Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 103179 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #165 Gepost op: 10 februari 2019, 10:57:04 »
Och, gebruik het al jaren, nooit problemen mee gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Spoor 0 adept

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #166 Gepost op: 10 februari 2019, 13:30:53 »
Oh ja, koop deze:

Velleman soldeerstation (ff googlen en dan kijken bij advertenties: Conrad, € 49,95)

Voor dat geld hoef je niet te pielen met allerlei halfslachtig gereedschap

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Laat ik nou een Velleman VTSSC50N hebben (!). Die start inderdaad bij 150 graden.
Is theoretisch op het randje voor witmetaal.
Maar snel zal het waarschijnlijk niet mis gaan omdat witmetaal doorgaans massief is en de warmte slecht geleidt.

Bedankt weer voor je tips, Tom.

Ik vroeg me overigens af of je messing aan messing kunt solderen met 188-graden soldeerverf, en of dat dan kan zonder vloeimiddel te hoeven gebruiken?

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #167 Gepost op: 10 februari 2019, 13:38:04 »
Over soldeer aan de bout en daarmee naar het model: ik snij kleine stukje soldeer af en die plak ik op de flux. Zo gebruik je noot teveel aan soldeer en zit het precies op de plek waar je het wilt hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #168 Gepost op: 10 februari 2019, 14:14:03 »
Zoiets stel ik me voor bij soldeerverf.

Maar voor die minuscule onderdeeltjes lijkt mij een plakje soldeer ondoenlijk. Dat plakje is al snel groter dan het te solderen onderdeel zelf.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #169 Gepost op: 10 februari 2019, 14:37:07 »
Wat Sven zegt is wel de mooiste oplossing. Verkijk je niet op het woord plakjes, als je het goed doet heb je hooguit een paar moleculen nodig

En soldeerverf is als het goed is soldeer en vloeimiddel in 1.

Of het kan? Pak 2 restjes messing, plemp er wat van dat spul op, bout er op an kijken of het vast zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 14:40:00 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #170 Gepost op: 10 februari 2019, 14:41:52 »
 ;D Inderdaad, minuscuul schilfertje, had ik moeten zeggen. En zelfs die snij ik dan nog eens in tweeën! Niet alleen goed voor schoon werken, maar ook economisch. Op deze wijze doe ik al bijna drie jaar met mijn Carr's zilversoldeer (en het einde is nog lang niet in zicht), terwijl ik toch redelijk veel soldeer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #171 Gepost op: 10 februari 2019, 18:50:59 »
Even een test gedaan met 188graden soldeerverf.

Geprobeerd om een messing "leiding" rond 0,6mm met de zijkant vast te solderen aan een messing gietstuk.
Eerst "koud" zonder extra vloeimiddel en zonder voorvertinnen.
Daarna met voorvertinnen.
Daarna nog van alles geprobeerd met o.a. vloeimiddel erbij.

Proef: geslaagd. Resultaat: nog geen begin van hechting.
Op deze wijze is 188graden soldeerverf geen optie om de messing leidingen aan de (gegoten) messing armaturen te solderen.

Ik vraag me dan nu wel af waarvoor soldeerverf dan wèl te gebruiken is. Om vlakke messing platen aan elkaar te solderen bijvoorbeeld?

;D Inderdaad, minuscuul schilfertje, had ik moeten zeggen. En zelfs die snij ik dan nog eens in tweeën! Niet alleen goed voor schoon werken, maar ook economisch. Op deze wijze doe ik al bijna drie jaar met mijn Carr's zilversoldeer (en het einde is nog lang niet in zicht), terwijl ik toch redelijk veel soldeer.
Vertin je je onderdelen dan hierbij tevoren?

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #172 Gepost op: 10 februari 2019, 18:56:15 »
Ik blijf het knap vinden dat sommige kunnen bouwen met messing  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #173 Gepost op: 10 februari 2019, 19:21:35 »
Even een test gedaan met 188graden soldeerverf.

Geprobeerd om een messing "leiding" rond 0,6mm met de zijkant vast te solderen aan een messing gietstuk.
Eerst "koud" zonder extra vloeimiddel en zonder voorvertinnen.
Daarna met voorvertinnen.
Daarna nog van alles geprobeerd met o.a. vloeimiddel erbij.

Proef: geslaagd. Resultaat: nog geen begin van hechting.
Op deze wijze is 188graden soldeerverf geen optie om de messing leidingen aan de (gegoten) messing armaturen te solderen.

Ik vraag me dan nu wel af waarvoor soldeerverf dan wèl te gebruiken is. Om vlakke messing platen aan elkaar te solderen bijvoorbeeld?
Vertin je je onderdelen dan hierbij tevoren?

Groet, Bas
Dag Bas,

Ik mis nog één ding in je beschrijving: heb je het gietstuk goed schoongemaakt? Er zit vaak een hardnekkige oxide laag op die je er alleen afkrijgt met krabben, boren, schuren ed. Ook flux helpt vaak niet als je dat niet hebt gedaan.

Het moet gewoon wel kunnen, maar het ligt meestal aan de combinatie schoonmaken, flux en voldoende warmte.

Misschien heb je het wel gedaan, maar ik heb niet alles gelezen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #174 Gepost op: 10 februari 2019, 19:53:52 »
Ik vraag me dan nu wel af waarvoor soldeerverf dan wèl te gebruiken is. Om vlakke messing platen aan elkaar te solderen bijvoorbeeld?
Vertin je je onderdelen dan hierbij tevoren?
Vlakke platen, ja (makkelijk met de brander er op), maar ook panelen aan elkaar solderen. Elke zijde van het onderstaande model van Silvolde is een plaat en die zijn allemaal met soldeerpasta aan elkaar gesoldeerd. Ook de losse onderdelen zijn zo gesoldeerd, maar bij kwetsbare dingen doe ik er naderhand nog wel een dotje zilversoldeer achter (aan binnenzijde). Ook boven in de hoeken in de kast doe ik dan een extra dot, zodat de panelen niet onverhoopt uit elkaar worden geduwd als het dak er (met frictie) in wordt gedrukt. Als je meer over het bouwen op deze wijze wilt lezen, neem dan de handleiding eens door: https://tramfabriek.nl/bouwgtm13/gtm13-1a.html . Ik beschrijf daarin niet alleen de bouw, maar geef ook tips. Wellicht heb je daar nog iets aan.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #175 Gepost op: 10 februari 2019, 22:25:28 »
Waarom zilversoldeer? Klinkt duur...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #176 Gepost op: 10 februari 2019, 22:50:24 »
Bas, de wasmodellen die voor het gieten van messing onderdelen worden gebruikt zijn vaak met een (siliconen) middel behandeld om het lossen te vergemakkelijken. Het verdient derhalve aanbeveling om de onderdelen met een staalborsteltje te reinigen. Dit advies kreeg ik 40 jaar geleden van Ferro Suisse. Het werkte uiterst effectief. Of en hoeverre Weinert ook een losmiddel toepast weet ik (nog) niet.

Groet,
Silvolde

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #177 Gepost op: 10 februari 2019, 23:04:31 »
Waarom zilversoldeer? Klinkt duur...

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Ik gebruik zilversoldeer (2% zilver) voor de bouw van buizenversterkers. Daarnaast geeft heb ik ook vastgesteld dat het op plekken die niet zichtbaar zijn ook extra stabiliteit geeft. Soldeerverf biedt het voordeel dat er 'zuinig' gedoseerd kan worden. Het messing onderdeel kan daarmee 'vertind' worden om daarna met vloeimiddel en 70°C soldeer vastgezet te worden. Betreft het een messing appendage dat in de ketel verlijmd wordt dan zal het gietstuk eerst gereinigd en met soldeerverf 'vertind' moeten worden voordat het verlijmd wordt. Reinigen blijft essentieel.

Silvolde

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #178 Gepost op: 14 februari 2019, 21:15:46 »
Vlakke platen, ja (makkelijk met de brander er op), maar ook panelen aan elkaar solderen. Elke zijde van het onderstaande model van Silvolde is een plaat en die zijn allemaal met soldeerpasta aan elkaar gesoldeerd.
Is soldeerpasta vergelijkbaar met soldeerverf?
(Mijn probeersel betrof het werken met soldeerverf. Pasta lijkt mij gemakkelijker werken, maar het schijnt momenteel moeilijk verkrijgbaar te zijn.)

Als je meer over het bouwen op deze wijze wilt lezen, neem dan de handleiding eens door: https://tramfabriek.nl/bouwgtm13/gtm13-1a.html . Ik beschrijf daarin niet alleen de bouw, maar geef ook tips. Wellicht heb je daar nog iets aan.
Lezenswaardig!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2437
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #179 Gepost op: 01 maart 2019, 21:53:03 »
Het meeste leidingwerk zit er op.
Soms waren er meerdere pogingen nodig voor het naar (voldoende) tevredenheid was.




Vreemd dat de meest rechter zandleiding over die afsluiter loopt. Dat was een voorgevormd onderdeel (dus niet zelf gebogen) dat m.i. had moeten passen. De imitatie van de bevestiging op de ketel zweeft er nu boven.
Verder kun je zien dat de aansluiting van de zandleidingen op de linker dom ondanks mijn inspanningen niet geheel horizontaal bevestigd is.





Als het nu allemaal maar blijft zitten, dan ben ik tevreden.
Want naarmate je verder bouwt en er wat loslaat, is er steeds meer wat weer losgewrikt moet worden om herstelwerk uit te kunnen voeren.
Ik spreek inmiddels uit ervaring....

Wordt vervolgd (als de boel blijft zitten ;))

Groet, Bas