Zeker de helft van mijn verzameling bestaat uit 2de hands spullen. Eigenlijk allemaal zgan en voor gemiddeld 60a70% van de nieuwprijs.

Enige wat je nodig hebt is een beetje geduld en kennis vd prijzen en hoe vaak het eea aangeboden wordt.

Dus prijzen die bewust hoog worden gehouden ben ik het niet mee eens vanuit mijn eigen ervaringen.

Groet,
Chris

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8514
    • Midland
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 28 mei 2018, 17:45:40 »
Hoi,

Wat ik al eens eerder aan heb gegeven is dat ik vond dat eerst door Marktplaats de prijs wat omhoog ging door het bieden, en dan ook nog verzendkosten erbij, en later door de Catawikiveiling helemaal de pan uitrijst.

Wat dan gezegd wordt: wat de gek ervoor geeft, ik ben niet zo gek om iets te kopen wat door het bieden duur is geworden.

Nou zal er ook echt wel een item zijn wat wel prijswaardig is voor al verzamelobject of items die nog vrij nieuw zijn.

Ook op de beurzen vind ik het tweedehandsspul nog vrij prijzig, en daar geldt dan wel een beetje wat de gek er voor geeft.

Vroeger op school met mijn bijbaantje kocht ik veel meer, toen had ik nog geen hypotheek :D.

Nu heb ik mijn baanplan vooral aangepast aan mijn budget, zei er iemand retro? (y)

Blijft een feit dat er prachtig spul wordt geproduceerd, ik doel op de nieuwe modellen '54/'64 bijvoorbeeld.
Maar dat mag vooral blijven doorgaan evenals nieuwe bouwdozen en bouwmateriaal.

Dankzij alle technieken zoals 3D printen en tekenen  blijft de hobby wat waard om te investeren in ontwikkeling anders zal de markt snel inzakken.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #42 Gepost op: 28 mei 2018, 18:01:18 »
Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.
Als je zo eentje nog wil te pakken krijgen, schiet je de hhoofdvogel meestal af.
Als Piko of nog beter Roco hem nu zouden uitbrengen, dan zie je 9/10 de prijs van die Trix ook opeens een duik nemen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5818
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #43 Gepost op: 28 mei 2018, 18:05:59 »

Leuk voorbeeldje is ook de Trix BR 189 Van Gogh.


Zo zie je maar, beter zoeken. Dat ding ligt gewoon in de winkel voor de normale prijs. ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #44 Gepost op: 29 mei 2018, 07:51:00 »
In schaal N hebben we een mooie vergelijk door de site spurweite-n.de

Daar staan alle ooit uitgebrachte modellen met de actuele handelswaarde.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?