Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 april 2024, 23:24:13
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
18 april 2024, 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102605 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #360 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:55:43 »
Heb je de motor direct op het chassis gelijmd?

Wellicht met siliconen en dan een klein vliesje tussen de motor en het frame??
Dan snijdt de worm ook niet zo erg in het tandwiel.


Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #361 Gepost op: 17 oktober 2019, 12:27:41 »
Dat vliesje is een goed idee.

Tussen het blok waarop de motor vastzit en het chassis (met schroefverbinding blok-chassis) had Weinert een andersoortig materiaal (een soort vliesje) aangebracht.
In mijn onnozelheid had ik dat verwijderd met het idee de overbrenging tussen worm en tandwiel te optimaliseren.
Had ik dus niet moeten doen :(

We gaan er weer mee aan de slag.

Groet, Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #362 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:01:52 »
gewoon papiertje ertussen, proberen, weer een papiertje... Zet de worm ook weer niet te los want dan wordt t raakvlak wat mager en heb je sneller problemen door slijtage.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #363 Gepost op: 31 oktober 2019, 17:27:52 »
Intussen veel geprobeerd om de "knor" eruit te krijgen.
Maar optimaler dan nu krijg ik het niet. Dat wil zeggen: achteruit geen knor en vooruit wel.

Dit is wat mij betreft de optimale stand van de motor. Iets naar achteren betekent ook achteruit een knor. En verder omhoog of naar beneden helpt evenmin. Het wordt er alleen maar slechter van.


Hetzelfde geldt voor het al dan niet vermeende zware punt. Handmatig met losgekoppelde motor loopt alles zo soepel als het maar kan. Maar met zowel in- als uitgeschakelde cruise control is het toch niet helemaal perfect. Maar vermoedelijk zal het de meesten totaal niet opvallen.
Dus daarom maar besloten om de decoder definitief aan te sluiten.

Het prettige is dat de motor nog steeds heel gemakkelijk los te koppelen is, voor het geval dat ik ooit toch eens wil proberen de rijeigenschappen te perfectioneren.

En dan vervolgens weer het spuitwerk met alle voorbereidingen van dien.

Eerst wilde ik weten of de lijmverbindingen het zouden houden in een bad met soda. Daarvoor had ik een proefstukje een nacht lang in de soda gezet. Resultaat: lijmverbindingen in tact gebleven. :)

Ik durfde het daarom aan de kap 2 uur in de soda te zetten. Ergens op een andere site had ik gelezen over een soeplepel soda (=150g) per liter water.
Dat bleek echter een beetje teveel van het goede. De soda had zich afgezet op de kap.
Dan de kap maar weer in schoon water, wat behoorlijk hielp.

Op dezelfde site las ik dat het model daarna met Jif moest worden schoongemaakt.
Gezien de veelheid aan details zag ik dat niet zo zitten.
Ik ben daarom maar aan de slag gegaan met een glasvezelpotlood om de kap zoveel mogelijk schoon te schuren. Hier en daar heb ik op moeilijk bereikbare plaatsen een mesje gebruikt.
Niet alle plekken zijn bereikbaar. Maar dat lijkt me niet zo'n punt omdat die plekken ook niet beschadigd kunnen worden, tenzij de lak er spontaan afspringt. Als dat gebeurt dan zien we wel weer.

Latex handschoenen had ik inmiddels ook. (Toen ik toch bij de tandarts was, gelijk maar een paar gevraagd ;D)

Vandaag dan eindelijk de grondlaag gespoten. In zo'n 6 gangen met tussenpozen van een kwartier, 3x onderzijde en 3x bovenzijde.
Het resultaat is me niet tegengevallen. Maar volledig dekken doet de grondlaag nog niet.
Ik heb de boel maar even terzijde gelegd om uit te harden. Morgen of overmorgen maar een volgende ronde.

Het lijkt een beetje op Fotoanstrich ;D







Later meer.

Groet, Bas

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #364 Gepost op: 31 oktober 2019, 18:41:01 »
Dag Bas ,

Een grondlaag hoeft niet geheel dekkend te zijn. Als er maar een goede waas op zit is het eigenlijk al voldoende .

Wiebe

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #365 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:07:21 »
Dank Wiebe.

Ondanks dat ik de vraag niet expliciet gesteld heb, hoopte ik al zo'n reactie te ontvangen :)

Groet, Bas

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #366 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:24:46 »
De as van de motor zal wel het varkensgeluid voortbrengen.
Tijdens draaiing drukt het wormwiel de as richting de motor of juist van de motor af.
Afhankelijk van de lagers in de motor zal het geluid ontstaan.

Houden zo.  (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #367 Gepost op: 31 oktober 2019, 19:30:45 »
Erg mooi Bas.

Je weet onder tussen ook wel dat geduld een schone zaak is.
Ook hier voor even rustig de tijd nemen.  (y)

Ik ben benieuwd naar het resultaat als de eerste lak lagen er op zitten.  ;D

Succes met de verdere verf beurten.

Kees.

Zilte

  • Gast
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #368 Gepost op: 01 november 2019, 07:13:23 »
Als ik de foto goed bekijk, is het ook mogelijk, dat de motor een 'knor' geeft door de speling tussen worm en wormwiel. Er is dan een kort moment waar de motor onbelast draait en dus ook een iets hoger toerental heeft. Het aangrijpen zorgt dan voor een kort moment van 'smoring' van het toerental. Deze combinatie zou de oorzaak kunnen zijn van de 'knor'.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #369 Gepost op: 01 november 2019, 16:46:59 »
@ Latex handschoenen had ik inmiddels ook. (Toen ik toch bij de tandarts was, gelijk maar een paar gevraagd ;D)

voor weinig ook te koop bij de A C Tion, let op er zijn twee soorten in ook grote maten, grijze doos met blauw opschrift.

De goede maat werkt lekker,
ANDREUS


Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5664
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #370 Gepost op: 01 november 2019, 18:28:48 »
Ik haal daar de vinyl handschoenen weg. Ook handig bij de auto; kunnen meestal vaker worden gebruikt.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #371 Gepost op: 01 november 2019, 18:49:51 »
Prachtig project Bas  (y)
ik kan niet wachten om het eindresultaat te zien  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #372 Gepost op: 02 november 2019, 15:45:51 »
Dank voor jullie tips en jullie complimenten.

@Zilte
Voor de goede orde: de worm draait in dit geval op een normaal tandwiel. Misschien dat dat van invloed is.

@Ronald
Lijkt me een goede verklaring. Voorlopig doe ik even niets meer aan de "knor".

@Wim
Ik kan eigenlijk ook niet wachten ;D. Kan ik eindelijk m'n werktafel opruimen zonder bang te zijn ergens een onderdeeltje kwijt te raken.
Het schiet wel op maar er moet nog aardig wat gebeuren.
- Spuitwerk rood en zwart (plus het benodigde afplakwerk)
- Dan het samenvoegen van de grote delen. Hopelijk past alles dan nog steeds, maar dat is best spannend.
- Detailwerk zoals op de bufferbalken, interieur machinistenhuis, beweegbare kleppen op de kolenkast, misschien echte kolen
- Nummerplaten, opschriften, (loze) verlichting
- Beglazing, windschermen
- Bijpunten spuitwerk (beschadigingen, plekken waar het onderdeel aan de gietboom zat)
- Misschien nog een transparante coating
- Het stangenstelsel aan de onderzijde voor het remwerk (kan eventueel weggelaten worden)

De volgorde staat overigens nog niet geheel vast. Het is steeds weer goed nadenken over wat eerst.

Het onderstel is nu zo'n beetje afgemonteerd. Foto's volgen later.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #373 Gepost op: 03 november 2019, 23:26:03 »
Hier wat foto's van het rode spuitwerk van vandaag, voordat het ging regenen.


Rondom afgeplakt. Had misschien pas gehoeven bij het spuiten van de volgende "kleur" (namelijk het zwart). Maar ik wilde voorkomen dat het rood zich ongecontroleerd kon verspreiden.
Bovendien wilde ik de binnenzijde van het machinistenhuis graag in de grondkleur grijs houden.


Voor het afplakken heb ik Tesa schilderstape gebruikt met plastic boterhamzakjes.
Dat had ik misschien beter niet kunnen doen.....


....want op de waterbak is duidelijk te zien dat de grondlaag het niet overal gehouden heeft.
(Foto's zijn genadeloos)
Had ik enkel gebruik gemaakt moeten hebben van Masking Tape van Tamiya in plaats van Tesa?
Of is dit een teken dat de grondlaag zich onvoldoende gehecht heeft? (De grondlaag heeft 3 dagen de tijd gehad om uit te harden wat volgens de voorschriften meer dan voldoende zou moeten zijn).
Of had ik het tape eerder moeten verwijderen, namelijk direct na het spuiten in plaats van 8 uur later?
Hoe dan ook moet de grondlaag op die plek nog worden nabehandeld.


Aan deze zijde is maar een miniem schadeplekje te zien. Maar ik weet niet in hoeverre ik nog kan vertrouwen op de kwaliteit van de grondlaag.
Verder is zien dat er delen, vooral onder de rookkast, rood gespoten zijn die straks zwart moeten worden. Dat komt omdat die onbereikbaar waren om goed af te kunnen plakken. Ik zal dus zo hier en daar toch met de kwast aan de gang moeten om die plekjes bij te werken.

Groet, Bas

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #374 Gepost op: 04 november 2019, 22:51:19 »
Mooi werk Bas  (y)

Met afplakken en spuiten heeft zo ongeveer iedereen z'n eigen methode en voorkeuren, op den duur vindt je de werkwijze die voor jou goed werkt. Dit werkt voor mij:

Met afplakken houd ik de regel minder is beter, deels omdat ik een hekel aan afplakken heb, maar ook omdat hoe meer je afplakt hoe meer je het risico loopt dat je wat verf meeneemt op de afplaktape. Ik plak alleen af waar geen verf mag komen, want afplakken laat vaak een minescuul randje achter. Hoe langer je de tape laat zitten hoe groter de kans dat de tape wat verf meeneemt, dus haal ik de tape er af zodra de verf een beetje droog is. Wel oppassen dat je het niet te vroeg eraf haalt, want dan neem je de natte verf mee. Een kwestie van experimenteren op iets anders, want verschillende verfsoorten gedragen zich anders.

Ik gebruik grotendeels 3M ScotchBlue voor kwetsbare ondergronden, en plak het eerst op mijn broek om de tape een beetje minder te laten plakken. Voor moeilijke stukjes/randjes gebruik ik Tamiya tape.

Zo nu en dan neem ik nog wat verf mee met het afplaktape. Meestal is dat omdat ik de ondergrond slecht heb schoongemaakt, een slechte verfsoort, of een sterk gehecht stukje tape. Als de verflaag een beetje dik is dan blijft de rand bij overspuiten zichtbaar, dus gaat het model in de thinner en begin ik opnieuw. Als het randje niet zichtbaar is, of een thinnerbad geen optie is, schuur ik rondom het kratertje de verf wat af met fijn waterproof schuurpapier (P800 of fijner) om de randjes weg te werken, en daarna weer goed wassen voor ik opnieuw spuit.

Groeten,

Rick