Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Prijzen modelspoor  (gelezen 14874 keer)

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Prijzen modelspoor
« Gepost op: 28 mei 2018, 08:29:23 »
Omdat ik werd terechtgewezen in de rubriek Vraag & Aanbod, zwengel ik de discussie hier maar even aan.

Wat mij als 'herintreder' nog een beetje van de hobby afhoudt, zijn de enorme prijzen van modelspoorartikelen. Bij nieuwe spullen snap ik dat nog (productie, handarbeid, enzovoort), maar bij tweedehandslocs val ik regelmatig van m'n stoel. Een beetje redelijk model doet op eBay minstens honderd euro, zelfs als het ding 20 jaar oud is.

Nu maakte iemand bij een advertentie op dit forum de terechte opmerking dat de prijs van het aangeboden tweedehandsartikel nogal ambiteus is, aangezien je het desbetreffende onderdeel voor 30 euro minder gloednieuw bij Roco kunt bestellen.

Eigenlijk een terechte reactie, vind ik. En het sterkt me ook een beetje in mijn observatie dat modelspoor vooral zo duur is omdat modelspoorders het duur houden en instappers daarmee afschrikken.

Wat is jullie mening daarover?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 08:45:31 »
Dat je terechtgewezen wordt is natuurlijk niet leuk...

Maar we (moderatoren) lopen allemaal al weer een aantal jaren mee, en die regel in vraag-en-aanbod is niet voor niets opgesteld. Als we die niet instellen levert dat een hoop verhitte discussies op, en daar zitten we niet op te wachten. Je kunt namelijk zelf ook even bij de fabrikant navragen of iets leverbaar is, en tegen welke prijs...

Kijk ook nog even bij de andere forumregels, daar staat nog één regel: (2C) Voer dan ook geen discussies over “waar voor geld”. Dus: "een lok mag niet meer kosten dan €xxx", die gaat ook de digitale prullenbak in... Je kunt nu eenmaal niet voor het oude dubbeltje op de eerste rang zitten...

En daarmee kunnen we beter deze discussie afsluiten..

Gr, Bert
Team moderatoren.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 08:47:20 door Bert van Gelder »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 08:49:09 »
Mhe.
Denk dat dit een discussie wordt van welles - nietes.

Persoonlijk vind ik het er van afhangen.

Bepaalde merken/modellen komen maar zelden voorbij omdat ze maar korte tijd gemaakt zijn, of maar door 1 fabrikant ooit uitgebracht.
Mooie voorbeelden zijn bv als ik goed voorheb de NL energiewagon, een aantal NL + NMBS restaurantrijtuigen, de Marklin/Trix Thalys + tussenrijtuigen, bepaalde treinwagons van de internationale slaaptreinen, ...
Daar betaal je dikwijls de nieuwprijs of meer voor. Gerechtvaardigd  ? Ik vind van wel. Handig voor de herintreder of nieuweling ? Nee. Maar dit zijn dan meestal ook modellen waar een herintreder ook niet moet mee beginnen.

En hoe dan met "gewone"tweedehands artikelen ?
Wel, persoonlijk heb ik er in zekere mate ervaring mee, omdat ik nog niet zolang geleden mijn eigen Marklin modellen van de hand gedaan heb ivm overstap naar gelijkstroom. Moet nu toegeven, dat ik voor een deel meer specialere Marklin modellen had, allen DB of NMBS gerelateerd. Aanschafprijs was meestal tussen de 150 a 250 euro (merendeel ook reeds tweedehands of vitrinemodel)
Nu op zich wist ik dat ik voor het merendeel die prijs niet zou kunnen krijgen zelf, ook al waren ze allen amper uit hun doos geweest bij me.
Merendeel heb ik 150 a 200 euro voor gevraagd, je raad het al : aan de straatstenen nauwelijks kwijtgeraakt.
Uiteindelijk aan een bevriend treinwinkelopkoper verkocht voor in totaal denk ik een 1700 euro, voor een goede 20 loks. Reken maar uit.
Had ik ze voor die prijs aan anderen verkocht ? Nee. Was men prijs iet realistisch ? Geen idee, persoonlijk vond ik wel, moest ik op zoek zijn naar die loks, had ik die prijs er graag voor gegeven, zelf heb ik bij aanschaf ervan in elk geval voor allen meer betaald.
Waarom dan toch voor 1700 uiteindelijk verkocht ? Omdat ik er mee bleef zitten (al stonden ze niet in de weg, maar ja, het is kapitaal dat er blijft liggen, terwijl je op gelijkstroom aan het overgaan bentm en dus niet meer meerwaarde heeft), en omdat ik wist dat de betreffende treinwinkel zelf aan de verkoop ervan ook nog moet verdienen en ik bij die treinwinkel steeds ook een leuke korting krijg bij bestelling/aankoop van nieuwe modellen bij hem.

Dus ja, wat is mijn mening ?
Enerzijds eens dat soms modellen te duur worden aangeboden tweedehands, maar soms dat het ook gerechtvaardigd is.
Hangt af van model tot model en vraag en aanbod. en hoe graag je een model wil. Uiteindelijk is er altijd wel een gek die het wil betalen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2018, 08:54:38 »
De prijzen van nieuwe modelspoorproducten stijgen al decennia sneller dan het algehele prijspeil. Heeft iets te maken met arbeidsintensief, iets met hogere kwaliteit en ook met een krimpende markt zodat de marges omhoog moeten. Dan bestaat natuurlijk het risico van een spiraal naar beneden. Merken gaan daar verschillend mee om. Nieuwe merken als Artitec of LSmodels zetten in op kleinere aantallen bij hoge prijzen. Piko meestal op grote aantallen bij lagere prijzen. De productie is voor deze merken naar Azië verplaatst.

De prijs van tweedehands is een kwestie van vraag en aanbod. Dan zal je marktkennis moeten opdoen om niet te veel te betalen. Maar de prijzen van tweedehands kunnen hoog zijn. Een LSmodels ICR deed een jaar of zeven geleden 50 euro. Er is voorlopig geen kijk op herproductie en in goede staat doen die modellen nu tegen 100 euro, voor een enkel rijtuig.
Er staat tegenover dat je heel goed een modelbaan kan hebben voor niet te veel geld. Ga naar een beurs en kijk wat daar aan goede kwaliteit voor weinig geld te koop is. Dat is heel veel. Maar je moet dus marktkennis opdoen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2018, 09:04:27 »
Of je moet een retromodelbaan bouwen met oudere spullen uit de jaren 80? Dat kan natuurlijk ook. Dit terwijl de modellen niet zo duur zijn naar verhouding. Daarnaast tweede hands huisjes aanschaffen. Station Goch van Faller is een ouder model dat overigens nu weer wordt her geproduceerd. Maar deze is erg duur en niet op schaal. Dat oude model kwamen wij op de railclub al meerdere keren tegen voor een fractie van de nieuwprijs.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 09:08:00 door zuylen »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2018, 09:14:40 »
Hoi,

Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :) Zelf ben ik ook wel eens de gek, die veel teveel betaald voor een rijtuig. Maar als het bijvoorbeeld iets is wat echt niet meer gemaakt wordt en het ontbreekt nog in je treinsamenstelling of verzameling, dan kun je het betalen of niet. Het voorbeeld wat je net aangaf is ook net even anders. Ja, ze zijn nieuw voor minder geprijsd maar als je de link volgt zie je ook dat die kappen momenteel niet meer leverbaar zijn. Ik ga er zomaar vanuit dat deze ook niet meer gemaakt worden en dan is het dus ook kiezen of delen :)

Ook een leuk voorbeeld:



(Bron: https://www.loco-loko.com/)

Dit gaat zelfs mij net even te ver  ;D  Maar met wat geduld zullen ook deze wel verkocht worden  8)

Met vr. groet, Martijn.


brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2018, 09:26:46 »
En daarmee kunnen we beter deze discussie afsluiten..

Ik zou 'm toch graag nog een tijdje willen voeren, omdat prijzen en handelsmoraal voor nieuwkomelingen in deze hobby best zwaar tellen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2018, 09:30:23 »
Maar ik zou dan in ieder geval ook even die andere draadjes doorlezen :) Er is al heel wat over geschreven zoals je ziet en op een paar oudere draadjes na zijn de punten nog steeds actueel.

Met vr. groet, Martijn :)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2018, 09:33:34 »
En van de meest extreme prijzen die ik ken is die van de Roco Wittenberger Stw in 1:87... Heb hem in vitrine staat al langs zien komen voor 380 euro. Het 10 jaar 3railforum lokje is onlangs op eBay verkocht voor €550 ofzo.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2018, 09:34:37 »
handelsmoraal

Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2018, 09:40:10 »
Eigenlijk is het heel eenvoudig, het is in de treinenwereld wat een gek ervoor geeft :)
Dat moet die gek dan maar zelf weten. Maar ik vind dat andere gekken wel erg veel vragen. Het feit dat iets zeldzaam is wil niet zeggen dat de prijs maar onbeperkt kan worden opgedreven. Zelf heb ik als stelregel dat ik nooit meer betaal dan de originele nieuwprijs. En als ik iets te duur vind dan reageer ik er gewoon niet op maar laat het lekker liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2018, 09:42:03 »
@Klaas: nee tuurlijk, gelukkig kan iedereen dat helemaal zelf bepalen :) Ik heb alleen ook wel eens twee keer € 100,- betaald voor twee ICR'en. Die kostten nieuw ook maar € 40,-. Maar ja, ik wilde ze hebben voor mijn samenstelling en ik had op dat moment ook het geld beschikbaar. Waren ze het geld als product waard? Niet echt. Ze zijn mooi maar ook erg licht. Maar als verzamelobject? Ja, want ik heb nu wel mijn trein compleet (nou ja, bijna dan ;D )



.... Het 10 jaar 3railforum lokje is onlangs op eBay verkocht voor €550 ofzo.


Nou verbaast me dit nou weer helemaal niet  ;D

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 09:47:10 door Rondje_HO »

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2018, 10:48:30 »
Wel ik ben gisteren na 5 jaar nog eens naar een "ruilbeurs" gegaan hier in de buurt. Jongens was dat een koude kermis... Toen ik aan kwam was mijn eerste gedacht:" tiens, het zal vandaag toch wel zijn zeker." Plaats genoeg op de parking. Binnen gekomen in de hal stond er 1 verkoper, vroeger een 5 tal. In de zaal waar je vroeger over de koppen liep werd mijn aandacht getrokken door verschillende lege tafels, en na een roer gemaakt te hebben ben ik teleurgesteld weer vertrokken. Wel wat ballast gekocht, maar verder niets. Het merendeel was 3-rail, in die mate zelfs dat ik even de indruk had dat elke 3-railer gestopt was, Stapels Marklin en slechte een beetje DC. De prijzen van 2e hands 3-rail echt wel laag, heel veel onder de 100€. En dat zijn dus allemaal handelaars. Even gesproken met een medewerker en mijn verwondering geventileerd, de goede man gaf ook toe dat de treinen hobby een aflopende zaak lijkt voornamelijk in stand gehouden door oude knarren. Dus om als (her)intreder te klagen dat alles zo duur is, gisteren in ieder geval niet, maar je moet je tevreden stellen met 2e hands marklin spullen. Voor 2-rail weet ik niet, daar was amper 2e hands materiaal.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Prijzen modelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2018, 11:02:59 »
Voor een 10 jaar oude Trix koploper moet je op marktplaats €394,00 aftikken, vraag me af of het wel waard is maar toch, je ziet maar, prijzen schieten als kanonskogels de lucht in.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.